KERTOISITTEKO:

Tietämätön

Onko vanhemmillani oikeutta kieltää minua ostamasta moposkootteria plus ajokortti, vakuutus, kyypärä jne. omilla rahoillani? Olen 15v vanha. Haluan moposkootterin koska vanhempani eivät ikinä viitsi kyyditä minua minnekään, joten joudun menenmään polkupyörälläni pitkiäkin matkoja, mutta ne ovat silti kielteisiä (varsinkin äiti) sitä asiaa vastaan. Neuvoja?

7

99

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lain mukaan

Eivät voi kieltää ostamasta, jos olet ansainnut ne rahat työllä, mutta voivat kieltää sinua ajamasta moposkootterilla, jolloinka voisit käyttää sitä vasta kun olet täyttänyt 18v. Voi olla, että vanhempasi eivät pidä sitä turvallisena kulkuvälineenä.

• Tietämätön

Niin, mutta iskä sanoi alunperin että voisin ostaa moposkootterin ja nyt äiti vaan sano etten sen mielestä tarvitse sitä, joten en siis saisi hommata sitä ja iskä on täys nynny, kun se ei sano ikinä äidille vastaan missään asiassa. Eli en saa edes kunnollisia perusteluita ja sitä paitsi todellakin tarvitsisin sitä sillä itseltäni kuluu hirveästi aikaa liikkumiseen paikasta toiseen pyörällä...

• kuuromykkäpaska

no voit itse ansaitsemilla rahoillasi ostaa mitä haluat, mutta ajokortin saamisen edellytys on vanhempien suostumus.

• Tietämätön

Mitkä olisivat parhaat tavat suostutella heidät myöntymään?

• Tietämätön

...?

• Ei kannata

Moposkootterin vakuutukset ovat kalliita, johtuen ihan siitä että niillä tapahtuu NIIIN paljon onnettomuuksia liikenteessä ja useasti skootteri menee lunastuskuntoon. Mopoa ei voi poistaa liikenteestä talven ajaksi, kun sillä ei ajeta. Eli maksat myös niistä kuukausista kun et mopolla edes aja. Ainoa vaihtoehto poistaa mopo liikenteestä on viedä kilvet katsastusasemalle. Saattaa olla, ettet alaikäisenä edes saa vakuutuksia omiin nimiin.

• JokuRandomm1

Moposkootterin vakuutukset on vain n. 150e/vuosi POP vakuutuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2992
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2857
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1832
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1610
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe