Joulun tulo pelottaa köyhää

Mr.Bean?

Se taas lähenee.Pelottaa.En kestä katsella sitä ihmisten ostohysteriaa.Ihmiset ovat hermo kireällä.

Minulla ei ole varaa ostaa itselleni mitään ja vielä vähemmän toisille.

Onko taas tehtävä niinkuin ennenkin?
Kun tämä jouluhysteria lisääntyy pidän television kiinni."osta sitä osta tätä tulee" TV:stä ja sitten tulee joululauluja.Minua ottaa se päähän kun en pysty mitenkään ottamaan osaa tähän kulutukseen.

Useana vuonna olen tehnyt niin että en osta edes joulupipareita koska sekin muistuttaisi minua siitä että toisilla on kinkut,rosollit,sillit,imelletyt perunat,kalkkunat ja glögit,niin ja ne lahjapaketit.

Kun tulee jouluaatto istun kotona pimeässä ja odotan että kello olisi pian niin paljon että voisi nukkua tämänkin joulun ohi.
Haluan että joulu menisi pian ohi.

14

192

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+17

Mun ei ymmärrä...

Mikä ihme siinä on että pitää kadehtia toisten älytöntä ostokiimaa? Jos jotkut panevat hölmönä rahaa palamaan ihan vaan "koska on joulu", niin mikä pakko sitä on itsekin haluta tehdä niin?

Itselläni ei taloudellista estettä ole, ettenkö voisi laittaa ranttaliksi ja ostella sitä sun tätä, mutta en näe asiassa mitään järkeä. Ei joulu ostamalla tule. Läheisilleni toki jotkut pienet lahjat, lähinnä muistamismielessä, ja vähän jouluherkkua pöytään (ei maksa sen enempää kuin ruoka muutenkaan) ja joulukoristetta esiin. Sitten yhdessäoloa hyvässä seurassa. Se on joulu.

• örjan

Sinulla on kaksi asiaa, joista kuluttajat voivat vain olla kateellisia. Lepoa ja rauhaa. Kumpaakaan ei marketeista löydy. Hae joku hyvä kirja kirjastosta ja uppoudu siihen. Nauti unistasi.

• Mr Bean?

Niin olen tehnyt monesti,mutta tätä hemmetin hysteriaa on vielä yli kolme viikkoa.Jestas sentään että ottaa päähän.
        Eikä mun luo tule kukaan vaikka pyytäisin.

• Hyvä joulu tulos

Kyllä joulu lapsille tehdään aika pitkälti kivoilla lahjoilla. Ei niitä lapsia mikään joulurauha kiinnosta saatika harvempaa se kinkkukaan. Kyllä lapsille lahjat ja niiden odotus on kaiken a ja o. Vai toivoitko itsekkin jouluna kinkkua ja joulurauhaa? Herää tähän päivään. Kyllä ostamalla kivat lahjat saadaan lapsille hyvä joulu. Aikuiset ei tarvii jouluna kuin kunnolla hyvää viiniä ja viinaa että saa nauttia kunnolla vapaa ajasta. Sauna ja pöytä täyteen jouluherkkuja..muutaman päivän sopiva ränni eikä tarvi miettiä työntekoa sen kummemmin. Joulurauha alkaa parin viinipullon jälkeen kun pääsee siihen rauhalliseen tilaan. Koko kroppa rauhottuu alkoholin kanssa. Sauna ja kylmä olut. Ehkä juhlan kunniaksi aski kessua? Jos pitää savukkeista? Naisille täytyy toki aina jotain ostaa mutta miehet tuskin tarvii muutakun ruokaa, kaljaa ja saunan. Ei näihin paljoa rahaa edes tarvitse. Itekkään mitenkää hirveesti ole rahaa mutta sen verran että lapset saa legot ja autoradat tarvittaessa. Ostan 3 laatikkoa koffia ja työpaikalta otan viinipulloja muutaman. Ruoka syödään vanhemmilla yleensä niin voi keskittyä lahjoihin ja sen rauha tekemiseen kaljalla.

• doku perhe

No just. Siinä varsinainen perhe: perheen vanhemmat ihan änkyrässä. Lapsilla varmaan kivaa?

• Joulu on jo ohi

Mua ei haittaa joulu eikä se että ihmiset ostaa minkä irti saavat. Itse en osta mitään erikoista jouluksi, en lähetä yhtään joulukorttia, en osta yhtään lahjaa enkä edes laita yhtään joulukoristetta asuntooni. En ole viettänyt joulua 20 vuoteen.

• Joulusta viis

Ei tarvitse joulu pelätä yksinäisen ihmisen. Toista se on meillä perheellisillä, jos toinen osapuoli sattuu olemaan jouluun hurahtanut köyhä, että pitää ostaa koko maailma tai ainakin puolet siitä ja koko suvulle lahjoja, ruokaa koko komppanialle jne. Siitä on joulu kaukana!
      Mikä ihmeen järki on muutaman päivän vuoksi tuhlata rahaa, vaikka sitä ei edes olisikaan?? Jouluhan on vain muutama päivä ja syödäänhän sitä muutenkin, miksi siis syödä ylen ängeten??
      Pieni kinkku taikka kalkkunarulla ei paljoa maksa, eineslaatikot ostaa muutamalla eurolla, rosollia voi tehdä itse halvalla punajuurta porkkanaa perunaa sipulia ym.

Suomessa ei niin köyhää olekaan, etteikö saisi jouluruokia hankituksi, jos niin haluaa. Semmoiset rahat kerää iltalenkillä roskiksista keräämillä pulloilla ja tölkeillä, jos muuten ei saa säästettyä sen vertaa kokoon.

• ei paniikkia

Ostan läheisilleni kahdeksan pientä lahjaa, lisäksi kudon sukkia ja lapasia, antikvaariatista olen löytänyt halvalla ihan hyvää luettavaa. Monet lahjat olen ostanut jo syksyllä.

• helppoa kuin mikä

Eihän joulussa tarvitse onnistua kuin muutama pikku juttu, eli se, että lapset oikeasti riemastuvat saamistaan lahjoista, puoliso myös, jouluruoat herättävät kaikissa ylistystystä ja että koti on kauttaaltaan puhdas.

Joulukuusen toispuoleisuus ei kiinnosta ketään, eikä amaryllisen vanojen määrä. Kukista riittää kunhan niitä vain on luomassa joulun tuoksua.

• JulTonttu

Tavallaan ymmärrän mutta voi sen "pikkuisen joulun" tehdä itselleen silti, kun hiukan vaivaa näkee.. Eikö Sinulla ole ketään toista yksinäistä?
      Voisitten nyyttärimeiningillä touhuilla vähän jouluista fiilistä.

Itse olen viettänyt eroni jälkeen jo 2 joulua totaalisesti yksin. Ok, ensin ketutti ja märehdin mutta.. Saimpahan tehdä mieleistäni rosollia suolakurkuista, ompuista, säilykepunajuurista ja sipulista (perunakaan ei paljoa maksa jos siitä tykkää=). Siihen tarjouslapun kermaa vaahdoksi ja värjäsin pinkiksi punajuuripurkin mehulla. Ei menny montaa euroa.. Vietän parhaillaan ns.kitupäiviä jotta jouluna voin herkutella. (nuudeleita, papuja, leipää, rasvaa, maitoa, halpisvissyä jne) :)
      Laatikoita saa halvalla just aattona tai tapanina. Viime vuonna kävin ostelemassa joulun jälkeen enimmät pöperöt. :P Sama se mikä päivä herkuttelee.

Vähän kun lehtiä selailee tai nettiä niin paljon on tarjouksia noissa pipari- ja torttutaikinoissa sekä valmislaatikoissa. Niitä voi hiukan itse maustaa halutessaan. Eikä se porkkanasosekaan maltaita maksa ja siihen riisit keittää jne mutta.. itelleni en viiti vaan ostan sen valmislootan ja siitä syö pieni nainen pitkään muiden ruokien lisäksi.

En ole koskaan saanut tai hakenut ruoka-apua mutta joulun alla sieltä kuulemma saa paljonkin jouluaiheisia ruokia? Voisi edes käydä kurkkaamassa jos sellainen löytyy lähistöltä.

- joskus nuorena opiskelija-aikoina olin yksin joulun, ylläri silloinkin jätettynä ja kävin vilkaseen paikallisia kuppiloita. Sieltä löytyi juttuseuraa ja samanhenkisiä paljonkin.. ;) Olisi varmaan sängynlämmikettäkin löytynyt mutten harrasta sellaista hetken hurmaa. Sopii monelle sekin silti, ei sillä. Suosittelen jos tykkää. Ihmiset, yksinäiset, ovat herkillä siihen aikaan. Heh.

• täti-ihminen

Aloittajan ongelma ei ole köyhyys, vaan kateus.

Minua ei toisten ostohysteria haittaa tai häiritse mitenkään.

Oma suhtautuminen asioihin on aina itsestä kiinni.

• Ostin 7 lahjaa. Minusta joulu on ihana ja on mukava saada puu sisälle. Kuusi ja juhannuskoivut sisällä antavat mukavan tunnelman.

• väkijuomia

Mistä sinä sen koivun pieraisit???

Ne ostamasi lahjat myydään jo välipäivinä 50%:n alennuksella. Vain viinaa ei myydä alennuksella, joten sen ostaja ei häviä mitään.

• Sepetti

Minulla olisi vara ostaa paljonkin ja kallistakin tavaraa, mutta ei kiinnosta, enkä ole sairas tavaraan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe