Kriisi joulusta

Yksinäinen

Minulle iskee päälle kriisi joulusta miten viettää? Aina en haluaisi matkustaa maailman ääriin. Joulua eritoten mainostetaan perhejouluna. Yksinäisen joulu, millainen se parhaimmillaan voisi olla?

27

1470

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinäinen

Miksi ei saisi olla Jouluna yksin!

• Yksinäinen

Onko sinusta hauskaa olla jouluna yksin? Mitä tekisin, miten olisin, millätavalla? Olisiko punkkupullo (Cardinal) paikallaan.

• ettei
        Yksinäinen kirjoitti:

Onko sinusta hauskaa olla jouluna yksin? Mitä tekisin, miten olisin, millätavalla? Olisiko punkkupullo (Cardinal) paikallaan.

punaviini tai jokin muu ja hilaisuus kyntilän valossa,vain itselle pieni jouluateria.Ikkunasta voi katsoa pihalle ja nauttia ihan omasta seurasta.Suurimman osan ajasta,ihmiset on kuitenkin yksin-seurassakin.

• MUMMELI 1
        ettei kirjoitti:

punaviini tai jokin muu ja hilaisuus kyntilän valossa,vain itselle pieni jouluateria.Ikkunasta voi katsoa pihalle ja nauttia ihan omasta seurasta.Suurimman osan ajasta,ihmiset on kuitenkin yksin-seurassakin.

Oletko niin yksinäinen ,ettei sinulla ole ketään yksinäistä tuttavaakaan. Minun naapurini,yksinäiset lesket menevät yhdessä läheiseen kylpylään jouluaterialle joka järjestetään juuri sellaisille ketkä eivät vietä joulua kotona. Siellä on aterian lisäksi myös jouluisaa ohjelmaa ,aatto iltapäivänä.
        Siellä voi siis vai käydä syömässä ,ei tarvitse ostaa mitään hotellipakettia.Eikä se ole kuitenkaan mikään syrjäytyneiden joulujuhla.
        Seuraapa onko vastaavaa kotipaikka kunnallasi.
        Tytöt kertoivat,että sinne tulee moni yksinkin.
        Sen jälkeen vielä kerkeää viettää rauhallisen aattoillan haluamallaan tavalla ,mutta ei varmaan enää ole niin yksinäinen.

• ellumari
        ettei kirjoitti:

ydinperhettä, mutta joulun aikaan olen aina kokenut yhteenkuuluvuutta sukuni kanssa. Lähinnä siskon ja hänen kahden tyttärensä ja heidän miestensä/poikaystäviensä kanssa.

Minä rakastan joulua ja sen tunnelmaa. On ihana antaa lahjoja ja tietenkin myös saada niitä. Hiljentyminen kaiken hössötyksen ja kiireen keskellä on ihanaa, akkuja lataavaa.

En nyt aivan sitäkään toivoisi, että "ihmisellä ois'joulu ainainen", mutta mukava breikki arjen keskellä joulun aika on, eikö?

• Nimetön
        ellumari kirjoitti:

ydinperhettä, mutta joulun aikaan olen aina kokenut yhteenkuuluvuutta sukuni kanssa. Lähinnä siskon ja hänen kahden tyttärensä ja heidän miestensä/poikaystäviensä kanssa.

Minä rakastan joulua ja sen tunnelmaa. On ihana antaa lahjoja ja tietenkin myös saada niitä. Hiljentyminen kaiken hössötyksen ja kiireen keskellä on ihanaa, akkuja lataavaa.

En nyt aivan sitäkään toivoisi, että "ihmisellä ois'joulu ainainen", mutta mukava breikki arjen keskellä joulun aika on, eikö?

Meitä on aina vaan enevässä määrin , meitä joilla ei juuri ole sukulaisia , ei siskoja ei veljiä eikä muitakaan edes kaukaisempia sukulaisia joiden luokse voisi mennä (tai haluaisi).Monet ovat tosiaan oman onnensa nojassa joka ei sinällään ole mikään huono tai ikävä asia .

• ellumari
        Nimetön kirjoitti:

Meitä on aina vaan enevässä määrin , meitä joilla ei juuri ole sukulaisia , ei siskoja ei veljiä eikä muitakaan edes kaukaisempia sukulaisia joiden luokse voisi mennä (tai haluaisi).Monet ovat tosiaan oman onnensa nojassa joka ei sinällään ole mikään huono tai ikävä asia .

ihmisen joulu saattaa olla surullinen juhla sikäli, etä silloin perhe ja suku linnoittautuu omiin koteihinsa viettämään juhlaa, sulkien ulkopuolelleen "sivulliset."

Sanotaankin, että jouluna yksinäinen ihminen on tuplaten yksinäinen.

Tuolla toisessa ketjussa oli avauksena "hyvät teot."Voisimmekohan jouluna tehdä sellaisen hyvän teon, että menisimme tervehdyskäynnille jonkun yksinäisen luo, tai kutsuisimme hänet kotiimme.

Minulla on ollut sellainen käytäntö montakymmentä vuotta, mutta en osallistunut "hyvien tekojen" ketjuun, sillä olisin kokenut sen itsekehuksi, kuten koen tämän kirjoittamani nytkin.

• Nimetön

Älä turhaan haikaile sen paljon puhn "perhejuhlan" perään, monessa niin monessa kodissa tuo Joulun perhejuhla on riitelyä , ryyppäämistä, itkua ja stressiä ollaan sitten omassa kodissa tai sukulaisissa. Valmistaudu omaan jouluusi tekemällä siitä oma juhlasi, hae kirjoja, lehtiä, videoita , levyjä kirjastosta , ota ja valmista itselle mieliruokaa, ei tarvitse olla jouluruokaa , älä katsele televisiosta noita sokerisia jouluohjelmia ne eivät ole todellisesta elämästä. Jos sinulla on muitakin TV kanavia ulottuvillasi kuin nämä kotimaiset katsele niitä sieltä tulee mielenkiintoisia ohjelmia ja dokumentteja.
      Ja käy ulkona kävelemässä, on rauhallista ja hiljaista ainakin jouluaattoiltana.
      Tee joulun ajasta sinua itseäsi miellyttävä tapahtumajakso . Mihinkään ei tarvitse matkustaa nauttia voi ihan kotonakin. Jos et enää ole työelämässä niin tee jouluna jotain sellaista mitä et muina päivinä tee.
      Näin minä olen jouluni jo monene vuonna viettänyt ja en tunne jääneeni mistään paitsi.

• sääliä

olis hyvä jos tultas sitten kun pyytää,ettei tarvii lähtee matkoille,meitä on paljon jotka ei halua ketään pelastajaa koska jos on yksin -ei tarkota että on yksinäinen.

• erilaisia

Meillä vietetään lämminhenkinen perhejoulu, on joulusaunaa, perinteiset ruuat, pukit, kynttilät ja läheinen tunnelma, mutta siltikin haluaisin joulun ihan itselleni. Pitäisi kai olla onnellinen, mutta aina kun lähden yöllä, aikuisten lauta- ja korttipelien jälkeen kotiin, sanon huh huh ja oman kodin rauhasta nauttimaan.
      Muutama ystäväni rakentaa myös itselle oman joulun, sellaisia nautinnon päiviä, ruuat, lukemiset, kynttilät ja kaikkea hemmottelua vain itselle. Jos sinusta tuntuu ahdistavalta, ehdottaisin joulupakettia kotimaassa hotellissa, siellä voisi olla kivaa joulutunnelmaa.

• ulla

Jos yksinaisyytesi kay liian painostavaksi soita laheisiin vanhainkoteihin tai sairaaloihin. Kysy onko heilla potilaita, joiden luona ei kay vieraita . Sitten vain reippaasti kukkien ja herkkujen kanssa vierailemaan.
      Uskon etta siita aiheutuva hyva olo antaa sinulle joulu iloa ja rauhaa.

• hiljaisesta (mielellään "yksinäisestä") joulusta.
      Ei velvoitteita että on vietettävä joulua esim. sukulaisten kanssa yhdessä.
      Rupesin ajattelemaan että joulu on kuin mikä tahansa pyhäpäivä.
      Kaikki mitä siihen tänä päivänä liittyy on ihmisten hullutuksia, mihin minun ei tarvitse osallistua jos en halua.

Teen joulusta rauhallisen, hyvän pyhän, jolloin on aikaa kuunnella musiikkia, ajatella, lukea, katsella televisiota, olla ulkona ja koska on kuitenkin syötävä, laitan joitakin mieleisiäni jouluruokia.

En käännä koko taloa ylösalaisin, vaan teen tavallisen viikkosiivouksen, laitan joulukukkia ja hedelmiä esille, sytyttelen kynttilöitä ja joulutunnelma on syntynyt kuin itsestään.

Olen kokenut oikeita vanhanajan jouluja, jolloin aattona olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut nauttia ollenkaan, on vaan itkettänyt ja olisin halunnut mennä nukkumaan...

• sanat

kun on kokenu aiemmin Joulun jossa on saanut raataa itsensä uupumuksen partaalle,osaa antaa arvoa yksin ololle.Hyvä että muutkin tuntee samoin,kun luulin olevani itsekäs.

• sanat kirjoitti:

kun on kokenu aiemmin Joulun jossa on saanut raataa itsensä uupumuksen partaalle,osaa antaa arvoa yksin ololle.Hyvä että muutkin tuntee samoin,kun luulin olevani itsekäs.

aina ollut suvun yhteinen joulu.
        Kotonani laitetiin aina yhteinen joulu,kun perhe kasvoi,kaikki riensimme äitini järjestämään joulupöytään.
        Sitten omien lasten ja heidän perheiden kanssa olemme jatkaneet samaa perinnettä,nyt minun laittamana.
        Väsynyt olin minäkin aatto-illan touhuista selvittyäni.Sen palkitsi yhdessä olo.
        Nyt viime joulu oli ensimäinen ,että lapseni olivat omien perhettensä kanssa,minut oli kutsuttu poikani kotiin.
        Kaikki oli hyvin laitettu,mutta se tunne, mitä aina jouluna tunsin ,oli poissa.
        Poikanikin sanoi,ettei joulu tunnu ollenkaan joululta,kun emme kaikki ole yhdessä.

Siis paljon vaikuttaa joulun vietossa perinteet,tavat,mitä on yhdessä tehty.

Nyt olen miettinyt tulevaa joulua,kai se nyt olisi tyttäreni luona.
        Mitä teen,uskaltaisinko jäädä "yksinäiseen" jouluun,menisikö se itkun puolelle,olisiko yksinäisyys sitä,mitä olen tuntenut mieheni kuoleman jälkeen. Sitä pelkään.

• Stressaantunut

Sama täällä, asun myös ulkomailla ja suuri suku kyllä muistaa ilahduttaa meitä läsnäolollaan jouluisin. Viimekin jouluna meillä oli 16 vierasta ja kukas muu kuin allekirjoittanut teki kaikki järjestelyt, syötti, juotti ja siivosi jäljet. Taidan ensi jouluna matkustaa itse kauas pois, yksin.

• Yksinäinen
        Stressaantunut kirjoitti:

Sama täällä, asun myös ulkomailla ja suuri suku kyllä muistaa ilahduttaa meitä läsnäolollaan jouluisin. Viimekin jouluna meillä oli 16 vierasta ja kukas muu kuin allekirjoittanut teki kaikki järjestelyt, syötti, juotti ja siivosi jäljet. Taidan ensi jouluna matkustaa itse kauas pois, yksin.

Painotetaanko liikaa joulua perhejuhlana, jota se eittämättä on. Odotukset; äiti on se maaginen voima joka luo jouluun aidon tunnelman eikä Saarioisten lanttulaatikot jota TV mainostaa.

On todella viehättävää kokoontua lähipiirissä viettämään joulua mutta olisi myös työt ja tarjoilut ymmärrettävä jakaa osallistujien kesken.
        Aika joukko porukkaa ilmaantuu aaton viettoon mummolaan yleensä noin 10 henkeä. Ei ihme että
        mummolla on suorituspaineita l stressiä.

Yksinäinen usein miettii kylpylässä perinteistä joulua mukautuen senhetkiseen tilanteeseen.
        Joulupöytä tarjoiluineen houkuttelee perheitäkin
        kylpylään joulun viettoon.
        Mikä ihmetyttää, rynnätään kyynärpäätekniikalla tarjoilupöytään,näyttää suorastaan sotatilanteelta,ilmeisesti luullaan ruoka loppuu kesken, ei se lopu kyllä ruokaa riittää! Sellaisia ihmisvuoria näkee joulupöydän ympärillä, että hämmästyttää se ryntäys.

Joulun sanoma joulukirkkoineen riittää yksinäiselle eläkeläiselle, joulurauhaa riittää.

• Yksinäinen kirjoitti:

Painotetaanko liikaa joulua perhejuhlana, jota se eittämättä on. Odotukset; äiti on se maaginen voima joka luo jouluun aidon tunnelman eikä Saarioisten lanttulaatikot jota TV mainostaa.

On todella viehättävää kokoontua lähipiirissä viettämään joulua mutta olisi myös työt ja tarjoilut ymmärrettävä jakaa osallistujien kesken.
        Aika joukko porukkaa ilmaantuu aaton viettoon mummolaan yleensä noin 10 henkeä. Ei ihme että
        mummolla on suorituspaineita l stressiä.

Yksinäinen usein miettii kylpylässä perinteistä joulua mukautuen senhetkiseen tilanteeseen.
        Joulupöytä tarjoiluineen houkuttelee perheitäkin
        kylpylään joulun viettoon.
        Mikä ihmetyttää, rynnätään kyynärpäätekniikalla tarjoilupöytään,näyttää suorastaan sotatilanteelta,ilmeisesti luullaan ruoka loppuu kesken, ei se lopu kyllä ruokaa riittää! Sellaisia ihmisvuoria näkee joulupöydän ympärillä, että hämmästyttää se ryntäys.

Joulun sanoma joulukirkkoineen riittää yksinäiselle eläkeläiselle, joulurauhaa riittää.

sekin tunne on käynyt mielessä ,että lyhyt on hetki ,onko paljon työn väärti.

Minunkin pöydässä istui 17 henkeä,istumajärjestely jo tuotti vaikeukasia, ja joulurauhan toivotus kuunneltiin ja ei monta hetkeä mennyt ,kun oltiin valmiit nousemaan pöydästä.
        Valmisteluja tehty viikko etukäteen.

Puolustukseksi,kaikki halusimme mennä haudalle yhdessä ja jokaisella oli meno "toisen" puolen joulujuhlaan.

Viimeisenä jouluna teimme ruuat "nyyttikesti " periaatteella ja toimi hyvin.
        Sitä joulun rauhaa saatiin sitten joulupäivänä.

• Rituli
        SkillaN kirjoitti:

sekin tunne on käynyt mielessä ,että lyhyt on hetki ,onko paljon työn väärti.

Minunkin pöydässä istui 17 henkeä,istumajärjestely jo tuotti vaikeukasia, ja joulurauhan toivotus kuunneltiin ja ei monta hetkeä mennyt ,kun oltiin valmiit nousemaan pöydästä.
        Valmisteluja tehty viikko etukäteen.

Puolustukseksi,kaikki halusimme mennä haudalle yhdessä ja jokaisella oli meno "toisen" puolen joulujuhlaan.

Viimeisenä jouluna teimme ruuat "nyyttikesti " periaatteella ja toimi hyvin.
        Sitä joulun rauhaa saatiin sitten joulupäivänä.

Kyllähän siinä touhua on yllinkyllin kun
        valmistaa joulun kaikkine herkkuineen.

Meillä on monena jouluna päädytty sellaiseen
        ratkaisuun, että tyttäreni tulevat perheineen
        aattoaterialle, jonka syömme jo klo 14.00.

Sitten riennämme joukolla aattojumalanpalve-
        lukseen ja sytytämme kynttilät kirkon muisto-lehdossa.

Pokani perhe on kotonaan ja me menemme, ukki
        ja mummi, illankuluessa katsomaan lasten joulu-
        lahjoja. Käymme vielä toisen tyttären perheen
        lahjat katsomassa, joten mummin ja ukin aika
        meneekin sitten ajellessa.

Nuorin tyttäreni menee anopin luokse
        juotuaan kirkkokahvit meillä.

Joulupäivänä rauhoitumme viettämään kahdestaan
        ja nauttimaan jouluntunnelmasta.

Tapaninpäivänä tulee sitten koko lähisuku meille
        syömään ja vietämme koko illan yhdessä soitellen
        ja laulellen joululauluja.

Näin se joulunaika on sujunut ja muutaman
        vuoden. Saa nyt nähdä, miten tänä jouluna
        kokoonnutaan.

Onhan joskus käynyt sellainen itsekäs ajatus
        mielessä, että menisimme kahdestaan Lappiin
        johonkin korpimökkiiin ja rauhoittuisimme
        siellä lumisessa tunturimaastossa oikeaan
        jouluntunnelmaan. Siellä hiljaisuudessa
        voisi ehkä saavuttaa sen.

Toistaiseksi se on jäänyt. Lastenlasten
        riemu on sentään aina ainutkertaista.
        He eivät kauan ole pieniä, estottomia
        lapsukaisia, joten aika aikaa kutakin.

• viettää

mutta miten kertoa sen lapsille, jotka pitävät velvollisuutenaan järjestää joulun, jossa yksinäinen äiti on mukana.

Aikaisemmin minulla oli paikka maalla, jossa oli aivan ihana viettää joulua ja jonne kokoonnuimme kaikki, mutta nykyisin asumme kaikki samassa kaupungisssa ja jokaisella on eri elämäntilanne.

Viime jouluna olin toisen tyttäreni luona,jonne kokoonnuimme kaikki, mutta koiraani en saanut ottaa mukaan. Siellä maalla ei kenelläkään ollut mitään lemmikkejäni vastaan.
        Eiväthän nuo eläimet joulusta mitään ymmärrä, mutta mieluummin vietän joulun kotona kuin lasten luona määrätyillä ehdoilla kutsuttuna.

Se vielä selvennykseksi, että yksin oleminen ei ole minulle ongelma.

• viettää kirjoitti:

mutta miten kertoa sen lapsille, jotka pitävät velvollisuutenaan järjestää joulun, jossa yksinäinen äiti on mukana.

Aikaisemmin minulla oli paikka maalla, jossa oli aivan ihana viettää joulua ja jonne kokoonnuimme kaikki, mutta nykyisin asumme kaikki samassa kaupungisssa ja jokaisella on eri elämäntilanne.

Viime jouluna olin toisen tyttäreni luona,jonne kokoonnuimme kaikki, mutta koiraani en saanut ottaa mukaan. Siellä maalla ei kenelläkään ollut mitään lemmikkejäni vastaan.
        Eiväthän nuo eläimet joulusta mitään ymmärrä, mutta mieluummin vietän joulun kotona kuin lasten luona määrätyillä ehdoilla kutsuttuna.

Se vielä selvennykseksi, että yksin oleminen ei ole minulle ongelma.

jos kerrot että haluaisit olla aattona ja joulupäivänä oman itsesi seuralainen. Ehkä vanhanajan "tapaniajelu" olisi sopiva tapaamisajankohta lapsia ajatellen?

Omat vanhempani halusivat loppuaikana olla joulun aikaan kahdestaan. Tapanina heidät voi saada päivälliselle jonkun lapsen luo, sillä ehdolla että saivat tulla illalla omaan sänkyynsä nukkumaan!

• onnistuu
        MdK-MdK kirjoitti:

jos kerrot että haluaisit olla aattona ja joulupäivänä oman itsesi seuralainen. Ehkä vanhanajan "tapaniajelu" olisi sopiva tapaamisajankohta lapsia ajatellen?

Omat vanhempani halusivat loppuaikana olla joulun aikaan kahdestaan. Tapanina heidät voi saada päivälliselle jonkun lapsen luo, sillä ehdolla että saivat tulla illalla omaan sänkyynsä nukkumaan!

Kiitos ehdotuksestasi!
        Juuri noin aion menetellä. :)

Olenkin aina halunnut viettää joulun yhdessä paikassa enkä kulkea paikasta toiseen päivittäin.
        Tapaninpäivä onkin sitten jo sopiva päivä vierailuille.
        Jos lapset ovat levottomia ja haluavat kyläillä, otan kyllä vastaan.

• isoäiti**

Joulusta voi olla monenlaista mieltä mutta
      ostamalla sitä ei saa ei euroilla eikä visa-kortilla.

Se ei ole kirjan, kasetin, pullon tai kinkun muotoinen paketti,
      se on hajuton ja mauton, se ei ole
      punainen enempää kuin vihreäkään, sillä ei ole
      tuoksua, sitä ei voi lainata eikä antaa toiselle.

Se on omassa sydämessä oleva joulumieli.
      Se on jokaisen oma illuusio.

Joku matkustaa Beetlehemiin löytääkseen 'oikean'
      joulun vierailemalla Jeesuksen syntymäkirkossa
      kuuluisa tallin paikalla.

Isäni puhui aina 'oikeasta' joulusta, minkä hän vietti korsussa tulipalopakkasessa sotatoverien
      kanssa -39.

Äitini 'oikea' joulu oli vaatimaton lapsuuden joulu, milloin joululahjaksi sai omenan tai karamellin.

Itse olen viettänyt monenlaista joulua;
      kuuma joulu keskellä erämaata,
      hotellijoulu meren rannalla pahvihattu päässä ja serpentiinejä heitellen,
      maalaisjoulu suomalaisessa maalaistalossa,
      missä taitavat emäntä ja isäntä olivat
      loihtineet kaiken mahdollisen omin käsin mitä 'oikealta' joululta vaaditaan.
      Se joulu oli ilman TVtä ja tilpehööriä.
      Siinä muutamia mainitakseni.

Itse olen laittanut 'oikeaa' kystä-kyllä-joulua
      viikkotolkulla ja uupuneena milloin isommalle milloin pienemmälle sakille.

Olen koristellut, muovikuusta, mäntyä ja närettä.
      Ilman kuustakin on joulu sujunut seurassa, missä
      joulua ei ollenkaan tunneta.

-Oi lapsuuden joulu, vielä sun juhlaas salaa
      käyn takaisin elämän sumean, mutkaisen tien.
      Miten sokaissut kirkkaan lapsensilmäni lien,
      sinun kynttiläs lempeät vielä sen kalvossa palaa.

Kaarlo Sarkia

• lillan

Niin näistä vastauksista huomaa on monta tapaa viettää joulua eikä yksikään ole sen parempi kuin toinen. Myös minä olen viettänyt erilaisia jouluja suvun ja sitten pelkästään oman perheen kanssa ja nykyisin vietän jouluaaton yksinäni . Minusta jokainen tapa on ollut aikanaan hyvä ja niin on nykyinenkin, se on minulle itselleni, ei tarvitse viikkoja etukäteen miettiä miten saa kaikki tehtyä , onko kaikille "oikeat" paketit, onnistuuko jouluruoat jne
        En kuitenkaan menisi sanomaan mikä on parasta tapa se on jokaisen oma asia mutta jos yksinolo on ahdistavaa ja tuntee jääneensä jostain sivuun on paras itse yrittää tehdä asialle jotain täälläkin on jo annettu erilaisia tapoja viettää tuo ajanjakso varmaankin joku niistä sopii ja tuottaa hyvän olon tunteen.

• Helena04

Joko nyt, näin marraskuun alussa, kriisi joulunvietosta iskee? Voi surku, mitenkä tässä voisikaan olla avuksi! Tosin olet jo kyllä saanut paljon vastauksia, joista apua aatoksiisi.

Minun terveiseni Sinulle on, että älä nyt vielä ajattele tulevaa joulunviettoasi. Siirretään edes joulukuulle. Minä ainakin siirrän. Poltellaan nyt hämärässä kynttilöitä, tunnelmoidaan. Nautitaan yllätyksellisestä marraskuusta, yllätyksellinenhän se on ainakin säittensä puoleen.

• tapani

Miksi matkustaa mihinkään? Jos pikkulapsia on, niiden kanssa voi tietysti seurustella. Ei satu meikäläisellä olemaan missään sukupolvessa.

Sen voi viettää kaikessa rauhassa ostamalla kaupasta vähän ruokaa pyhien ajaksi.

Jouluaattoiltana voi mennä ulos kävelylle ja ihailla rauhassa hiljaista talvista maisemaa.

Jouluhan on rahan ja kaupan juhla, mutta eihän siihen ole pakko mennä mukaan. Moni asia onkin halvempaa joulun jälkeen.

• Joulun juhla

Joulun vietto on muuttunut kohdallani iän mukana. Monenlaatuisia jouluja on ollut koti-,kylpylä-,matkajouluja.

Viestiketjussa on tullut esille monia
        joulunvietto tapoja. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle, Tapanin kommentti on varsin huomioon otettava.

Jouluna tunteet herkistyvät. Tuovat mieleen paljon henkilökohtaisia muistoja, silloin voi yksinäisyys korostua usein yli voimavarojen.

Toivon jokaisen löytävän sydämestään joulusanoman
        perimmäisen tarkoituksen - joulurauhan.

• yksinkertainen joulu

joulu on sitä mitä sen haluaa olevan .
      Jokainen ihan itse sen tekee itselleen ja menee mukaan hössötyksiin jos haluaa tai on menemättä jos niin tuntuu.
      Sehän on yks viikonloppuvain eikä mitään muuta .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe