Norjaan töihin ruotsinkielellä

töitä tarjoilijalle

Onko kielitaitovaatimus muuttunut? Oon ristiriitaista tietoa saanut. Isäni joskus kolme vuotta on ollut Norjassa töissä ja sanoi että ruotsilla pärjäsi. Tätä samaa tuli sanottua muille ja mulle sanottiin kyllä pitääpi norja osata. Tarkoitus olisi etsiä tarjoilijan töitä, erityisesti kahvilahommia. Miten on, selviänkö ruotsin kielen taidoillani Norjassa vai pitääkö tässä norjaa alkaa opiskelee.

5

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6

Riippuu työstä, asiakaspalveluhommiin todennäköisesti vaativat riittävää norjan taitoa, johonkin kalatehtaalle tai varastohommin tuskin.

• ikke bra

Rakennushommiin kannattaa opetella puolaa tai liettuaa!!!!! Tarjoilijaksi pikaruokalaan EHKÄ riittää hyvä ruotsin taito, jos olet kaunis ja mukava, vaan ymmärrätkö sinä mitä asiakkaat haluavat?

Joka läänissä puhutaan eri murretta, joista osaa on hyvin vaikea ymmärtää edes hyvällä kouluruotsilla. Suosittelen lämpimästi norjan opiskelua. Työtilanne ei todellakaan ole sama kuin 10 vuotta sitten. Nuorisotyöttömyys on niin korkea Ruotsissa, että sikäläisiä opiskelijoita on myös lähtenyt isoin joukoin Norjaan työnhakuun. Varaudu siis pettymyksiin ja ota paljon käteistä mukaan.

• kkfkflfklfkfkllxkxkf

Älä nyt pelottele ihmisiä! Ruotsin pohjalta norjassa kyllä pärjää ihan hyvin ja kielen oppii todella nopeasti! Itse menin töihin alueelle, jossa käytetään nynorskia ja ihan muutamassa viikossa aloin pärjäämään niin, ettei väärinkäsityksiä enää tullut. Bokmålin nyt ymmärtää ruotsin pohjalta suoraan.
        Itsellä kyllä natiivina kielenä pohjanmaan ruotsi, joten sitä on luonnostaankin oppinut kuuntelemaan ihmistä asenteella "mitähän tuo nyt sanoo ja mitäköhän se tarkoittaa":)

• Sjuksköterskan

Om du kan svenska så är det inga problem. I restaurangbranchen är de flesta rikssvenskar.

• 475y6t

Kuuleman mukaan ruotsalaiset puhuvat norjalaisille ruotsia ja norjalaiset vastaavat ruotsalaisille norjaksi. Hyvin ymmärtävät toisiaan.

Varmasti tosiaan riippuu alasta. Kaupan kassalla varmaankin täytyy osata norjaa, mutta monessa ammatissa varmasti riittää ruotsikin. Tosin eiköhän sen norjan opi aika nopeasti siellä asuessa, jos osaa ruotsia. Sama kieli eri murteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2845
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2723
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1610
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1422
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe