Avasin tossa yhden keittiökaapin ja huomasin siellä munankeittimen ja leipäkoneen, kumpaakaan en ole käyttänyt ainakaan kymmeneen vuoteen, lojuuko teilläkin tällaisia?
Käyttämättömät
11
2519
Vastaukset
joka on yli 30 v vanha, on käyttämätön. Jotkut osat ovat vieläkin muovipakkauksissa. Ainoa, mitä olen käyttänyt siitä, on mikseri. Ostettu 1972.
Toinen vekotin, joka vie kaappitilaa on sellainen siivutuskone, millä saa esim. leivän tai paistin siivutettua nätisti. Ostettu 1972.
Vohvelirautaa ei tule käytettyä juuri koskaan. Ostettu 1978.
Leivänpaahdin on jo antiikkinen. Ostettu 1966.Leipäkoneella tehty leipä ei ole niitä houkuttelevimpia jauhopeukalon tuotteita. Minunkin leipäkoneeni oli jäädä käyttämättä, kunnes tajusin, että se on aivan mainio taikinan alustaja.
Käsistäni on voima häipynyt jonnekin enkä jaksa enää alustaa taikinoita. Siksipä teen leipäkoneella pelkän taikinan. Kun laitan aineet koneeseen ja se on menulla "Taikina" (omassa saksalaisessa koneessani "Teig"), kestää puolitoista tuntia ja saan kaataa taikinan kauniisti kohonneena leivinpöydälle. Siitä sitten saan jo helposti sämpylät, hiivaleivät ja pikkupullat. Saan oman mielen makuisia leivonnaisia pienellä vaivalla.
Leivon useimmiten sämpylöitä, noin kerran viikossa, juhlallisemmat leipomistuotteet silloin kun vieraita tulossa ja muutenkin juhlapäivinä. Suosittelen kaikille ja erityisesti heille, joilla kone on pitkään ollut käyttämättömänä.
Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että koneessasi on erikseen taikinanteko-ohjelma.- Marge_S
on hyvä juuri tuohon tarkoitukseen ja olen sitä siihen käyttänytkin. Leivon sillä leipääkin. Internetistä saa erittäin runsaasti leipäkoneohjeita englanninkielisiltä alueilta. Kun nyt vähän miettii mitä ne aineet meillä on.
Pastakone kyllä taitaa olla vain pari kertaa käytetty. ;) Marge_S kirjoitti:
on hyvä juuri tuohon tarkoitukseen ja olen sitä siihen käyttänytkin. Leivon sillä leipääkin. Internetistä saa erittäin runsaasti leipäkoneohjeita englanninkielisiltä alueilta. Kun nyt vähän miettii mitä ne aineet meillä on.
Pastakone kyllä taitaa olla vain pari kertaa käytetty. ;)Suomalaisilta reseptisivuilta en ole leipäkonereseptejä löytänyt. Olisin kiitollinen, jos voisit laittaa tänne jonkin hyväksi havaitsemasi linkkiosoitteen. Myös saksan-tai ruotsinkielinen käy, mikäli Sinulla on tietoa niistä. Niissä mitat ovat usein "käyttökelpoisemmassa" muodossa.
Kiitos etukäteen.- MargeS
assiivi kirjoitti:
Suomalaisilta reseptisivuilta en ole leipäkonereseptejä löytänyt. Olisin kiitollinen, jos voisit laittaa tänne jonkin hyväksi havaitsemasi linkkiosoitteen. Myös saksan-tai ruotsinkielinen käy, mikäli Sinulla on tietoa niistä. Niissä mitat ovat usein "käyttökelpoisemmassa" muodossa.
Kiitos etukäteen.Etsin alunperin Googlella. Hakusanoina käytin a/bread machine recipe ja
b)bakmaskin tips
Tuloksena oli esim. nämä. Näiden alta löytyy reseptejä Havajilta Grönlantiin. Ongelma on, että jauhojen karkeus ja muu laatu on vieras. Siksi kokeilen välillä taikinaa kesken alustuksen ja lisään jauhoja jos se tarttuu käsiin. Sen pitää olla useimmiten kiinteä, silloin leipä ei laske.
http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/tips.htm
http://www.ability.org.uk/Bread_machine_recipes.html
ja käväisinpä nyt katsomassa vielä auf Deutsch
http://www.google.fi/search?hl=fi&q= brot Maschine rezept&btnG=Hae&lr
Saksalaisia en tullut ajatelleeksikaan. Luulen, että saksalainen leipämaku on hyvin lähellä suomalaista. Ja muistuuhan tuo saksakin mieleen sieltä jostakin kaukaa ;))
Onnea leipomisiin! Sitäkin tarvitaan. MargeS kirjoitti:
Etsin alunperin Googlella. Hakusanoina käytin a/bread machine recipe ja
b)bakmaskin tips
Tuloksena oli esim. nämä. Näiden alta löytyy reseptejä Havajilta Grönlantiin. Ongelma on, että jauhojen karkeus ja muu laatu on vieras. Siksi kokeilen välillä taikinaa kesken alustuksen ja lisään jauhoja jos se tarttuu käsiin. Sen pitää olla useimmiten kiinteä, silloin leipä ei laske.
http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/tips.htm
http://www.ability.org.uk/Bread_machine_recipes.html
ja käväisinpä nyt katsomassa vielä auf Deutsch
http://www.google.fi/search?hl=fi&q= brot Maschine rezept&btnG=Hae&lr
Saksalaisia en tullut ajatelleeksikaan. Luulen, että saksalainen leipämaku on hyvin lähellä suomalaista. Ja muistuuhan tuo saksakin mieleen sieltä jostakin kaukaa ;))
Onnea leipomisiin! Sitäkin tarvitaan.Kokeilenpa huomenna!
- Marge_S
assiivi kirjoitti:
Kokeilenpa huomenna!
että eniten olen käyttänyt noita ruotsalaisia reseptejä.
Lycka till!
- Lotta*
Piti oikein käydä komerossa katsomassa, mikä sen virallinen nimi on. En ole käyttänyt vuosiin. Joskus se on lahjaksi saatu. Pitäisiköhän ihan tänä iltana lillutella siellä varpaita ja tärisyttää jalkapohjia.
- Maalaismies*
Vaimon käsi väsyi tuoremehun pusertamiseen. Kun hän mainitsi asiasta, minulle tuli mieleen kymmenen vuotta sitten saatu lahja: sähkömoottorilla varustettu mehupuristin. Se oli aikanaan tuntunut tarpeettomalta. Kaivoin esille vempaimen jostakin takkuisten takaa. Kuinka hyvä se onkaan!
Aika tavaran kaupitsee, sanoi vanha kansa.
- caprioleN
Yhden hengen talous ei enää monia vempaimia tarvitse. Mutta aikoinaan joillakin on ollut paljonkin käyttöä, nyt niitä käyttää seuraava sukupolvi. Jatkokäyttöön on kelpuutettu tietysti yleiskone, ja myös perunankuorintakone, jota en itse edes käyttänyt. Nyt tytär käyttää sitä mielellään, kun talossa on aviosiipan lisäksi neljä poikaa, joiden mielestä perunan
kuoriminen on ikävää puuhaa. Hyvä kun on käyttöä, niin kuin jäätelökoneellakin, joka seistä jökötti vuosikaudet koskemattomana kaapissani. - muuta ylimäärästä..
voileipägrilli,raglettikrilli,sipulinleikkuri,munankeitin,pieni talousvaaka,ja melkein pakastin-jota täyttää mutta ei muista tyhjentää ennenkun tuotteet on jo vanhoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108