Pakko jatkaa

taas tuli vuokrasopimus eteen,mutta tämähän alkaa käydä meiltä.
Vuokrattu taas on paikka.
Pikku-joulu juttukin on taattu. Ei kun hommiin.

Katselin tuossa noita lukuja ,huimia minusta.
Noin 800 viestiä ja tuhansia lukijoita,jospa saisimme useammat kirjoittelemaan.
Minun aikana kuudes ketju tälläisen kevyen jutustelun tahtiin ja neljäs umpetuu tällä aukeamalla,jotakin se kertoo.

Jatkoa on niin kauan kun juttu luistaa.
Onnea teille kaikille ja tervetuloa uusittuun, vanhaan Juttutupaan,SkillaN

203

9221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kun puheenaiheet ovat korkealentoisia niin lukijamäärätkin ovat huikeita ;-)

Mikä sen mukavampaa kuin tavata tuttuja ja saada vihjeitä eri arkipäiväisiin vaivoihimme, kihtiin ja kolotukseen, kihomatoihin, kovaan vatsaan ja huonoihin yöuniin.

Sanon vaan että tässä iässä osaa nauttia hyvästä yöunesta ja säännöllisesti toimivasta vatsasta. Kun ne asiat on kunnossa niin koko maailma on jees! Sitten voi keskustella muistakin asioista.

• iltavire

Tunnen itseni tyhmäksii, mutta kysyn kuitenkin,
        kun minua on vaan jäänyt mietityttämään,
        että mistä nuo kihomadot oikein loppujenlopuksi
        tulevat ja johtuvat ? Nyt taas esim.
        tyttärenpojan koulusta tuli lappu, että siellä on
        alkanut joillain niitä olemaan.
        Olen yrittänyt penkoa lääkärinkirjat ym.
        mutta missään ei kerrota mistä ne lopuksi
        tulevat. Onko ainoa suojaus niihin vain
        käsien pesu ja puhtaus ! Anteeksi tyhmät
        kysymykseni jälleen.
        Ja hyvää illan jatkoa ja Onnea Juttutuvan
        jatkolle !

• pullaulla

ilman niitä kirottuja kihomatoja ---toivottavasti ,:( Otin taplettia jotka pitäis auttaaja 2viikon päästä taas sama satsi .
        Vaikka onki sunnuntai pesin Jerryn ja lattiat pölynimuroin --vaihdoin lakanat ja toivottavasti hyyruläiset pysyy pois. Nyt aion paistaa pannukakkua ,se on minun herkkua .ja sitten otankin rauhallisesti ,tämänpäivän.
        Laitoin eilen kuvani profiiliin ,ei ollut vielä siellä ,,kai se ilmestyy joskus sitten ,kun oli hyväksytty jo.

• pullaulla
        iltavire kirjoitti:

kysymykseni jälleen.
        jatkolle !

siinä hyvä kysymys . Täällä Ruotsissa on joka tarhassa niitä silloin tällöin ja silloi on kyllä tehtävä kokoperheen lääkekuuri --ei niistä tiedä ---ovat vielä niin sitkeetä sorttia.Yleiset vessat on kanssa pahoja paikkoja--no kun nyt tuli puheeksi niin minut on leikattu syövästä ja virtsarakko on pienennetty --on tarve käydä tavallista useimmin --ja näin ollen käytän aika paljon yleisiä vessoja . Leikkauksesta on kulunut jo 6v. Olen saanut toisen elämän :) siittä olen tosi iloinen ja kiitollinen.

• iltavire kirjoitti:

kysymykseni jälleen.
        jatkolle !

Kihomadon munat voivat levitä esim. pölyn välityksellä, ilmasta, käsistä.
        Päiväkodeissa ja kouluissa lapset leikkivät paljon samoilla leluilla ja siirtävät tartuntaa toisiinsa.
        Jos yhdellä perheenjäsenellä on kihomatoja niin ne voivat levitä muihinkin perheenjäseniin, varsinkin jos nukkuu samassa huoneessa.

Kihomadot ovat aktiivisimpia illalla ja yöllä, jolloin ne tulevat peräaukon suulle levittämään munia.

Vaivoihin on saatavissa voidetta ilman resptiä. Jos vaiva on oikein kiusallinen voi sitä ainakin hetkeksi helpottaa jos laittaa jäänpalasia kangaspalan sisään ja asettaa tupon peräaukon suulle.

Mutta tärkeintä on puhtaus käsittelyn aikana. Pesu vessareissujen yhteydessä, alusvaatteitten vaihto päivittäin, lakanoitten vaihto usein ja vaatteitten pesu niin pian kuin mahdollista, etteivät munat ehdi siirtyä muualle.
        Käsihygienia erittäin tärkeätä ja olisi hyvä pitää omaa saippuaa tai käyttää saippuapumppua.
        Oma käsipyyhe itsestäänselvä asia.

Makuukamarien päivittäinen siivoaminen voi myös nopeuttaa kihomadon munien hävittämisessä.

(Tällaisia ohjeita luin ruotsalaiselta netiltä.)

• Maalaismies*

SkillaN, olit kaavaillut puuropuhetta minulle pikkujouluksi. (Mikä kunnia!) Kun olet pääsuunnittelija ja vastaava, niin käsitänpä sinun ajatelleen asian pitkälle. Puuropuhe, jos mikä olisi todella heiniäni. Voisin harkitun vakaasti vyörytellä syntyjä syviä puurovadin (ja mantelin) kunniaksi.

Joulupukiksi löydät varmasti (näinä tasa-arvon aikoina) nokkelia tyttöjä. Sopiiko?

• niin,että kaikilla on mukavaa.
        Ehdimme vielä muutella asiat aivan jokaiselle sopiviksi,ellumarikin on pari päivää pois,päätetään päivä,kun on juteltu useamman kanssa.

Minun mielestä sinä olet sopivin puuropuheenpitäjä,kiva kun olet myönteinen.

Tässä olisi tavoitettava vielä toisia saatava myöntävä vastaus ja tuo järjestyksen pitokin on vielä auki,ZOZ on ollut hiljaa jo kauan ,nyt olisi saatava mies ruotuun.
        No ei tääsä nyt kiirettä,kun tuo sopimus on taas kunnossa.

• Realisti

ScillaN, että lukijamäärä ei vielä kovin paljon merkitse. Osa porukasta ajttelee, että lukaistaanpa ja katsotaan, mitä älyttömyyksiä ne nyt ovat kirjoittaneet ja siirtyvät välittömästi muihin maisemiin. Mutta valinnanvapaus onneksi meillä/teillä kaikilla.

• huomioinut,ehkä kaikilla ei ole kanttia tulla tälle tasolle (leikki mieliseksi),mutta kiinostusta on kurkata.

Viisauksia onneksi löytyy runsaasti,ja on se valinnanvapaus.
        Valistan nyt tässä,on hyvä sauma,minä en tässä mitään lukijamääriä kalastele,mutta on vain niin monta kertaa tullut julki ,miten lapsellinen ketju on ja silti luetaan.

Minä aloitan ketjun ,osllistun, mutta en yksin rakenna ketjua ,enkä vastaa sisällöstä,vain omalta osin.
        Laitan nikkini likoon ja saan moitteet,olen se "syntipukki",mutta minua ei häiritse,sillä tämä on kivaa.

Tulkaa mukaan vain ,ei tähän hullutteluun kuolla.
        Vakavia voi kirjoittaa toisissa ketjuissa ,niin minäkin yritän.

• että ne jotka tulevat vaan lukeakseen älyttömyyksiä, häipyvät muihin maisemiin, eivätkä jää räyhäämään ja häiriköimään!

Hyvä oivallus, Realisti!

• mariamaija

Tulipa mieleeni, olisiko niin että äärimmäisyyksiin menevät aiheet keräävät lukijoita ja keskustelijoita eniten mukaansa.

Olen vain seuraillut noilla muilla palstoilla sellaisia aiheita joissa saa purkaa toisiin keskustelijoihin kaikkia ilkeitä asioita jotka mieltä ovat painamssa. Ne saattavat venyä vaikka kuinka pitkiksi ja lukijoitakin riittää.

Ovat tosiaankin juuri päinvastaisia kuin iloiset ja leikkimieliset aiheet.
        Eikö siis ole parempi kun kirjoitellaan ja luetaan leikki- kuin vihamielisesti siinä tapauksessa, jolloin asialliset aiheet eivät kiinnosta.

• mariamaija kirjoitti:

Tulipa mieleeni, olisiko niin että äärimmäisyyksiin menevät aiheet keräävät lukijoita ja keskustelijoita eniten mukaansa.

Olen vain seuraillut noilla muilla palstoilla sellaisia aiheita joissa saa purkaa toisiin keskustelijoihin kaikkia ilkeitä asioita jotka mieltä ovat painamssa. Ne saattavat venyä vaikka kuinka pitkiksi ja lukijoitakin riittää.

Ovat tosiaankin juuri päinvastaisia kuin iloiset ja leikkimieliset aiheet.
        Eikö siis ole parempi kun kirjoitellaan ja luetaan leikki- kuin vihamielisesti siinä tapauksessa, jolloin asialliset aiheet eivät kiinnosta.

halunneet tehdä juuri Juttutuvassa.
        Kiva kun sinäkin tulit mukaan,on aina mukava nähdä uusia nikkejä,jokainen tuo omanlaisensa viestin.

• Klara

Ketjuun täältä kipaisen,
      kavereita hipaisen.
      Puhisin ja tuuletin,
      pahat henget karkoitin.

MdK ja Ellumari,
      siinä vasta oiva pari!
      Siivos palstan napakasti,
      poistui turha painolasti.

Juttu luistaa leppoisasti.
      Kurkkinut oon siitä asti.
      Aina väliin vilkaisten,
      tilannetta tuumien.

Rupattelut, räpättelyt,
      tanssi-illat, syöpöttelyt
      seinät sisään sulkevat.
      Sisään, ulos kulkevat
      kirjoittajat monenlaiset.
      Juttutuvan "kiertolaiset".

• ellumari

Et edes usko, kuinka sinua on kaivattu!
        Ajattelin, että mihin helkkariin se vanha kunnon riitakamu on häippäissyt.

Tämän ankean kaamoksen keskelle tulit kuin valosoihtu.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

Et edes usko, kuinka sinua on kaivattu!
        Ajattelin, että mihin helkkariin se vanha kunnon riitakamu on häippäissyt.

Tämän ankean kaamoksen keskelle tulit kuin valosoihtu.

No jopas hehkutit! Vanha ja "vanha"...Miten sen nyt ottaa, hmmm. Hyvää työtä olet tehnyt, ei enää tarvitse verenpainemittaria veskassa kuljettaa.

Mutta, mutta. Voi, noita aikoja. Ikäänkuin olisi yksi aikakausi päättynyt. Ja niinhän se päättyikin, hitto vie.

PS. Uskomuksen mukaan: Jos haarukka putoaa lattialle tai veitsi, se tietää miesvierasta. Jos lusikka putoaa, naisvierasta.
        Entä, kun juustohöylä putoaa, mitä se tietää?
        Kuka tietää?

• ellumari
        Klara kirjoitti:

No jopas hehkutit! Vanha ja "vanha"...Miten sen nyt ottaa, hmmm. Hyvää työtä olet tehnyt, ei enää tarvitse verenpainemittaria veskassa kuljettaa.

Mutta, mutta. Voi, noita aikoja. Ikäänkuin olisi yksi aikakausi päättynyt. Ja niinhän se päättyikin, hitto vie.

PS. Uskomuksen mukaan: Jos haarukka putoaa lattialle tai veitsi, se tietää miesvierasta. Jos lusikka putoaa, naisvierasta.
        Kuka tietää?

pikkuisen arvoituksellinen ja ehkä siksi juuri mielenkiintoinen persoona.
        Itsestäänselvyydet eivät ainakaan minua ole koskaan jaksaneet ainakaan kovin paljoa ja kauaa kiinnostaa.
        Nyt minä alan miettiä mitä tarkoitit tuolla juustohöylällä.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

pikkuisen arvoituksellinen ja ehkä siksi juuri mielenkiintoinen persoona.
        Itsestäänselvyydet eivät ainakaan minua ole koskaan jaksaneet ainakaan kovin paljoa ja kauaa kiinnostaa.
        Nyt minä alan miettiä mitä tarkoitit tuolla juustohöylällä.

Sinä et ole Ellumaari, siis kahdella aa:lla. Minä en ole Klaara, myöskään kahdella aa:lla.
        Joka täten huomioonotetuksi tulkoon.
        Kaikella rakkaudella, toki.

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Sinä et ole Ellumaari, siis kahdella aa:lla. Minä en ole Klaara, myöskään kahdella aa:lla.

Äskeinen viesti oli keskeneräinen. Se karkasi.

• fiiuliN
        Klara kirjoitti:

Kuka tietää?

Juustohöylän putoaminen on arvoitus kai siksi kun entisaikaan ei ollut koko kapinetta ja harvemmin juustoakaan.
        Tuon vanhan tarun minä olen tosin kuullut hieman toisin kerrottavan.
        Siis: haarukan putoaminen tarkoittaa poikavieraitä, veitsen mievieraita, lusikka naisia ja pikkulusikka tyttöjä.

Nyt Klara, mietit varmaankin että aina tuon fiiulin täytyy olla vastaan vänkäämässä, tai oikomassa jo tiedettyjä asioita.

Olen nimittäin itse todennut soutavani aina vastavirtaan, mutta mikä ihme se olisikaan koska horoskooppimerkissänikin olen Rapu.

• Klara
        Klara kirjoitti:

että pikkumainen olisin, pois se minusta, mutta tuli mieleen vanha juttu aika pahasta kirjoitusvirheestä.
        Sulhanen kirjoitti morsiamelleen. Nimi oli Miina Riipinen, mutta kun i pilkut jäivät pois, nimestä tuli Muna Rupinen.
        Tarkkuutta, veveenkeikuttaja Ellumari.

• ellumari
        fiiuliN kirjoitti:

Juustohöylän putoaminen on arvoitus kai siksi kun entisaikaan ei ollut koko kapinetta ja harvemmin juustoakaan.
        Siis: haarukan putoaminen tarkoittaa poikavieraitä, veitsen mievieraita, lusikka naisia ja pikkulusikka tyttöjä.

Nyt Klara, mietit varmaankin että aina tuon fiiulin täytyy olla vastaan vänkäämässä, tai oikomassa jo tiedettyjä asioita.

Olen nimittäin itse todennut soutavani aina vastavirtaan, mutta mikä ihme se olisikaan koska horoskooppimerkissänikin olen Rapu.

Nyt en heti muista mitä minun piti sanoa noista luonnejutuista.
        Se ainakin että Klara aikoo taas hienostella tähtimerkilleen ominaiseen tapaan.(en muista kyllä sitä merkkiä.)
        Iltapuku pikkujouluihin, vaikka me aiomme mennä farkuissa.Purjehdusmatkalla merimiespuku ja me muut sinivalkoisissa tuulipuvuissa.Kääk, taaskin!!

• Klara
        fiiuliN kirjoitti:

Minä vain niputin samaa sukupuolta olevat aikaa ja palstatilaa säästääkseni.
        Ja jotta edes pienenpieni vastahankaisuus saataisiin illan päätteeksi ja piristykseksi, niin mietinkin. Mutta vain ollakseni Sinun mieliksesi, en muuten.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

Nyt en heti muista mitä minun piti sanoa noista luonnejutuista.
        Se ainakin että Klara aikoo taas hienostella tähtimerkilleen ominaiseen tapaan.(en muista kyllä sitä merkkiä.)
        Iltapuku pikkujouluihin, vaikka me aiomme mennä farkuissa.Purjehdusmatkalla merimiespuku ja me muut sinivalkoisissa tuulipuvuissa.Kääk, taaskin!!

Minähän olen se ikuinen Neitsyt, pikkutarkka nipottaja. Hyvin analysoit aikoinaan.
        Ja jos ei näihin pikkujouluihin tulla ykköset niskassa, niin mihin niitä hepeneitä sitten tarvitaan? Kysyn vaan.
        Ovatkohan historian saatossa keskustelupalstan ensimmäiset pikkujoulut?

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Minähän olen se ikuinen Neitsyt, pikkutarkka nipottaja. Hyvin analysoit aikoinaan.
        Ja jos ei näihin pikkujouluihin tulla ykköset niskassa, niin mihin niitä hepeneitä sitten tarvitaan? Kysyn vaan.
        Ovatkohan historian saatossa keskustelupalstan ensimmäiset pikkujoulut?

Onhan ne aika pikkutarkkoja.
        Tuosta pukeutumiseta pikkujouluun tuli mieleeni, että jos niin hienona pitää olla, että iltapukkuun on pukeuduttava, niin ehdin vielä teettää uuden - panempahan sen sitten Linnan juhliinkin, jos ei oikein likaannu pikkujoulussa.
        Miehillähän kuuluu olla frakki, tai miehellä.
        On hänellä, Maalaismiehellä kova homma meitä tansittaessaan.
        Taitavat olla keskustelupalstan ensimmäiset pikkujoulut ja siksikin pukeutumiseen kannattaa panostaa.Minä vaan olen niin karun arkinen noissa vaate asioissani.

• Klara

Piti vielä kysymäni pikkujoulujen päivämäärää, jottas tiedän tallelokerosta hakea tiaarat ja diadeemit, sun muut arvokorut.
      Iltapuku on työn alla, mutta siitä ei sen enempää.

• meinaatkos heti lyödä meidät laudalta Klara.

Olipa kiva kun tulit ja runon kanssa ,kiitos.

Säästän ja toivottelen fiiulin samassa viestissä tervetulleksi ,pitkän tauon jälkeen,mitäs mieltä olet pikku-joulu tehtävistäsi.
        Kai olet lukenut tuolla vanhassa ketjussa viestit.

Klara kai keijuleikkiin ja tonttuilemaan pystyt,
        ellumari ohjailee.

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

meinaatkos heti lyödä meidät laudalta Klara.

Säästän ja toivottelen fiiulin samassa viestissä tervetulleksi ,pitkän tauon jälkeen,mitäs mieltä olet pikku-joulu tehtävistäsi.

ellumari ohjailee.

ssinunhan piti sanoa tietenkin, että ellumari näyttää esimerkkiä tonttuilussa.

• Klara
        SkillaN kirjoitti:

meinaatkos heti lyödä meidät laudalta Klara.

ellumari ohjailee.

Vai keijuksi olet minua tunkemassa;) Johan nauravat naapurin nauriitkin. Tonttuhattua en kyllä myöskään laita päähän, kikkurat latistuu.
        (Ja diadeemi jää piiloon.)

Joulukuusta voisin esittää kaikkine helyineni, latvatähtikin olisi valmiina.

• mutta hyvä ettei tyyli muutu.
      Aamukahvi valmiina, valkoiset liinat pöydillä ja ruusut sekä kynttilät osoittamassa että tästä paikasta huolehditaan ja asiakkaat kunnioittavat
      perinteitä. Ei rikota eikä riidellä.

Ilokseni luin tuolta vieraskirjan sivuilta uusia nimiä ja aiempienkin puumerkkejä löytyi.

Pikkujoulun aikaan tontut ovat liikkeellä näin aamuhämärissä ja yhden tuossa tapasin lasten kirjeitä kerilemässä. Kysäisin miksi hän nyt jo
      lahjatoiveita keräilee?
      Sanoi poikkeuksellisen joulun olevan tulossa. Suurin osa lahjoista kun valmistetaankin nyt käsityönä, pitää olla varhain liikkeellä että kaiken ehtii valmistaa.

Tuleekos sinne baarin pikkujouluun pukki?
      Jokainen toisi pienen paketin mukanaan ja sitten voisimme jokainen kertoa mitä saamamme paketti sisälsi. Temppu vai kepponen, kumpi oli pakettiin kääritty?

Nyt jatkan taas matkaa.
      Näin aamulla on hyvä toteuttaa salaisesti noita joulupukin haaveita käsin tehdyistä lahjoista.

Ps. Pitääkö tässä alkaa hankkimaan Teuvo Lomanilta
      oikein iltapukua, vai riittääkö omatekoinen sinne pikkujouluun?

• harmaa on päivä,mutta onneksi ei sada.
        Saisikohan itsensä tuonne lenkille,tarpeen olisi,mutta kun ei viitsisi yksin tallustaa.
        Yksinkulkiessa ideat korvistakin ulos tulevat.

On tämä kodikas paikka,mielellään täällä emannoi,henkilökunta on tosi upee.
        Tuo portsarin paikka vähän huolettaa,mistä mies,jos tämä nykyinen ei näyttäydy.
        Pitäneekö itse homma hoitaa,onneksi tämä paikka on niin rauhaisa.

Tuonne edelliselle sivulle jäi ne pikku-joulu kaavailut,olettehan huomioineet.

Kirjar,omatekoiset kelpaa hyvin,minäkin jotain tummaa päälleni etsin ja essun laitan,puuroa lupailin keitellä,tonttuhattu vain päähän.
        Se paketti ,kiva juttu.

Lidströmminpihvit ,perunat/muussi,pikkuporkkanat, siinä tämän päivän lista,tietysti salaattia,raasteita ja lakkakiisseli tarjolla.
        Tein myös kääretortun kahvin kanssa,olkaapa hyvät.

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

harmaa on päivä,mutta onneksi ei sada.
        Saisikohan itsensä tuonne lenkille,tarpeen olisi,mutta kun ei viitsisi yksin tallustaa.
        Yksinkulkiessa ideat korvistakin ulos tulevat.

On tämä kodikas paikka,mielellään täällä emannoi,henkilökunta on tosi upee.
        Tuo portsarin paikka vähän huolettaa,mistä mies,jos tämä nykyinen ei näyttäydy.
        Pitäneekö itse homma hoitaa,onneksi tämä paikka on niin rauhaisa.

Tuonne edelliselle sivulle jäi ne pikku-joulu kaavailut,olettehan huomioineet.

Kirjar,omatekoiset kelpaa hyvin,minäkin jotain tummaa päälleni etsin ja essun laitan,puuroa lupailin keitellä,tonttuhattu vain päähän.
        Se paketti ,kiva juttu.

Lidströmminpihvit ,perunat/muussi,pikkuporkkanat, siinä tämän päivän lista,tietysti salaattia,raasteita ja lakkakiisseli tarjolla.
        Tein myös kääretortun kahvin kanssa,olkaapa hyvät.

vielä vanhoilla päivilläni, sillä aamulenkkini varrella on sellainen mukava rentojen ihmisten paikka kuin Ellin boksi.Siellä on mukava käydä puhumassa jotain murretta. Kävin antamassa savonmurre näytteen, mutta meneeköhän täydestä.
        Emmehän kyllä kukaan täydellisiä ole missään.

Pikkujoulu lähestyy ja portsari teki katoamistempun!Saisitko sinä Skillan häneen millään yhteyttä?
        Minä en uskalla lähteä "ahdistelemaan", sillä tuli pidettyä liian kovaa kuria ja nyt se lymyilee tietenkin peloissaan jossakin.
        Sano jos tapaat, että ollaan hellitetty kuristavaa otettamme ja voi hengittää vapaasti, jos, tai kun ilmestyy työpaikalleen.

• ellumari kirjoitti:

vielä vanhoilla päivilläni, sillä aamulenkkini varrella on sellainen mukava rentojen ihmisten paikka kuin Ellin boksi.Siellä on mukava käydä puhumassa jotain murretta. Kävin antamassa savonmurre näytteen, mutta meneeköhän täydestä.
        Emmehän kyllä kukaan täydellisiä ole missään.

Pikkujoulu lähestyy ja portsari teki katoamistempun!Saisitko sinä Skillan häneen millään yhteyttä?
        Minä en uskalla lähteä "ahdistelemaan", sillä tuli pidettyä liian kovaa kuria ja nyt se lymyilee tietenkin peloissaan jossakin.
        Sano jos tapaat, että ollaan hellitetty kuristavaa otettamme ja voi hengittää vapaasti, jos, tai kun ilmestyy työpaikalleen.

ja koska minulla on simultaanitulkkaustaito, niin murrenäytteesi meni täydestä kuin väärä raha!
        Olen suositellut tätä baaria kahvittelupaikaksi, jos leukaperät väsyy Ellin poksilla. Ja j o s
        uusia ja vanhoja poksilaisia ilmestyy.
        Sekä Juttutupa että Ellin poksi täyttävät monet tarpeet, luulisin.

• ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

ja koska minulla on simultaanitulkkaustaito, niin murrenäytteesi meni täydestä kuin väärä raha!
        Olen suositellut tätä baaria kahvittelupaikaksi, jos leukaperät väsyy Ellin poksilla. Ja j o s
        uusia ja vanhoja poksilaisia ilmestyy.
        Sekä Juttutupa että Ellin poksi täyttävät monet tarpeet, luulisin.

Se savo on kyllä noista kaikista murteista ylivoimaisin.
        Hämeen murretakin olisi mukava kuulla, mutta en usko, että sitä osaa kukaan, tai viitsi puhua, koska se on vähän....
        Nähdään täällä tai poksissa ja muuallakin "kaupungilla.

• pullaulla
        ellumari kirjoitti:

Se savo on kyllä noista kaikista murteista ylivoimaisin.
        Hämeen murretakin olisi mukava kuulla, mutta en usko, että sitä osaa kukaan, tai viitsi puhua, koska se on vähän....
        Nähdään täällä tai poksissa ja muuallakin "kaupungilla.

Ja en osaa muutakun sitä hämeen murretta,olin yli 50 kun opettelin tämän toisen kotimaisen (ruotsin) . Ja kaikki kivat sutkaukset tulee juuri hämeestä --ne osaa nauraa ittellenkin --nääs:) " Pipa putos kun kompastun rotvallin reunaan"--Tai Nysse tulee --arvakkaas mikä ??

• pullaulla kirjoitti:

Ja en osaa muutakun sitä hämeen murretta,olin yli 50 kun opettelin tämän toisen kotimaisen (ruotsin) . Ja kaikki kivat sutkaukset tulee juuri hämeestä --ne osaa nauraa ittellenkin --nääs:) " Pipa putos kun kompastun rotvallin reunaan"--Tai Nysse tulee --arvakkaas mikä ??

En viitsi kotiin mennä hakemaan portsaria,tänne tullaan vapaaehtoisesti,ja työkin luistaa,kun on halu tulla.
        Ymmärrän ikäväsi,on hän aika söpönen.

Tuolla taitaa katsella maailmaa, ja hyvä että vähän nuorempaakin seuraa hakee,eihän 70 ole noin nuoren paikka,jos ei sitten ihan auttaakseen ja työn puutteessa.

ullapulla onkos se "nysse" bussi ?Edellistä en uskalla edes arvailla.

• pullaulla kirjoitti:

ja kuskin nimi on Myyrä.
        (Onko sulla lippua Myyrä?)

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

En viitsi kotiin mennä hakemaan portsaria,tänne tullaan vapaaehtoisesti,ja työkin luistaa,kun on halu tulla.

Tuolla taitaa katsella maailmaa, ja hyvä että vähän nuorempaakin seuraa hakee,eihän 70 ole noin nuoren paikka,jos ei sitten ihan auttaakseen ja työn puutteessa.

mitä työn sujumiseen tulee.
        Jos väkipakolla raahautuu työpaikalleen, niin kaikki on kuin tervan juontia.
        Minäkin pääsen huomenna vähän työn merkeissä muihin maisemiin ja uskon sen piristävän tässä kaamoksen keskellä ja pikkujoulua odotellessamme.
        Eihän se pikkujoulujuhla portsarin puutteeseen kaadu, eihän?
        Tuskin tänne mitään rähinäporukkaa pyrkiikään.
        Olin vaan ajatellut sitä entistä pokea siihen herttaisen poron, Petteri Punakuonon osaan.
        Sehän on sellainen joulunäytelmä, missä minä olisin se haltijatarkummi.

• exR
        SkillaN kirjoitti:

Moikka!
        Näinköhän oikein tuonne menneisyyteen, teillä siellä pikkujoulupuuhat täydessä tämmingissä?

Tarkoititko, Skillan, minua sillä tietokilpailun pitäjällä? Jos, niin mikäpä siinä kunhan sovitaan, että kysymykset ja vastaukset omiin hattuihinsa. Onnettarena voisin arpoa vastauksista illan voittajat.
        Kysymyksiähän minulla on miljoonittain, yleispäteviä tai oikeita vastauksia tuskin ollenkaan.

Muuten voisin tonttuilla vaikka koko illan, saisin sitten jatko-osan tuolle Mokamaisterin muistelmille.

Yhtä vauhdikasta jatkoa tällekin tuvalle
        toivottelee pilkuton exR!

• ellumari
        exR kirjoitti:

Moikka!
        Näinköhän oikein tuonne menneisyyteen, teillä siellä pikkujoulupuuhat täydessä tämmingissä?

Tarkoititko, Skillan, minua sillä tietokilpailun pitäjällä? Jos, niin mikäpä siinä kunhan sovitaan, että kysymykset ja vastaukset omiin hattuihinsa. Onnettarena voisin arpoa vastauksista illan voittajat.
        Kysymyksiähän minulla on miljoonittain, yleispäteviä tai oikeita vastauksia tuskin ollenkaan.

Muuten voisin tonttuilla vaikka koko illan, saisin sitten jatko-osan tuolle Mokamaisterin muistelmille.

Yhtä vauhdikasta jatkoa tällekin tuvalle
        toivottelee pilkuton exR!

Tietenkin otamme huomioon olosuhteet ja kysymysten vaikeusaste määräytyy sen mukaan.
        Olosuhteethan ovat ylensyönyt ja juonut olo kaikilla juhlijoilla,joten tietojemme ja muistamistemme puolesta emme saata olla terävimmillämme.
        Seuraavana aamuna emme muista sitäkään vertaa. Emme edes sitä kuka tietokilpailun voitti, joten ehdotankin, että koko kilpailu siirretään kevätjuhliin.

• exR
        ellumari kirjoitti:

Tietenkin otamme huomioon olosuhteet ja kysymysten vaikeusaste määräytyy sen mukaan.
        Olosuhteethan ovat ylensyönyt ja juonut olo kaikilla juhlijoilla,joten tietojemme ja muistamistemme puolesta emme saata olla terävimmillämme.
        Seuraavana aamuna emme muista sitäkään vertaa. Emme edes sitä kuka tietokilpailun voitti, joten ehdotankin, että koko kilpailu siirretään kevätjuhliin.

Kannatan kaikesta sydämestäni ja voimmehan me silti kysellä toisiltamme mitä mieleen juolahtaa ja vastailla mitä sattuu. Kaikkina muinakin päivinä, eikö?

• ellumari
        exR kirjoitti:

Kannatan kaikesta sydämestäni ja voimmehan me silti kysellä toisiltamme mitä mieleen juolahtaa ja vastailla mitä sattuu. Kaikkina muinakin päivinä, eikö?

Minullepa tulikin juuri mieleeni sellainen totuusleikki mitä penskoina leikimme.
        Se leikki oli nimeltään "pullon pyöritys.
        Istuimme ringissä lattialla ja pyöräytimme pulloa ja kehen pullon kaula osoitti niin sen piti vastata rehellisesti hänelle esitettyyn kysymykseen.
        Mikä assosiaatio tämä mahtoi olla - pikkujoulut ja pullon pyöritys ja totuus - Il Vino Veritaas, vai miten se latinaksi menikään.

• pullaulla
        SkillaN kirjoitti:

Pussipa pussi,tai linjuri siksi sitä meilläpäin sanottiin--!
        se ei ole kaikille selvää mitä rotvalli on --se on se kivetys siinä jalkakäytävän reunassa .
        Niin että kun siihen kompastuu menee kyllä pipa silmille:):)

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

mitä työn sujumiseen tulee.
        Jos väkipakolla raahautuu työpaikalleen, niin kaikki on kuin tervan juontia.
        Minäkin pääsen huomenna vähän työn merkeissä muihin maisemiin ja uskon sen piristävän tässä kaamoksen keskellä ja pikkujoulua odotellessamme.
        Eihän se pikkujoulujuhla portsarin puutteeseen kaadu, eihän?
        Tuskin tänne mitään rähinäporukkaa pyrkiikään.
        Olin vaan ajatellut sitä entistä pokea siihen herttaisen poron, Petteri Punakuonon osaan.
        Sehän on sellainen joulunäytelmä, missä minä olisin se haltijatarkummi.

Keitäs täällä tupa versio 4:ssä (vai onko tää jo viides...sekoon jo laskuista) on....?

Hmmm...Maalaismies*, kummitätsy, emäntä, tupla-MDK, ex-Rauha...
        Kaikki vakioasiakkaat näyttäisi olevan paikalla...paitsi on tänne pari uutta tipuakin eksynyt.

Mikäs kummitätsyn nyt on ?
        Enhän minä ole ollut kuin pari päivää poissa töistä. En kai vaan nyt saa monoa.. :)

Poro ? Kuka ??? Minäkö ?!?
        No joo...kaipa sitä voisi harkita...
        Ja jos saan jotain juomistakin noissa joulujuhlissa (muuta kuin maitoa) niin ei tarvitse kantaa huolta nenän punasuus asteestakaan...

*Möö!* *Muu !* (???...Ei perkule...miten hemmetissä porot ääntelee? Mykkiäkö ne on?)

Ole sinä kummitätsy sitten se sadun hyvä haltijatar joka huiskii sauvallansa...taikka vaikka se paha äitipuoli :D

• exR
        ZOZ kirjoitti:

Keitäs täällä tupa versio 4:ssä (vai onko tää jo viides...sekoon jo laskuista) on....?

Kaikki vakioasiakkaat näyttäisi olevan paikalla...paitsi on tänne pari uutta tipuakin eksynyt.

Enhän minä ole ollut kuin pari päivää poissa töistä. En kai vaan nyt saa monoa.. :)

Ja jos saan jotain juomistakin noissa joulujuhlissa (muuta kuin maitoa) niin ei tarvitse kantaa huolta nenän punasuus asteestakaan...

*Möö!* *Muu !* (???...Ei perkule...miten hemmetissä porot ääntelee? Mykkiäkö ne on?)

Ole sinä kummitätsy sitten se sadun hyvä haltijatar joka huiskii sauvallansa...taikka vaikka se paha äitipuoli :D

Sieltä kummitädin selän takaako sitä nyt enää vanhoja ystäviä kurkkaillaan? Mitäs ne kokeneemmat aina sanovat niistä ystävyyssuhteista?

Täällä näyttää yksi jos toinenkin sinua kaipailleen milloin mihinkin toimeen tarttumaan, joten äläpäs enää tuota pettymyksiä, ne ei tee elämästä yhtään kivempaa.

Kaikessa ystävyydessä, exR

• ellumari
        ZOZ kirjoitti:

työmatkalle tänään aamupäivällä.
        Pistäydyin juttutuvassa ennen lähtöäni ja hyvä kun voinkin kysyä, että otatko sinä sen poron pestin.
        Koska se näytelmä missä sinä esiinnyt on minun käsikirjoitukseni ,lavastukseni , ohjaukseni, sekä osaksi näyttelijäsuoritukseni varassa pitkälti, niin sinun osasuorituksesi on kyllä tärkeä, mutta aika lyhyt.Sinulle laitetaan sarvet ja kello kaulaan.Roolihahmosihan on tämä lutuinen, ihana "Petteri Punakuono" ja minä Haltiatarkummina sitten näytän mitä kaikkea kivaa saa elämässä kun on kiltti pikku poro.
        Nenän punaisuus kuuluu tietenkin talon tarjoamiin luontaisetuihin.
        Nyt en ehdi viipyä täälä juttutuvassa kauempaa, sillä on vielä vähän järjestelyitä ennen lähtöä.
        Tuosta monon saannista...et sinä mitään monoa saa.
        Sinulla on elämässäsi kuulemma jokin projekti meneillään ja otamme liukuvina työaikoina huomioon senkin.
        Käyt töissä silloin kun sinulle sopii!
        No, nyt täytyy mennä ja kiva oli jutella!
        Oikein kiva oli nähdä sinua ja todeta ettet olekaan mennyt mihinkään deekikselle!

• ZOZ
        exR kirjoitti:

Sieltä kummitädin selän takaako sitä nyt enää vanhoja ystäviä kurkkaillaan? Mitäs ne kokeneemmat aina sanovat niistä ystävyyssuhteista?

Täällä näyttää yksi jos toinenkin sinua kaipailleen milloin mihinkin toimeen tarttumaan, joten äläpäs enää tuota pettymyksiä, ne ei tee elämästä yhtään kivempaa.

Kaikessa ystävyydessä, exR

ystävä rakas !

Enhän minä nyt sinua pakoile.
        Ja tuskin minä kummitädinkään hameen taikka selän taakse mahtuisin :)

Se on vaan niin että tässä kilpailuyhteiskunnassa tuppaa usein väsähtämään ja pitää välillä hengähtää.

Mutta kyllä minä täällä käyn kurkkimassa aina kun kerkeän.
        Hyvää päivänjatkoa !
        *Pussaa poskelle*

Ja taas mennään...!
        (Voi kun saisi edes kerran nukkua vaikka koko päivän...)

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

Pistäydyin juttutuvassa ennen lähtöäni ja hyvä kun voinkin kysyä, että otatko sinä sen poron pestin.
        Koska se näytelmä missä sinä esiinnyt on minun käsikirjoitukseni ,lavastukseni , ohjaukseni, sekä osaksi näyttelijäsuoritukseni varassa pitkälti, niin sinun osasuorituksesi on kyllä tärkeä, mutta aika lyhyt.Sinulle laitetaan sarvet ja kello kaulaan.Roolihahmosihan on tämä lutuinen, ihana "Petteri Punakuono" ja minä Haltiatarkummina sitten näytän mitä kaikkea kivaa saa elämässä kun on kiltti pikku poro.
        Nyt en ehdi viipyä täälä juttutuvassa kauempaa, sillä on vielä vähän järjestelyitä ennen lähtöä.
        Sinulla on elämässäsi kuulemma jokin projekti meneillään ja otamme liukuvina työaikoina huomioon senkin.
        Oikein kiva oli nähdä sinua ja todeta ettet olekaan mennyt mihinkään deekikselle!

olet oikea monitoiminainen :D
        Tukka putkella vaan sinne tänne...tässähän ihan hengästyy!

Hyvää reissua nyt sitten, minne nyt sitten vipellätkin :)

P.S: Mitä kaikkea ne kiltit pikku porot sitten saa ? :D

• exR
        ZOZ kirjoitti:

ystävä rakas !

Enhän minä nyt sinua pakoile.
        Ja tuskin minä kummitädinkään hameen taikka selän taakse mahtuisin :)

Se on vaan niin että tässä kilpailuyhteiskunnassa tuppaa usein väsähtämään ja pitää välillä hengähtää.

Mutta kyllä minä täällä käyn kurkkimassa aina kun kerkeän.
        Hyvää päivänjatkoa !
        *Pussaa poskelle*

Ja taas mennään...!
        (Voi kun saisi edes kerran nukkua vaikka koko päivän...)

Eihän sinua nyt vain kukaan pakottanut tähän tehtävään? (siis vastaamaan taas kerran huhuiluun)

Sinua vaan on yksinkertaisesti ikävä!

En taida häiritä nyt enempää, ja kuule, jos EM:n esiintyjäroolissasi on sitä" Muu:ta tai Mää:tä" niin onhan noita nauhureita.

Tuolla Toisaalla halaillaan ja sinäkin joko pyydät tai annat pusutteluja. Tähänkin on taas pakko todeta lapsuuteni olleen siltäkin osin köyhä, jotta opetella sitten on saanut sitäkin elämänaluetta.

Tässä sinulle kuitenkin molemmille poskille, kummalle se ensin piti antaa, oliko se vasen? **
        (kai tuo on suukko eikä korvatillikka?)

Kauniita unia sitten kun projektisi antaa siihen myöten!

• ellumari kirjoitti:

lähdit opiskelemaan?

Minä taas olin yhden turkkilaisen luona. Vein muutamia tauluja raamitettavaksi.
        Hän tarjosi teetä ja juttelimme niitä näitä.
        Molemmat olemme ulkomaalaisia, mutta ymmärrämme toisiamme hyvin vaikkakin hänen "kielikukkasensa" ovat sellaisia että on meikäläisellä naurussa pitelemistä.

Hän sanoi muuten tietävänsä että minun osoitteeni on "valkoisessa postilaatikossa" ja että puhun ruotsia "ilman vuotoja" (tarkoittaa virheettömästi). Hän "teki kaksi kärpästä raskaaksi" (löi kaksi kärpästä samalla iskulla)
        avatessaan käsityö- ja raamiliikkeen.

Pääasia, että uskaltaa puhua ja yrittää tulla ymmärretyksi vaikka taidot olisivatkin puutteelliset.

• ZOZ
        exR kirjoitti:

Eihän sinua nyt vain kukaan pakottanut tähän tehtävään? (siis vastaamaan taas kerran huhuiluun)

Sinua vaan on yksinkertaisesti ikävä!

En taida häiritä nyt enempää, ja kuule, jos EM:n esiintyjäroolissasi on sitä" Muu:ta tai Mää:tä" niin onhan noita nauhureita.

Tuolla Toisaalla halaillaan ja sinäkin joko pyydät tai annat pusutteluja. Tähänkin on taas pakko todeta lapsuuteni olleen siltäkin osin köyhä, jotta opetella sitten on saanut sitäkin elämänaluetta.

Tässä sinulle kuitenkin molemmille poskille, kummalle se ensin piti antaa, oliko se vasen? **
        (kai tuo on suukko eikä korvatillikka?)

Kauniita unia sitten kun projektisi antaa siihen myöten!

minä yritän vastailla aina kun kerkeän.
        Vai et ole saanut tarpeeksi suukkoja, korjataampas tilanne !
        Tässä toisellekin poskelle. *MUUUUUISK!*

Koitan levätä (ja nähdä rauhallisia unia *wirn*)

• ZOZ kirjoitti:

karkulainen näyttäytyy, ja vanha SkillaN aivan unohtunut.

Siinä taas näkee,vaikka kuinka yrittää ymmärtää ja rakastaa,aina unohdukseen joutaa.
        Minä en edes lähtenyt sinua kotoa hakemaam,ajattelin antaa pojan lepäillä.

No nyt olet nenäsi näyttänyt ja ymmärsin poroksikin lupautunut,hoitakoon ellumari lopun.
        Minä sinne puurokauhan varteen tartun.

Kai nyt yhden pelin minuakin tanssitat,kun tuo tanssi on minun intomimoni.
        Muuta ei sitten olekkaan !!!!

• ZOZ
        SkillaN kirjoitti:

karkulainen näyttäytyy, ja vanha SkillaN aivan unohtunut.

Siinä taas näkee,vaikka kuinka yrittää ymmärtää ja rakastaa,aina unohdukseen joutaa.
        Minä en edes lähtenyt sinua kotoa hakemaam,ajattelin antaa pojan lepäillä.

No nyt olet nenäsi näyttänyt ja ymmärsin poroksikin lupautunut,hoitakoon ellumari lopun.
        Minä sinne puurokauhan varteen tartun.

Kai nyt yhden pelin minuakin tanssitat,kun tuo tanssi on minun intomimoni.
        Muuta ei sitten olekkaan !!!!

Skillaseni...
        Jossain tuolla 50 palstalla kummitäti marisi että en huomioi häntä tarpeeksi.
        Sitten rauha narisee että en muka halua olla hänen ystävänsä.
        Ja nyt sinäkin pikku mussukka rupeat höpsimään että olen sinut unohtanut...
        Enhän minä teitä ole unohtanut, on vaan niin paljon hommia ettei aina kerkeä velvollisuuksia hoitaa. Onhan sentään Maalaismies* ollut täällä. Ja hyvin näyttää olevan pärjännyt...

Luen vieläkin noita vanhoja kirjoituksia tuolla vanhoissa tuvissa kun te turbo mammat paahdatte semmoista vauhtia että heikottaa... :D

Istuhan nyt "pappan" polvelle ja kerro kaikki murheesi... :)

• ZOZ kirjoitti:

Skillaseni...
        Jossain tuolla 50 palstalla kummitäti marisi että en huomioi häntä tarpeeksi.
        Sitten rauha narisee että en muka halua olla hänen ystävänsä.
        Ja nyt sinäkin pikku mussukka rupeat höpsimään että olen sinut unohtanut...
        Enhän minä teitä ole unohtanut, on vaan niin paljon hommia ettei aina kerkeä velvollisuuksia hoitaa. Onhan sentään Maalaismies* ollut täällä. Ja hyvin näyttää olevan pärjännyt...

Luen vieläkin noita vanhoja kirjoituksia tuolla vanhoissa tuvissa kun te turbo mammat paahdatte semmoista vauhtia että heikottaa... :D

Istuhan nyt "pappan" polvelle ja kerro kaikki murheesi... :)

harmittaa vaan,kun ei mikään kelpaa.

Minä kun haluaisin kaikille jotakin kivaa,ei onnistu,laitan ketjuja kaikille, aina on jokin pielessä.
        No sinähän et pysty siinä auttamaan,yrittänyt olen minäkin,olkoon.

On sitten kiva tuon "pappan" polvella istua,kyllä tämä tästä iloksi muuttuu,on ne kemutkin tulossa.
        Tulisi nyt kummitätyskäsi reippaana kotiin,asiat rupeaa rullaamaan.

Pikkusen levoton olo on,kovin sitä L.rantaa kehuskeli,mikähän siellä oikein on.
        Luulen kyllä, että Juttutupa voittaa ja kipin ,kapin tänne juoksee.
        Odotellaan,,,,

• exR
        ZOZ kirjoitti:

vastaa vain todella silloin, kun kerkeät. Ei näistä pidä tehdä mitään velvollisuus- tai kohteliaisuus-skaboja. Minä ymmärrän, ainakin toisinaan.:-)

Huomaatkos, kuinka varhainen tirppi tänään olen?. Piti oikein itsensä kanssa veikkailla, jokohan sitä kehtaisi, ja minä hävisin. Unta ei riittänyt kuin nimeksi. Haitanneeko tuo...

Nyt maistan, millaista Huberin wisky tänään on ja toivottelen hyvät huomenet, sinulle ja muillekin! Ai niin- voin minä tässä yrittää antaa teille jonkunlaisen kimppahalin, vaikka sitä ei kai tuolla Toisaalla taidettu opettaakaan. Ylettää nämä kädet ainakin yhden ympäri!

• Maalaismies*

Istun murheellisena kahvikupin ääressä, Halosen kuvan vieressä; kas Skillan on sytyttänyt kynttilän - ajattelen Fallujan ja Samarran kaupunkeja, joista asujat pakenevat suinpäin amerikkalaisten sotajoukkojen tieltä.

Suuri sotapäällikkö vie demokratiaa ja uskontoaan kaikkeen maailmaan, liekö Iran seuraava? Minä, vanha mies katselen voimattomana lepattavaa kynttilän liekkiä.

• ellumari

ja silloin "maailmanpoliisi" on todellakin söhäissyt kusiaispesään.

Minäkin olen surullinen irakilaisten puolesta, mutta en ehkä siinä määrin kuin sinä.

Sinulla on tuo maailmankuvasi selkityneempi ja olet sellainen jännittävä kyyninen idealisti - noiden kahden ominaisuuden mielenkiintoinen cocteil.

Onko iranilaisilla atomipommi?

• pullaulla

että ei se rauha sotimalla tule ,ja kun ei niitä atomipommia löytynytkään niistä kaapeista --olis kai aika katsoa ensin omat kaapit ennekun lähtee naapuriin tarkastusretkelle.

• Maalaismies*
        ellumari kirjoitti:

ja silloin "maailmanpoliisi" on todellakin söhäissyt kusiaispesään.

Minäkin olen surullinen irakilaisten puolesta, mutta en ehkä siinä määrin kuin sinä.

Sinulla on tuo maailmankuvasi selkityneempi ja olet sellainen jännittävä kyyninen idealisti - noiden kahden ominaisuuden mielenkiintoinen cocteil.

Onko iranilaisilla atomipommi?

Yhdysvallat on korviaan myöten veloissa. Maksamiseen tarvitaan kaikki Persianlahden öljy, siis myös Iranin. Arabeilla on päällä "tavisodan henki", joten liittoutuneet joutuvat kyllä vielä lähtemään housut kintuissa. Hirveitä verilöylyjä se tietää.

Toivottavasti olen väärässä.

• Maalaismies* kirjoitti:

Yhdysvallat on korviaan myöten veloissa. Maksamiseen tarvitaan kaikki Persianlahden öljy, siis myös Iranin. Arabeilla on päällä "tavisodan henki", joten liittoutuneet joutuvat kyllä vielä lähtemään housut kintuissa. Hirveitä verilöylyjä se tietää.

Ystäväpiirissäni on monta entistä persialaista. Heillä tuntuu olevan "selkäydintietoa" kuinka siellä suunnassa reagoidaan ja toimitaan ja he
        ovat alkaneet toivottoman yrityksen saada lähiomaisiaan turvaan ennenkuin on myöhäistä.

• ellumari
        Maalaismies* kirjoitti:

ja mielenkiintoista on ollut huomata kuinka jenkkejä ei pätkääkään kiinnosta Saudi Arabiassa tapahtuvat ihmisoikeuksien loukkaukset kun omat taloudelliset intressit määräävät kaiken toiminnan ja kannanotot lähi-idän asioissa.

Minä olen sittenkin,kaikesta huolimatta jenkki ja britti fani.Eikö nyt kuitenkin Yhdysvalloissa, sen kaikissa osavaltioissa vallitsekin demokratia.
        Oletko käynyt Jenkeissä?
        Aivan niinkuin näissä palstakeskusteluisa olisi joskus tullut esille, että olit Los Angelesissa matkalla ja kerroit siitä täällä palstalla jotain.
        Ainakin joku sinun nikkiäsi muistuttava se oli.

• pullaulla kirjoitti:

että ei se rauha sotimalla tule ,ja kun ei niitä atomipommia löytynytkään niistä kaapeista --olis kai aika katsoa ensin omat kaapit ennekun lähtee naapuriin tarkastusretkelle.

Bush pyrkii hallitsemaan Lähi-itää, sen luonnonvaroja saalistaekseen ja unohtaa samalla että he kaikki sielläkin asuvat, ovat ihmisiä ja heilläkin olisi oikeus elää. Nyt taas tuntuu kuin he olisivat vain Bushin pelinappuloita.

Noin 56 milj. ihmistä oli hänen valintansa kannalla, olivatko he sitä mieltä että kaikki USA:n sisällä olevat ongelmat ratkeavat vaikka suurin osa maan varoista menee sotimiseen, jonka lopputuloksena on yhä enemmän uhreja ja rauha on yhä kauempana. Kuinka kauan tuo saa jatkua?

No, rauhaa emme sinne saa puheillamme tai mielipiteillämme, mutta säälittää niiden ihmisten kohtalo jotka pommitusten maalitauluina viime yönäkin olivat.

Huomenta taas toivottelen, aamulla on aikaa istahtaa hiljaisuuteen ajattelemaan ja pohtimaan
        vähän laajemminkin maapallomme elämää ja ihmisten kohtaloita. Se suuri rauhanmies, joka saisi sodat loppumaan, taisi meillekin jäädä arvoitukseksi tuossa loppukesällä, onko hän jo syntynyt ja kuka/millainen hän olisi.

Vetää liian vakavaksi nuo ajatukset.
        Paras ottaa aamukahvi, lämmin juustoleipä ja lasi tuoremehua, lukea aamun lehti ja sen jälkeen taas töppöstä toisen eteen.
        Pikkumies ja muut touhut täyttävät päiväni, mutta yritän luonaalle poiketa.

• Maalaismies*

Yritin aamulenkilläni olla ajattelematta mitään. Olen huomannut, että jos pystyy nollaamaan aikaisemmat mietteensä, sisältä nousee automaattisesti jokin ajatus. Se on ikäänkuin vastaus siihen, mikä viimeksi askarrutti mieltä.

Mieleeni nousi Aleksis Kiven "Metsän poika tahdon olla... maailma unholaan jääköön!

• kirjar kirjoitti:

Bush pyrkii hallitsemaan Lähi-itää, sen luonnonvaroja saalistaekseen ja unohtaa samalla että he kaikki sielläkin asuvat, ovat ihmisiä ja heilläkin olisi oikeus elää. Nyt taas tuntuu kuin he olisivat vain Bushin pelinappuloita.

Noin 56 milj. ihmistä oli hänen valintansa kannalla, olivatko he sitä mieltä että kaikki USA:n sisällä olevat ongelmat ratkeavat vaikka suurin osa maan varoista menee sotimiseen, jonka lopputuloksena on yhä enemmän uhreja ja rauha on yhä kauempana. Kuinka kauan tuo saa jatkua?

No, rauhaa emme sinne saa puheillamme tai mielipiteillämme, mutta säälittää niiden ihmisten kohtalo jotka pommitusten maalitauluina viime yönäkin olivat.

Huomenta taas toivottelen, aamulla on aikaa istahtaa hiljaisuuteen ajattelemaan ja pohtimaan
        vähän laajemminkin maapallomme elämää ja ihmisten kohtaloita. Se suuri rauhanmies, joka saisi sodat loppumaan, taisi meillekin jäädä arvoitukseksi tuossa loppukesällä, onko hän jo syntynyt ja kuka/millainen hän olisi.

Vetää liian vakavaksi nuo ajatukset.
        Paras ottaa aamukahvi, lämmin juustoleipä ja lasi tuoremehua, lukea aamun lehti ja sen jälkeen taas töppöstä toisen eteen.
        Pikkumies ja muut touhut täyttävät päiväni, mutta yritän luonaalle poiketa.

mielipiteitä on tuotu laidalta jos toiselta.
        Minun ymmärryksellä ei pitäisi suutaan edes aukaista,mutta kuten olette huomanneet,en malta olla hiljaa.

Media työntää tietoa, asioita ,ja kaikilla on selvillä mitä tapahtuu,mitään ei tehdä,mistään ei löydy sitä taitoa,millä asioita korjataan.
        Kostonkierre saa aikaan hirveyksiä, joka puolella maailmaa lietsotaan, ja pelätään terroritekoja.

Bush neuvonantajineen toimii maailman valtiaana,saa toimillaan aikaan lisää kauheuksia ja tätä ei mikään ,eikä kukaan saa pysähtymään.
        Taas kerran ,hän sai kansaltaan luottamuksen jatkaa näitä toimiaan.
        Löytyisipä, se viisaus, millä tälläinen toiminta saadaan loppumaan.

Ihmettelyn ja surun vallassa joutuu tälläinen pieni ,mitään aikaan saamaton ihminen,tälläistä tuskaa seuraamaan.
        Pelko ja hätä valtaa maailman ja mikä on kaiken takana,raha ja valta.

Kaikkihan tämä tietävät ,mutta sanoinpa minäkin ,
        ristin käteni ja toivon ihmettä.

• SkillaN kirjoitti:

mielipiteitä on tuotu laidalta jos toiselta.
        Minun ymmärryksellä ei pitäisi suutaan edes aukaista,mutta kuten olette huomanneet,en malta olla hiljaa.

Media työntää tietoa, asioita ,ja kaikilla on selvillä mitä tapahtuu,mitään ei tehdä,mistään ei löydy sitä taitoa,millä asioita korjataan.
        Kostonkierre saa aikaan hirveyksiä, joka puolella maailmaa lietsotaan, ja pelätään terroritekoja.

Bush neuvonantajineen toimii maailman valtiaana,saa toimillaan aikaan lisää kauheuksia ja tätä ei mikään ,eikä kukaan saa pysähtymään.
        Taas kerran ,hän sai kansaltaan luottamuksen jatkaa näitä toimiaan.
        Löytyisipä, se viisaus, millä tälläinen toiminta saadaan loppumaan.

Ihmettelyn ja surun vallassa joutuu tälläinen pieni ,mitään aikaan saamaton ihminen,tälläistä tuskaa seuraamaan.
        Pelko ja hätä valtaa maailman ja mikä on kaiken takana,raha ja valta.

Kaikkihan tämä tietävät ,mutta sanoinpa minäkin ,
        ristin käteni ja toivon ihmettä.

mennäkseni, pitääkö keittää kalakeittoa kun täällä näkyy vain tyhjiä pöytiä... kokkikin ties missä... haeskeleeko sitä portsaria, vai uupuiko kuuman hellan viereen?

Ymmärränhän minä että joskus on pidettävä tuumaustauko.

• exR
        kirjar kirjoitti:

mennäkseni, pitääkö keittää kalakeittoa kun täällä näkyy vain tyhjiä pöytiä... kokkikin ties missä... haeskeleeko sitä portsaria, vai uupuiko kuuman hellan viereen?

Mitäs jos yritetään jollain lahjonnalla saada poke takaisin. Ylennetään vaikka ylimmäiseksi seremoniamestariksi tai illan tähtivieraaksi?

Ehkä tämä entinen toimenkuva onkin ollut liian vaatimaton tuollaiselle projektipäällikölle?

• Lotta*
        Maalaismies* kirjoitti:

Yritin aamulenkilläni olla ajattelematta mitään. Olen huomannut, että jos pystyy nollaamaan aikaisemmat mietteensä, sisältä nousee automaattisesti jokin ajatus. Se on ikäänkuin vastaus siihen, mikä viimeksi askarrutti mieltä.

Mieleeni nousi Aleksis Kiven "Metsän poika tahdon olla... maailma unholaan jääköön!

Saman olen huomannut. Aivot työskentelevät silloinkin, kun et mitään ajattele. Tämä minun päänsisäinen tietokoneeni ei kyllä ole mitään viimeistä mallia. On vähän turhan hidas. Joku nimi esim. jota en millään sillä hetkellä muista, putkahtaa ykskaks aivan muussa yhteydessä mieleen, vaikka en ollut enää ko. asiaa tiennyt funtsaavanikaan.

Mieltä askarruttavat ajatukset saavat enemmän tilaa ympärilleen jos vie ne "tuulettumaan". Tilalle tulee uusia ajatuksia ja jos aikaisemmat ajatukset olivatkin raskaita, tuntuvat ne jonkin verran keventyneen ja laimentuneen muitten ajatusten vallatessa tilaa.
        Ihanaa jos mieleen putkahtaa ajatus "...maailma unholaan jääköön"...ainakin hetkiseksi!

• exR
        Lotta* kirjoitti:

Saman olen huomannut. Aivot työskentelevät silloinkin, kun et mitään ajattele. Tämä minun päänsisäinen tietokoneeni ei kyllä ole mitään viimeistä mallia. On vähän turhan hidas. Joku nimi esim. jota en millään sillä hetkellä muista, putkahtaa ykskaks aivan muussa yhteydessä mieleen, vaikka en ollut enää ko. asiaa tiennyt funtsaavanikaan.

Nykyään jotain asiaa muistellessa joutuu palaamaan 'omia jälkiään' pitkin, jos edes siinä onnistuu. Kuinkahan monta päivää jouduin kaivelemaan Robert de Niron nimeä, kun ajattelin etten kurillakaan tarkista sitä mistään.

Vaikka on sitä katkoksia ollut nuorempanakin. Pidin koulussa matikasta, mutta kerran oli kotiläksynä niin vaikea lasku, etten aivan äkkiä siitä selvinnytkään. Jostakin syystä olin sillä tuulella, että kyllähän minä tämän vielä ratkaisen. Meni siinä varmaan tunti jos toinenkin pähkäillessä, mutta jonkin vastauksen vihkooni sain.

Seuraavalla matikantunnilla sain huomata, että se oli ollutkin tosi vaikea. Opettajan kysyessä kenellä se on laskettuna, taisin olla ainut jonka käsi nousi. Piti mennä vihkonsa kanssa näyttämään todistuskappaletta ja oikein oli.

Mutta, mutta.......sitten opettaja kysyikin, miten olin päätynyt tähän, enkä todellakaan enää yhtään muistanut, en kuolemaksenikaan. Varmaan siinä luottamus kykyihini tuli ropisemalla alas, vaikka ihan rehellinen olin ollut.

Se oli kurja musta aukko.

• pullaulla
        Maalaismies* kirjoitti:

Palestinan Presidein Jasser Arafatin elämä tässä maailmassa. Kun ei nyt sitten saatais siittä hautaamisestakin sota aikaseksi .Rauhaa ,olisi nyt saatava jo hänenkin tomulleen.

• pullaulla
        MdK-MdK kirjoitti:

Mieltä askarruttavat ajatukset saavat enemmän tilaa ympärilleen jos vie ne "tuulettumaan". Tilalle tulee uusia ajatuksia ja jos aikaisemmat ajatukset olivatkin raskaita, tuntuvat ne jonkin verran keventyneen ja laimentuneen muitten ajatusten vallatessa tilaa.
        Ihanaa jos mieleen putkahtaa ajatus "...maailma unholaan jääköön"...ainakin hetkiseksi!

En kyllä Pruukaa politikoida ,en tiedä minä minuun meni ---ja nyt pihalle Jerryn ja Nnaapurin mummun Dollin kanssa --Nähdään iloisemmissa merkeissä:):)

• kirjar kirjoitti:

vaikka paistoin muikkujakin,molemmat hyviä.
        On se hyvä ,että noita huomaavaisia varaihmisiä on ruodussa,kun hommat luisuu käsistä.

Portsarikin löytyi ja vähän niinkuin toivoa olisi,että pikku-joulut valvoisi.
        On reppana niin väsynyt,nukkuisi kai vuoden yhteen menoon.

Tuolla ylhäällä aloitin kaikille sopivan ketjun,heti kättelyssä hävisi viisi viestiä,kai olivat tuhmia.
        Järjestys se olla pitää,niinkuin meillä täällä,kiitos kaikille siitä.

• pullaulla kirjoitti:

Palestinan Presidein Jasser Arafatin elämä tässä maailmassa. Kun ei nyt sitten saatais siittä hautaamisestakin sota aikaseksi .Rauhaa ,olisi nyt saatava jo hänenkin tomulleen.

päätimme jättää toisemme rauhaan toistaiseksi, minä nyt joka päivä luon omaa historiaani, mutta tuo politiikka ja sen historia onkin eri juttu.

Täältä korvesta ei ääni kovin kauaksi kanna, mutta toivottelen huomenta kaikille.
        exR tuolla jo halailikin huomeneksi, ihan kuin tuntuisi ihan harteilla kätensä.
        Tuossa neljän aikoihin avasin sivut, mutta menin lehden lukuun ja yhden uuden tuotteenkin löysin.
        Seuraavalle matkalleni otan sitä mukaan, käsienpesu kun on aina tärkeää syönnin edellä ja sen jälkeen.

Lammaskaalia tänään keittona, hyvää leipää ja lasi maitoa. Jälkiruokana karviaisista keitetty vispipuuro kermamaidon kanssa, eikä ole kallista.
        Täällä ei nuo hinnat muodostu esteeksi, joten olkaatte hyvät.

Anua taas kaipailen, kerrohan missä olet?
        Samalla Ruuneperillekin terveiset, poikkea täällä baarissa, ehkä se koti-ikäväkin helpottaa.
        Lähetä nyt sitä aurinkoista säätä vähän tännekin päin.

• kirjar kirjoitti:

päätimme jättää toisemme rauhaan toistaiseksi, minä nyt joka päivä luon omaa historiaani, mutta tuo politiikka ja sen historia onkin eri juttu.

Täältä korvesta ei ääni kovin kauaksi kanna, mutta toivottelen huomenta kaikille.
        exR tuolla jo halailikin huomeneksi, ihan kuin tuntuisi ihan harteilla kätensä.
        Tuossa neljän aikoihin avasin sivut, mutta menin lehden lukuun ja yhden uuden tuotteenkin löysin.
        Seuraavalle matkalleni otan sitä mukaan, käsienpesu kun on aina tärkeää syönnin edellä ja sen jälkeen.

Lammaskaalia tänään keittona, hyvää leipää ja lasi maitoa. Jälkiruokana karviaisista keitetty vispipuuro kermamaidon kanssa, eikä ole kallista.
        Täällä ei nuo hinnat muodostu esteeksi, joten olkaatte hyvät.

Anua taas kaipailen, kerrohan missä olet?
        Samalla Ruuneperillekin terveiset, poikkea täällä baarissa, ehkä se koti-ikäväkin helpottaa.
        Lähetä nyt sitä aurinkoista säätä vähän tännekin päin.

oli hyvää,ei maistunut villalle.(joskus ole syönyt sellaista)
        Olet aarre Kirjar ,tuon ruokapuolen hoitoon,minä näemmä laiskistun,olisiko tuo pikku-joulu paineita tuomassa.

Minäkin exR haleista osani haluan,kyllä halaaminen on kiva tapa,ZOZ:sia ja Maalaismiestäkin rutistaisin oikein sydämmenhalusta,kun vain yhtäaikaa baariin sattuisimme.

Anua,fiiulia,Ritulia,Helenaa,iltavirettä,Lottaa,ja kaikkia minäkin kaipaan,piipahtaisivat nyt edes kahvilla.
        Olisi kiva kuulla kuulumisia, vaikka asiallisia,
        jos ei tämä höpöttely huvita.

• SkillaN kirjoitti:

Olet aarre Kirjar ,tuon ruokapuolen hoitoon,minä näemmä laiskistun,olisiko tuo pikku-joulu paineita tuomassa.

Minäkin exR haleista osani haluan,kyllä halaaminen on kiva tapa,ZOZ:sia ja Maalaismiestäkin rutistaisin oikein sydämmenhalusta,kun vain yhtäaikaa baariin sattuisimme.

Anua,fiiulia,Ritulia,Helenaa,iltavirettä,Lottaa,ja kaikkia minäkin kaipaan,piipahtaisivat nyt edes kahvilla.

Pyykkikone (tuo siunattu kapistus) pyörii, itse
        olen lähdössä pienelle happihyppelylle, lenkkarit ovat jo odottamassa ovella. Yöllä on ollut pakkasta, maa huurassa ja tiet onvat varmaankin olleet niljakkaita aamutunteina.
        Ajatelkaa, mikä onni että saa nukkua aamulla niin kauan kuin nukuttaa, ei tarvitse olla lähdössä vaarallisille teille auton kanssa! Niin, vaikka vaarallistahan se on tälläkin kylällä lenkkeily. Kevättalvella kaatua kupsahdin selälleni jäisessä mäessä ja iskin takaraivoni jäähän niin pahasti, että piti laittaa kuusi tikkiä. Mutta onneksi on tällainen kestävää sorttia oleva "pölkkypää" ;-)
        että selvisin luita katkomatta.

Lenkin jälkeen menen taas kylään syömään, tällä kertaa on luvassa jotakin kalaruokaa.

Otan tuosta pullapalan taskuun ja häivyn metsäpolulle vähäksi aikaa. Heippa!

• Anu.
        MdK-MdK kirjoitti:

olen lähdössä pienelle happihyppelylle, lenkkarit ovat jo odottamassa ovella. Yöllä on ollut pakkasta, maa huurassa ja tiet onvat varmaankin olleet niljakkaita aamutunteina.
        Ajatelkaa, mikä onni että saa nukkua aamulla niin kauan kuin nukuttaa, ei tarvitse olla lähdössä vaarallisille teille auton kanssa! Niin, vaikka vaarallistahan se on tälläkin kylällä lenkkeily. Kevättalvella kaatua kupsahdin selälleni jäisessä mäessä ja iskin takaraivoni jäähän niin pahasti, että piti laittaa kuusi tikkiä. Mutta onneksi on tällainen kestävää sorttia oleva "pölkkypää" ;-)

Lenkin jälkeen menen taas kylään syömään, tällä kertaa on luvassa jotakin kalaruokaa.

Tulin piipahtamaan tänne ja tuomaan terveiset teille. Olen nyt taas vähän alamaissa, että en
        nyt tämänkummempaa jaksa kertoilla.
        Hyvät jatkot teille kaikille.

Jos kuitenkin istun täällä nurkkapöydässä odottelen vaikka fiinulia tulevaksi,
        lähden kun jaksan.

• Maalaismies*
        MdK-MdK kirjoitti:

Nyt kiireesti hankkimaan liukuesteitä kenkiin! Ilman niitä ei saa liukkailla liikkua. Tämä on käsky eikä kehoitus, MdK!

• iltavire
        SkillaN kirjoitti:

Hyvää päivän alkua vaan kaikille !
        On tässä jo hereillä oltu pitkään ja tuli niin
        hyvä tuo kaalisopan tuoksu tuonne ulos asti,
        että pakko oli sisään tulla kurkistamaan josko
        sitä jo täältä saisi. Minulla kun jotenkin
        varsinkin syksyisin iskee oikein "himo" tuohon
        kaaliin. Se menee jopa kylmänäkin, huutelee
        mokoma jopa jääkaapin oven läpi.
        Joten soppaa ja kahvia jälkiruuaksi, kiitos,
        niin kyllä taas jaksaa.

• Anu. kirjoitti:

Tulin piipahtamaan tänne ja tuomaan terveiset teille. Olen nyt taas vähän alamaissa, että en

lähden kun jaksan.

Sinulla Anu, huomasin tuolta toisaalta.

Tarvitaan henkisiä voimavaroja käsitellä surua joka tulee yllättäin. Hyväksyttävä se vain on jokaisen kohdalla, vaikka kuinka vaikeaa se aluksi onkin hyväksyä.

Kiva kun poikkesit, aamulla juuri kyselinkin missä olet.
        Toivottelen taas jaksamista. Älä nurkkaan jää, mahdutaan me keskemmällekin Fiiuliinia odottelemaan. Klarakin täällä poikkesi, mihin lie jäänyt kyläilemään hänkin?

• Anu. kirjoitti:

lähden kun jaksan.

Mukavaa kun poikkesit. Olenkin ollut huolissani voinnistasi. Yrita piristya!

• Anu.
        Ruuneperi kirjoitti:

Mukavaa kun poikkesit. Olenkin ollut huolissani voinnistasi. Yrita piristya!

Kiva kun piipahdit, kyllä minulla nyt taas hyvin
        menee, mutta hyvä läheinen ystäväni lähti yllättäen. mutta ei voi
        kättään väliin laittaa, kun kuolema tulee.

Sinulla on varmaan hyvä siellä lämpimässä,
        täällä syksyn synkät päivät, alakuloisuus
        valtaa toisinaan mielen, se on kiva kuulla
        että sinä vieläkin muistat minut ja olet
        huolissasi terveydestäni.

Pelastit tämän iltani ilmestymällä
        pöytääni. Kiitos sinulle ja hyvää
        jatkoa, kirjoittele.

• Maalaismies*

Hyvin nukutun yön jälkeen maailma kaatui taas päälleni. Ei se ollut jäänyt unhoon kuin hetkeksi eilen. Irak, Hollanti, bussilakko, sokerijuurikkaiden viljelykielto, koulujen opetuksen alasajo, sairaanhoidon priorisointi,globalisointi... Herra jumala, miten tämä on mahdollista entisessä lintukodossamme?

Yritin aamulenkillä taas nollata sieluntilaani. Vaadittiin pidempi lenkki kuin eilen. Käsitin jotenkin, että maailmankirjat ovat peruuttamattomasti muuttuneet. Lintukoto; aamutelkussa juontaja kertoi puusta pudonneesta punatulkusta. Kun hän ryhtyi ottamaan selkoa linnun kohtalosta, kävi selville, että pihlajanmarjat ovat alkaneet käydä. Punatulkut sankoin joukoin putoilevat puista, koska ovat päissään. Päiväkotien lapset keräilevät niitä laatikkoihin toipumaan. Nukuttuaan humalansa ne päästetään päivän toimiin.

Äkkiä puhkesin sisäiseen nauruun. Punatulkut, nekin ovat päissään - niillä elämä on nyt yhtä juhlaa, niinkuin ihmisilläkin. En tiennyt itkeäkö vai nauraa!

• Katselin aamulla lintuja tuossa ruokapaikalla ja pelkkiä tiaisia ovat vielä siemenen hakijat.

Vasta pakkasten tultua ovat punatulkut ilmestyneet, mutta kovin ovat harvalukuiseksi laumat käyneet. Noin kymmenen vuotta sitten niitä oli kymmenenkin linnun parvi yhtä aikaa siementen kimpussa, viime talvena totesin tarkkailuni tuloksena vain neljä yhtä aikaa.

Johtuisiko lintujen vähentymisestä ? Osa syynä lie sekin, kun tiheät kuusikot ovat lähitienoilta hävinneet, metsät hakattu melkein puuttomiksi.
        Punatulkkuhan viihtyy kuusimetsän suojissa kesälläkin.

Ikävä jos nuo kauniit linnut kokonaan häviävät pihapiiristä.

Muuten, pihallani helmililjat alkavat kukkimaan, liian lämmintäkö tämä syksy onkin, talvehtimaanhan niiden olisi pitänyt alkaa ja kukkia vasta keväällä.

• exR

jotain pohjia Viron suunnalta?

• Maalaismies*
        exR kirjoitti:

jotain pohjia Viron suunnalta?

Jotain mystistä tässä tarinassa on. Tiiä noita TV:n uutisia, onko Arafat hengissä vai ei; jospa kaikki tiedot olisivatkin vääriä, ei sotaa eikä verilöylyjä missään. Silloin uutiset olisivat hyviä.

No, meidän pihalla on useita vuosia käynyt yksi uros punatulkku. Sinkku se näkyy olevan, raitis, kenties kiusattu tai mitä lie. Ei voi enää olla varma mistään.

• exR
        Maalaismies* kirjoitti:

Jotain mystistä tässä tarinassa on. Tiiä noita TV:n uutisia, onko Arafat hengissä vai ei; jospa kaikki tiedot olisivatkin vääriä, ei sotaa eikä verilöylyjä missään. Silloin uutiset olisivat hyviä.

No, meidän pihalla on useita vuosia käynyt yksi uros punatulkku. Sinkku se näkyy olevan, raitis, kenties kiusattu tai mitä lie. Ei voi enää olla varma mistään.

Näyttävät nuo isommat punakulkut ainakin sieltä päin lastejaan hakevan.

Mistäpä muuten tiedät, että se on sama tulkku joka vuosi, onko sillä rengas siiven alla piilossa? Jospa vain teeskentelee.

• Maalaismies*
        exR kirjoitti:

Näyttävät nuo isommat punakulkut ainakin sieltä päin lastejaan hakevan.

Mistäpä muuten tiedät, että se on sama tulkku joka vuosi, onko sillä rengas siiven alla piilossa? Jospa vain teeskentelee.

Teitpä viisaan kysymyksen. Enhän minä tiedä, onko vuosittain pihallamme vieraileva punatulkku sama. On vain niin tutun oloinen - ja hyväkäytöksinenkin on. Tieto asioista näkyy kadonneen maan rakoon. Missä Väinämöinen?

• exR
        Maalaismies* kirjoitti:

Teitpä viisaan kysymyksen. Enhän minä tiedä, onko vuosittain pihallamme vieraileva punatulkku sama. On vain niin tutun oloinen - ja hyväkäytöksinenkin on. Tieto asioista näkyy kadonneen maan rakoon. Missä Väinämöinen?

Sinä juttelet nyt täysin arvoituksellisia. Voisitko selventää, tarkentaa, suomentaa, morsettaa, esperantontaa tai jotain?

• Maalaismies*
        exR kirjoitti:

Sinä juttelet nyt täysin arvoituksellisia. Voisitko selventää, tarkentaa, suomentaa, morsettaa, esperantontaa tai jotain?

Tämä juttu lähti ihan oikeasti siitä, kun aamutv:ssä juontaja kertoi (oikeista) päissään löytyneistä punatulkuista, ts. pihlajanmarjat olivat ruvenneet käymään. Ei siinä mitään.

Minua vain jotenkin lohdutti tämä tieto tässä ankeassa globaalissa kulttuurissa. Sinä vain niin hauskasti lisäsit vettä myllyyn,(että innostuin improvisoimaan) niin että nyt sitten joudun selittelemään sanomisiani. Oliks tämä mikään selitys?

• exR
        Maalaismies* kirjoitti:

Tämä juttu lähti ihan oikeasti siitä, kun aamutv:ssä juontaja kertoi (oikeista) päissään löytyneistä punatulkuista, ts. pihlajanmarjat olivat ruvenneet käymään. Ei siinä mitään.

Minua vain jotenkin lohdutti tämä tieto tässä ankeassa globaalissa kulttuurissa. Sinä vain niin hauskasti lisäsit vettä myllyyn,(että innostuin improvisoimaan) niin että nyt sitten joudun selittelemään sanomisiani. Oliks tämä mikään selitys?

Oikein tosissaan ajatellen, sääliksi käy vähän koko maailmaa, mutta mitä tehdä? Ei siinä yksittäinen punatulkku paljon näy, vaikka miten käyttäytyisi, hyvin tai huonosti.

Näinä päivinä hyvä uutinen on kai se, jos ei missään ole räjähtänyt, syttynyt kahakka, ollut tulva, pyörremyrsky, eliölajien joukkokuolema jne. Tuleeko sellaista päivää enää, sitä kai siltä Väinämöiseltä pitäisi kysyä.

Pyyhkäisehän nyt nämä ajatukset sinne maanrakoon, ainakin hetkeksi!

• tai sitten on riisi(viina) houkuttelevampaa herkkua kuin käyneet pihlajanmarjat ;-)
        Luin tämän päivän iltalehdestä pienen uutisen, että Ruotsissa rengastettu videsparv/pajulintu (Emberiza rustica) on löydetty koillis-Kiinassa!
        Tuo 20 g painava lintu on lentänyt koko uskomattoman matkan, joka "linnuntietäkin" on 6440 km!

• pullaulla
        MdK-MdK kirjoitti:

tai sitten on riisi(viina) houkuttelevampaa herkkua kuin käyneet pihlajanmarjat ;-)
        Luin tämän päivän iltalehdestä pienen uutisen, että Ruotsissa rengastettu videsparv/pajulintu (Emberiza rustica) on löydetty koillis-Kiinassa!
        Tuo 20 g painava lintu on lentänyt koko uskomattoman matkan, joka "linnuntietäkin" on 6440 km!

nähty Tilhiä ? Aamulla kun menen Jerryn ja Dollin kanssa ulos niin niitä on ihan mustana yhden puun latvassa ja senkinpäivänen viserrys .Täällä on paljon marjoja pensaissa ja pihlajan marjoja ---en ole huomannut että olisivat hönössä olleet .Ei kai niin aikasin aamulla vielä:):)

• pullaulla kirjoitti:

nähty Tilhiä ? Aamulla kun menen Jerryn ja Dollin kanssa ulos niin niitä on ihan mustana yhden puun latvassa ja senkinpäivänen viserrys .Täällä on paljon marjoja pensaissa ja pihlajan marjoja ---en ole huomannut että olisivat hönössä olleet .Ei kai niin aikasin aamulla vielä:):)

mutta vihertikkoja. Löysin pyhänseutuna yhden kuolleen vihertikan, liekö ollut pöhnässä vai
        oliko ollut tappelussa, maha sillä oli auki...
        Sääli niin komeaa lintua.

• ZOZ

Halataampas nyt jokaista!

Ensin Rex...eikun siis exR (*wirn*) saa iiiiisooon haliiin! Empäs päästäkään irti...siinähän pyristelet ;)
      Sitten Skiltsu, rutistetaan oikein kunnolla !!!
      Toivottavasti saat sentään henkeä!
      Ja MDK^2, niin että pilkut varisee parketille !
      Ja Rituli ja kirjar ja fiiuliN ja Lotta, Klara, Anu (varovasti kun heikko pumppu), pullukka jne.....
      Ja Ellumari...???
      Missäs Ellumari on ???
      No sitten rutistetaan Skiltsua uudestaan !

Ja Maalaismies*....???...perkule kätellähän sua vaan pitikin!
      Hemmetti, mokasin ! Eihän miehet nyt sentään hali !...paitsi poikkeustilassa :D

• pienestä halauksekstasi, kiitos vaan, vähän jo väsyttää kun istuin illan taas koulun pulpetissa ja nuo If I have a lott of ... ne pisti pään pyörälle.

Nyt onkin hyvä mieli ja voi sanoa
        kaikille.

• ellumari

ja heti tahdon tavata sinut(siut)
        Lappeenrannassa puhutaan mukavaa karjalan murretta.Ihmiset siellä ovat todella kivoja ja antavat anteeksi pienet murre virheet.
        Sinnuu miul on olt ikävä ja kaikkii muitakii palstalaisii.Sinnuu kaikkei enitee.

• Älä nyt hyvä poika meitä vanhoja tätejä noin säikäytä! Kato nyt kun siinä mummelit lakoilee, saavat pian sydänkohtauksen, joudutaan pian laittamaan nitropurkkikin tuohon sokeriastian viereen!
        Huh-huh *pöyhii tyynyjä*
        Täytyy tässä vissiin lähteä hakemaan vesikannua, että saa heräteltyä naiset taas henkiin!
        Muiskis vaan, poju!

• ellumari

Lappeenrannasta.
        Sain taas tavata mukavia karjalaisia ihmisiä.
        Tulipa mieleeni tämän matkani aikana, että mitenköhän sinä Turkulaisena tulisit juttuun näiden kivojen Itä-suomalsisten kanssa.
        aloitetaanko harjoitukset?(pikkujoulun)

• Lokari
        ellumari kirjoitti:

ja heti tahdon tavata sinut(siut)
        Lappeenrannassa puhutaan mukavaa karjalan murretta.Ihmiset siellä ovat todella kivoja ja antavat anteeksi pienet murre virheet.
        Sinnuu miul on olt ikävä ja kaikkii muitakii palstalaisii.Sinnuu kaikkei enitee.

Mitäs olit Lappeenranassa tekemässä?
        Kissanpoikia pesemässä/kö?
        Vai sitä emo kissaako.
        Terv: Lokari.

• ellumari
        Lokari kirjoitti:

Mitäs olit Lappeenranassa tekemässä?
        Kissanpoikia pesemässä/kö?
        Vai sitä emo kissaako.

Tahtoisin,kertoa lähemminkin, mutta en oikein voi.

Oletetko se Lokari, jonka luokse vielä kerran purjehdimme?
        Osterita syövä, siis?

• Rituli
        ellumari kirjoitti:

Lappeenrannasta.
        Tulipa mieleeni tämän matkani aikana, että mitenköhän sinä Turkulaisena tulisit juttuun näiden kivojen Itä-suomalsisten kanssa.

sisälle, kurkkailen ketä pöydissä istuskelee.
        Ei siellä tunnu kova puheen sorina olevan.
        Taitaa olla jo hieman liian myöhäinen ajankohta.

Ellumari, millaista oli Lappeenrannassa?
        Oliko kylmempää kuin täällä etelässä? Lunta
        siellä ei varmaan vielä ole.

Venäläisiä on kuulema paljon kaupungissa. Mitä
        lappeenrantalaiset pitävät itäisestä naapurista?
        Rahaahan he ilmeisesti tuovat kaupunkiin.
        Se lienee hyvä asia.

Lappeenrantahan on kaunis kaupunki. Olen siellä
        ohikulkumatkalla käynyt muutaman kerran.

Taidat olla matkasta hieman väsynyt. Aina sitä
        reissussa rehjaantuu.

Tässä baarissa kyllä piristyy. Varsinkin kun
        on tuo pikkujoulukin tulossa.

Puhuitte iltapuvuista. Nythän on pikkumusta
        aivan in, mutta jouluna ei oikein mustaa, joten
        olisiko pikkupunanen mitään?

Taidan ottaa hatkat ja painua pehkuihin.
        Hyvää Yötä Juttutuvan emäntä ja vieraat.

• ellumari
        Rituli kirjoitti:

sisälle, kurkkailen ketä pöydissä istuskelee.
        Ei siellä tunnu kova puheen sorina olevan.
        Taitaa olla jo hieman liian myöhäinen ajankohta.

Ellumari, millaista oli Lappeenrannassa?
        Oliko kylmempää kuin täällä etelässä? Lunta
        siellä ei varmaan vielä ole.

Venäläisiä on kuulema paljon kaupungissa. Mitä
        lappeenrantalaiset pitävät itäisestä naapurista?
        Rahaahan he ilmeisesti tuovat kaupunkiin.
        Se lienee hyvä asia.

Lappeenrantahan on kaunis kaupunki. Olen siellä
        ohikulkumatkalla käynyt muutaman kerran.

Taidat olla matkasta hieman väsynyt. Aina sitä
        reissussa rehjaantuu.

Tässä baarissa kyllä piristyy. Varsinkin kun
        on tuo pikkujoulukin tulossa.

Puhuitte iltapuvuista. Nythän on pikkumusta
        aivan in, mutta jouluna ei oikein mustaa, joten
        olisiko pikkupunanen mitään?

Taidan ottaa hatkat ja painua pehkuihin.
        Hyvää Yötä Juttutuvan emäntä ja vieraat.

Lappeenrannassa oli samanlainen "keli" kuin Hesassa.
        Minun matkani oli oikeastaan onnistunut ,siis - paskareissu, mutta tulipa tehtyä.

Lappeenrantalaiset ovat ihania ihmisiä, vain savolaiset vetävät heille vertoja.

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

Lappeenrannasta.

Hyppääs sylkkyyn niin saat kunnon rutistuksen!
        Pelkäsin etten pääse sinua ollenkaan halimaan!

Mitä ihmettä sinä siellä Lappeenrannas duunasit ?
        Sukuloimassako ? Vai onko tää niitä "Top Secret" juttuja ?

Ai mitenkö pärjäisin heitin kanssa ?
        Tjaa...empä tiedä. Aluksi voisi ehkä olla pienoisia kommunikointi vaikeuksia.
        Mutta eiköhän se siitä lutviudu kun pikku hiljaa alkavat pesemään turkulaisuutta selkänahasta pois :)

Huomenna (tai siis melkein tänään) täytyy touhuta & tohottaa.
        Joten en varmaankaan pääse hetimiten sitä poron roolia harjottelemaan.
        Hiukka epäselvähän tuo toimeenkuvani kyllä vielä on..
        Siis mitä mun oikein pitäis tehdä? Istua kuusen juurella, sarvet päässä, nenä punasena, lasinen katse silmissä ja sanoa: *Möööö!* ??? Ompas hieno rooli mulla :D !!!

Mut nyt unille!
        Hyv' yöt!

ps:Miss you too..

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

Lappeenrannasta.

Kuuleeko Houston ? Kuuntelen...
        (Kone hotkaisi mun edellisen viestin)

• ellumari kirjoitti:

Lappeenrannassa oli samanlainen "keli" kuin Hesassa.
        Minun matkani oli oikeastaan onnistunut ,siis - paskareissu, mutta tulipa tehtyä.

Lappeenrantalaiset ovat ihania ihmisiä, vain savolaiset vetävät heille vertoja.

nyt pian päivä lukkoon ja pikku-joulun pitoon.
        Taas tuo "tiplu" työtyy kovaa vauhtia,ja haluan kuulla Maalaismiehen puuropuheen ,teidän ilveilyt (anteeksi ) siinä tonttu-poro leikissä Kirjarin runon,mahdollisesti Klarankin, joululaulut ja kaikki.
        (Yritin hiljaa sanoa ",tilppu tiplu" ettei vai kukaan kuullut)

Rituli punainen kävisi hyvin , minulla kyllä vain musta pitkis ja kultakimalteinen pusero, sitten vedän punaisen essun koko komeuden eteen,niin sama mitä on päällä.höh.
        Tonttuhattu ja isopuurokauha,siinä minun toimenkuva.

Haluaisin kyllä tanssia minäkin,ZOZ on kyllä vähän niinkuin velvollinen,,,,

Nyt touhuamaan ja kiitti ellumari ,kyllä sinä oikeat ihmiset osaat arvostaa,sanoo savolais SkillaN

• ellumari
        ZOZ kirjoitti:

Kuuleeko Houston ? Kuuntelen...
        (Kone hotkaisi mun edellisen viestin)

olla oikein kiltti.
        Minä kyllä opetan.
        Sanoinhan ohjaavani koko näytelmän.
        Hali ja pusu !
        Lappeenrantalaiset ovat kyllä maailman ihanimpia ihmisiä(taisin sanoakin jo)
        Savolaiset vetävät vertoja(taisin sanoa senkin)

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

nyt pian päivä lukkoon ja pikku-joulun pitoon.
        Taas tuo "tiplu" työtyy kovaa vauhtia,ja haluan kuulla Maalaismiehen puuropuheen ,teidän ilveilyt (anteeksi ) siinä tonttu-poro leikissä Kirjarin runon,mahdollisesti Klarankin, joululaulut ja kaikki.
        (Yritin hiljaa sanoa ",tilppu tiplu" ettei vai kukaan kuullut)

Rituli punainen kävisi hyvin , minulla kyllä vain musta pitkis ja kultakimalteinen pusero, sitten vedän punaisen essun koko komeuden eteen,niin sama mitä on päällä.höh.
        Tonttuhattu ja isopuurokauha,siinä minun toimenkuva.

Haluaisin kyllä tanssia minäkin,ZOZ on kyllä vähän niinkuin velvollinen,,,,

Nyt touhuamaan ja kiitti ellumari ,kyllä sinä oikeat ihmiset osaat arvostaa,sanoo savolais SkillaN

Vielä ennen nukkumaan menoani sullekin terkut sieltä itäisestä Suomesta.
        Melkein yhtä kivoja ihmiset siellä kuin Savossa.
        Pannaan tuulemaann pikkujoulujen järjestelyssä.
        Musiikkia täytyy ainakin olla illasta aamuun.
        Kitara ja hanuurimusiikkia.
        Viritelköön poke vanhat soittimet!

• ellumari kirjoitti:

olla oikein kiltti.
        Minä kyllä opetan.
        Hali ja pusu !

sieltä Lappeenrannasta. Olen käynyt siellä aika usein, tehnyt laivaristeilyjä ja nauttinut muutenkin kaupungin viihtyisyydestä ja ystävällisestä ilmapiiristä.

Aikaiset huomenet ja aamukahvit tulijoille.

Joko päivä on määritelty sitä pikkujoulua viettääksemme? Vaikka taitaa olla pikkujoulua kaikki päivät, tuo poro kun vilistää niin nopeasti, taitaa peitellä sitä että nenä on jo punainen. Älä vain muutu valkoiseksi!

"Sitten leikitellään kuusen alla, kuusen alla., tip tap, tip tap, tipe...."

Joulukuun alkuhan on parasta pikkujoulu aikaa, mietin mihin pikkujouluun tunkisin itseni kuokkavieraaksi, edessä kun on vain syyskokouksia,
        kuivia ja tylsiä. Toivottavasti baarin juhlissa on kaikilla hauskaa. "Kellä on vilu, se soittakoon", mutta eikös täällä ole tiskijukka, vai exR;kö se hoitaa sen musiikkipuolen. Tuo paljon niitä nuoruusajan levyjä, muistojen vuoksi.

Siitä lahjapaketista vielä, oletteko harkinneet ehdotustani. Nimetön paketti konttiin ja sitten kertomaan mitä kukin sieltä paketista löysi.

Taas on aika auringon... kyllä se sieltä nousee ja lähdenpä pian tuonne ulos lenkille sitä odotellessa.

• exR

Siellähän sinä taas näytät käyneen kuin tähdenlento. Hetken niin kirkas ja sitten jo mennyt. Olet sinä kyllä aivan omanlaisesi!
        Ihmettelin herätessäni näitä kipeitä kohtia kyljissäni, mutta taisivatkin olla sinun halejasi, vaikka en muista että olisin kovin kauheasti rimpuillut, pääsit vain yllättämään.

Ettäkö oikein urakehityksen alkuun pääsin, uuninpuhdistusaineesta koirankeksiksi ( vai mitä tuo Rex tarkoitti, semmoisia keksejä ennen oli)?
        Tämä tervehdys on nyt tällainen, kun on tuo pönttö tyhjä, alan taas kohta täyttää sitä joillakin murusilla.

Miksi sinä muuten sinne Houstoniin huutelit, karkasiko sinun meteoriparvesi? Muistahan taas meitä kun täälläpäin välkehdit!

ISO hali sullekin ja muille syliinmahtuvilla myös.

• Lokari
        ellumari kirjoitti:

Osterita syövä, siis?

Lopetin kyllä sen oisterien syömisen.
        Tulin yli kuntoon?
        Niin milloinkas se buotti tulee rantaan ?
        Olis mukava tietää, että tietäsin olla vastaan ottamassa , kun tulette merisairaina rantaan.
        Nämä syys myrskyt, voi olla joskut koviakin,
        Muuten mikä nyt niin ujostuttaa, ettei voi kertoa, miten se Lappeenrannan reissu meni?
        Minulla ne on yleensä menneet hyvin.
        Silloin harvoin kun olen siellä päin ollut.

• ullapulla
        exR kirjoitti:

Siellähän sinä taas näytät käyneen kuin tähdenlento. Hetken niin kirkas ja sitten jo mennyt. Olet sinä kyllä aivan omanlaisesi!
        Ihmettelin herätessäni näitä kipeitä kohtia kyljissäni, mutta taisivatkin olla sinun halejasi, vaikka en muista että olisin kovin kauheasti rimpuillut, pääsit vain yllättämään.

Ettäkö oikein urakehityksen alkuun pääsin, uuninpuhdistusaineesta koirankeksiksi ( vai mitä tuo Rex tarkoitti, semmoisia keksejä ennen oli)?
        Tämä tervehdys on nyt tällainen, kun on tuo pönttö tyhjä, alan taas kohta täyttää sitä joillakin murusilla.

Miksi sinä muuten sinne Houstoniin huutelit, karkasiko sinun meteoriparvesi? Muistahan taas meitä kun täälläpäin välkehdit!

Taas aamu on valjennut uuteen päivään ,toivottavasti olemme kaikki terveitä ja saadaan aloitella aamua rauhallisesti ,ilman kiirettä .Minusta kiire tekee pahaa terveydelle . Minä olen sellainen hitaasti eteenpäin menevää sorttia .Lenkillä kyllä osataan ottaa joskusintervallia Jerryn kanssa .Se laittaa sydämmen pumppaan ja tuntee että veri kiertää ,

• ellumari kirjoitti:

Vielä ennen nukkumaan menoani sullekin terkut sieltä itäisestä Suomesta.
        Melkein yhtä kivoja ihmiset siellä kuin Savossa.
        Pannaan tuulemaann pikkujoulujen järjestelyssä.
        Musiikkia täytyy ainakin olla illasta aamuun.
        Kitara ja hanuurimusiikkia.
        Viritelköön poke vanhat soittimet!

tuppaa tulemaan vähän joka päivälle(ehkä kummninkin joka viides riittää) pitäisi päivää tarkentaa.

Onkohan Maalaismiehen puhe jo kirjoitettu,tarjoilu hoidossa,vain puuro ja rusinasoppa,torttukahvit päälle.
        Ei illalla muuta tarvitse,no ehkä juomapuolta.
        Uskaltaskos jättää ZOZ:sin hommaksi.

Kirjarin pikkupaketti ,hyvä ajatus.
        Huomenet tais unohtua,olen niin tohkeissani, kaikille hyvää huomenta, ja hei samalla,palaillaan.

• exR
        kirjar kirjoitti:

sieltä Lappeenrannasta. Olen käynyt siellä aika usein, tehnyt laivaristeilyjä ja nauttinut muutenkin kaupungin viihtyisyydestä ja ystävällisestä ilmapiiristä.

Aikaiset huomenet ja aamukahvit tulijoille.

Joko päivä on määritelty sitä pikkujoulua viettääksemme? Vaikka taitaa olla pikkujoulua kaikki päivät, tuo poro kun vilistää niin nopeasti, taitaa peitellä sitä että nenä on jo punainen. Älä vain muutu valkoiseksi!

"Sitten leikitellään kuusen alla, kuusen alla., tip tap, tip tap, tipe...."

Joulukuun alkuhan on parasta pikkujoulu aikaa, mietin mihin pikkujouluun tunkisin itseni kuokkavieraaksi, edessä kun on vain syyskokouksia,
        kuivia ja tylsiä. Toivottavasti baarin juhlissa on kaikilla hauskaa. "Kellä on vilu, se soittakoon", mutta eikös täällä ole tiskijukka, vai exR;kö se hoitaa sen musiikkipuolen. Tuo paljon niitä nuoruusajan levyjä, muistojen vuoksi.

Siitä lahjapaketista vielä, oletteko harkinneet ehdotustani. Nimetön paketti konttiin ja sitten kertomaan mitä kukin sieltä paketista löysi.

Taas on aika auringon... kyllä se sieltä nousee ja lähdenpä pian tuonne ulos lenkille sitä odotellessa.

Moi vaan!
        Tavasin viestejä uudelleen ja hups'keikkaa kun huomasin tehtäväjaon hiukka uusiintuneen taas kerran. Juu, on täällä montakin soitinta, niitä kasettimalleja. Voitaisiin jätellä niitä sinne tänne pitkin juhlatiloja, vaikka niihin nurkan takusiinkin. Omat kasetit kaikille mukaan ja mielimusiikki soisi koko illan. Kuka sitä kakofoniaa kaiken hauskuuden keskellä huomaisi.
        Menisi samaan syssyyn OZ:n myymäämöötkin.

Mitäs sanotte? Ai,itse unohdin sanoa huomenet, hyvät sellaiset.

• exR kirjoitti:

Täällä Sveeamamman itäisellä helmustalla istuskelen aamukahvia hörppien, katselen sinne Suomeen päin ja hyräilen: Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa...
        Sataa tihruttaa, on sellainen "pirtti-ilima".

Täytyy tässä ruveta parkettia siivoamaan kun tuo ZOZ rutisti niin kovasti että pilkut marimekko-puserosta varisivat lattialle.
        Katsotaanpas ensi vuoden puolella kun minä olen saanut kuntosalini kuntoon alakerran tuvassa, niin voidaan pitää pieni painiottelu ZOZin kanssa!
        Tämän päivän mummut ovat kovia jätkiä!

• fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

Osterita syövä, siis?

Muistan vain lopun: huomenna mennään Lappeenrantaan.
        No, mitäs sinne tekemään.
        kissanpoikia pesemään.

Muistatko kuinka se alkoi, kun en saa millään päähäni.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

olla oikein kiltti.
        Minä kyllä opetan.
        Hali ja pusu !

Minä täällä punaisena ja hämillisenä luen Ellumarin ylistystä ihanista lappeenrantalaisista.
        Eipä jää muuta vaihtoehtoa kuin kiittää omasta ja muiden kotikaupunkilaisten puolesta.

Miksi hitossa et pyrkinyt Lappeenrannan kaupunginjohtajaksi, täällä oli äskettäin paikka auki ja Sinähän olisit siihen hommaan ollut aivan omiasi. Kehua ainakin osaat, kuten (muutkin) karjalaiset...
        Taasha myö tavattii ja Tuutha sie toistekii...?

• Klara
        SkillaN kirjoitti:

tuppaa tulemaan vähän joka päivälle(ehkä kummninkin joka viides riittää) pitäisi päivää tarkentaa.

Onkohan Maalaismiehen puhe jo kirjoitettu,tarjoilu hoidossa,vain puuro ja rusinasoppa,torttukahvit päälle.

Huomenet tais unohtua,olen niin tohkeissani, kaikille hyvää huomenta, ja hei samalla,palaillaan.

Voiko pikkujouluissa tanhuta? Se o miul semmone vahva laji;)

• MdK-MdK kirjoitti:

Täällä Sveeamamman itäisellä helmustalla istuskelen aamukahvia hörppien, katselen sinne Suomeen päin ja hyräilen: Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa...
        Sataa tihruttaa, on sellainen "pirtti-ilima".

Täytyy tässä ruveta parkettia siivoamaan kun tuo ZOZ rutisti niin kovasti että pilkut marimekko-puserosta varisivat lattialle.
        Katsotaanpas ensi vuoden puolella kun minä olen saanut kuntosalini kuntoon alakerran tuvassa, niin voidaan pitää pieni painiottelu ZOZin kanssa!
        Tämän päivän mummut ovat kovia jätkiä!

ettei jäänyt yksiväriseksi puserosi?

Harmaa taivas, mutta satanut ei ole, vaikka tuuli tuntuu melkoiselta.

Onneksi on tämä lämmin sisätila, poikkesin katsomaan mitä tänään on listalla.
        Eilen oli naudan sisäfile erikoistarjouksessa, ostin melko painavan palan. Siitä aion paistaa maittavat pihvit, kun tuo erikoisvieraanikin rakastaa valkosipulilla marinoitua pihviä, niin herkuttelemme, vaikka arkiruokaa tuo file ei kyllä tavallisesti ole. Olkoon tänään poikkeus, pikku lauantaihan nyt on.
        Valkosipulia joko rakastaa tai vihaa, siinä ei taida olla keskitietä.
        Mutta tuota listaa täällä katselin, vähän on nyt tullut listalle uutta. Kuka niitä ohjeita panttaa, kertokaa, jos vaikka vaihteluakin löytyisi toisten mieliruokien joukosta, ihan tavalliseen nälkään, ei joka päivä voi herkutella.

Kuinka laitatte punajuurilaatikon? Se on hyvää.

• exR
        kirjar kirjoitti:

Eilen oli naudan sisäfile erikoistarjouksessa, ostin melko painavan palan. Siitä aion paistaa maittavat pihvit, kun tuo erikoisvieraanikin rakastaa valkosipulilla marinoitua pihviä, niin herkuttelemme, vaikka arkiruokaa tuo file ei kyllä tavallisesti ole. Olkoon tänään poikkeus, pikku lauantaihan nyt on.
        Mutta tuota listaa täällä katselin, vähän on nyt tullut listalle uutta. Kuka niitä ohjeita panttaa, kertokaa, jos vaikka vaihteluakin löytyisi toisten mieliruokien joukosta, ihan tavalliseen nälkään, ei joka päivä voi herkutella.

Huomasin sinun MDK:n pilkkuja kyselevän. Kuinka sattuikin, että löysin 100 gr pilkkuja kaapin pohjilta. Jätänkö tänne, jos ei alkuperäisiä löydy, täytyyhän pantterin( mutta hetkinen, eikös se ollut harmaa) pilkkunsa saada. Olkoon sitten vaikka kokonaan uusi laji.

Oletko tosissasi noiden ruokiesi kanssa? Voitko olla noin innokas kaikkea laittelemaan?
        Huolestuin noiden p-joulujen vuoksi, joudutaanko vuokraamaan kokonaan uusi tila, näyttää tämä jo käyvän vähän pieneksi. Kai se johtokunta tietää.

Pilkut ovat sitten baarikaapissa. Moi!

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Minä täällä punaisena ja hämillisenä luen Ellumarin ylistystä ihanista lappeenrantalaisista.
        Eipä jää muuta vaihtoehtoa kuin kiittää omasta ja muiden kotikaupunkilaisten puolesta.

Miksi hitossa et pyrkinyt Lappeenrannan kaupunginjohtajaksi, täällä oli äskettäin paikka auki ja Sinähän olisit siihen hommaan ollut aivan omiasi. Kehua ainakin osaat, kuten (muutkin) karjalaiset...
        Taasha myö tavattii ja Tuutha sie toistekii...?

Eipä tullut paikallisten kanssa puheeksi kaupunginjohtajan paikka.
        Jos siellä oli se vapaana, niin kenelle se meni minulta sivu suun?
        Ei tullut puhuttua kaupunginjohtajista mitään koko matkani aikana.
        Andersonin Markku kyllä oli entinen kaupunginjohtaja ja muutti Jyväskylään.
        Hänet mie tapasin muutaman kerran.

Vai siellä se Klaara....Lappeenrannassa!
        Ovatko karjalaiset kovia kehumaan?
        Minulla ei kyllä ole sukulaisiakaan siellä päin, mutta tuttavia paljonkin ja joulun jälkeen menen taas.

"....saavu Lappeenrantaa, humppa siellä soi....."

• Lokari
        fiiuliN kirjoitti:

Muistan vain lopun: huomenna mennään Lappeenrantaan.
        No, mitäs sinne tekemään.
        kissanpoikia pesemään.

Muistatko kuinka se alkoi, kun en saa millään päähäni.

HuomenaMennään....
        En muista muuta olevan alussa.

• ellumari
        Lokari kirjoitti:

HuomenaMennään....

Lappeenrantaan ja samalla kun kiitin erästä tahoa viimeisestä, kysyin tuon hassun "kissanpoikien pesun" sanoja ja alkuperää.
        Sanat kuuluvat
        "kis, kis kippurahaäntä, huomenna mennään Lappeenrantaan.
        Mitä sinne tekemään - kissanpoikia pesemään."
        Siinä on nuottikin - en vaan osaa sitä.

• fiiuliN
        Lokari kirjoitti:

HuomenaMennään....

Hetihän nuo sanat tulivat mieleeni kun sen täältä luin.
        On se niin kummallista kun joskus ihan tavallinen asia unohtuu ja joskus jää kiusaamaan oikein mieltäkin.
        Olen omille lapsillenikin tuon lorun opettanut, mutta kun unohtuu, niin unohtuu, ei voi mitään.

• fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

Lappeenrantaan ja samalla kun kiitin erästä tahoa viimeisestä, kysyin tuon hassun "kissanpoikien pesun" sanoja ja alkuperää.
        Sanat kuuluvat
        "kis, kis kippurahaäntä, huomenna mennään Lappeenrantaan.
        Mitä sinne tekemään - kissanpoikia pesemään."
        Siinä on nuottikin - en vaan osaa sitä.

Yht'äkkiä juolahti mieleeni vielä jatkoakin.

Kis, kis, kippurahäntä,
        huomenna mennään Lappeenrantaan.
        Mitäs' sinne tekemään?
        Kissanpoikia pesemään.
        Sukkais, kenkäis kulluut,
        issäis, äitis torruut.

• Maalaismies*
        SkillaN kirjoitti:

Puuropuhe on vielä uunissa, lähes kypsä, ainoastaan kuorrutusta vailla. Ilmoitat vain, SkillaN, milloin tarjoilen sen.

• fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

Minulla ei kyllä ole sukulaisiakaan siellä päin, mutta tuttavia paljonkin ja joulun jälkeen menen taas.

Ihan on minun pakko kysyä, otko sinä Ellumari ja tämä exR, yksi ja sama henkilö?
        En ole nimittäin pysynyt mukana "juonessa".

Vai onko Rauha ja exR samat vai eri nikit?
        Olen jossain vaiheessa mennyt täysin sekaisin.

• ellumari
        fiiuliN kirjoitti:

Ihan on minun pakko kysyä, otko sinä Ellumari ja tämä exR, yksi ja sama henkilö?

ja exR ja Rauha ovat mielestäni sama.
        Sanon joskus systeriksi, sillä työpaikallani, tai siinä talossa missää duunaan sairaanhoitajat sanovat toisiaan systeriksi esm: "Ellu systeri..."ja niin edelleen.
        Minä olen vaan tämä Ellumari, eikä minulla ole muuta nikkiä.
        Ihan oikein kun kysyt, sillä itsekin mielelläni haluan tietää.Sekavat asiat ja tilanteet ärsyttävät.
        Vielä selvennykseksi exR, tai Rauha on "leikisti" systeri, ei oikeasti. Minulla on olemassa yksi nuorempi biologinen sisko, eikä muita sisaruksia.
        En tiedä oikeastaan monenkaan palstalaisen ammattia, Rauhankaan, mutta hänellä on samantyylinen puhetapa kuin joillakin "systereillä" ja siksi sanon joskus siskoksi.

• ellumari
        fiiuliN kirjoitti:

exR ja Rauha ovat käsittääkseni sama.

Eikä Rauha myöskään ole biologinen sisareni. Hänellä on vaan samantapainen puhetyyli kuin Joillakin "systereillä" ja siksi olen sanonut joskus siskoksi.
        Minulla on vain yksi itseäni kaksi vuotta nuorempi sisar, eikä muita sisaruksia.
        Hyvä kun kysyit. Itsekin tykkään, etteivät asiat ole kovin monimutkaisia ja hämmentäviä, siis näissä ihmissuhdekuvioissa, edes virtuaalimaailmassa.
        Nyt katsotaan sitten tuleeko näitä viestejä tuplaten. Äsken laitoin menemään tälläisen samanlaisen, mutta se hukkui johonkin.

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

exR ja Rauha ovat käsittääkseni sama.

Eikä Rauha myöskään ole biologinen sisareni. Hänellä on vaan samantapainen puhetyyli kuin Joillakin "systereillä" ja siksi olen sanonut joskus siskoksi.
        Minulla on vain yksi itseäni kaksi vuotta nuorempi sisar, eikä muita sisaruksia.
        Hyvä kun kysyit. Itsekin tykkään, etteivät asiat ole kovin monimutkaisia ja hämmentäviä, siis näissä ihmissuhdekuvioissa, edes virtuaalimaailmassa.
        Nyt katsotaan sitten tuleeko näitä viestejä tuplaten. Äsken laitoin menemään tälläisen samanlaisen, mutta se hukkui johonkin.

tämä on sitten kolmas viestini sinulle lyhyen ajan sisällä.

• fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

Kolmehan noita viestejä tosiaankin tuli, mutta eihän sen mitään meinaa.
        En minä siitä välitä kuka kuinkakin monella nikillä kirjoittelee, kunpahan vain yritin selvitellä omia ajatuksiani.
        Mutta se ei ole kivaa , jos itselleen vastailee.
        Mukavampaahan se kyllä olisi että jokaisella olisi vain yksi nikki käytössä ainakin samalla palstalla, olisi niinkuin tuttavampi.

Mutta muutenkin , siskoja ja veljiähän me kaikki ollaan, ihan saman näköisiäkin vielä....

• fiiuliN
        kirjar kirjoitti:

Katselen aina lehdistä noita hyviä ohjeita , sekä leipomiseen että muuhunkin ruonlaittoon.
        Kuitenkaan en jaksa alkaa niitä valmistamaan itselleni, kun ukko ei syö muita kuin niitä "mitä äitikin laittoi".
        Jos joskus teen jotain hyvää, niin syön itseni kipeäksi, ja maha senkun kasvaa entisestään.
        Pullasta tykkään kovin, mutta sitäkään en leivo kun saan sen yksin syödä.

Pitäisiköhän jättää tekemättä isänpäivä kakkukin???

Puuropuhe on vielä uunissa, lähes kypsä, ainoastaan kuorrutusta vailla. Ilmoitat vain, SkillaN, milloin tarjoilen sen.

"muhimassa" niinkuin äitini tapaa sanoa :-)

• fiiuliN kirjoitti:

Kolmehan noita viestejä tosiaankin tuli, mutta eihän sen mitään meinaa.
        En minä siitä välitä kuka kuinkakin monella nikillä kirjoittelee, kunpahan vain yritin selvitellä omia ajatuksiani.
        Mutta se ei ole kivaa , jos itselleen vastailee.
        Mukavampaahan se kyllä olisi että jokaisella olisi vain yksi nikki käytössä ainakin samalla palstalla, olisi niinkuin tuttavampi.

Mutta muutenkin , siskoja ja veljiähän me kaikki ollaan, ihan saman näköisiäkin vielä....

oikein sanoit,ollaan samannäköisiä ja jututkin käyvät hyvin yhteen.

Ei riitelyä ei supinaa,voiko paremmin olla.
        Tulee varmaan kiva piku-joulu,sovitaan vain päivä ja sitten kaikki koneen taakse.

Mitähän muuten tapahtuu,silloin,kun tämä joukko yhtäaikaa koneelle istuu,taitaa Suomi24 seota.
        Pitäisikö etukäteen varoitella,että yhteydet toimii.
        kyselee tekniikan ihmelapsi,,,,,

• pullaulla
        fiiuliN kirjoitti:

Katselen aina lehdistä noita hyviä ohjeita , sekä leipomiseen että muuhunkin ruonlaittoon.
        Kuitenkaan en jaksa alkaa niitä valmistamaan itselleni, kun ukko ei syö muita kuin niitä "mitä äitikin laittoi".
        Jos joskus teen jotain hyvää, niin syön itseni kipeäksi, ja maha senkun kasvaa entisestään.
        Pullasta tykkään kovin, mutta sitäkään en leivo kun saan sen yksin syödä.

Pitäisiköhän jättää tekemättä isänpäivä kakkukin???

Olin nuori --juuri 20 täyttänyt ja en kyllä osannut yhtään mitään kun menin naimisiin --No kerron kuinka sain kiitosta eka kerran kaurapuurosta --mieheni sanoi että nyt on hyvää puuroo ,ihan äidin laittamaa--ihmettelin kun se oli tarttunut pohjaan ja oli ainakin minun mielestä pohjaanpalanutta --:):)Mutta kyllä maailma opetta sanoi Äitikin minulle usein ja on se opettanutkin!

• Klara
        ellumari kirjoitti:

Julkisesti en tätä kertoisi, mutta Sinulle voin kuiskata, että olen;) Ethän kerro kenellekään?
        Lupaatko?

• pullaulla kirjoitti:

Olin nuori --juuri 20 täyttänyt ja en kyllä osannut yhtään mitään kun menin naimisiin --No kerron kuinka sain kiitosta eka kerran kaurapuurosta --mieheni sanoi että nyt on hyvää puuroo ,ihan äidin laittamaa--ihmettelin kun se oli tarttunut pohjaan ja oli ainakin minun mielestä pohjaanpalanutta --:):)Mutta kyllä maailma opetta sanoi Äitikin minulle usein ja on se opettanutkin!

Meikäläinen keitteli nuorena vaimona kananmunia ja ihmetteli kun ei munat pehmene vaikka olen keittänyt jo 20 minuuttia :-)

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Julkisesti en tätä kertoisi, mutta Sinulle voin kuiskata, että olen;) Ethän kerro kenellekään?
        Lupaatko?

Et muuten hassummasta paikasta olekaan kotoisin.

Minulla on Imatralla ystävätär ja häneltä ja hänen perheeltään olen opinut karjalan murretta, mikä jonkun verran poikkeaa Lappeenrantalaisten puhumasta "karjalasta".

• MdK-MdK kirjoitti:

Meikäläinen keitteli nuorena vaimona kananmunia ja ihmetteli kun ei munat pehmene vaikka olen keittänyt jo 20 minuuttia :-)

äiti opasti ja sanoi että munat aina kovenee kun niitten kanssa kauan sählää... :-)

• fiiuliN
        pullaulla kirjoitti:

Olin tyttäreni luona yökylässä ja keitin puuhellalla aamupuuron mannaryyneistä.

Nuorin hänen lapsistaan (5v) meni äitinsä luo ja sanoi mummin keittäneen paistettua mannapuuroa.
        Itsekin sitä söin enkä maistanut mitään ihmeellistä, mutta kun olin tyhjentänyt kattilassa olevan puuron toiseen kulhoon, huomasin sen olleen hieman pohjaanpalanutta.

Äiti ihmetteli millaista oli keitetettävänä ollut paistettu puuro, mutta kun mainitsin pohjaanpalaneen puuron, niin johan selvisi.

Ei kukaan muu maistanut mitään, mutta pieni tyttö joka aamuisin aina söi puuroa, oli kai asiantuntija puurojen mausta ja huomasi erilaisuuden heti. Äitinsä kun aina valmisti hänen yhden hengen annoksen mikrossa, ja eihän siinä pääse mainitunlaista pohjaanpalamista tapahtumaan.

• fiiuliN
        SkillaN kirjoitti:

oikein sanoit,ollaan samannäköisiä ja jututkin käyvät hyvin yhteen.

Ei riitelyä ei supinaa,voiko paremmin olla.
        Tulee varmaan kiva piku-joulu,sovitaan vain päivä ja sitten kaikki koneen taakse.

Mitähän muuten tapahtuu,silloin,kun tämä joukko yhtäaikaa koneelle istuu,taitaa Suomi24 seota.
        Pitäisikö etukäteen varoitella,että yhteydet toimii.
        kyselee tekniikan ihmelapsi,,,,,

Yritin keksiä jotain kysymystä tai muuten vain jonkinlaista aiheentynkää tuonne aloittamaasi toiseen ketjuun tuolla ylempänä.
        Menin jopa googleen tietokilpailu-sanalla.
        En löytänyt mitään, eikä tyhjät aivonikaan keksi asiallista juttua tällä erää.

Mutta kyllä se asiallisuuskin vielä jostain nurkan takaa esiin pulpahtaa.... jopa minulta.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

Et muuten hassummasta paikasta olekaan kotoisin.

Minulla on Imatralla ystävätär ja häneltä ja hänen perheeltään olen opinut karjalan murretta, mikä jonkun verran poikkeaa Lappeenrantalaisten puhumasta "karjalasta".

Murteita Etelä-Karjalassa on varmaan yhtä paljon kuin on niiden puhujia. Lappeenrannan entinen teatterinjohtaja Helena Anttonen on "karjalaistanut" yhden numeron Aku Ankkaa, mutta aika vaikea on sitäkään ymmärtää. Se murre on Simpeleen seudun murretta.
        Minusta tuntuu, että ne aidot, oikeat karjalan murteen taitajat ovat jo sitä ikäluokkaa, että tuskin tietokoneen ääressä aikaansa kuluttavat.
        No, mene ja tiedä.
        Mut "ilo pintaa, vaik syvän märkänis", nii myö tavataa sannoo.
        (Hm, eikö kuulosta vähän siltä, että tiedossa on mielenterveysongelmia...ainakin myöhemmin...)

• ellumari
        Klara kirjoitti:

Murteita Etelä-Karjalassa on varmaan yhtä paljon kuin on niiden puhujia. Lappeenrannan entinen teatterinjohtaja Helena Anttonen on "karjalaistanut" yhden numeron Aku Ankkaa, mutta aika vaikea on sitäkään ymmärtää. Se murre on Simpeleen seudun murretta.
        Minusta tuntuu, että ne aidot, oikeat karjalan murteen taitajat ovat jo sitä ikäluokkaa, että tuskin tietokoneen ääressä aikaansa kuluttavat.
        No, mene ja tiedä.
        Mut "ilo pintaa, vaik syvän märkänis", nii myö tavataa sannoo.
        (Hm, eikö kuulosta vähän siltä, että tiedossa on mielenterveysongelmia...ainakin myöhemmin...)

ko itköö ja nauraa surut ja ilot, eikä paina mittää syvämeesä pohjale.

Miten se evakko, karjalainen Opri sanoikaan.
        Ei aivan noilla sanoilla, mutta sinne päin.

• Klara
        ellumari kirjoitti:

niin tottahan se on. Mutta jos, kuten usein tapahtuu, aina pitää näyttää, että hyvin menee, vaikka asiat olisivat suoraan sanottuna päin p******ä, en olisi valmis lyömään lopputuloksesta varmaa vetoa. Nähty on, mihin sellainen johtaa.
        Mutta. Sanonnat ovat sanontoja ja niitä on pallomme pullollaan.

• fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

Ja mie nauran iha yhtä helpost. Ku minnuu itkettää, tuntuu et oisin iha höperö.
        Mut sillo lohutti ku lääkär sano et o hyvä ku itkettää, sillo ei ainakaa tuo höperöks.

On yhtä sekasotkua tämä murteeni, mutta kirjoittelinkin vain kokeeksi jos lähtisi liikkelle viesti, jolla on aika , mutta itse viestiä ei näy missään.

• fiiuliN
        Klara kirjoitti:

niin tottahan se on. Mutta jos, kuten usein tapahtuu, aina pitää näyttää, että hyvin menee, vaikka asiat olisivat suoraan sanottuna päin p******ä, en olisi valmis lyömään lopputuloksesta varmaa vetoa. Nähty on, mihin sellainen johtaa.
        Mutta. Sanonnat ovat sanontoja ja niitä on pallomme pullollaan.

Putkahtipa tuo sinunkin viestisi näkyville, hyvä minä.

• Klara
        fiiuliN kirjoitti:

Mut sillo lohutti ku lääkär sano et o hyvä ku itkettää, sillo ei ainakaa tuo höperöks.

On yhtä sekasotkua tämä murteeni, mutta kirjoittelinkin vain kokeeksi jos lähtisi liikkelle viesti, jolla on aika , mutta itse viestiä ei näy missään.

käi miul! Mie kirjoti, mie läheti, mie luvi, ol ketjus. Ja sit ei oltkaa.
        Mie uuve läheti tuon loppuu, sit ol tultkii alkuperäne takas! Eiks mihikää voi ennää luottaa, mie vaa kysyn.

• Klara
        fiiuliN kirjoitti:

Putkahtipa tuo sinunkin viestisi näkyville, hyvä minä.

En ymmärrä enää yhtään mitään! Kiitos kuitenkin. Miten sen teit..? Huoh...

• ellumari
        fiiuliN kirjoitti:

sellainen avoin tunteiden ilmaisukyky?

Tiettävästi suvussamme ei ole karjalaista verta, mutta minä kyllä osaan itkeä sekä nauraa.

Pystyn puhumaankin ja ennen kaikkea osaan ja jaksan kuunnella.

Uskon, että se lääkäri, joka sanoi itkun olevan "terveellistä", oli oikeassa.

Kiroileminen auttaa myöskin, mutta sitä pidetään niin rumana tapana, etteivät monet sillä tavoin haluakaan ilmaista kielteisiä tunteitaan.

• fiiuliN
        Klara kirjoitti:

Olen oppinut huomaamaan , jos joku viesti ei ole tullut näkyviin , niin se on jäänyt jonnekin kiikkiin. Mutta kun seuraava viesti lähetetään, niin jopa pulpahtavat näkymättömätkin näkyville.

Ihmettelen vain sitä kun kerroit sen olleen jo minuutin palstalla.

• fiiuliN
        Klara kirjoitti:

Hop. hop.

• Aito Lappeenrantalainen
        Klara kirjoitti:

Lupaatko?

Ja minkähän nimisessä kaupungin osassa mahtaa Klara asustella?

• exR
        fiiuliN kirjoitti:

Huomenia, Fiiuli ja muutkin!

Tässä köpöttelin näillä tinakengilläni kertomaan, että samaa sukupuuta ollaan Rauhan kanssa. Alkoi vain tuntua niin levottomalta, että pienen tekosyyn nojalla vähän lyhensin nikkiä. Nyt en tiedäkään, mitä tämä kuvaa, jotain väliltä romuauto, uuninpuhdistusaine, koirankeksi. Oli se Rauha selkeämpi tyyppi.

Itse olen muuten sinun juttujasi katsellessani mietiskellyt, lainaileekohan nikkiäsi joku tai jotkut. Oletko itse laittanut merkille, vai olisiko se omaa mielikuvitustani?

Joka tapauksessa, mukavaa päivänjatkoa toivein, ettei roskarankkuri sieppaa tätäkin viestiä, lehti kertoo nettiverkon ongelmista.
        Heippa!

• Maalaismies*
        ellumari kirjoitti:

Kun viesti ei ilmesty, kannattaa näpäyttää näytön yläreunassa olevaa "Päivitä" kuvaketta, ennenkuin alkaa väsätä uutta viestiä.

• Klara
        Aito Lappeenrantalainen kirjoitti:

Ja minkähän nimisessä kaupungin osassa mahtaa Klara asustella?

on hyvä ja katsoo puhelinluettelosta;) Jos ei löydy, ei maha mittää.

• fiiuliN
        exR kirjoitti:

Huomenia, Fiiuli ja muutkin!

Tässä köpöttelin näillä tinakengilläni kertomaan, että samaa sukupuuta ollaan Rauhan kanssa. Alkoi vain tuntua niin levottomalta, että pienen tekosyyn nojalla vähän lyhensin nikkiä. Nyt en tiedäkään, mitä tämä kuvaa, jotain väliltä romuauto, uuninpuhdistusaine, koirankeksi. Oli se Rauha selkeämpi tyyppi.

Itse olen muuten sinun juttujasi katsellessani mietiskellyt, lainaileekohan nikkiäsi joku tai jotkut. Oletko itse laittanut merkille, vai olisiko se omaa mielikuvitustani?

Joka tapauksessa, mukavaa päivänjatkoa toivein, ettei roskarankkuri sieppaa tätäkin viestiä, lehti kertoo nettiverkon ongelmista.
        Heippa!

Terve "mieheen".
        Oli oikein kivan kun selvitit minun sekavat ajatukseni ja tietoni nikkisi ominaisuuksista.
        Näin se vanhakin oppii kun kyselee ja joku selvittää.
        Eihän se minulle mitään pitäsi kaiken järjen mukaan kuuluvan, vaihtaako joku nikkiä vai ei, mutta kun on luonnostaan utelias, niin kaikkea sitä tuleekin ihmeteltyä.
        Itsekin olen nikkini vaihtanut , enkä kerran , vaan monasti.

Miksi epäilet että joku lainaisi nikkiäni, tätä fiiuliako?
        En itse ainakaan ole mitään huomannut, ja kai se on rekattua nikkiä vähän vaikea lainatakin.
        Kerro kuitenkin mistä tuollaisen epäilyn siemenen löysit.

Mutta miksi ihmeessä kuljet tinakengissä?
        Taas utelen... hyi... pois se minusta.

• exR
        fiiuliN kirjoitti:

Terve "mieheen".
        Oli oikein kivan kun selvitit minun sekavat ajatukseni ja tietoni nikkisi ominaisuuksista.
        Näin se vanhakin oppii kun kyselee ja joku selvittää.
        Eihän se minulle mitään pitäsi kaiken järjen mukaan kuuluvan, vaihtaako joku nikkiä vai ei, mutta kun on luonnostaan utelias, niin kaikkea sitä tuleekin ihmeteltyä.
        Itsekin olen nikkini vaihtanut , enkä kerran , vaan monasti.

Miksi epäilet että joku lainaisi nikkiäni, tätä fiiuliako?
        En itse ainakaan ole mitään huomannut, ja kai se on rekattua nikkiä vähän vaikea lainatakin.
        Kerro kuitenkin mistä tuollaisen epäilyn siemenen löysit.

Mutta miksi ihmeessä kuljet tinakengissä?
        Taas utelen... hyi... pois se minusta.

Kiitos viestistä, niitä on aina hauska saada.
        Siitä sinun nikistäsi, olithan sinä ennen kai Liena? Sitten näin jossakin, kun kävit vokaalikauppaa jonkun hörhön kanssa, taisit pyytää vähän liikaa sillä kertaa, taisivat kaupat jäädä kesken tai kokonaan tekemättä.
        No, toivotaan että hörhölle riittää muita kirjasimia, vai kirjakkeitako ne ovat?

Tinakengät vain löytyivät viimevuotisten uuden vuoden sulattamattomien toiveiden lodjusta, otin ne vähän kävelylle, kun tällainen pikku aasi olen´. Kyllä niillä yhden pienen sillan ylitti.

Jätän tämän tänne tuvan täpötäyteen postilaatikkoon, kun sinä taidat olla iltaihminen ja minä tällainen aamun avaaja.
        Ehkä ehdit sen vielä noutaa ennen sulkemisaikaa.

Lämpimin terveisin exR

• fiiuliN
        exR kirjoitti:

Kiitos viestistä, niitä on aina hauska saada.
        Siitä sinun nikistäsi, olithan sinä ennen kai Liena? Sitten näin jossakin, kun kävit vokaalikauppaa jonkun hörhön kanssa, taisit pyytää vähän liikaa sillä kertaa, taisivat kaupat jäädä kesken tai kokonaan tekemättä.
        No, toivotaan että hörhölle riittää muita kirjasimia, vai kirjakkeitako ne ovat?

Tinakengät vain löytyivät viimevuotisten uuden vuoden sulattamattomien toiveiden lodjusta, otin ne vähän kävelylle, kun tällainen pikku aasi olen´. Kyllä niillä yhden pienen sillan ylitti.

Jätän tämän tänne tuvan täpötäyteen postilaatikkoon, kun sinä taidat olla iltaihminen ja minä tällainen aamun avaaja.
        Ehkä ehdit sen vielä noutaa ennen sulkemisaikaa.

Lämpimin terveisin exR

Näinhän hassusti tuntuu olevan ettemme ymmärrä aina toistemme leikinlaskua.
        Kyllä minäkin joskus ihmettelen kun joku muu kuin minä itse, pilailee jonkun nikittömän seurassa.
        Emmehän me voi olla varmoja kenenkään "hörhöttömyydestä" , oli se rekattu nikki tai rekkaamaton.
        Luokittelen itsenikin näitten hörhöjen joukkoon,
        sillä huomaan täällä olevan enemmän näitä "ei hörhöjä", ja siksipä en rohkene aina kirjoittaakaan.

Minä liikun täällä aamulla sekä illalla ja noudan postinkin milloin milloinkin.

Lämpimiä halauksia sinulle ja kaikille lukijoille.

• Klara

Minun suuri, maailmankirjallisuutta hipova vastaukseni Ellumarin mielenterveysviestiin tuli, oli minuutin ja häipyi..?
      Tutkimattomat ovat Suomi24:n tiet...

• ja huomenta.
        Kuppi kuumaa ja leipää kans.

Pitää aina aamulla tarkastaa että paikat ovat yön jäljiltä kunnossa, hyvin näyttää olevan kaikki.
        Kysyy kyllä joku onko pakko aloittaa... eihän se tietenkään mikään pakko ole, mutta kun oli tarve.

Tässä vilkuilin kansainvälisen uutistoimiston uutisia ja Jasser Arafat on sitten siirtynyt rauhan maahan. Toivottavasti hautajaisista ei tule, nyt kun hautapaikasta on sovittu, mitään kahakointia. Häneltä jäi kaunis leski, vasta 46 vuotias Suha, ja mietin kuinka ja missä hänen tulevaisuutensa..? Aika näyttää.

Pyykkikone tuossa lopetti pyörimisensä, ja paras suunnistaa laittamaan ne kuivumaan. Sitten taas kouluun tänään. Hyvää jatkoa päivällenne, toivottavasti kukaan ei hukkaa tänään mitään.
        Minulta tuppaa nuo auton avaimet olemaan kyllä aina hukassa.

• oho

mikä pakko eikö toiset osaa jatkaa

• huomautit,eihän mikään pakko ollut.

Itsekkyyttäkö lieneen vai ajattelinko ,minun aloittama,minun on jatkettava.
        Osaamisesta ei ollut kyse,kyllä minä niitä osaamattomimpia tässä ketjussa olen.

Jos nyt juttua jatketaan ,tee se vaikka sinä,minulle sopii,Juttutupa on kaikkien tupa ja hyvin on kirjoittajat viihtyneet,ei riita minkäänlaista.

Näin kun menee,otan vähän itselleni kunniaa,
        sillä minähän Baarin aloitin.(onko väärin)
        (tietenkin joku toinen sen olisi aloittanut,minä ehdin ensin)Sepä siitä.

Huomenet Juttutuvan porukoille ja pitäkää pikku-joulu mielessä.Odottelen päivämäärän lukkoon lyömistä.Mikä ajankohta on sopiva.
        Aina jokapaikkaan ekana kerkiävä ,SkillaN

• Maalaismies*
        SkillaN kirjoitti:

huomautit,eihän mikään pakko ollut.

Jos nyt juttua jatketaan ,tee se vaikka sinä,minulle sopii,Juttutupa on kaikkien tupa ja hyvin on kirjoittajat viihtyneet,ei riita minkäänlaista.

Huomenet Juttutuvan porukoille ja pitäkää pikku-joulu mielessä.Odottelen päivämäärän lukkoon lyömistä.Mikä ajankohta on sopiva.

Piätisikö sinun, hyvä SkillaN, emäntänä ehdottaa pikkujoulun alkamisaikaa? Minä alan jo ihan jännittää.

• SkillaN kirjoitti:

Minäkin odottelen jännityksellä sitä pikkujoulua.
        Kuka se ohjelmamestari olikaan? Minäkin voisin tonttuilla, laitan punaisen villapuseron päälle ja äidin kutomat harmaat villatöppöset jalkaan, niillä on hyvä tanssahdellakin.
        Tuosta tanssipuolesta vielä: kyllä siinä Maalaismiehen ja ZOZin kuntoa koetellaan kun tanssittavat koko tätilauman! Toivottavasti Ruuneperi tulee avuksi, kun tulee käymään kotona, hän on kai kova tanssimaan.
        Ja vanhan ajan letkajenkassa voi mennä ympäri tupaa niin että jyske kuuluu muillekin palstoille.

• Maalaismies*
        MdK-MdK kirjoitti:

Minäkin odottelen jännityksellä sitä pikkujoulua.
        Kuka se ohjelmamestari olikaan? Minäkin voisin tonttuilla, laitan punaisen villapuseron päälle ja äidin kutomat harmaat villatöppöset jalkaan, niillä on hyvä tanssahdellakin.
        Tuosta tanssipuolesta vielä: kyllä siinä Maalaismiehen ja ZOZin kuntoa koetellaan kun tanssittavat koko tätilauman! Toivottavasti Ruuneperi tulee avuksi, kun tulee käymään kotona, hän on kai kova tanssimaan.
        Ja vanhan ajan letkajenkassa voi mennä ympäri tupaa niin että jyske kuuluu muillekin palstoille.

Apua tarvitaan. Eiköhän saada Ruuneperi mukaan, kun nätisti pyydetään. Entä lokari, hän on viriili kaveri - saataisiin kansainvälisyyttäkin lisää. Jospa joku muukin mies uskaltaisi ilmoittautua, eihän tunneta tunneta syrjintää?

Minullakin on hulluilta vuosiltani jäljellä punainen smokki - kuumuu kuumuu...

Apua tarvitaan. Eiköhän saada Ruuneperi mukaan, kun nätisti pyydetään. Entä lokari, hän on viriili kaveri - saataisiin kansainvälisyyttäkin lisää. Jospa joku muukin mies uskaltaisi ilmoittautua, eihän tunneta tunneta syrjintää?

ellumaria hätäkokoukseen,kun tuolla vaan poksissa liehuu ja kutsuja jakkaa,vaikka päiväkään ei tiedossa.
        No turha tässä minunkaan hermoilla,kyllä se juhlinta kohta käyntiin saahaan.
        Puuro tarpeet jo ostin,ja torttutaikinan tein pakkaseen,kun ei taida rahat valmiina ostoon riittää.

Sitä juomapuoltakin ellumari tuolla lupaili,mistä ponsori löydetään.
        Onkohan runot ja laulut harjoteltu,entäs se Petteri punanokka,missä juoksentelloo,näyttäisi nenänsä, tarviiko punasta lisätä.
        Uskon että joikainen hommansa hoitaa, Maalaismies ainakin valmis, ja uskon Lokarinkin tulevan. Minulle varattu eka valssi,jonkun herrasmiehen kanssa,eikö ole etuoikeus,emännällä.
        Jos useampi pokkaa,tanssin pätkän jokaisen kanssa,
        sopu säilytetään.

Nyt viime hetken hommiin.

Pojallani on liilan värinen haalari, johon on ommeltu kaikenmaailman merkkejä, pahoihin paikkoihinkin...:-), täkäläisten teekkareiden hullujen viikkojen juhlimisiin tarkoitettu.
        Itse asiassa hyvä juttu suojella muita vaatteita jos kemut ovat kovin villejä.

Mutta sinun "kemusi" ovat olleet varmaankin siistimpiä tapauksia kun oikein smokissa olet(te) esiintyneet.

Poskesi loistakoot kilpan pukusi värin kanssa!

• ullapulla
        SkillaN kirjoitti:

pyyntö --kun tuntuu että taas on täällä täyttä --niin että kun avaat seuraavan keskustelusivun --laita taas nimeksi JUTTUTUPA!!!:):)
        Ei tarvitse kaikkia lukea hakeakseen teitä mukavia ihmisiä . Kiva että olet pitänyt meitä hereillä ja kiinnostuneita ollaan .Se Joulujuhla oikeen jännittää "Lapseks kun olen tulossa " kovaa vauhtia --mutta ei se mitään jos vaan muut pysyy mukana -

• ullapulla
        SkillaN kirjoitti:

ellumaria hätäkokoukseen,kun tuolla vaan poksissa liehuu ja kutsuja jakkaa,vaikka päiväkään ei tiedossa.
        Puuro tarpeet jo ostin,ja torttutaikinan tein pakkaseen,kun ei taida rahat valmiina ostoon riittää.

Onkohan runot ja laulut harjoteltu,entäs se Petteri punanokka,missä juoksentelloo,näyttäisi nenänsä, tarviiko punasta lisätä.
        Uskon että joikainen hommansa hoitaa, Maalaismies ainakin valmis, ja uskon Lokarinkin tulevan. Minulle varattu eka valssi,jonkun herrasmiehen kanssa,eikö ole etuoikeus,emännällä.
        sopu säilytetään.

joulukuusen ,oliskoos MAALAISMIEHELLÄ metsää senverran --ainakin tuttu naapuri, jonka metsästä saatais Joulukuusi? Ja kaikki voisi tuoda jonkun perinteisen koristeen joka on ollut omassa kuusessa --minulla ainakin löytyy monta joilla on jo antiikkiarvoa.

• ellumari
        ullapulla kirjoitti:

pyyntö --kun tuntuu että taas on täällä täyttä --niin että kun avaat seuraavan keskustelusivun --laita taas nimeksi JUTTUTUPA!!!:):)
        Ei tarvitse kaikkia lukea hakeakseen teitä mukavia ihmisiä . Kiva että olet pitänyt meitä hereillä ja kiinnostuneita ollaan .Se Joulujuhla oikeen jännittää "Lapseks kun olen tulossa " kovaa vauhtia --mutta ei se mitään jos vaan muut pysyy mukana -

Tälläisessa paikassa on kävijöitä.
        Minäkin poikkean ohi mennessäni ja viivähdän hetken, joskus pitemmänkin aikaa.

Sitten kun satun olemaan oikein seurallisella tuulella menen viellä Ellin poksiin.Oikeastaan saatan käydä samana iltana kummassakin. Molemmissa tapaa todella mukavia ihmisiä, jopa muista kaupungeista ja vieläpä ulkomailta.
        Saa puhua mitä murretta tahtoo ja harvemmin tullaan oikomaan "kielivirheistä."

Kyllä minuakin pikkuisen jännittää se pikkujoulu. Lähinnä kylläkin sitä varten, että ovatko ohjelman esittäjät ajoissa paikalla, tai paikalla ollenkaan.Esimerkiksi "Petteri punakuono"-roolin saanut, karkailee kulkuset kilisten muihin maisemiin aina silloin tällöin. Nytkin meillä pitäisi olla harjoitukset menossa, mutta eipä näy.
        Olenkohan minä liian täydellistä osasuoritusta vaativa ohjaaja kun pikku kulta söpöliini aina välillä piiloutuu.

• ellumari kirjoitti:

Tälläisessa paikassa on kävijöitä.
        Minäkin poikkean ohi mennessäni ja viivähdän hetken, joskus pitemmänkin aikaa.

Sitten kun satun olemaan oikein seurallisella tuulella menen viellä Ellin poksiin.Oikeastaan saatan käydä samana iltana kummassakin. Molemmissa tapaa todella mukavia ihmisiä, jopa muista kaupungeista ja vieläpä ulkomailta.
        Saa puhua mitä murretta tahtoo ja harvemmin tullaan oikomaan "kielivirheistä."

Kyllä minuakin pikkuisen jännittää se pikkujoulu. Lähinnä kylläkin sitä varten, että ovatko ohjelman esittäjät ajoissa paikalla, tai paikalla ollenkaan.Esimerkiksi "Petteri punakuono"-roolin saanut, karkailee kulkuset kilisten muihin maisemiin aina silloin tällöin. Nytkin meillä pitäisi olla harjoitukset menossa, mutta eipä näy.
        Olenkohan minä liian täydellistä osasuoritusta vaativa ohjaaja kun pikku kulta söpöliini aina välillä piiloutuu.

on minustakin nimensä väärti.
        On monta jotka paheksuu tupaamme,mutta meitä on myös monta,jotka viihdymme täällä.

Aloittipa ketjun kuka tahansa,pidetään nimenä Juttutupa.
        Olen samaa mieltä ullapulla ja ellumarin kanssa.

Sitten, olisko hassu ilta tuo sunnuntai-ilta pikku-joulun viettoon.
        Monella ollut tilipäivä,jos vaikka jatkoille aikoo.

Kirjarin esittämä pikkupaketti voisi olla ohjelma numero,ylläri,kertoisi sitten mitä toi.
        (ruokaa,juomaa,lauluja,runoja,juttuja ,puheita,kuka mitäkin keksii )

Punakuonokin saisi piipahtaa.mrrr

• ellumari
        ullapulla kirjoitti:

nimi tälle kohtaamispaikalle.
        Kerroinkin sen juuri äsken avaruuteen kadonneessa viestissäni.
        En saanut edes Maalaismiehen neuvoa noudattaen sitä viestiäni ilmestymään esiin. Niinkuin en ole saanut "Petteri Punakuono" - roolin esittäjääkään ilmestymäämn harjoituksiin.
        Sanoinkin että se häipyi taas kulkuset kilisten pakoon. Olen tässä ohjaajan asemassani ehkä liian täydellisyyteen pyrkivä ja pikku söpöliini punakuono meni piiloon.
        Tulisi nyt, että voisimme aloittaa!

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

nimi tälle kohtaamispaikalle.
        Kerroinkin sen juuri äsken avaruuteen kadonneessa viestissäni.
        En saanut edes Maalaismiehen neuvoa noudattaen sitä viestiäni ilmestymään esiin. Niinkuin en ole saanut "Petteri Punakuono" - roolin esittäjääkään ilmestymäämn harjoituksiin.
        Sanoinkin että se häipyi taas kulkuset kilisten pakoon. Olen tässä ohjaajan asemassani ehkä liian täydellisyyteen pyrkivä ja pikku söpöliini punakuono meni piiloon.
        Tulisi nyt, että voisimme aloittaa!

Kertaus on opintojen äiti.
        Kyllähän asiat voi aina toistaa. Jaksan minä ja olenkin oikeastaan tottunut siihen.

• Maalaismies*
        ullapulla kirjoitti:

joulukuusen ,oliskoos MAALAISMIEHELLÄ metsää senverran --ainakin tuttu naapuri, jonka metsästä saatais Joulukuusi? Ja kaikki voisi tuoda jonkun perinteisen koristeen joka on ollut omassa kuusessa --minulla ainakin löytyy monta joilla on jo antiikkiarvoa.

Joulukuusi tosiaan - minä toimitan sellaisen jalkoineen. Koristelu sujunee parhaiten teiltä naisilta.

Sunnuntai sopii mullekin; alkuillasta olen teatterissa, mutta kotiudun klo 20 mennessä. Että kyl se siit, jos muille sopii.

• pullaulla
        ellumari kirjoitti:

Kyllähän asiat voi aina toistaa. Jaksan minä ja olenkin oikeastaan tottunut siihen.

ja ihmettelin että 1adventti on jo 2 viikon päästä . Tykkäättekö, että ne joulujuhlat pidetään jo ensi Sunnuntaina ??
        Että saan tilattua kampaajan ja katson jos kaapissa olisi jotain päälle pantavaa vai olisko aika ostaa uusi mekko:):)

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

kassissa, kassissa, kassissa..." :)

Hopoti, hopoti hoo !!!
        Onkosh täällä kilttejä tonttuja ?! (Hups! Perhana väärä rooli...)
        Peetteri PUnakuona kulkuset iloisetsi kilisten paikalla !!!

Pardon vaan kauhiasti valtiatar "Don Ellumari" !
        Kesti hieman kun poikkesin Essolla tankkaamassa..."Esso, ja matka jatkuu..." :D

Höm..uhkaa nenän punashuus himmetä...mishäs se emännän varasto olikaan...
        Ai niin kellarishan se...perkule kun täällä on pimiää...........

• ellumari
        ZOZ kirjoitti:

kassissa, kassissa, kassissa..." :)

Hopoti, hopoti hoo !!!
        Onkosh täällä kilttejä tonttuja ?! (Hups! Perhana väärä rooli...)
        Peetteri PUnakuona kulkuset iloisetsi kilisten paikalla !!!

Pardon vaan kauhiasti valtiatar "Don Ellumari" !
        Kesti hieman kun poikkesin Essolla tankkaamassa..."Esso, ja matka jatkuu..." :D

Höm..uhkaa nenän punashuus himmetä...mishäs se emännän varasto olikaan...
        Ai niin kellarishan se...perkule kun täällä on pimiää...........

Kerrankin sait mukavia väristyksiä aikaan kun kurkistin saunasta tultuani aina auki olevaa nettiä.
        Nimittäin vaikka olenkin sinuun lämpimästi kiintynyt, niin useimmiten aiheutat minulle pään särkyä ja jos en olisi pari kolme viikkoa sitten ottanut tukkaani uutta kastanjanpunaista värisävyä, niin sanoisin, että harmaita hiuksiakin tuotat ainaisella livistämiselläsi.
        Toisaalta lapsellisuuden tiliinhän se on laskettava ja luontaisen vilkkautesi...mistä kyllä tavallaan pidänkin aika paljon.
        Ethän nyt mene kovin kauas, sillä harjoitukset voivat alkaa milloin vaan!

• Rituli
        SkillaN kirjoitti:

pikkujoulun vietto tähän Juttutupaan? Taitaa
        taas vuokrasopimus loppua. Tiplut on jo
        lähellä.
        Jos eivät uusi sopimusta niin tulee taas uuden
        baarihuoneiston etsiminen. Vähän pahaan aikaan
        kylläkin.
        Kyllä on ollut runsas kävijämäärä ja aina vaan
        paranee.

• ZOZ
        ellumari kirjoitti:

Kerrankin sait mukavia väristyksiä aikaan kun kurkistin saunasta tultuani aina auki olevaa nettiä.
        Nimittäin vaikka olenkin sinuun lämpimästi kiintynyt, niin useimmiten aiheutat minulle pään särkyä ja jos en olisi pari kolme viikkoa sitten ottanut tukkaani uutta kastanjanpunaista värisävyä, niin sanoisin, että harmaita hiuksiakin tuotat ainaisella livistämiselläsi.
        Toisaalta lapsellisuuden tiliinhän se on laskettava ja luontaisen vilkkautesi...mistä kyllä tavallaan pidänkin aika paljon.
        Ethän nyt mene kovin kauas, sillä harjoitukset voivat alkaa milloin vaan!

tuli kivoja pikku väristyksiä ;)
        Kivahan se...saunanpuhdas, punatukkainen lady domina :D
        Juu, en mene kauas...itseasiassa taisi tulla tarkastettua liian monta putelia emännän varastosta. Täytyy olla tarkka näissä jutuissa että tietää mitkä tisleet ovat juomakelpoisia!
        Nyt alkoi kummasti ramasemaan, jos tuot peiton tänne kellariin niin sitten voidaan ehkä huomenna aikaisin aloittaa ne sessiot....Zzzzz.....

• Rituli kirjoitti:

pikkujoulun vietto tähän Juttutupaan? Taitaa
        taas vuokrasopimus loppua. Tiplut on jo
        lähellä.
        Jos eivät uusi sopimusta niin tulee taas uuden
        baarihuoneiston etsiminen. Vähän pahaan aikaan
        kylläkin.
        Kyllä on ollut runsas kävijämäärä ja aina vaan
        paranee.

hättäile on jo melekein sovittu sopimus,ja paperia riittää.
        No hitsi taisi jäähä tuo savo piälimmäiseks.

Kyllä kun vuokrat on maksettu tilat saahaan
        (voihan joku repiä pelihoususa)

Tule niin hienona ku ossoot ,ei kukkaa kato,juhlatuulella ollaan, Rituli siis.

ZOZ jopas nokkas näytit ,vai punastusta tarviit,koetahan pystyssä pysyä,kun suat tanssittoo minuakkii.
        hyvät yö nyt vuan ,,,,

• ellumari
        ZOZ kirjoitti:

tuli kivoja pikku väristyksiä ;)
        Kivahan se...saunanpuhdas, punatukkainen lady domina :D
        Juu, en mene kauas...itseasiassa taisi tulla tarkastettua liian monta putelia emännän varastosta. Täytyy olla tarkka näissä jutuissa että tietää mitkä tisleet ovat juomakelpoisia!
        Nyt alkoi kummasti ramasemaan, jos tuot peiton tänne kellariin niin sitten voidaan ehkä huomenna aikaisin aloittaa ne sessiot....Zzzzz.....

puoli vahingossa tulin vilkaisseeksi tänne Juttutupaan, niin että voin toivottaa sinulle ja muillekin hyvää yötä!
        Vaikka aamulla nämä toivotukset vasta näetkin kun näköjään simahdit niitä juomavarastoja tsekatessasi.
        Enkä minä koskaan mene kellariin...en uskalla...muistelen lapsena kuulemiani mörköjuttuja.
        Aloitetaan huomenna iltapäivällä, tai illalla ne harkat.Koeta pysytellä suht' selvin päin!
        Nyt menen minäkin nukkumaan.

• Lokari
        SkillaN kirjoitti:

sopu säilytetään.

Kyllä minä olen työmies.
        Siitä valsista taitas tulla varjas kipuja sinulle Skillan, kun minulla on näin vanhemmittaan tullut 2 vasenta jalkaa , Joten parasta kun hankit sellaiset teräs kärkiset kenkät, ettei ihan varpaasi mene murskaksi , kun minä tietysti tallaan niille vahinkossa,enhän minä nyt tahallani. Josta jo näin etukäteen anteeksi pyyntöni esitän.
        Siittä juhla päivästä vielä ,pikku tarkennut olis hyvä tietää, kun minulla on toiset pikkujoulu juhlat 19 päivä joulukuuta , joten sinä päivänä en millään kerkiä kaksiin juhliin.

• SkillaN kirjoitti:

hättäile on jo melekein sovittu sopimus,ja paperia riittää.
        No hitsi taisi jäähä tuo savo piälimmäiseks.

Kyllä kun vuokrat on maksettu tilat saahaan
        (voihan joku repiä pelihoususa)

Tule niin hienona ku ossoot ,ei kukkaa kato,juhlatuulella ollaan, Rituli siis.

ZOZ jopas nokkas näytit ,vai punastusta tarviit,koetahan pystyssä pysyä,kun suat tanssittoo minuakkii.
        hyvät yö nyt vuan ,,,,

ja uusia tyhjiä huoneita aina löytyy näin sopuisalle joukolle.

Huomenta nyt ensiksi. Poro - Petterikin on löytänyt tien takaisin, taitaa olla hyvä suuntavaisto kun nämä illat ovat jo pimeitä, eikä tuota pahemmin ole tietä hukannut.

Ruuneperikin jäi jututtamaan Anua, eikä Lokarillakaan ole osoite hukassa. Kiva kun miehiä saamme joukkoomme. Tuntuu turvallisemmalta kulkea pimeässäkin. Vaikka eihän pimeä pure, se vain on salaperäisen kiehtovaa kun ei tiedä kuka tulee vastaan.

Nuoruudesta tulee mieleeni yksi pikkujoulu, siellä sain pukun kontista paketin, kauniisti ikkunaliimapaperilla suljettu, punaisella kynällä piirretyt sydämet koristivat ruskehtavasta voipaperista käärittyä pakettia.
        Sisällä oli... yksi villasukka, harmaasta villalangasta kudottu, pehmeä ja lämpöisen tuntuinen, mutta vain yksi.
        Tietysti katselin ympärilleni ihmetellen, mitä, oliko toinen sukka unohtunut paketistani.
        Eikö mitä, eräs poika kulki ohitseni, työnsi käteeni ryppyisen paperilapun jossa luki;
        "Äiti ei ehtinyt saada toista valmiiksi".

• Lokari kirjoitti:

Kyllä minä olen työmies.
        Siitä valsista taitas tulla varjas kipuja sinulle Skillan, kun minulla on näin vanhemmittaan tullut 2 vasenta jalkaa , Joten parasta kun hankit sellaiset teräs kärkiset kenkät, ettei ihan varpaasi mene murskaksi , kun minä tietysti tallaan niille vahinkossa,enhän minä nyt tahallani. Josta jo näin etukäteen anteeksi pyyntöni esitän.
        Siittä juhla päivästä vielä ,pikku tarkennut olis hyvä tietää, kun minulla on toiset pikkujoulu juhlat 19 päivä joulukuuta , joten sinä päivänä en millään kerkiä kaksiin juhliin.

älä sure,minä osaan vetää varpaat pois alta,kyllä se meiltä onnistuu.
        Työmies se vasta herrasmies onkin,eihän sitä mikään vaate tee miehesttä "herrasmiestä" vaan käytös.
        Olen elämän matkan varrella nähnyt "herroja ja narreja" paljon työmiehiä ja suurin osa on Herrasmiehiä.
        Juttutuvan miehet kuuluvat kaikki siihen joukkoon.

Luulen ,että juhlat on pakko aloittaa viikonvaihteessa, tuntuu siltä että niistä tulee pitkät pikku-joulut,voi mennä useakin päivä ,joten ehdit varmaan mukaan.

Onkin mukava kun pystytte sieltä merienkin takaa ,kansamme juhlimaan, suomalaiset yhdessä näinkin.
        Kiitos siitä tälle tietsikalle,vaikka joskus tulee vähän hermostuttua koko laitteelle.

Tervetuloa vaan sitten,kun näet pöydän katetuksi,pikku-jouluun,tietenkin ennenkin.

Joulukuusi tosiaan - minä toimitan sellaisen jalkoineen. Koristelu sujunee parhaiten teiltä naisilta.

Sunnuntai sopii mullekin; alkuillasta olen teatterissa, mutta kotiudun klo 20 mennessä. Että kyl se siit, jos muille sopii.

Maalaismies, toki koristelemme kuusen,kuten ullapulla ehdottikin.

Voi olla ,että juhlat pannaan alulle jo aiemmin,mutta jos se sunnuntai olisi se puuropuheenpaikka,sitten kun tulet teatterista.
        Odotan jo sitä.

Onhan tässä pieniä ongelmia tavoittaa kaikki samaan pöytään,mutta täytyy mennä vapaassa tahdissa,jokainen tulee ,kun ehtii ja kyllähän puheet ja ohjelmat tallennetaan,sitten niitä voi katsella.
        Tunnelmaan virittäydytään.

• Rituli
        Lokari kirjoitti:

Kyllä minä olen työmies.

ei tanssi, mutt`tänä iltana kansas sen teen...

Sellaisen laulun kuulin radiosta tänä aamuna ja
        mieleen tuli, kun luin ZOZ:in viestin SkillaNille.

Se sopisi minunkin mieheeni hyvin. Pakosta vain
        lähtee lattialle. Ikävä kyllä!

Kyllähän se tanssi luistaa kiteeläinen
        lämmikkeenä. Ei ole epäilystäkään.

• Rituli
        Rituli kirjoitti:

ei tanssi, mutt`tänä iltana kansas sen teen...

Sellaisen laulun kuulin radiosta tänä aamuna ja
        mieleen tuli, kun luin ZOZ:in viestin SkillaNille.

Se sopisi minunkin mieheeni hyvin. Pakosta vain
        lähtee lattialle. Ikävä kyllä!

Kyllähän se tanssi luistaa kiteeläinen
        lämmikkeenä. Ei ole epäilystäkään.

Sinullehan tuo minun edellinen viestini oli
        tarkoitettu. Olet vain harvemmin täällä.
        ZOZ on myöskin pahoitellut huonoa tanssi-
        taitoaan.

Mikä näitä miehiä vaivaa, kun ei tanssi maita?

• Lokari
        Rituli kirjoitti:

Sinullehan tuo minun edellinen viestini oli
        tarkoitettu. Olet vain harvemmin täällä.
        ZOZ on myöskin pahoitellut huonoa tanssi-
        taitoaan.

Mikä näitä miehiä vaivaa, kun ei tanssi maita?

Siellä muistaakseni sanoin että minulla on kaksi vasenta takajalkaa.
        Eikös se jo selitä miksi?
        Toisista miehistä en osaa sanoa mitään.....

• Maalaismies*

On hienoa lähteä aamulenkille pimeään ja sateeseen. Sopivat kamppeet päälle, pyörän valot tarkistettava ja matkaan! On pakko olla tarkkana kuin porkkana, vältettävä yliajetuksi tulemista ja, kenenkään päälle ajamista tietenkin.

Monesta asiasta olen valmis luopumaan, mutta en tästä. Oli sää mikä hyvänsä, minä lähden ellen ole sairaana. Mitä järkeä siinä, joku saattaa kysyä? Minä kerron: lenkin jälkeen, riisuttuani märät kamppeeni, istahdin muutamaksi minuutiksi. Sitten mittasin verenpaineen näppärällä rannemittarilla. Se oli 133/80.

Tällainen järki säännöllisellä lenkkeilyllä on. Pysyy kunnossa vielä vanhanakin. Jaksaa rymytä vaikka pikkujouluissa!

• olematonta hattuani,hyvä sinä.

• Anu.
        SkillaN kirjoitti:

olematonta hattuani,hyvä sinä.

Pian nyt uutta juttutupaa perustamaan, sopimus loppuu täällä pikkujouluun mennessä.

Mitäs sitten jos menee sormi suuhun, missä sitten juhla vietetään.

Olet kerran perustaja jäsen niin ei saa jättää
        pikkujoulua viettämättä.

• Anu. kirjoitti:

Pian nyt uutta juttutupaa perustamaan, sopimus loppuu täällä pikkujouluun mennessä.

Mitäs sitten jos menee sormi suuhun, missä sitten juhla vietetään.

Olet kerran perustaja jäsen niin ei saa jättää
        pikkujoulua viettämättä.

alustavasti on jo puhuttu,että eiköhän se järjesty.

On mukava ,kun sinutkin saamme taas mukaan,olin suunnitellut ,että sinä ja fiiulin valitsisitte laulut pikku-jouluun.
        Tuolla aiemmin jaoin töitä,liekö kukaan huomannutkaan.

kinkut ja muut sörselit tilasin,kun en ehtinyt itse tehdä.Kaljan (koti) tein ja maltaat käytin joululeipään,hyvää tuli.

Jokos vaateasiat on kunnossa,ei kyllä paineita kannata ottaa,ei kukaan taida edes huomata,kun tanssimme ja ilotsemme.

• Anu.
        SkillaN kirjoitti:

alustavasti on jo puhuttu,että eiköhän se järjesty.

On mukava ,kun sinutkin saamme taas mukaan,olin suunnitellut ,että sinä ja fiiulin valitsisitte laulut pikku-jouluun.
        Tuolla aiemmin jaoin töitä,liekö kukaan huomannutkaan.

kinkut ja muut sörselit tilasin,kun en ehtinyt itse tehdä.Kaljan (koti) tein ja maltaat käytin joululeipään,hyvää tuli.

Jokos vaateasiat on kunnossa,ei kyllä paineita kannata ottaa,ei kukaan taida edes huomata,kun tanssimme ja ilotsemme.

Joko olet valinnut joulupukin-muorin?
        Ja joululauluista sen verran, että kyllä
        niitä löytyy.

Kiitos vain tehtävästä.

• Anu.
        Anu. kirjoitti:

niitä löytyy.

Kiitos vain tehtävästä.

Non niin nyt se sitten tuli näkyviin, nimittäin
        tuo viestini.

• Anu. kirjoitti:

niitä löytyy.

Kiitos vain tehtävästä.

puurokauhan varteen,voit olla muori,joulupukki taitaa olla Maalaismies,tai siis joulupukkion tietysti oikea joulupukki,ole sinä muori.

Hyvä arvasinkin ,että laulut järjestyy.

• Hyvät huomenentoivotukset kaikille tupalaisille!

Täällä rannikolla tuulee niin että nurkissa vinkuu, mutta aion tehdä saman tempun kuin Maalaismies, lähden lenkille, en tosin pyörällä, vaan menen kylki vääränä vastatuuleen.
      Mitä keljumpi ilma, sen parempi! Palkintona on punaiset posket ja upea olo kun tulee taas sisälle lämpimään!

• Anu.

Täällä sitä vain ollaan sateelta suojassa,
        vaikka lenkkeilemään on luvattu lähteä.

Minäki tulin sadetta pitämään, kun sitä oikein
        pitää,Pitää.Ettei vain karkaa.

Tuolla minä olen hillunut sananlaskujen ja
        arvoitusten parissa.

Kiva kun kaikkea voi täälläkin harrastaa,
        voisi tietenkin jokusen sananparrenkin
        ottaa pikkujouluun mukaan.

Rannikollapa hyvinkin on koko yön tuulet
        vinkuneet ja sade ropissut.
        Hauska on sateessa ja tuulessa tuivertaa
        eteen päin, ja sitten palata
        tänne kuuman kahvikupposen ääreen.

• 1ullapulla

Ja Jerry pitää huolen että se aamulenkki on säännöllistä,otetaan aina Dollikin mukaan --ei meitä "huonot" ilmat haittaa .4 kertaa päivässä menen lenkille --tulee siinä jokunen kilometri päivässä tallattua . Ja painokin on pysynyt kohdallaan .--sitä verenpainetta ei ole minulla onneksi ollut-- "painaa puuta".!

• ellumari
        1ullapulla kirjoitti:

Ja Jerry pitää huolen että se aamulenkki on säännöllistä,otetaan aina Dollikin mukaan --ei meitä "huonot" ilmat haittaa .4 kertaa päivässä menen lenkille --tulee siinä jokunen kilometri päivässä tallattua . Ja painokin on pysynyt kohdallaan .--sitä verenpainetta ei ole minulla onneksi ollut-- "painaa puuta".!

Kaikki kuitenkin menee ja tapahtuu aina vähintään yhtä hyvin kuin alkuperäisessä "käsikirjoituksessa."
        Alkuperäinen oli sellainen, että menemme sunnuntaina sisareni kanssa konserttiin, mutta sisko soitti tänään minulle töihin, että hän on nyrjäyttänyt nilkkansa, mikä on kuin Doorilainen pylväs ja pakottaa hänet olemaan muutaman päivän liikkumatta.Ei siis "tarvitse" mennä konserttiin, vaan voin osallistua pikkujouluun, minkä juhlatoimikunta oli päättänyt järjestää sunnuntaina pidettäväksi.
        Koska kaikilla asioilla on puolensa, niin minä lupauduin huomenna aamupäivällä siivoamaan siskon huushollin, sillä hän(pikkusysteri)ei voi millään jättää viikkosiivousta väliin.
        Niinpä sitten huomis aamulla menen reippaana suorittamaan minulle uskottua tehtävää ja päätin olla oikein tehokkaan ja reippaan oloinen siellä työskennellessäni, vaikka inhoan siivoamista yli kaiken.
        Tälläisiä mietteitä tänä perjantai-iltapäivänä, kun "myrsky mylvii ja laine laulaa."
        Lähden joka tapauksessa lenkille ja ajatteli, että kumpa olisikin fillari,millä saisi painua tukka tuulesa hulmuten pitkin pyöräteitä.

• 1ullapulla kirjoitti:

katselin,että olen väärin koko ajan kirjotellut nimesi,mutta käytätkin molempia.
        Olin mielestäni katsonut ,että ullapulla, katsoin toisesta paikasta Pullaulla.

Nolostelin jo vähän,mutta eihän tässä vikaan mikään mennyt.

• näyttää uhkaavasti loppu tulevan.
      Lähden tästä saunomaan ja pelkään ,että kukaan ei aloita uutta.
      Pitäähän olla paikka ,missä suunnitelmia tehdään,joten uusi on alkamassa.

• Anu.

Niin sitä pitää eihän kesken voi lopettaa,
        kun pikkujoulu ja kaikki juhlat on vielä juhlimatta.

• Anu.

Nyt olet niin asiantuntevasti
        ja ystävällisesti kutsunut
        kaikki mukaan, ulkopuoliseksi
        ei jää nyt kukaan.

Siispä riemumielin rientäkää
        uuden Juttutuvan juhlintaan.
        Pois ei saa jäädä kukaan,
        ettei mörkö astuisi tupaan.

• Rituli

Olinpa minä joutuisa tänään. Ehdin jo onnitella
        tämän ketjun tiplusta. Eipä kai tuo haitanne.
        Kohtahan se tulee kuitenkin.

Ulkona on aivan hirveä myrsky. Viime yönä se
        yritti kaikella voimalla meidän talon pelti-
        katon kimppuun. Ei vielä ole saanut otetta.

Poikani on perheineen risteilyllä Tukholmassa.
        Mummi on tässä ollut sydän syrjällään, että
        kuinka he ovat siellä pärjäilleet.

Tämä nyt oli sellainen sivu huomautus liittyen
        tuohon syysmyrskyyn.

P.S.
        Lähti meiltä lentoon pihaterassin katto ja huiteli naapurin puolelle. Niin että sellaista
        se myrsky tekee.

• niin kovaa alakerrassa että luulisi istuvansa kirkon penkillä...
      Etsin nimittäin joululevyjä. Löysin mm Tapiolan Yhteiskoulun kuoron levyn, jonka sain heidän johtajaltaan Erkki Pohjolalta kuoron ollessa vierailemassa Ruotsissa ja olin tulkkina kun he esiintyivät seurakuntamme kirkossa.
      Tuikkikaa oi joulun tähtöset...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe