Rikonko tekijänoikeuslakia jos käytän Youtube-videossa jonkun muun artistin nimeä ja kappaleen nimeä, mutta itse video ja siinä oleva ääni on itse tekemääni sisältöä? Eli suojaako tekijänoikeus pelkkiä nimiä?
Artistin nimen käyttö Youtube videossa
3
242
Vastaukset
- Nimisuoja
Kyllä suojaa. Teokselle ei tekijä saa antaa sellaista nimesä, että se on helposti sekoitettavissa toisen tekijän tai teoksen nimeen tai tunnettuun nimimerkkiin.
- Pekka Tappara
Mutta Olavi Virta saa julkaista omat esityksensä omalla nimellään, vaikka hänellä onkin kuuluisa kaima. Minä kyllä keksisin mieluummin hyvän taiteilijanimen, mutta se ei ole välttämätöntä.
- Imitaatio
Tässä on porsaanreikä.
Tekijän tai teoksen nimeen sekoitettavaa nimeä ei saa käyttää. Esim. Madonna on tunnettu popartisti. Et saa pop lajin musiikkiteosta julkaista hyödyntäen Madonnan mainetta käyttäen hänen nimeään teoksessasi.
Mutta saat käyttää Madonna nimeä niin, että se ei ole sekoitettavissa aitoon Madonnaan. Tämän voi tehdä esim. täysin toisessa musiikin lajissa kuin, mitä Madonna esittää. Myös samassa musiikkilajissa Madonna nimen käyttäminen on sallittu, jos niin selvästi, että sekaantumisen vaaraa ei ole, kerrot esityksessäsi, että tekijä ei ole aito Madonna, vaan se on sinun oma räpellyksesi.
Viimeksi mainitusta esimerkkinä vaikka koulun bändin esityksessä "Madonnana" esiintyminen siten, että kenellekään ei jää epäselväksi esityksen tarkoituksena oilevan vain imitoida Madonnaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953323
- 883063
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201903- 681882
- 381837
- 211731
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341419Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91329- 481327