Onko laitonta.

3333

Olen vuosia työskennellyt yrityksessä x täysipäiväisesti.
19v minulle tuli paha ihottuma minkä johdosta armeija jäi sillä hetkellä väliin ja siirryin C luokkaan koska ihottuma oli ns parantumaton. Työnantajalle kerroin että en mene armeijaan ( olin siis jo ollut muutaman vuoden yhtiön palveluksessa,ennen tämän kertomista)

muutamavuosi myöhemmin kuitenkin ihottuma parani ja hain kutsuntalautakunnalta muutoksen c luokasta takaisin a luokkaan ja sen sainkin ( erinomaisessa kunnossa) papereilla. Kerroin työnantajalle että lähden suorittamaan varusmiespalvelusta mihin tuli hiukan nuiva vastaus, rivien välistä luin että eivät olleet tyytyväisiä tähän että lähden ns vapaaehtoisesti 24v armeijaan.
Siitä sitten aikaa kului ja töihin paluu alkoi häämöttää.
Olin yhteydessä useamman kerran yritykseen mutta vastauksia sähköpostiin ei kuulunut 3 viikkoon vaikka olin useampaan henkilöön yhteydessä ja tänä aikana tuli 2 työpaikkaa avoimeks ja etsittiin tekiöitä siihen työhön mihin olin palaamassa koska sopimukseni oli vakituinen. Lopulta sain yhteyden työn antajaan mutta siellä taas kerrottiin että henkilöstöpäälikkö on väärä henkilö tähän vaan ole tähän henkilöön yhtessä ja häneen olikin. Lopulta erinäköisiä hidasteluja sattui paljon ja viellä noin 2 viikkoa palveluksen jälkeen oli epäselvää että milloin voin palata ym ehdot.

Sitten tuli suuri yllätys.
sain tiedon että voin normaalisti palata töihin mutta koska olemme palkanneet uutta henkilöstö ja sinun työsopimuksessa oli maininta mm 8h viikossa niin pääset harjoittelemaan uuden työntekiän kanssa ja se kumpa on parempi saa lisää tunteja. Mutta alkuunsa olet vain sen 8h viikossa töissä ja maksimissaan 6h päivässä töissä
Olin ennen ollut kuitenkin täysipäiväinen myyjä isossa yrityksessä ja siinä hommassa todistetusti erittäin hyvä.

Tulee kyllä hyvin kaltoin kohdeltu olo tälläisestä toiminnasta, missä selvästi rankaistaan sitä että suoritin asepalveluksen mikä on kuitenkin jokaisen suomalaisen miehen velvollisuus.
Tämä työnantaja on yksi suomen suurimpia yrityksiä

Mitä mieltä olette tälläisestä? Ymmärsin että työntekiän on oikeus palata armeijasta takaisin vastaaviin töihin mutta onko se laillista että yllättäen viikkotuntimäärää tiputetaan yli 30h

Joskus oli oikeustaistelu ollut missä työnantaja pienensi ns luvatta palkkoja paljon (sopimus mahdollisti tämän) mutta oikeus katsoi että yhtiö rikkoi räikeästi ns vakiintunutta ja todistettua tapaa vastaan

1

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erthy

Jos sinun työsopimuksessa on sovittu, että viikkotyöaika on 8 h tai vähemmän, niin ei ole laitonta. Tarkista työsopimuksesi. Jos olet liittynyt ammattiliittoon, soita sinne. Jos et ole, kysy neuvoa aluehallintoviraston työsuojeluviranomaisilta. Puhelinnumero löytyy osoitteesta www.tyosuojelu.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe