Minulla on pieni 10 viikkoinen koiranpentu, joka tuli minulle vastikään. Se on hyvin laumaviettinen ja aina "jaloissa". Sen tulisi olla yksinoloaikanaan ensialkuun pentuaitauksessa, myöhemmin sitten yhdessä huoneessa eli isommassa tilassa.
Ongelma on nyt se, että pentu huutaa ja kiljuu tauotta aitauksessa. Hakee huomiota: kun tulen aitauksen lähelle tai annan sille huomiota, se lopettaa kiljumisen ja heiluttelee häntää, haluaa pussailemaan. Kasvattajalla aivan samanlainen.
Miten tätä kannattaisi lähteä kitkemään pois? Haluan, että pentu oppii, ettei huutamalla saavuta mitään. Alla kuulemiani vinkkejä:
1. Ei reagoida ääneen vaan annetaan sille huomiota kun se on hiljaa
2. Ei reagoida ääneen muttei myöskään hiljaisuuteen, eli annetaan vain olla
3. Annetaan pennun huutaa mutta käydään säännöllisesti aitauksessa tekemässä "tikusta asiaa". Joskus aitauksessa ollessa odotetaan pentua rauhoittumaan, jonka jälkeen sitä huomioidaan, joskus ei odotella. Joskus ei anneta huomiota ja lähdetään aitauksesta jättäen pentu sinne. Joskus taas annetaan pennun tulla perästä.
4. Laitetaan pentu toiseen huoneeseen ja ärähdetään jos huutaa, palkataan jos on hiljaa.
Asun kerrostalossa, joten neuvot ovat kultaakin kalliimpia :)
Koira kiljuu ja huutaa aitauksessa
2
438
Vastaukset
- pentu meilläkin
Aloita hiljaisuusopetus sillai, että laita pentu aitaukseen ja päästä pois heti. sitten jatka aitausaikaa vähitellen,. seiso vierellä, puolen metrin päässä ja sitä rataa, viis kuusi harjoitusta samaan syssyyn ja useita kertoja päivässä, viikonloppu, ilta on hyvää aika pelata pennun kanssa.
Muista puruluut ja lelut sinne aitaan. opeta pentua leikkimään niillä ja voit vaikka itse istua aitauksessa ensimmäisillä kerroilla, leluilla leikkimässä.
2- malli ei kerro koiralle yhtään mitään siitä, miten pitäöisi olla, samoin on 3- mallin kanssa,
Nelosvaihtoehto on huonoin, saat karjua kurkkusi kipeäksi ja naapurisi hermoheikoiksi. - paimenpoikas
Mutta kun pentu ei hiljene ellen koske siihen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492298- 262063
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271495Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161434- 1211371
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71964Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut108917Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873