Liikuntarajoitteisetkin kauppaan ostoksille

lähdenkö ostoksille

On todettu, että monille markettien kassapöydät ovat liian korkeita raskaille ostoksille tai ostoksille yleensä. Vaihtoehtona löytyy sähköisesti korkeussädettävä kassapöytä, joten sitä voidaan käyttää ergonomisesti sekä istuma- että seisomatyöpisteenä. Tämä ominaisuus mahdollistaa myös esimerkiksi liikuntarajoitteisten asiakkaiden helpon asioimisen. Niin kassajärjestelmän laitteille kuin maksupäätteille, asiakasnäytölle ja kirjoitustasollekin on kaikille omat ergonomisesti säädettävät paikkansa.
Maksupäätteet ovatkin yleensä liian korkealla ja usein ne on nostettu mahdollisimman ylös erillisellä telineellä. Ne kääntyvät sivusuunnassa, mutta korkeutta ei voida säätää.

Ostoskärryt ovat myös liian korkeita, jolloin ostokset ovat niin syvällä kärryssä, ettei niihin ylety. Ostoskärryjen pohja voisi olla ylempänä tai nostettavissa ylemmäksi.

Punnitusvaakojen painonapit ovat liian korkealla, kun ne voisivat olla laitteen sivussa. Hyvin usein hyllyjen tuotteet ovat liian korkealla ja hyllyn perällä. Jotkin tavarat ovat taas lattian rajassa, ettei jokainen pysty sinne polvistumaan tai kumartumaan.

Avustamista tarvitseville henkilöille ei myymälässä riitä henkilökuntaa, koska ainoat ihmiset, joita on näkyvillä, ovat kassatyöntekijät. Kaupoista puuttuvat hyvin usein myös käsinojalliset levähdyspaikat, joita tarvittaisiin eri osiin myymälää.

Lieksasta ei löydy yhtään hyvin suunniteltua itsepalvelumyymälää, jossa liikuntarajoitteinenkin voisi tehdä ostoksia vaivaamatta myymälän vähäistä henkilökuntaa.

Ehdotan, että Lieksan marketteja ryhdytään muuttamaan soveltuviksi myös huonommin liikkujien tai liikuntarajoitteisten käyttöön.

8

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin kysyn

Kuinka monta levähdyspenkkiä olette havainneet Lieksan Citymarketin kaupan puolella jalkojen lepuuttamista varten. Kahvio on kahvila-asiakkaita varten. Onko penkit jätetty tarkoituksella pois, ettei vain istuttaisi muualla kuin kahviossa? Penkkejä pitäisi olla siellä tällä kaupan puolella. Kauppakäytävällä ne ovat tarpeettomia, samoin kuin ulko-ovella.

• minäkin kauppaan

Yhden markettien kassoista voisi todellakin vaihtaa matalammaksi tai korkeussäätöiseksi ja tehdä paljon korjauksia vanhusten kaupassakäynnin onnistumiseksi. Nyt kaupat ovat vain terveitä varten.

• hyvää palvelua

S-marketissa olen saanut apua tavaroiden etsimisessä avuliaalta henkilökunnalta ja yhden hyllyn päädyssä on penkki.

• Toisessa ketjussa pistin itseni jälleen haukuttvaksi noiden asioiden vuoksi joten saitte tälläkin palstalla uuden asian vireille katsontokanteenne nähden, minä olen kaikkien asialla

• No ....

.... viinakaupassa (Alkossa), on huomioitu liikuntarajoitteinen, pyörätuolissa istuva asiakas.

Siellä laskevat koneellisesti kassatiskiä alemmaksi, jotta asiakkaan on helpompi maksaa ostoksensa kortilla.

Viinakauppahan on samassa yhteydessä kuin Citymarkettikin.

.

• Alotus on todella hyvä

• Todella tärkeä aihe.
      Eräässä suuressa Prismassa täällä etelässä on vain yksi vaaka joka on matalampi vaikka vaakoja on parikymmentä muuten.
      Kassoja ei ole yhtään matalammalla, eikä maksupäätteitä joihin yltäisi pyörätuolilainen, joten yksinliikuva joutuu pyytämään kassaakäyttämän korttiaan ja kertomaan kaikkien kuullen tunnusluvun.

• Oho enä ole tiennyt tuota alkon kassojen laskukujen mahdióllisuutta, joten pitääpä kokeilla joidenkin tarvitsevien kohadalla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe