mikä avuksi

ei mene puhe perille

nyt on yksinkertaisesti voimat loppu.minun 6 vuotias tyttöni on aivan mahdoton.meidän elämä on pelkkää huutoahuutoahuutoa.Nyt kävin tytön tukkaan niin kiinni että itsekkin pelästyin.En enään edes osaa puhua tytölle nätisti,tuntuu etten tunne kuin inhoa tuota pientä lasta kohtaan joka niin usein huutaa "paskapää"kusipää ...yritän olla huutamatta likalle mutta kun ei mikään riitä...ei helvetti...olen ihan pelle likalle nauraa vaan mulle ja mun "auktoriteetille" ja kaikki sukulaiset huutaa kuinka paska äiti olen ja kun ei mitenkäpäin ole hyvä...pittäkö mun muuttaa kotoota pois vai mikä niinkun avuksi.tulipas sekava viesti mutta kysymys kuuluu onko muita perheitä joilla on todella kaoottinen tilanne kotona?

15

1698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi35

Hiukan provomainen olemus mutta kuitenkin vastaan...

Mites isä hoitaa hommaa? Puhuit mahdollisuudesta muuttaa kotoa pois, eli et ole lapsen kanssa kaksin...

• ...

ollut provota...olen kyllä naimisissa mutta meillä on niin mahdottoman ihana tilanne että tyttöni ei ole mieheni biologinen lapsi joskin olemme olleet yhdessä jo siitä asti kun tyttö on ollut 3 kk ja likka pitää häntä isänään.
        hänen mielestään ei ole ongelmaa koska lasten pitää kasvaa kurissa ja nuhteessa ja tyttö "pelkää" isäänsä.ei hän sille kiukuttele ja miehen mielestä vika on minussa.nuorempi poika(2v)on pikku hitleri ja isisn lellikki perheessämme.Mun pää vaan on niin pirun sekasin kun neuvolasta sanovat yhtä,kasvatusneuvolasta toista,lääkäri kolmatta ja sitten sukulaiset teilaa kaiken.en saa mistään tukea tähän "ongelmaan".kukaan ei ikinä "näe"ongelmia esim.sitä kuinka likka "nauraa"mun komentamiselle yms.Esimerkkinä tänään, pappa tuli käymään(asutaan kerrostalo 3. kerros)lapsilla ei ole asiaa parvekkeelle ja kas kummaa kyllä papan kanssa saa tulla,ei ole väliä vaikka yritän sanoa että meillä ei lapset mene parvekkeelle...mä olen niin poikki kun tuntuu ettei mikään ole hyvä ja kaikki aina syyllistää ja siksi kyselinkin muita äitejä/isiä jotka tuntevat elävänsä kaaoksen keskellä...

• porrot
        ... kirjoitti:

ollut provota...olen kyllä naimisissa mutta meillä on niin mahdottoman ihana tilanne että tyttöni ei ole mieheni biologinen lapsi joskin olemme olleet yhdessä jo siitä asti kun tyttö on ollut 3 kk ja likka pitää häntä isänään.
        hänen mielestään ei ole ongelmaa koska lasten pitää kasvaa kurissa ja nuhteessa ja tyttö "pelkää" isäänsä.ei hän sille kiukuttele ja miehen mielestä vika on minussa.nuorempi poika(2v)on pikku hitleri ja isisn lellikki perheessämme.Mun pää vaan on niin pirun sekasin kun neuvolasta sanovat yhtä,kasvatusneuvolasta toista,lääkäri kolmatta ja sitten sukulaiset teilaa kaiken.en saa mistään tukea tähän "ongelmaan".kukaan ei ikinä "näe"ongelmia esim.sitä kuinka likka "nauraa"mun komentamiselle yms.Esimerkkinä tänään, pappa tuli käymään(asutaan kerrostalo 3. kerros)lapsilla ei ole asiaa parvekkeelle ja kas kummaa kyllä papan kanssa saa tulla,ei ole väliä vaikka yritän sanoa että meillä ei lapset mene parvekkeelle...mä olen niin poikki kun tuntuu ettei mikään ole hyvä ja kaikki aina syyllistää ja siksi kyselinkin muita äitejä/isiä jotka tuntevat elävänsä kaaoksen keskellä...

Jos tyttö ei kiukuttele isälle mutta sinulle kiukuttelee, on kasvatustavoissanne varmaan jotain eroavaa, sillä tuosta noin vain tyttö tuskin on keksinyt moista.

Jos kuulet monia neuvoja, kokeile yhtä ja sukulaisille voit sanoa jos he Huutavat, että näin sanoo ammattihenkilö neuvolasta tai lastenlääkäristä ja kokeilet tätä tapaa, sillä heillä on koulutus asiaan toisin kuin itselläsi ja sukulaisillasi. Ja toki kokeilet heidän kasvatustapojaan jos osaavat hyvin hyvin perustella.

Jos pappa tulee käymään ja antaa lapsille lupia joita et hyväksy, ilmoita tyynesti papalle että lasten pitää totella äitiä ja jos TEIDÄN perheessä on sovitut pelisäännöt, joita noudatetaan kun ollaan teillä. Jos pappa tulee kylään, samat säännöt pätevät teidän kattonne alla.
        On Papan asia sopeutua joukkoon jos tulee kerran kylään eikä sotkea lapsien käsitystä siitä mikä on sallittua ja mikä ei.

Mikä miehesi käytöksessä saa lapset "pelkäämään" häntä? Onko se ihan tervettä pelkoa vai pelkääkö lapsi saavansa turpiin jos ei tottele? Suun pesu saippualla tai nurkassa seisottaminen tai vaikka jälkiruoan pois jättäminen ovat ihan hyviä rangaistuksia pienille lapsille.

• anopin sana
        porrot kirjoitti:

Jos tyttö ei kiukuttele isälle mutta sinulle kiukuttelee, on kasvatustavoissanne varmaan jotain eroavaa, sillä tuosta noin vain tyttö tuskin on keksinyt moista.

Jos kuulet monia neuvoja, kokeile yhtä ja sukulaisille voit sanoa jos he Huutavat, että näin sanoo ammattihenkilö neuvolasta tai lastenlääkäristä ja kokeilet tätä tapaa, sillä heillä on koulutus asiaan toisin kuin itselläsi ja sukulaisillasi. Ja toki kokeilet heidän kasvatustapojaan jos osaavat hyvin hyvin perustella.

Jos pappa tulee käymään ja antaa lapsille lupia joita et hyväksy, ilmoita tyynesti papalle että lasten pitää totella äitiä ja jos TEIDÄN perheessä on sovitut pelisäännöt, joita noudatetaan kun ollaan teillä. Jos pappa tulee kylään, samat säännöt pätevät teidän kattonne alla.
        On Papan asia sopeutua joukkoon jos tulee kerran kylään eikä sotkea lapsien käsitystä siitä mikä on sallittua ja mikä ei.

Mikä miehesi käytöksessä saa lapset "pelkäämään" häntä? Onko se ihan tervettä pelkoa vai pelkääkö lapsi saavansa turpiin jos ei tottele? Suun pesu saippualla tai nurkassa seisottaminen tai vaikka jälkiruoan pois jättäminen ovat ihan hyviä rangaistuksia pienille lapsille.

Aikanaan tuskailin samaa. Neuvoja tuli oikealta ja vasemmalta, kaikki tietenkin hyväätarkoittavia ja toisistaan poikkeavia.
        Anoppini, monen siskon isosisar ja monen lapsen ja lapsenlapsen mummu, sanoi minulle lohduttavasti. "Kuuntele mitä sanovat ja nyökkäile. Sitten teet niin kuin parhaaksi näet."
        Toista on aina hyvä neuvoa, varsinkin ensimmäisen lapsen kasvatuksessa.

Minäkin nyt neuvon: Jos olet sanonut, että parvekkeelle ei mennä, niin sanot sen myös Papalle. Ei papallakaan ole sinne asiaa. Tupakkinsa voi polttaa sitten kotimatkalla.
        Lapsen pitää saada uskoa siihen että MEIDÄN äiti tietää.

• anopin sana kirjoitti:

Aikanaan tuskailin samaa. Neuvoja tuli oikealta ja vasemmalta, kaikki tietenkin hyväätarkoittavia ja toisistaan poikkeavia.
        Anoppini, monen siskon isosisar ja monen lapsen ja lapsenlapsen mummu, sanoi minulle lohduttavasti. "Kuuntele mitä sanovat ja nyökkäile. Sitten teet niin kuin parhaaksi näet."
        Toista on aina hyvä neuvoa, varsinkin ensimmäisen lapsen kasvatuksessa.

Minäkin nyt neuvon: Jos olet sanonut, että parvekkeelle ei mennä, niin sanot sen myös Papalle. Ei papallakaan ole sinne asiaa. Tupakkinsa voi polttaa sitten kotimatkalla.
        Lapsen pitää saada uskoa siihen että MEIDÄN äiti tietää.

Kyllä sulla on ollut viisas anoppi :)
        Kertakaikkiaan loistava neuvo, pistänpä takataskuun myöhempää käyttöä varten :))

• Meillä kotona minä olen auktoriteetti. Näin olen päättänyt.
      Eli ihan ekana auktoriteetin rakentaminen lähtee sinusta itsestäsi. Sinun pitää näyttää lapsellesi ja myös sukulaisille että sinä määräät mitä ja miten lapsen kanssa tehdään. Jos sinä sanot ettei lapsi mene parvekkeelle, hän ei sillon mene. Ja sillä selvä. Sinun pitää olla kova myös muita aikuisia kohtaan. Ihan lapsesikin takia.
      Pieni lapsi tarvitsee rajat, ja tuossa 6- vuoden uhmassa hän koittelee näitä rajojaan, etsii löytyykö niitä. Jos ei löydy, olet vielä pulassa lapsesi kanssa. Ei kaikkien lasten kanssa voi vain keskustella ja sopia asioista. Täytyy myös määrätä ja olla neuvottelematta.
      Meillä jokainen lapsi jossain vaiheessa on kokeillut tuota äidin nimittelyä. Ja meillä siitä ja muista siivottomuuksista seuraa suun pesu saippualla (mäntysuopa lienee parasta...). Ensin olen uhkaillut että kerran vielä ja kerron mitä seuraa. Usein tehoaa. Mutta jos ei tehoa niin sitten olen pessyt suusta rumat sanat pois. Ruumiillista kuritusta tai ei, mutta toimii. Ja kielenkäyttö on siistiytynyt. Kyllä vanhemmat ovat auktoriteetti jota ei nimitellä.
      Toinen rangaistuskeino joka meillä tarvittaessa on käytössä, on aresti omassa huoneessa tai sängyssä. JOs meno on ihan tolkutonta eikä pyynnöt ja käskyt rauhoittumisesta tehoa, on seurauksena aresti huoneessa. Ja sieltä saa tulla pois vasta pyydettäessä, eli ½- 1 tunnin päästä. Ja silloin yleensä on sopiva tilanne puhua siitä mikä nyt meni pieleen.
      Eli meillä linjat on rutiinit- johdonmukaisuus ja auktoriteetti. Kovana saa toisinaan olla, mutta toisaalta osoitan kyllä lapsilleni että he ovat tärkeitä, kunhan pysytään rajojen sisällä.

Vielä lopuksi... tiesitkö, että sana kuri tulee ikivanhasta tavasta päästää elukat kevätlaitumelle? Eli elukat ohjattiin tällaiseen aitavälikköön navetasta, joka sitten johti laitumelle, Ja tämän aitalutun nimitys oli kuri. Eli lapselle kun pidetään kuria, tarkoitetaan itseasiassa sitä että pidetään ne rajat, joiden sisällä sitten saa liikkua miten haluaa. Kunhan rajoja ei rikota.

Voimia sinulle!

• ihan pihalla

Kiitos sinulle.
        uskoisin että olet ehkä vanhempi/kokeneepi kasvattaja...rohkaisun sana sinullta oli tarpeen kiitos

• mama-uu

Mitenkä sen lapsen saa uskomaan tuon, että pitää pysyä sängyssä, tai omassa huoneessa? en ainakaan itse viitsisi tuntia seistä oven kahvassa ettei lapsi tule pois sieltä.

Muksu on meinaan sen verran omapäinen ja temperamenttinen, ettei käsky "pysy huoneessa, tai sängyssä" tepsi. Mitenkä olet sitten toiminut, jos lapsi ei pysy siellä huoneessa?

• samanlaisen äiti
        mama-uu kirjoitti:

Mitenkä sen lapsen saa uskomaan tuon, että pitää pysyä sängyssä, tai omassa huoneessa? en ainakaan itse viitsisi tuntia seistä oven kahvassa ettei lapsi tule pois sieltä.

Muksu on meinaan sen verran omapäinen ja temperamenttinen, ettei käsky "pysy huoneessa, tai sängyssä" tepsi. Mitenkä olet sitten toiminut, jos lapsi ei pysy siellä huoneessa?

Tyttäreni on jo täysi-ikäinen ja *huh!* ei asu enää kotona.
        Hän oli myös 6-vuotiaana ihan mahdoton. Juuri tuollainen: puhe ei mennyt perille. Pitäisikö semmoinen/tommoinen lapsi köyttää sänkyyn kiinni suukapulan kanssa? En minäkään saanut aikoinaan mitään neuvoja, tukea, että miten toimia ja miten jaksaa lapsen kanssa, johon mikään hyvä tai kaunis tai edes järkevä ja normaali ei tehonnut.
        Pelkkää huutoahuutoa se meilläkin tahtoi olla.

Ja minä olin huono äiti!
        Mahdoton hän oli päiväkodissakin, ei sielläkään pärjätty, ja hermot paloi heilläkin, mutta minut kyllä osattiin kasvattajana huonoksi leimata.

Vasta myöhemmin kuulin, että 6 vuotias on verrattavissa murrosikään. On siis menossa siihen verrattavissa oleva ikäkausi, jolloin monet asiat myllertää mielessä ja lapi on tavallaan samalla tavalla hanakala kuin teini-ikäinen.

Meinaan, jos tästä tiedosta olisi apua.

En muista miten minä toimin lapsen kanssa tuolloin. Hermojaraastavaa aikaa se ainakin oli. Omat keinot ja voimat oli lopussa.
        En tiedä, auttaako semmonen - tuossa nukkumaanmeno- ja vuoteessapysymistilanteessa, että iltatoimet rauhoittaa niin, että on aikaa lapsen kanssa. Iltasatutuokio tms. Ja sitten sanoo, että saapi valvoa vaikka läpi yön, mutta tekee sen hiljaa ja vuoteessaan.
        Ja jos ei tottele, tulee sanktio. Esim. seuraavana päivänä ei saa jotain tai ei pääse jonnekin. Vie pois siis jonkin kivan, mistä lapsi tykkää, jos tykkää pelata, tai katsoa jonkun ohjelman, niin sitten se on estolistalla. Ja ko. päivänä sitten muistuttaa, miksi näin.
        Mitään viikon päähän vietyä rangaistusta ei voi laittaa, esim. karkkipäivä tms., koska sinne asti ei muisti yllä.
        Jutut pitää olla tässä ja nyt.

Hyvälle käytökselle asetetaan pieniä tavoitteita. Kiitos ja kehu heti, kun on jotain vähänkin hyvää ja kaunista onnistunut. Poistuisi se huomion hakemisen kierre keinolla ja teolla millä hyvänsä-

Itse en tainnut osata toimia noin, kun neuvon. Mutta olisi ollut hyvä jos olisin saanut sen neuvon. En vaan saanut sitä tukea mistään..

• mama-uu kirjoitti:

Kyllä meilläkin tuota tempperamenttia löytyy, eikä kaunis kehoitus todellakaan ole se muoto jota minä silloin käyttäisin.
        Toki käsken pysymään siellä huoneessa. Jos lapsi tulee sieltä ois ennen sovitun ajan kulumista, käsken hänet takaisin. Vaikka kymmenen kertaa, jos tarve vaatii. Ja jos ei muutenonnistu niin talutan hänet sinne takaisin, tai vaikka kannan. Vitsi on siinä, että minä käsken pysymään huoneessa, ja minun luvallani sieltä sitten saa poistua.

• ihan pihalla...

juu näistä on ollut paljon apua ja ainakin ssanut purkaa sydäntä...
      Eilen taas tuntitolkulla itkeskeltyäni "päätin"että minä olen se auktoriteetti ja jos se ei käy uille niin voidaan olla esim käymättä hetkeen siellä(mummolassa)Lähetin eilen s-postia kunnan sosiaalityöntekijälle että jos kasvatusneuvolaan mentäis vielä kokeileen...en tiedä kyllä onko siitä apua...on vaan ihan suunnattoman raskasta kun voimat ja halut yrittää on loppu ja kun väkisin joutuu ajattelemaan että mikä tuosta lapsesta tulee "isona"....

• hoitaa itseäsi! Siis tarkoitan että tee silloin tällöin semmoisia asioita joista pidät, harrasta jotain joka tekee sut onnelliseksi. Olisi se sitten lenkkeilyä tai jotain muuta pientä tai suurempaa. Ole hieman "itsekäs" ja ota/järjestä omaa aikaa, koeta rentoutua. Itkut ja murehtimiset sikseen! Olet hyvä äit ja kun olet rentoutunut ja onnellinen on lapsen kiukutteluakin helpompi sietää ja ottaa vaikeat tilanteet rauhallisesti.
        Kuvaamasi elämän tilanne on hankala ja olet varmaan tosi stressaantunut siitä. Olen itse (ollut) samanlaisessa tilanteessa tyttäreni kanssa. En kokenut saavani apua keneltäkään ammattiauttajalta. Heidän pakeillaan oli turha juosta sillä siellä tyttö oli kuin enkeli mutta kotona lähinnä hirmulisko. Hänen tempperamenttinsa on ärhäkkä eikä se ole hänen vikansa. Opettelinkin siis itse muutamia yksinkertaisia keinoja joista on ollut apua. Huutaminen/tukistaminen jne ei auta. En siis pesis lapseni suuta saippualla ikinä sanoi hän sitten mitä tahansa. On toimittava rauhallisesti (mikä ei onnistu jos stressaantunut) mutta jämäkästi ja johdonmukaisesti. Se mitä vanhemmat sanoo on laki, vaikkakin vastapainoksi voi lapselle jättää asioita joista hän voi itse päättää tyyliin lapaset laitetaan käteen mutta lapsi saa itse valita minkä väriset. Meillä oli joskus jopa nukkumissäännöt lastenhuoneen ovessa kun vaikeimpia hetkiä on olleet nukkumaan menot. Osaksi jotta me aikuisetkin muistettais miten toimia! Säännöt tehtiin lasten kans yhteistuumin (mikä ei tarkoita että lapset keksi omat heille sopivat säännöt). Itse asiassa siinä hoksas, että kyllä ne tietää miten homman pitäis toimia. Ongelma ei siis ollut siinä... Oli "hauska" huomata, että ne oikein innostu siitä hommasta (heh) ja aika hyvin sitten noudattivatkin sääntöjä.
        Olen huomannut että jos huudan kurkku suorana NYT HUONEESEEN ARESTIIN niin tyttäreni käy vastaan kaikella mahdollisella arsenaalilla ja sotatila on valmis. Kun sanon rauhallisesti mutta jämäkästi: Nyt HuoneeseeN! Hän menee kipin kapin vaikkakin huudon säestyksellä...mutta menee silti. Jees...mutta helppoohan se ei oo omien toimintatapojen muuttaminen. Vaikka kuinka kliseeltä kuulostaa niin lapset kasvattaa myös meitä aikuisia! Nää tilanteet on meillekin mahdollisuus oppia jotain uutta itsestämme. Voimia!

• äiti kans

Hyviä neuvoja olet saanut, enkä niihin lähde lisäilemään, mutta yhden vinkin antaisin. Tutustu herraan nimeltä Keijo Tahkokallio.(esim. Kotipesän lämpöä etsimässä, Mitä tehdä levottomille lapsille) Hän on kirjoittanut useita maallikkotajuisia lasten "käyttöoppaita". Itse olen saanut paljon ajattelemisen aihetta.

• .....lukasin Tahkokallion kirjat ja just ne herätti ajatteleen, että mun omassa käyttäytymisessäkin on parantamisen varaa.
        Aikuisten pitää osata olla aikuisia.

• kun onnistuu

Minulla on 6-vuotias poika, ja kaikki on mennyt helposti. Lapset on erilaisia. Tuli vaan mieleen, että me monesti huudamme lapsillemme silloin kun lapset tekevät väärin, mutta unohdamme kiittää silloin, kun menee hienosti. Olen huomannut kuinka lapsen silmät loistavat, kun sanon että "olit kyllä tosi hienosti tuolla kirjastossa" "Voi että söit NYT hyvin". Äidin kiitos ja kannustus on iso asia kiukuttelevallekkin lapselle. Oma lapseni kiukuttelee kun on väsynyt tai nälkäinen. 6-vuotiaanakin näin. Joskus kun kaikki mättää, otan syliin ja pidän siinä. Läheisyyttä kaipaavat ymmärtääkseni lähes kaikki lapset. Joillakin voi olla tietty sellaista, että kosketus ärsyttää. Ja voileivällä on ihmeellinen vaikutus. Äiti on auktoriteetti, äidin pitää myös olla aikuinen ja ymmärtää perustarpeet, äiti voi järjestää hauskaakin.
      Täällä on ollut hyviä neuvoja.
      Voimia sinulle! Kasvata rakkaudella, niin saat lapsestasi kunnon kansalaisen. Se, että olet huolissasi, on osoitus siitä, että ymmärrät tilanteen ja teet varmasti parhaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8182
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5733
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      287
      5158
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      53
      5146
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      77
      3803
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2737
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2538
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe