Onnistuuko tällä maratooni?

http://www.onmky.fi/osastot/yleisurheilu/oulumaraton/maratonkoulu2.php

Olen muokannut tuosta itselleni sopivan viikkoohjelman, tähdäten tuohon toukokuun maratooniin:

su hidas 30-75 min, syke alle 145
ma lepo
ti reipas 30-60 min, syke alle 155
ke lepo (kova 30 min, ei vielä mukana)
to lepo
pe hidas 60-120 min, syke alle 140
la hidas 30-45 min, syke alle 140

Olen nyt harjoitellut tuolla pari kuukautta, nostaen viikkomääriä kolmen viikon välein, jolloin pidän myös kevyemmän viikon. Viikkomäärät ovat nyt puolivälissä ja maksimi määrät pitäisi saavuttaa vuoden alussa.

Aikaisemmin olen lenkkeillyt satunnaisesti yli 10 vuotta ja viime vuosina myös hiihtänyt, joten jonkinlainen peruskunto löytyy aina parin viikon harjoittelun jälkeen.

Vaikka olen aloittanut näin kevyesti ja yrittänyt juosta enimmäkseen pururadalla, tuntuu juostessa pientä kipua polvien ja kantapään alueella. Pidin viikon lepotauon, voitelin paikkoja mobilaatilla, aloitin päivittäisen venyttelyn ja hankin Asicsin gel-1090 kengät jotka myyjän mukaan sopivat jaloilleni. Juoksu sujuu nyt vähän paremmin.

Mitä olette mieltä em. ohjelman kahdesta viimeistä viikosta, ne tuntuvat aika kevyiltä muihin lukemiini treeniohjelmiin verrattuna.

Toinen mieltä askarruttava seikka on viimeisen viikon hiilihydraatti tankkaus ja joissakin treeniohjelmissa oleva tyhjennysharjoitus, kannatteeko tällaisen aloittelijan edes yrittää sitä?

Olisi mielenkiintoista lukea minkälaisia viimeistelyharjoituksia muut suorittavat ja minkälaisia vaikutuksia niillä on ollut.

Aika kaukanahan nuo minun ropleemat vielä ovat, mutta vielä ainakin uskoa riittää, että jaksan taapertaa sinne asti.

10

7938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon juossut

Jos oot juoksijaksi syntynyt, tämä ohjelma saattaa riittää.
      Mulle ei riittäis, enemmän pitää kilometrejä tulla.
      Olen laittanut sulkuihin ne määrät, joita meikäläisen pitäisi harjoitella

su hidas 30-75 min, syke alle 145 (n 3h)
      ma lepo
      ti reipas 30-60 min, syke alle 155 (n2h)
      ke lepo (kova 30 min, ei vielä mukana) n(2h)
      to lepo
      pe hidas 60-120 min, syke alle 140 (n1.5h)
      la hidas 30-45 min, syke alle 140 (n3h)

• silweri

Kyllä tuolla varmaan läpi juoksee... Paljon on kait kiinni tavoitteista. Ja maratoninhan parhaiten saa mokattua lähtemällä liian lujaa liikkeelle. Itse korostaisin pitkän lenkin merkitystä. Eli pikkuhiljaa mielestäni pitäisi nostaa sunnuntain lenkin pituutta kohti tuommoista 33 - 35 km. Viikon muut lenkit sitten tunteen mukaan. Ajattelisin, että niillä lähinnä voi vaikuttaa aikaan. Tuolla pitkällä lenkillä pystyy mielestäni varmistamaan marathonin läpipääsyn. Itse juoksin ensimmäisen maratonini nyt syksyllä. Kokonaisuutena varmaan juoksin vähemmän, kun mitä ohjelmassasi oli. Eli juoksin keskimäärin varmaan 3.5 kertaa viikossa. Ja tosiaan kerran viikossa loppua kohden pidensin kohti tuota 35 km.

Itse myös olin kovasti kahden vaiheilla tuosta tyhjennysharjoituksesta, mutta tein sen kumminkin, ja kokemukset oli ihan hyviä. Kunhan tekee tarpeeksi aikaisin. Sen jälkeen oli muutama päivä niin raskas olo, että ei varmaan olisi päässyt edes läpi.

Noniin... Asiantuntevampia vastauksia saat varmaan muilta. Nämä perustuvat hyvin pieneen kokemukseen, ja otettava enintäänkin mielipiteinä...

• misu

tuo harjoittelu riittää varsin hyvin. lähempänä maratonia voit vielä juosta muutaman pidemmänkin lenkin kuin 2h, itse olen juossut noin 2,5h. pari viikkoa ennen maratonia tiputan kilometrit puoleen ja viimeisellä viikolla en enää juokse kuin yhden 2-3km:n verryttelyn pari päivää ennen maratonia.

• hölkkä

kyllä menee läpi! itse oon 50v ukkeli olen nyt juossu 2 kertaa city marathonin läpi aika 4.40..siis hölkäillyt läpi ...3-4 kertaa viikossa oon juossut 5-10 km lenkkejä vähän sali treenii..viikon loput oon treenannut tankkausta siis olutta koppa..lepoa..tärkeintä on hyvät lenkkarit ..viimeisen viikon tankkaus ..ja muista vauhti tappaa ei matka!!!tolla sun ohjelmallas marthoni menee läpi tietysti riippuu tavoite ajasta en kyllä suosittele ekalla keralla aika tavoitetta nauti matkasta kanssajuoksijoista...hiljaa hyvää tulee!!

• Olipa lohdullista lukea, että tällaisilla tavallisilla kuntoilijoillakin on mahdollisuuksia juosta tuo marathon, ilman verissäpäin harjoittelua.

Kun pari kuukautta sitten aloittelin tätä urakkaa, katsoin tervamaratonin tämänvuoden hölkkäsarjan tuloksista, että 6 min/km vauhdilla sijoittuisi sopivasti noin puoliväliin ja otin sitten tuon 4,12 tavoitteeksi. Jotenkin minulla on ollut aina sellainen käsitys, että olen suhteellisen hyvässä kunnossa ilman harjoitteluakin "syntynyt juoksijaksi" :D

Melko pian putosin kuitenkin maan pinnalle kun tutkiskelin juoksija lehden taulukkoa, http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=266
        Kerran viikossa juoksemieni reippaiden lenkkien perusteella, jotka juoksen käytännössä niin lujaa kuin jaksan, maratonivauhtiennusteeni on noin 5.30, paljonko tulosta voi parantaa puolessa vuodessa, 10% ? silloin tavoiteaikani olisi 5h. Miten tämä taulukko on pitänyt teidän muiden kohdalla paikkaansa?

• Silweri
        JesseJii kirjoitti:

Olipa lohdullista lukea, että tällaisilla tavallisilla kuntoilijoillakin on mahdollisuuksia juosta tuo marathon, ilman verissäpäin harjoittelua.

Kun pari kuukautta sitten aloittelin tätä urakkaa, katsoin tervamaratonin tämänvuoden hölkkäsarjan tuloksista, että 6 min/km vauhdilla sijoittuisi sopivasti noin puoliväliin ja otin sitten tuon 4,12 tavoitteeksi. Jotenkin minulla on ollut aina sellainen käsitys, että olen suhteellisen hyvässä kunnossa ilman harjoitteluakin "syntynyt juoksijaksi" :D

Melko pian putosin kuitenkin maan pinnalle kun tutkiskelin juoksija lehden taulukkoa, http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=266
        Kerran viikossa juoksemieni reippaiden lenkkien perusteella, jotka juoksen käytännössä niin lujaa kuin jaksan, maratonivauhtiennusteeni on noin 5.30, paljonko tulosta voi parantaa puolessa vuodessa, 10% ? silloin tavoiteaikani olisi 5h. Miten tämä taulukko on pitänyt teidän muiden kohdalla paikkaansa?

Riippuu varmaan paljon ominaisuuksista. Kait jotkut on rakennettu pitkälle matkalle, ja toiset lyhyelle. Minun kohdallani tuo taulukko piti paikkansa kymmenen minuutin tarkkuudella. Tosin jälkeenpäin on ollut semmoinen olo, että ehkä puolisen tuntia olisi pystynyt nipistämään ajasta, jos olisi uskaltanut juosta vähän rohkeammin. Mutta ensikertalainen kun olin, niin laitoin pääpainon läpipääsylle, ja juoksin aika varovasti.

Yhtä kaikki, kyllä tuo taulukko ihan hyvän lähtökohdan antaa...

• jma

tuo keskiviikon tuleva kova 30 min ihmetyttää. Sitä ei ole alkuperäisessä ohjelmassa mukana. Millä perusteella se on tässä ohjelmassa mukana ja miksi sen paikka on tossa PK-lenkin jälkeen?

• misu
        JesseJii kirjoitti:

http://www.onmky.fi/osastot/yleisurheilu/oulumaraton/maratonkoulu3.php

eli, viikosta 13 eteenpäin on alkuperäiseen
        ohjelmaan merkattu tuo 30 min kova, onko se mielestäsi väärässä paikassa, vai kokonaan tarpeeton? Mielelläni jättäisin sen väliin.

jos sinulla ei ole aikatavoitetta, voit varmaan jättää kovan lenkin väliin. minustakin kyllä tuo kova lenkki on väärässä paikassa, parempi olisi jos sekä ennen sitä että jälkeen olisi joko lepo tai hidas lenkki.

• jma
        JesseJii kirjoitti:

http://www.onmky.fi/osastot/yleisurheilu/oulumaraton/maratonkoulu3.php

eli, viikosta 13 eteenpäin on alkuperäiseen
        ohjelmaan merkattu tuo 30 min kova, onko se mielestäsi väärässä paikassa, vai kokonaan tarpeeton? Mielelläni jättäisin sen väliin.

Enhän tietenkään katsonut tuota sivua :-(

Tuossa järjestyksessä ihmetyttää vaan sellainen, että ensin reipas lenkki tyhjentää jo jossain määrin glykogeenivarastoja. Joten kova lenkki tulee sitten vajaille varastoille, vaikka se nimenomaan kuluttaa glykogeenia. Toisin päin tehtäessä kovassa lenkissä varastot olisivat lepopäivän jälkeen täynnä. Ja niiden tyhjeneminen reippaaseen lenkkiin voisi avittaa rasva-aineenvaihdunnan kehitystä. Yleensähän suositellaan järjestykseksi MK-, VK- ja PK-harjoitteet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe