Älvsbytalossa asuvat.

ei muita, kiitos ;-)

Niin jotta homma ei leviä käsiin ja viesteistä tulis järkeviä ja kiihkottomia haluaisin kommentteja älvärissä asuvilta.

Eli jos sinä et asu älvärisä niin älä aloita tässä ketjua jossa haukut ja haluat ilmoittaa oman mielipiteesi asiasta josta et kovin paljoa ehkä kokemusta omaa...

Minkälainen toimitusaikataulu älväreissä on?
ja jos viitsitte niin listatkaa kaikki plussat ja miinukset samoin muita huomioitavia juttuja.

sekä jos olette jotain muutoksia tehneet niin mitä? ja mitä se maksoi?

Kiitos kaunis ;-)

asiallisia viestejä odotellen.

45

26985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kavereilleni on eilen alettu pystyttää kyseistä taloa ja se on ostettu, eli kaupat sovittu alkukesästä.Jonot talotehtaalla on noin kaksi vuotta normaalijonossa, niin sanotuksi vip-asiakkaaksi pääsee, kun ei vaadi,että talon pystytys sijoittuu kesään tai kesän alkuun niinkuin normaalisti tai sitten jos sattuu peruutuksia samanlaiselle talotilaukselle. Kaverille luvattiin talo valmiiksi itsenäisyyspäiväviikolle ja niin myös näyttäisi tapahtuvan.

Hinnat ovat peruspaketeilla todella edulliset verrattuna ns. normaali elementtitaloihin, mutta joka ikinen erikoisempi nippeli ja nappeli maksaa rutosti enemän. Esim. kodinkoneitten, kaapistojen ovien, lattimateriaalien jne. hintoja kannattaa vertailla ja vasta sitten päättää, mitä todella otat heiltä, mitä ostat ja laitat tai laitatat itse.

Itse suosittelin kavereilleni talotehdasta, koska aiomme itse aikanaan ottaa sieltä talon.

• ei ne pysty

koska talopaketista puutuu laajakaistayhteys tai se on kytketty ruotsin verkkoon ja ei toimi täällä.

• asuvien on huono

kertoa kokemuksistaan, koska älvärissa asuvat alkaa puhumaan ruåtsia.

Ihan tooenteolla , minusta älvari on hyvä perusratkaisu. Olin aikeissa hankkia sellaisen, mut meni hopeet ennen sitä jakoon.

• turhahan sitä on kai kauhal...
        asuvien on huono kirjoitti:

kertoa kokemuksistaan, koska älvärissa asuvat alkaa puhumaan ruåtsia.

Ihan tooenteolla , minusta älvari on hyvä perusratkaisu. Olin aikeissa hankkia sellaisen, mut meni hopeet ennen sitä jakoon.

nätisti pyysin kommentteja niiltä jotka asuvat älvärissä, en teiltä joiden pitää vain ilmaista mielipide asiaan josta ette kovinkaan paljon omaa omakohtaista kokemusta..

ehkä älväri on tosiaan kuin meille tehty onhan omat kaukaiset sukujuuret juuri ruotsista....

kiitos asiallisia kommentteja kertoneille!

• Tietäjätekijä
      • Tietäjätekijän nikki.

Lausunnot ovat ainakin todella avuttomia ja tietopohja myös tuntuu ontuvan välillä todella pahasti - eli kirjoittelee luuloista ja piintyneistä suomalaisista kuvitelmista jotka valta-osa periytyy talvisodanjälkeisistä mutuista.

• Tuolla
        Tietäjätekijän nikki. kirjoitti:

Lausunnot ovat ainakin todella avuttomia ja tietopohja myös tuntuu ontuvan välillä todella pahasti - eli kirjoittelee luuloista ja piintyneistä suomalaisista kuvitelmista jotka valta-osa periytyy talvisodanjälkeisistä mutuista.

Viimeaikoina paljon kehuskeltu ole. Paljon keskustelua ollut kyllä epäkohdistakin.
        No meillä suomalaisilla junteilla tuo keskustelukulttuurikin on hieman vielä hakusessa.
        Jos ei kerran Suomessa voi puhua ruotsalaisista talopaketeista niin samoin sitten kaikki autopalstatkin on syytä lopettaa.....

• Tietäjätekijä
        Tuolla kirjoitti:

Viimeaikoina paljon kehuskeltu ole. Paljon keskustelua ollut kyllä epäkohdistakin.
        No meillä suomalaisilla junteilla tuo keskustelukulttuurikin on hieman vielä hakusessa.
        Jos ei kerran Suomessa voi puhua ruotsalaisista talopaketeista niin samoin sitten kaikki autopalstatkin on syytä lopettaa.....

... ja vahän arvoituksellista tekstiä!
        Passiivi, hyvä ettei ole ruotsalaiseen tyyliin: "hän nyt ottaa, lukee, menee jne."

Minähän vain ajattelin ja ehdotinkin rajoittaa kirjoittamisia (ja ohjata oikealle palstalle, mikä se sitten liekin?), kun alkuperäinen kirj. oli rajoittanut vastauksia!

Tosiasiassa tunnen perinpohjaisesti tilaelementtirakentamisen monivuotisen suunnittejakokemuksen perusteella.
        Valitettavasti Suomessa tunnetaan parhaiten tämä heikoin ruotsalasiosaaminen. Esim aikoinaan uusi-ilmeiset Eurotalot 160/200/2000 jne. osittivat silloisen suomalaistyylin kapea-alaisuuden. Ihailin myös ruotsalasita tapaa rakentamisessa, missä insinöörit ovat vahvasti työmaalla tekemisessä mukana. Tuosta, kun aamutuimaan Tukholmaan saapuessa katsoo saariston pientaloja, voi vain ihmetellä ruotsalaisten rikkautta. Kaikki ei kuitenkaan aina ole kovin tyylikästä, mutta pitäähän varallisuus näyttää naapurillekin! (tyylittömyytenä?)
        (Tuli myös aikoinaan käytyä Göteborgissa opiskelemassa naapurimaan rak.tapoja.)

• mitään tietoa
        Tietäjätekijä kirjoitti:

Passiivi, hyvä ettei ole ruotsalaiseen tyyliin: "hän nyt ottaa, lukee, menee jne."

Minähän vain ajattelin ja ehdotinkin rajoittaa kirjoittamisia (ja ohjata oikealle palstalle, mikä se sitten liekin?), kun alkuperäinen kirj. oli rajoittanut vastauksia!

Tosiasiassa tunnen perinpohjaisesti tilaelementtirakentamisen monivuotisen suunnittejakokemuksen perusteella.
        Valitettavasti Suomessa tunnetaan parhaiten tämä heikoin ruotsalasiosaaminen. Esim aikoinaan uusi-ilmeiset Eurotalot 160/200/2000 jne. osittivat silloisen suomalaistyylin kapea-alaisuuden. Ihailin myös ruotsalasita tapaa rakentamisessa, missä insinöörit ovat vahvasti työmaalla tekemisessä mukana. Tuosta, kun aamutuimaan Tukholmaan saapuessa katsoo saariston pientaloja, voi vain ihmetellä ruotsalaisten rikkautta. Kaikki ei kuitenkaan aina ole kovin tyylikästä, mutta pitäähän varallisuus näyttää naapurillekin! (tyylittömyytenä?)

ja osaamista - valitettavaa.

• remo

voi osuvammin sanoa

• Uusinta
        Tietäjätekijä kirjoitti:

Koitetaas sitten uusiksi niin menisköhän paremmin perille.
        Arvoisa Tietäjätekijä olkaatten niin ystävälliset ja menkäätte tutustumaan uudelleen tuohon teidän mainitsemaanne keskustelupalstaan. Oman huomioni mukaan tuolla palstalla ei viimeaikoina ole pelkästään kehuttu Älvsbytaloja. Useassa keskusteluketjussa on tuotu esille useita epäkohtiakin sekä parannusehdotuksia.
        Kyseisellä palstalla kun saa kuitenkin oikeampaa tietoa Älvsbytaloista.
        Siksi olettekin aivan oikeassa mainitessanne, että haluatte ohjata keskustelua tuolle palstalle.
        Tällä palstalla kun ei ainakaan Älvsbytaloista saa enään kunnon keskustelua aikaan monestakin syystä.
        Vastaavasti tuolla toisella palstalla monet ovat tutustuneet Älvsbytaloissa ihan oikeasti asuviin ja keskustelevat myös sähköpostitse sekä ihan kasvotustenkin keskenään. Liekö sitten tuon palstan olemassaolo osoitus jostain muustakin, kuten hieman toisenlaisista arvoista elämässä yleensäkin.
        Mutta kaiksesta huolimatta Hyvää loppusyksyn jatkoa Teille arvoisa Tietäjätekijä sekä paljon haastavia projekteja ´rakennusarkkitehtuurin ym. asioiden parissa.
        T: ninimerkki Älvsbytaloon puutteistakin hulimatta tyytyväinen.

Ps. Täydellistä taloa ei ole vielä tehty, eikä tulla koskaan tekemään.

• Tietäjätekijä
        mitään tietoa kirjoitti:

ja osaamista - valitettavaa.

joo...
        Tuli paluumatkalla ryypättyä niin pirusti, että muisti pätkii, ja varsinkin se ruotsalaisrakentamisn huonompi osa pyyhkiytyi kokonaan pois! :)
        Ja onhan siitä jo aikaa...

• Aatu
        Uusinta kirjoitti:

Koitetaas sitten uusiksi niin menisköhän paremmin perille.
        Arvoisa Tietäjätekijä olkaatten niin ystävälliset ja menkäätte tutustumaan uudelleen tuohon teidän mainitsemaanne keskustelupalstaan. Oman huomioni mukaan tuolla palstalla ei viimeaikoina ole pelkästään kehuttu Älvsbytaloja. Useassa keskusteluketjussa on tuotu esille useita epäkohtiakin sekä parannusehdotuksia.
        Kyseisellä palstalla kun saa kuitenkin oikeampaa tietoa Älvsbytaloista.
        Siksi olettekin aivan oikeassa mainitessanne, että haluatte ohjata keskustelua tuolle palstalle.
        Tällä palstalla kun ei ainakaan Älvsbytaloista saa enään kunnon keskustelua aikaan monestakin syystä.
        Vastaavasti tuolla toisella palstalla monet ovat tutustuneet Älvsbytaloissa ihan oikeasti asuviin ja keskustelevat myös sähköpostitse sekä ihan kasvotustenkin keskenään. Liekö sitten tuon palstan olemassaolo osoitus jostain muustakin, kuten hieman toisenlaisista arvoista elämässä yleensäkin.
        Mutta kaiksesta huolimatta Hyvää loppusyksyn jatkoa Teille arvoisa Tietäjätekijä sekä paljon haastavia projekteja ´rakennusarkkitehtuurin ym. asioiden parissa.
        T: ninimerkki Älvsbytaloon puutteistakin hulimatta tyytyväinen.

Ps. Täydellistä taloa ei ole vielä tehty, eikä tulla koskaan tekemään.

Yhdyn edelliseen. Meille ä:n valinta oli kompromissin hakua usean asian suhteen. Erittäin kriittisesti suhtauduttiin moniin ä:n ratkaisuihin, mutta kokonaisuus kallisti hankinnan mainittuun pakettiin.

Älväri ei ole talo sellaiselle, joka haluaa prameutta tai jotain naapureille näytettävää. Pakettia pitää katsoa kokonaisuutena, eikä pienten osasten negatiivista mielikuvaa kannata paisutella.

Useita vuosia asuneena nuo alkujaan negatiiviset asiat ei enää olekaan häiritseviä. Kokonaisuus ratkaisee ja se, että talo tuntuu kotoisalta. Siihen on tullut lisättyä yhtä ja toista, kuten aina taloon, jossa asutaan. Esimerkiksi alkuperäiset muovimatot on korvattu parketilla, saunan lauteet ja kiuas on vaihdettu hetivalmiiseen, laatoituksia ja kaapistoja on asennettu, pintaremontteja, -kuisteja ja terasseja tehty jne.

Talo on säilynyt hyvässä kunnossa ja varmaan samanlaisella pidolla säilyy vaikka vuosisatoja, koska perusasiat on kunnossa. Riittävä sokkelikorko, pitävä katto, hyvä ilmanvaihto, tuulettuva alapohjan rakenne jne.

Hyvämaineisella asuinalueella ä:stä pääsee helposti eroon ja hyvään hintaan. Nämä vaan yksinkertaisesti viedään käsistä, mutta miksi?

Jos esimerkiksi paikkunnan vaihdon vuoksi joutuisi talosta luopumaan ja uuden tekemään olisi valinta erittäin suurella todennäköisyydellä saman tehtaan tuote. Kertokoon se valintaan tyytyväisyydestä tai ei?

• Vanhus
        Tietäjätekijä kirjoitti:

joo...
        Tuli paluumatkalla ryypättyä niin pirusti, että muisti pätkii, ja varsinkin se ruotsalaisrakentamisn huonompi osa pyyhkiytyi kokonaan pois! :)
        Ja onhan siitä jo aikaa...

Ni-in vanhuus ei tuu yksinään.

• Hank

Toimitusajat saat edustajaltasi. Mulla kesti vuosi tilauksesta. Hyvä puoli on että et tarvitse mitään maksaa ennenkuin talo asennettu.
      Itse tein kaikki lattiatyöt itse (parketit)ja sain hyvitystä poisjätetyistä muovimatoista (n.7eur/m2). Voit myös tapetoida itse jos haluat. Säästät myös asentamalla itse salaoja- ja sadevesiputket ja routaeristykset.

• siellä asun

Ä on hyvä valinta meille. Niinkuin todettu on asioita joissa pitää "tinkiä" esim huonekorkeus on ja pysyy 240 cm. Jos haluaa jotain muuta niin silloin ei voi ottaa älväriä. Nyt sitte nämä viisastelijat saa laskea paljonko "säästän" lämmitys kustannuksissa kun ei tarvi 5 metriä korkeaa hallia lämmitää.

Aikataulu tulee ilmeisesti nopeutumaan kun tehdas tulee suomeen. Me odotettiin reilu puolivuotta ja kun ilmeisesti moni asia osui kohdalleen saimme talon puoli vuotta etuajassa. Eli noin vuosi oli ensi aika.

tiedossa oleva rahan menekki talon osalta
      - liian pieniksi arvioidut "lisämenot"
      varma toimitus
      ammattitaitoinen pystytysporukka
      omantyön vähyys (käytännössä ei tarvi tehdä juurikaan mitään (jos ei halua) ja pystytyksen nopeus -> ei ole mikään vuosiprojekti)
      omalla työllä voit vaikuttaa hintaan ja voit oman taitosi mukaan ottaa hommia

Sen voi todeta muutoksista että mitä tahansa otat peruspakettiin alkaa hinnat kertaantua -> omalla työllä voit vaikuttaa hintaan!

• Rehellisesti Ladamies

fiksut lisävalinnat/hankinnat(lisähintaa)(KYSY HINTA EDUSTAJALTA antaa listan käteen).

-paikka astian pesukoneelle ja mikrolle.(plug and play)
      -lattiat itse(hyvitys)
      -saunan ovi lasinen
      -ikkunat sauna ja pesuhuone
      -tv/tele "rasioita" haluamaasi paikkaan (puhelin johdotetaan valmiiksi, tv itse (helppo homma valmiisiin putkiin)
      -ehkä tapetointikin olisi pitänyt tehdä itse jollain lasikuitu tapetilla huomioon ottaen lastulevyn eläminen, mahdollisesti vuoden sisään repeävät vakio paperitapetit korjataan kylläkin.
      -keittiökaapistot vihreä mdf rulettaa.
      -erkkeri ja päätyparveke maksavat/komistavat, täytyyhän hintaa saada ylöspäin ja laatikkoa terävöitettyä.
      -takalle perustus(3 kaivonrengasta valu)

tekemättä jäi talli, yläkerta, pihatyöt, takka, maalaus.

Rahat finiit, talo silti muuttovalmis. Rahaa käytetty n.150t€ (sisältää myös tontin (10)

ei sisällä (arvioita):
      talli 10 (kevät/kesä)
      yläkerta 12 vuosi ?????
      takka 7 vuosi ?????
      maalaus 1 (kevät (paras aika)
      pihatyöt 3 (kevät)

siis TOT: n. 185T€ (astianpesukonetta myöten) (uusia sohvia ja videotykkiä en kuitenkaan laskenut tähän :)

kyseessä lohiatar (1,5 krs)( 34 kulmalla erkkeri päätyterassi)

Toimitus arvosana 9.9 -0,1=?=tapa, kaikki ajallaan, laatu hyvä, huoltomies korjasi kaikki pikkuviat (mukaanlukien naulankannat, jotka oli lyöty metalli vasaralla osittain), likaiset lauteen pätkät,osittain puuttuvat syöksytorvet tulee uusimaan piakkoin??
      Itsellä ei ollut aikaa katsoa sillä silmällä, lisäksi en edes tajunnut, että kaikki likatahroista lähtien korjataan. Niinhän sen pitää kuitenkin olla!!
      Mestarille kiitos pikkuvikojen kartoituksesta.

negatiivistä: mestarin mielestä tapetointi jälki ei ollut riittävän laadukasta, itse myönsin lähemmin tarkasteltua, että näin on. Saumavälit näkyvät, rosoisuutta kauttaaltaan pois lukien saumavälien vierustat jotka on tasoitettu kunnolla. Tuli kirjattua, vuoden päästä katotaan mitä tehdään, tapetti rakeaa kuulmemma kuitenkin jostain.

ja budjetista, se sorkku halvinkin on kallista, itseä ei yllättänyt, monet kylläkin, pelkkään tiepohjaan meni muistaakseni 7 kasetillista, kaikkiaan noin 30 kasetillista (hiekkaa viemäriin, purkutie/piha kalliomurske, täyttö sora, talon alle pintaan ja salaojiin salaoja sora. 10t€ ei olisi mahdottomuus, varaa se et pety pahasti. SUHDE:(kaivinkone kaivaa päivän murskekasetin hinnalla)

Toivottavasti tästä oli jollekin jotain hyötyä, ja jos ei vielä selvinnyt olen tyytyväinen muuttaja, vuoden päästä voin kertoa lisää /-, mutta luulenpa, että menee puolelle sekin.

• asiallisuudesta

Juuri tämmöisiä viestejä haluan.
        listataan plussat ja miinukset omien kokemuksien perusteella. kaikessa on vikansa ja eihän "ladan" hinnalla saa mersua ;-)
        toisaalta minähän olenkin ihan valmis "tyytymään" edulliseen mutta toimivaan ratkaisuun.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan...

tähän mennessä olen jo viisastunut tekemällä tapettityöt ja lattiat itse ja mahdollisuuksien mukaan muitakin sisähommia.

Nyt pitäisi "vain" löytää pk-seudulta sopiva mutta edullinen tontti...
        heh, sehän onkin helppo homma ;-)

• Jaska
        asiallisuudesta kirjoitti:

Juuri tämmöisiä viestejä haluan.
        listataan plussat ja miinukset omien kokemuksien perusteella. kaikessa on vikansa ja eihän "ladan" hinnalla saa mersua ;-)
        toisaalta minähän olenkin ihan valmis "tyytymään" edulliseen mutta toimivaan ratkaisuun.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan...

tähän mennessä olen jo viisastunut tekemällä tapettityöt ja lattiat itse ja mahdollisuuksien mukaan muitakin sisähommia.

Nyt pitäisi "vain" löytää pk-seudulta sopiva mutta edullinen tontti...
        heh, sehän onkin helppo homma ;-)

Tutustu rauhassa ja avoimella mielellä,äläkä välitä typerien provokaattoreiden soopasta.
        Taloa rakennuttaessasi mieti, mitä haluat / voit tehdä itse.
        Minulla on 14 vuoden kokemus Älvarista,valtaosaltaan ehdottomasti positiivisia, kun muistaa, mitä hommaan on laitettu rahaa.
        Tapetit sinun kannattaa valita ne parhaat, jotka ovat hieman kalliimmat.
        Itse teetätin perustuksia tehtäessä suurista 2 metrin kaivonrenkaista paitsi takan perustuksen, myös kellarin varasto-osan alle.Hyvä ja edullinen ratkaisu.Tein itse varaston lattian ja siihen luukun ja sitten vielä portaat kellariin.
        Pidä kirjaa mahd. rakennusvirheistä, ne kyllä korjataan takuuseen ilman narinoita.
        Älvari on ihan järkiratkaisu, joka ei kuitenkaan sovi kaikille, se luonne kun ei sovi sisälle.

• ....
        Jaska kirjoitti:

Tutustu rauhassa ja avoimella mielellä,äläkä välitä typerien provokaattoreiden soopasta.
        Taloa rakennuttaessasi mieti, mitä haluat / voit tehdä itse.
        Minulla on 14 vuoden kokemus Älvarista,valtaosaltaan ehdottomasti positiivisia, kun muistaa, mitä hommaan on laitettu rahaa.
        Tapetit sinun kannattaa valita ne parhaat, jotka ovat hieman kalliimmat.
        Itse teetätin perustuksia tehtäessä suurista 2 metrin kaivonrenkaista paitsi takan perustuksen, myös kellarin varasto-osan alle.Hyvä ja edullinen ratkaisu.Tein itse varaston lattian ja siihen luukun ja sitten vielä portaat kellariin.
        Pidä kirjaa mahd. rakennusvirheistä, ne kyllä korjataan takuuseen ilman narinoita.
        Älvari on ihan järkiratkaisu, joka ei kuitenkaan sovi kaikille, se luonne kun ei sovi sisälle.

jotka sanoivat rakentavansa älvärin joka ei näytä älväriltä. Kyllähän sen heti eroittaa. Kysymys kuuluukin, miksi rakentaa kyseistä taloa, jos siinä häpeää asua. Minua ei muiden mielipiteet kiinnosta. Älväri oli meillä yksi vaihtoehta, mutta päädyttiin toiseen, kun pohja ei sopinut meidän makuun.

• Kiinnostunut tietämätön

Missä rakennuksen vaiheessa laitoitte kaivonrenkaat takkaa varten ?
        Vaikka teiltä jäi takka tekemättä selvitittekö kuitenkin tekevätkö Älvsbyn miehet aukon permantoon takan perustan kohdalle vai jääkö se homma itselle ?

• Puumies
        Kiinnostunut tietämätön kirjoitti:

Missä rakennuksen vaiheessa laitoitte kaivonrenkaat takkaa varten ?
        Vaikka teiltä jäi takka tekemättä selvitittekö kuitenkin tekevätkö Älvsbyn miehet aukon permantoon takan perustan kohdalle vai jääkö se homma itselle ?

"...kaivonrenkaat takkaa varten?" - Mitä tämä tarkoittaa? Miksi takkaa varten pitää olla kaivonrenkaat?

En ymmärrä, en sitten yhtään, vaikka ei ole peukalio keskellä kämmentä mullakaan.

Kertokaa ihmiset, niin opin jotain uutta tänäkin päivänä, kiitos!

• Selvennys

• Puumies

• Selkis
        Puumies kirjoitti:

No justiinsa, nytpä selevis tuokin!

Oppia ikä kaikki.

• pitää maallikkojen
        Selkis kirjoitti:

Oppia ikä kaikki.

koettaa oppia ymmärtämään kaikkea rakentamisesta, ja sitten sotketaan asioita, käsitteitä ym. ja puhutaan syvällä rintaäänellä ja osaavasti asioista joista ei ole tietoa ja sitten alkaa oma rakennusprojekti kusemaan hiljalleen ja riitaannutaan tekijöiden suunnittelijoiden ja kaikkiaen jotka koettavat pitää hommia ryhdissään. Kun etsitään ja kysellään näillä palstailla älyttömyyksiä ja suoritetaan mitä erikoisempia vertailuja tavoista ja tavaroista jotka eivät ole edes vertailukelpoisia. Eli miten voi sitten olla talossa kunnollinen lopputulos. Pahimpia ovat juuri ne jotka kuvittelevat ettei ole "peukalo aivan keskellä kämmentä" eli itseluottamusta piisaa muttei osaamista ja ymmärrystä, edes ottaa vastaan päivitettyä informaatiota. Tämä ei välttämättä sovi varsinaisesti tähän mutta ajatukseen törmätään päivittäin. Siis uskotaan palstan nimetöntä ranea ennen kuin oman projektin ammattilaisia.

• milla

siis olen ihastunut älvsbytaloon, ja tilaan sen heti kun pankkitädit ovat yhtä innoissaan... =)
        Siis mitä tulee tehdä ja mitä se maksaa että talon voi pystyttää tontille?
        Tontti on jokseenkin katsottu, kasvaa isoja mäntyjä. Siis pitää ilmeisesti puut talon kohdalta poistaa. Pitääkö tontin maata vaihtaa myllätä tai jotain..
        Tekevätkö talon pystyttäjät salaojitukset, routasuojaukset, yms.. vai maksaako ne lisää, vai tuleeko tehdä tai tilata itse??
        Kiitos jos jaksat vaivautua vastaamaan =)

• mutta

mutta meillä on semmoinen työmaaparakki, kai sitä voi tähän älytaloon verrata

oikein on kätevä poksi kun saa siirreltyä milloin minnekin puolessa päivässä eikä tarvii sen kummempia perustoja kuin pari tukkia nurin

suosittelen lämpimästi älytaloa kaikille

• juurikaan älytalosta

mitään tarttunut.

• mutta
        juurikaan älytalosta kirjoitti:

mitään tarttunut.

mutta mä asun usein parakissa kun olen tietyöhommissa niin mulla on näistä parakeista jonkun verran kokemusta

suosittelen lämpimästi siis älytaloa se on kätevä huokea ja kun se ripustetaan parrujen päälle irti maasta, niin ei madot syö alapohjaakaan

• älytaloon muuttamiseen
        mutta kirjoitti:

mutta mä asun usein parakissa kun olen tietyöhommissa niin mulla on näistä parakeista jonkun verran kokemusta

suosittelen lämpimästi siis älytaloa se on kätevä huokea ja kun se ripustetaan parrujen päälle irti maasta, niin ei madot syö alapohjaakaan

tarvitaan hieman älyä, ja tietyömaita kiertelevältä se on kai hieman liikaa vaadittu.

• Hävetkää

Mielestäni on todella syytä hävetä niiden ihmisten, jotka tekevät elämän suurimman hankinnan RUOTSISTA, tai ylipäätänsä muualta kuin suomesta. On täysin epäoleellista puhua siitä onko hankinta ollut hyvä. Oleellista on se, että yhden talon hankinta työllistää enemmän kuin mikään muu hankinta ihmisen elämässä. Ironisinta onkin se, että juuri köyhät sortuvat ostamaan näitä ei kotimaisia ja sitten ihmetellään kun ei ole kunnon töitä tarjolla, että voisi hankkia jotakin parempaa.....

• kehityksestä

Kuten on huomattu, kun aletaan tehdä samanlaisilla ratkaisuilla taloja suomessa ja koetetaan kilpailla Älvsbyn kanssa, kuinkas kävikään. Hinta nousi 35 % perustukset ja saatiin laminaattia ja muutama peruslaatta kylppäriin. Eli ei ole suomalaisella varaa ostaa suomalaista ylihintaista sontaa.

• kohta kotimaista

2005 keväällä alkaa tulla "kotimaista" Älvsby-tuotantoa Kauhajoelta, se on siten eri juttu mistä alihankinnat on valmistettu mutta pätee varmaankin kaikkiin valmistajiin?

• Muuttaja

Kovalla tuulella kiinnitettävä huolellisesti!! Keväällä ovet aukeavat eripäin kun syksyllä!!
      Mutta edullinen ja saa nätin. Jälleen myynti???

• siellä asun edelleen

Täällä on mennyt homma tähän pisteeseen. Kun pytää asiallisia kommentteja niin alkaa kakkaa sataa niskaan ja varsinkin kun on puhe älvsbytalosta niin "tietäjätaitajia" alkaa kömpiä koloistaan. Ja kaikki "tietää" sitte niinmaan perusteellisesti vaikka ei ole muuta kuin kateellisena ajanut sillä renaultin raadollaan työmaan vierestä kerran viikossa haaveilemassa omasta talosta. Ja vuokrakin pitäisi maksaa...

Ihan vaan muuttajalle tiedoksi että ne kiinnitetään aina yhtä perusteellisesti ja hyvin!!! Niin että ei tuuuli kyllä vie ja mitä tulee noihin oviin niin kannattaa vähentää pilven polttoa nii alkaa ne sitten sinunkin vuokrayksiössä ovet aukeamaan vain yhteen suuntaan.

Jälleenmyyntiarvo on kyllä kohdillaan kun katsoo ilmoituksia. Ensinnäkin taas "taitajille" tiedoksi että näitä talojahan on aika harvoin myynnissä, mistäköhän johtuu????? Ja kun on myynnissä niin hoh mitkä hinnat. Iloinen Älvsbyasuja mätkäsee omakustannus hinnan (siis tarkoitan sitä hintaa minkä talon rakentaminen, tontti ja siihen kuuluvat sydeemit on maksanu) reilusti 80.000 - 140.000 euroa ja menee kuin kuumille kiville, mistäköhän johtuu????

Käykää tankaamassa rellu ja tulkaa sitte uudestaan. Jatkan myöhemmin.

• epäselvyyttä

-Tonttiin liittyviä menoja on mahdoton arvioida tarkasti (tapauskohtaisia)
      Perustus porukalle kuuluu VAIN itse talon perustus ja sisätäyttö n.-80cm sokkelista (maa-aines tietenkin itse hommattava), lopusta hommista on listahinta(kysykää ÄHUS niitä hintoja)

Valitettavasti minulla ei ole nyt tarkkoja laskelmia mukana, joten heitän karkean heiton(isoimmat menoerät) paljonko menee ennenkuin talo voidaan asettaa paikoilleen.

- raivaus 0,01
      - MAA-AINEKSET,tiepohja,pihaa "omat kaivurit" 10
      - LIITTYMÄT (sähkö,vesi/viemäri) 6
      - kvv,vesi,viemäri kohdilleen talon alle. 2.5
      - mestari 1.5
      - salaojitus, routaeristys,takan perustukset, sadevesi järj. 4
      - räjäytys 1

n. 25 lisäksi erinäisiä "pikku" menoja varmasti 5 eli meillä n. 30
      Meillä rinne tontti--> enemmän maatäyttöä

• milla

Kiitos vastauksestasi, about 30t olen jossain kanssa lukenut talopaketin ja tontin lisäksi. Pelottaa ottaa ensiaskel kohti omaa kotia, mutta kyllä se päivä vielä tulee =)
        Onnea sinulle uuteen kotiin =) !!!

• minä vaan
        milla kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, about 30t olen jossain kanssa lukenut talopaketin ja tontin lisäksi. Pelottaa ottaa ensiaskel kohti omaa kotia, mutta kyllä se päivä vielä tulee =)
        Onnea sinulle uuteen kotiin =) !!!

Tarkoittaako tuo 30T nyt 30 000 euroa vai 30 000 mummon markkaa?

• kiittänyt
        minä vaan kirjoitti:

Tarkoittaako tuo 30T nyt 30 000 euroa vai 30 000 mummon markkaa?

olisikin markkoja =)

• siellä asun

Joo on totta että on parempi tuo "tietäjänkin" linkittämä keskustelu, siellä kun ei niin paljon p... jauhantaa. Ja todellakin siellä on myös kritiikkiä hyvää talopakettia kohtaan.

Kun olette ostamassa uutta taloa niin pyytäkää talomyyjää (todennäköisesti kertoo myös ilman pyyntöä) jos saisi mennä katsomaan lähialueella valmistuvia taloja. Sieltä saa paljon vinkkejä siihen että mitä "erikoista" on vielä tarjolla myyjän listan lisäksi. Ja mahdollista kritiikkiä myös. On selvää että että kohdalle on tullut jotain mikä kannattaa ottaa huomioon talopakettia hankittaessa.

esim Keskustelussa esiintynyt ns varausten tekeminen. Jos juuri nyt ei ole ylimääräistä rahaa laittaa takkaan/uuniin niin sen varauksen (kaivonrenkaat, täyttö ja betonilaatta päälle) tekeminen maksaa noin 200 euroa. Sitte kun on varaa tai jopa uusi omistaja haluaa tehdä takan niin se on aika helppo. Lattia auki, harkoilla nosto lattia pintaan ja muurari hommiin. Joku oli tehnyt myös kellarin (keskusteluun kirjoittanut) joka on varmasti käytännöllinen jos tykkää.

Kylpyhuoneeseen kannattaa ottaa ikkuna niin sinne tulee reilusti luononvaloa. Saunan ikkuna taas on "tuuletusikkuna" tyylinen pieniikkuna. Kaikkiahan voi myös tehdä itse lisää jos osaa.

Autotalli älvsbyn pakettina oli/on edullinen kokonaisuuteen nähden. Kyllä se mainittu "supi suomalainen ammattitaitoinen timpuri" maksaa myös. Autotalliin ei kuulu lattia eikä sähköt joka kannattaa huomioida.

Kannatta myös suunnitella esim pihavalaistuksen osalta kaapeloinnit silloin kun piha on vielä "auki" ei tarvi uudelleen repiä kun haluaakin laittaa valokujan vaikka talon ympäri.

• Älvis

Kyllä me mieluummin maksamme asuntolainaa kuin alamme maksamaan jostain neliöstä vuokraa 800 euroa tai enemmän. Nyt vähemmällä saadaan enemmän tilaa ja oma rauha sekä piha. Ei ole mitään muuta valittamista kuin, että on vähän kylmä lattia (laminaatti) mutta kyllä sen kanssa pärjää. Olemme yli vuoden asuneet tässä Älvsbytalossa eikä tapetitkaan ole ollenkaan repeilleet. Onko sitten ollut hyvä Sallalaisporukka, joka perustukset laittoi vai mikä lienee.

• Älväritavis

Eipä ole meilläkään revenneet tapetit mistään. 10 kuukautta asuttu. Älvsbyn puulattiakaan ei ole kylmältä tuntunut. Lattiat eivät nyöskään notku. Oikeastaan kaikki väitteet ja ennakko-odotukset ovat osoittautuneet vääriksi. Ollaan vaan ihmetelty huuli soikeana kun mitään ikävää ei olekaan tapahtunut.

• peukalo
        Älväritavis kirjoitti:

Eipä ole meilläkään revenneet tapetit mistään. 10 kuukautta asuttu. Älvsbyn puulattiakaan ei ole kylmältä tuntunut. Lattiat eivät nyöskään notku. Oikeastaan kaikki väitteet ja ennakko-odotukset ovat osoittautuneet vääriksi. Ollaan vaan ihmetelty huuli soikeana kun mitään ikävää ei olekaan tapahtunut.

Miksi päädyitte Älväriin jos odotitte jotain ikävää ?

• Älväritavis
        peukalo kirjoitti:

Miksi päädyitte Älväriin jos odotitte jotain ikävää ?

Hintaero seuraavaksi halvimpaan (Lapponia-House) ol1 35000 euroa. Muutama tapetin repeämä ei silloin tunnu missään. Niitäkään ei sitten tullut...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94