Vietätkö Joulua?

SYDÄMEN PEILI

Vieläkö se joulunvietto kiehtoo. Itseäni ei nappaa ollenkaan, rasittava juhla ja nyt sattuu vielä keskelle viikkoa. Hohhoijakkaa.

Pahin on ne samat ohjelmat, jotka pyörivät vuodesta toiseen. Ja pitäisi hankkia lahjoja, kohteliaisuussyistä.

Tuoko Joulu ylimääräistä stressiä tai alkaako jo tympimään?

100

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Jokavuotinen riesahan se jouu on.

Noits "pakollisia" riittejä on, jonkin verran. Just kierrellä umpihangessa raatovainioilla aattona etsimässä ps-paikantimen kanssa tuntemattomien ihmiseen hautoja, joille kuulemma pitä jokin kynttilä laittaa palamaan. Sekä muutama loispummieläkeläinen, joiden luona on "pakko" käydä pönöttömässä.

Mutta noin muuten, koitan ottaa lunkisti. Pidän ruuan laittamisesta, siispä teen jonkin verran ruokia ihmisille. Lahjoja ei enää tarvi pahemmin ostaa, kaikki muut kai lakanneet uskomasta joulupukkiin, paitsi muutama ikivanha eläkeläinen, joille viisainta ostaa tohbelit, etä ovat tyytyväisiä. Ajokilometrit koitan saada mahdollisimman vähiin, aikanaan useamman tuhannnen kilometrin jouluajelut alkoi suoraan sanoen wituttamaan ja hyvää rahaa paloi aivan ääliömäisten rituaalien takia.

Eli se perinteinen, asiallista murkinaa. hyvää musaa, hyvä kirja, etenkin mahdollisimman rauhallista. Se niinkuin idea ollut joulun suhteen muutaman kymmenen vuotta. Jokin rutiini tullut aatto on sitten hanurista joitakin aikoja, siihen valmistautumiseen vähän stressiä, mutta pahimman mentyä ohi, sitten onkin ihan ok-fiilarit.

Mulle jossain joulussa on kaksjakoinen vaikutus. Just ylenmääräinen stressi ja muu kaheli hösötys, jonka koitan minimoida. Mutta sitten kun vihoin viimen saapiúu se paljon puhuttu "joulurauha" , sitten ok. Saiskin olla rauhassa. Tänne pyrkivät uskikset ja joulupukit tervataan ja höyhennetään, sekä kannetaan jokeen jäähtymään.

Mä niinkuin enenpi tykkään viettää talvipäivän seisausta, en mitään hiton joulua.

=DW=

• tonttuillen.

Emme vietä, ei enää hikipakkolahjoja ostettavana, ei enää pakkoahmia lahjakonvehteja.

Rauhan Joulua!

• Tuskin maltan odottaa että pääsisi herkistelemään,kaik ne iki ihanat perinteet.
      Aina kun on joutunut joulun jälkeen huokailemaan töissä raskasta oloaan ,niin nyt kelpaa.
      Ihan sama vaik ei heikot jalat kantaiskaan suurta mahaa,saapahan maata reporankana kotona ja syörä loppu ruokia.
      Mulla on jo tarkka suunitelma miten etenemme joululahjoilla täyteen kuormatun automme ja peräkärrin kanssa,onhan se satojen kilometrien ajo mutta.
      Sillä tavalla sitä tehrään joulu syrämeen,
      Kotiovella orottelee kotiinpalavia paketit ja niitten vaihto ja palauttamis hommis menee alkuvuosi kivasti.
      Sais se joulu olla useamminkin.

• Kiitos taas, hymyilytti. Onneksi saa ihan rauhassa kotona viettää joulua tänä vuonna.
        Ruotsin sukujoulut ottavat jo hieman voimille, mutta mukavaa on aina.
        Pienet lapset ovat joulun suola, aina yhtä mukavaa nähdä se innostus ja odotuksen jännitys. Omalle pojallemme nousi monesti kuume jouluaattona, jännitys oli liian kova.

itse kuulemma menin aina pienenä sängyn alle piiloon, pelkäsin niin kovin joulupukkia. Nyt suorastaan odotan ;-)).

• L - L

Rankaksi käy! Aikaisemmat joulut kylpylöissä olivat riittävän kosteita molemmin puolin.

Viimeiset joulut ovat yhtä rankkoja vaikka kosteus onkin vain ulkoista.
      Kaksi puntti- / salitreeniä päivittäin saunominen ja altaat vetävät ikärin kuitiksi.

Eipä ole koskaan stressannut muuten kuin fyysisesti. Vaimo kutoo puikoilla lahjukset ja hoitaa kaiken muunkin.

• kokemusta*

Eihän nuorisolle kelpaa mikään kotitekoinen, varsinkaan puikoilla kudottu.

• L - L
        kokemusta* kirjoitti:

Eihän nuorisolle kelpaa mikään kotitekoinen, varsinkaan puikoilla kudottu.

Meidän nuorisollemme on aina kelvannut se mitä ovat saaneet.

Penskojen asuessa kotonamme emme koskaan pantanneet minkään tarpeellisen hankkimista jouluun tai syntymäpäivään.

Lastenlastemme kohdalla olemme noudattaneet samaa käytäntöä.

• 《 ♡ 》

Tulee rauhallinen Joulu ilman hössötystä. Aattona kynttilä vanhempien haudalle , hieman Jouluruokaa, hiemen Jouluista juomaa, siinä se kynttilän hämyssä.

• att2

Jouluaattona lupasin olla joulupukkina ja puhua pukinkieltä pahasti murtaen suomea tosin siellä ei kukaan osaa suomea kuitenkin lapset ovat viisaita.

Ruotsalaisessa joulupöydässä on viinejä ja muuta en maista niitä koska ajan kotiin pienen matkan.

• Pirre*

Vietämme, tietenkin joulua vietetään, silleen ihan maltillisesti.

• reppuriika

Olen sopinut pienen sukuni ja ystävien kesken, ettei kortteja ja lahjoja vaihdella. Kun ei ole jälkikasvua, niin ei tarvitse leipoa, siivota ja kokkailla vieraille. Minun jouluni tulee tässä siivellä, ihailen sivussa toisten laittamia jouluvaloja, torttuja ja jouluruokiakin saa tässä matkan varrella. Iltapäivällä olin toteuttamassa ruokajakelua varattomille seurakunnassa ja tarjottiin hieno jouluateria. Kun tähteitä jäi, niin mukaan saimme, kun ei biojätteisiinkään viitsi heittää.
      Olen jo aikaisemmin kertonut, että väsäsin joulupaketteja, kenkälaatikoita Romania ja Moldavan lapsille. Kyllä siinä joulumieli väkisinkin tulee.
      Nautin joulua ja järjestän vain sen verran kun itsestä hyvältä tuntuu.
      Kauneimmat joululaulut paikkakunnan kirkossa on tärkeä osa jouluani. On mahtavaa laulaa täysin palkein ihania joululauluja.

• att2

Hyvä näinkin saa onnen Joulusta, olet onnellinen siitä mitä teet hyvää jatkoa.

• i.p.

Ison Kirjan mukaan Jeesus nakkasi temppelistä kaikki krääsän kauppaajat.
      Mistä joulu nyt täyttyy ainakin puoleksi, mistä muusta, kuin krääsästä.
      Äidit hikoilevat voittaakseen naapurin mamman tarjonnan yltäkyllästä, lastenlapset särkevät ensimmäiset lahjansa aattoiltana, vaan mitäpä siitä, niitähän riittää, ja uusia saa kaupasta.

• yksinäisen joulu !

En vietä tavallista elämää kummempaa joulua,
      harmittaa vaan kun kaikki kaupat on kiinni ja muut harrastus pisteet,
      joten vietän aikaa paljon kotona, käyn lenkillä ehkä, todennäköisesti,
      ehkä ajelen autolla jonnekki huoltoasemalle, ehkä syön siellä jotain,
      ainaki kahvit juon,
      mun joulu on yksinäisen ihmisen joulu, kukaan ei halua tai tiedä tulla mua viihdyytämään joten vietän sen yksin,
      ketää en kutsu jos eivät ymmärrä itse tulla mua kattomaan olenko vielä hengissä,
      olen yksinäinen mutta en tunne itseä yksinäiseksi vaikka olen yksin,
      olen kai jo oppinu erakoitumisen taidon,
      kumma kyllä nyt minula ei ole ikävä ketään,
      puoliso nukkuu jo nurmen alla, sinne on minuki matkan suunta,
      olen jo pitkästyny maailman kaikkiin menoihin,

• oletko valmis?

Voi sinua yksinäinen joulu. Älä nyt vielä haikaile mihinkään mullan alle. Oletko tosiaan 60 , jos olet, ei sinne mullan alle vielä kiire ole, vaikka olet vanhempikin, älä murehdi ja sure. Vaikka olet yksin, niin mieti kuka olisi vielä yksinäisempi kuin sinä ja anna/vie hänelle jouluiloa. Et vaikuta tunteettomalta ihmiseltä, luulen että sinulla on paljon annettavaa muille ja luulen että siinä samalla saat itsekkin paljon. Ryhtiliike olisi nyt paikallaan. Valmiina, paikoillanne, hep.

• aivan yksin !
        oletko valmis? kirjoitti:

Voi sinua yksinäinen joulu. Älä nyt vielä haikaile mihinkään mullan alle. Oletko tosiaan 60 , jos olet, ei sinne mullan alle vielä kiire ole, vaikka olet vanhempikin, älä murehdi ja sure. Vaikka olet yksin, niin mieti kuka olisi vielä yksinäisempi kuin sinä ja anna/vie hänelle jouluiloa. Et vaikuta tunteettomalta ihmiseltä, luulen että sinulla on paljon annettavaa muille ja luulen että siinä samalla saat itsekkin paljon. Ryhtiliike olisi nyt paikallaan. Valmiina, paikoillanne, hep.

oletko valmis ?

En tunne ainuttakaa niin yksineläjää kuin itse olen, en tiedä kuka olisi yksinäinen ja kaipaisi vierailijoita luokseen, meneisin kyllä jos yhdenki tietäisin,
        itse luultavasti käyn tyttären perheessä jonain päivänä, muuten ole aivan yksikseni.
        näin on ollu jo monta joulua,
        toinen jälkeläinen yleensä laittaa tekstiviestin, tai soittaa puhelimella joulutervehdyksen,
        ja kaukaisemmat omat veljekset laittaa tekstiviestin puhelimella,
        semmonen on mun jouluni,
        puhelin ainoa läheinen ystävä,
        semmonen pieni pieneen käteen mahtuva puhelin heh on ainoa ystäväni,
        en olisi nuorempana uskonu ikinä tulevani näin yksineläjäksi,,
        puolison elinaikana me yhdessä mentiin vaikka ulkomaille jouluksi,
        yksin en osaa lähteä tai paremminki en uskalla yksin lähteä.

jos oikean ystävän ( sattuisin , se kyllä on hyvin epätodennäköstä todellisuudessa ) löytämään tai jos luoja sen kohdalleni toisi, niin rakastuisin vielä täysillä ja vain hän olisi maailman tärkein ihminen,

kuten aikoinaan oli oma puoliso,

• .Siilimuori
        aivan yksin ! kirjoitti:

oletko valmis ?

En tunne ainuttakaa niin yksineläjää kuin itse olen, en tiedä kuka olisi yksinäinen ja kaipaisi vierailijoita luokseen, meneisin kyllä jos yhdenki tietäisin,
        itse luultavasti käyn tyttären perheessä jonain päivänä, muuten ole aivan yksikseni.
        näin on ollu jo monta joulua,
        toinen jälkeläinen yleensä laittaa tekstiviestin, tai soittaa puhelimella joulutervehdyksen,
        ja kaukaisemmat omat veljekset laittaa tekstiviestin puhelimella,
        semmonen on mun jouluni,
        puhelin ainoa läheinen ystävä,
        semmonen pieni pieneen käteen mahtuva puhelin heh on ainoa ystäväni,
        en olisi nuorempana uskonu ikinä tulevani näin yksineläjäksi,,
        puolison elinaikana me yhdessä mentiin vaikka ulkomaille jouluksi,
        yksin en osaa lähteä tai paremminki en uskalla yksin lähteä.

jos oikean ystävän ( sattuisin , se kyllä on hyvin epätodennäköstä todellisuudessa ) löytämään tai jos luoja sen kohdalleni toisi, niin rakastuisin vielä täysillä ja vain hän olisi maailman tärkein ihminen,

kuten aikoinaan oli oma puoliso,

Ihanaa että sinulla on kuitenkin vieläö toive oikeasta ystävästä. Kuitenkin sen toteutuminen edellyttää että lähdet liikkeelle sieltä lintukodostasi ja noin toiminnallasi itse edesautat ystävän löytymistä. Voisit aloittaa vaikka spr:n ystävätoiminnasta, sitä kautta saisit sisältöä elämääsi ja tapaisit paljon uusia ihmisä joiden seasta voisit löytää itsellesikin paljon uusia ystäviä. Sillä yksinäisiä on, paljon.

https://rednet.punainenristi.fi/ystavatoiminta

• reppuriika

Monet ovat parisuhteessa tai viettävät jouluaan suvun ja porukan keskellä, ja kokevat olevansa yksin. Vaikka elää yksin, niin ei tarvitse kokea yksinäisyyttä. Löysin kirjastosta muutaman hyvän kirjan. Kun innostuu lukemaan, niin peräkkäiset pyhäpäivätkään eivät veny pitkiksi. Neulominen on myös intohimoni. Osaan olla itseni seurassa - lienenkö sitten niin rakastunut itseeni.

• Joulunvietto alkaa meillä Halloweenilta ja jatkuu aina pääsiäsieen saakka. Joulun valmistelu alkaa kun illat pitenevät ja varjot syvenevät: ulkovalot ensiksi ja sitten heti ensimmäiseltä adventilta tai mieluumminjo sen aatolta, ikkunavalaistus: kyntteliköt, tähdet jne luomaan tunnelmaa ja joulun odotusta. Ensimmäisenä advventtina juodaan glögiä ja poltetaan takassa tulta ja syödään piparkakkuja, palavat kynttilät antavat lisää lämmintä tunnelmaa kotiimme.
      Joulutervehdyksistä (niistä jotka menee etanapostissa) ovat jo kaukaisimpiin kohteisiin tarkoitetut lähteneet. Tänä vuonna lähetin kortin jopa niille vanhuksille jotka asuvat talossani Kolumbiassa. (Se on vanhainkotina nyt.. Käväisin pikipäin siellä vuosi sitten ja vanhukset olivat tosi sulosia. Luulen että he ilostuvat kortista joka on kaikille heille tarkoitettu)
      Tyttären kanssa olemme neuvottelemassa joululahjalistasta pienille pojille. Isompi heistä haluaa marsun. Tai siis kaksi marsua, koska yhdellä olisi yksin' ikävä kaveria. Pitäisköhän ne olla homo-vai heteropari?
      Huomenna jatkan kodin siivoamista ja joulukoristeiden asettelemista sisälle. Tonttuarmeija on vielä ullakolla muta luulen että päästän heidät sisälle kylmästä. Sitten saavat pienet pojat laskea monta tonttua (aikuisia lukuunotamatta) löytyy huushollista kun ovat tapaninpäivänä joululounaalla.
      Viikon päästä on Lutusen synttärit mahdottoman hyvä tilaisuus pikkujoulun viettoon!
      Jouluaattona saavat talon miehet lähteä hakemaan joulukuusen. Olen ajatellut koristaa sen kahdella värillä: viininpunaisella ja kullalla. Viime vuonna meillä oli sinivalkoinen kuusi.

Mikään ei ole hauskempaa kuin valmistautua joulunviettoon, nyt kun vielä on terveyttä ja voimia ja työpaineet eivät enää häiritse vapaa-ajan viettoa.

Ai niin:
      Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille maanmiehilleni ja -naisilleni, missä tahansa sitten olettekin.

• jakolasku

Joulu on menettänyt merkityksenssä, jotkut vaalii suvuttain perinteitänsä. Kauppojen sesonkiaika joulu on, osta sitä ja tätäkin. Eipä hillittömästi kiinnosta enää joulut.

• "jakolasku"

Joulu on mielen-tila.
        Mielen-tila, joka on kehittynyt ihmisen sivistymisen myötä.
        Sivistys ei vaadi sukuja, ei perinteitä, ei keino-tekoisia traditioita.

Kuten kommenttisi kertoo.
        Joulua odottaa myös sivistymätön.
        Ei hän muuten voisi siihen kantaa ottaa.

Kuten monet muutkin viime-aikaiset kommentit palstalla kertovat.
        On harmillista että että ei voi ottaa toiselta pois sitä mitä itsellä ei ole.
        Vaikka niin itselleen tahtoisi.

H.

• Mielentilapa hyvinki
        hunksz kirjoitti:

"jakolasku"

Joulu on mielen-tila.

H.

Hyvin sanottu!

Jokainenhan saa tehdä tai olla tekemättä joulusta sellaisen, kuin haluaa. Meillä on sellainen joulu, kuin me haluamme. Lahjomme pienesti, mutta se on sivuseikka, ja varsinainen joulu syntyy siitä, että kenelläkään ei juurikaan ole töitä tai muita omia menoja, joten silloin on aikaa viettää se yhdessä perheen kesken. Siivotaan sen verran kuin ehditään ja jaksetaan - jos ehditään ja jaksetaan, syödään hyvin, mutta ei mitään ähkyövereitä, käydään kävelemässä, pelaillaan lautapelejä, lueskellaan jne. Oletan, että lapsetkin ovat näitä meidän "perinteitämme" arvostaneet, kun vielä haluavat tulla viettämään joulua kanssamme.

• en pidä joulusta

jakolasku :

sama täällä, lahjoja ei ostea enkä aio mistaa kettää,
        tympii ku koko suomi on kiinni, ei voi harrastaa muuta kuin ulkoilua tai autoilua jonnekki huoltoasemalle,
        kirkkoon menisin yksin jos olisi autolle parkkipaikkoja mutta eipä niitä ole joten kirkko pitää ohittaa.
        pärjäisin paremmin kun ikinä ei olisi juhlapyhiä,

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"jakolasku"

Joulu on mielen-tila.

H.

´´Joulu on mielentila´´ ajatuksen voi sijoittaa moneen muuhunkin asiaan. Oikein rupesin miettimään.

´´On harmillista, että ei voi ottaa toiselta pois sitä mitä itsellä ei ole.´´
        Juuri se ihmisen pitäisi oivaltaa, ettei kadehtimalla lisää itselleen mitään, korkeintaan pahaa oloa.

• jakolasku
        hunksz kirjoitti:

"jakolasku"

Joulu on mielen-tila.

H.

Lahjoja voi antaa silloin kun siihen tarvetta ilmenee vaikka kesällä. Jos yksi päivä vuodessa kiltteillään niin mitä hyötyä siitä on? Meillä ei joulu muuta mitään miksikään, vedetään rutiinilla koirat k*setetaan yöllä, syödään jouluruokaa, poltetaan kynttilöitä ja kuunnellaan musaa, luetaan jotain.

Hautuumaalle ei viitsi lähteä, sinne on 335 km matkaa, mielelläni menisin.

Joulu taitaakin olla vaan sopivaa jeesustelijoille ja rahakkaille. En ole katkera muuta kun siitä että joulupukki osoittautui mun äiteeksi, lapsenmieleni koki kovan kolauksen ja siitä on ollut v a i k e a toipua.

• jakolasku
        jakolasku kirjoitti:

Lahjoja voi antaa silloin kun siihen tarvetta ilmenee vaikka kesällä. Jos yksi päivä vuodessa kiltteillään niin mitä hyötyä siitä on? Meillä ei joulu muuta mitään miksikään, vedetään rutiinilla koirat k*setetaan yöllä, syödään jouluruokaa, poltetaan kynttilöitä ja kuunnellaan musaa, luetaan jotain.

Hautuumaalle ei viitsi lähteä, sinne on 335 km matkaa, mielelläni menisin.

Joulu taitaakin olla vaan sopivaa jeesustelijoille ja rahakkaille. En ole katkera muuta kun siitä että joulupukki osoittautui mun äiteeksi, lapsenmieleni koki kovan kolauksen ja siitä on ollut v a i k e a toipua.

Taas lentää kun leppäkeihäs, juttuni oli hunksz..lle.

• jakolasku
        en pidä joulusta kirjoitti:

jakolasku :

sama täällä, lahjoja ei ostea enkä aio mistaa kettää,
        tympii ku koko suomi on kiinni, ei voi harrastaa muuta kuin ulkoilua tai autoilua jonnekki huoltoasemalle,
        kirkkoon menisin yksin jos olisi autolle parkkipaikkoja mutta eipä niitä ole joten kirkko pitää ohittaa.
        pärjäisin paremmin kun ikinä ei olisi juhlapyhiä,

Ajattelen aivan yksin asuvia, joulunakin ovat yksin. Ilahduttaisin jotakin jos tietäisin ketä.

Niin mekin pärjäisimme ilman joulua, sen ymmärrän että duunarinkin pitää levätä ja jouluna niin tehdään.
        .

• Viaton sivullinen

Joulu on pakko viettää koska se tulee ja yli ei pääse. Se miten viettää, on oma valinta. Nyt on minulla sikäli jännä joulu, kun vietän sen muualla.
      Lähden naispoppoon mukana paikkaan jossa toiset olivat jo viimejouluna.
      Voi olla että tästä tulee tapa, olisi jo aika muuttaa tyyliä.
      Lapin kaamoksessa olisi kiva viettää myös joulu, sen vielä kokeilen.
      Ehkä jossain ulkomaillakin......elikkä, ideoita riittää kyllä....

• näin on hyvä..

Sydämen peili

Ensin, miten niin keskelle viikkoa? Siinähän on viisi vapaata, jotka ovat työelämässä, siis ei päivystämässä.

Minun Jouluni loppui, siis se ihanin, kun omat vanhempani kuolivat. Silloin joskus menimme aina sinne 500 km päähän ja jo matka oli täynnä odotusta.

Perillä oli aina joulukuusen hakua ja kuusen koristelua, puhumattakaan meidän naisten ruoanlaitosta ja entäs se lahjojen vyöry?

Sitten emme mieheni kanssa osanneetkaan laittaa sellaista Joulua ja kuinka olisimmekaan? Lapsetkin oli jo pois omissa ympyröissään.

Nyt vietän rauhallisen Joulun yksin. En ostele lahjoja ja en lähetä Joulukortteja kenellekään. Aina olen myös syönyt, mitä mieli tekee, joten ainoa jouluinen ostos lienee ulkomaalainen maksapatee. No, ehkä kunnon rasvasilli?

• vien kynttilän -

puolisoni haudalle.

näin on hyvä,

olet just samanlainen kohtalotoveri kuin minä täällä, aivan samat kujeet täälläki nyt jouluna,
        yksin enkä muita kettää,
        syön sitä sun tätä mitä kaapista löytyy,

• näin on hyvä...
        vien kynttilän - kirjoitti:

puolisoni haudalle.

näin on hyvä,

olet just samanlainen kohtalotoveri kuin minä täällä, aivan samat kujeet täälläki nyt jouluna,
        yksin enkä muita kettää,

vien kynttilän...

Minä en vie edes sitä, koska omaisteni haudat ovat kaukana, mutta voisin kyllä laittaa tuohon ulos sellaisen pitkään palavan, onkohan ne tarkoitettu haudoille?

Onkohan tuo sopeutuminen yksin oloon vain sitä, että tiedän halutessani löytyvän ystävän (lapseni ainakin) ja paikan, mihin mennä?

Sitäkin olen miettinyt, miksi en halua mennä Jouluksi lapseni ja lastenlasteni luokse, mutta ei se mielestäni ole sama asia, kun itse menin lapsineni omaan syntymäkotiini?

Samoin tuo lahjojen osto, kun kaikilla on kaikkea nykyisin. Ja ne Joulukortit? Jos kukaan ystävä/tuttava ei ole edes soitellut minulle, niin miksi häiritsen häntä jollain kortilla Jouluna??

Toivottavasti sinäkin osaat varata pientä herkkua (5 pv) Joulun ajaksi, tai ainakin maitoa riittävästi, joka on minun "kompastus kivi", kunnes keksin tuon kuivamaidon ja kestokerman. .))

Tietenkin riippuu, missä "maan korvessa" asut?

Silloin ennen "Mooseksen aikaan" oli pakko muistaa kaikki, mitä Jouluna tarvittiin, koska Lähikauppaan oli 25 km ja isommat 50 km, mutta äidillä oli lehmät maidossa ja isällä jauhot laarissa, kuten kaikenlaiset juurekset perunoiden lisäksi kellarissa. Joulu kalatkin tuli vain verkkoja kokiessa järvi lohesta lähtien.

Kyllä me herkut keksitään yksinkin ja ainakaan ei riitaa tule kenenkään kanssa, mikäli ei liiaksi sekoile tänne palstalle? :)))

• sitroen.
        vien kynttilän - kirjoitti:

puolisoni haudalle.

näin on hyvä,

yksin enkä muita kettää,

Samat kujeet kuin nimimerkillä "vien kynttilän -" sillä poikkeuksella, että en vie kynttilää.
        Yksi hyvän joulun toivotus saattaa kännykkään tulla Ruotsin sukulaiselta.

• ei hössötystä.

Nykyjoulut ovat menneet ihmisten rahastukseksi. Jopa kirkkokonsertteihin ovat liput niin kalliita ettei perheestä useampi voi mennä kuuntelemaan. On kaikenlaista krääsää, soitellaan osta sitä tai tätä puolisollesi, perheellesi, suvullesi joululahjoiksi. On kaikenlaista pikkujoulua, kaukomatkoja ym.ym.

Mielstäni paras joulu on kotona rauhassa, syö mitä pystyy laittamaan, sen enempää vouhottamatta.

Meille omat lapset ja lastenlapset ovat tärkeitä. Kiva jos tulevat mummolaan joulun viettoon. Jos haluavat viettää joulun oman perheensä kanssa sekin on aina käynyt.
      Yleensä käyvät ainakin joululoman aikana silloin kun heille itselle sopii.

• "ei hössötystä"

"Joulu on mielen-tila.

Ei hän muuten voisi siihen kantaa ottaa."

H.

• eppu2

Ihanaa, kun saa olla vaan, kotonaan, tehdä vaan sen mikä huvittaa.
      20 joulua elämästäni olen ollut töissä.

• .Siilimuori

Eppu minä kohta kolmekymmentä. Nyt se ei enää niin haittaa mutta silloin pikkasen kirpaisi kun lapset oli pieniä.

• eppu2
        .Siilimuori kirjoitti:

Eppu minä kohta kolmekymmentä. Nyt se ei enää niin haittaa mutta silloin pikkasen kirpaisi kun lapset oli pieniä.

Liuta oli sitten sellaisiakin jouluja, että oli 1joulun päivistä vapaa, harvoin kaksi.
        Kokonaan vapaat joulut mahtuu yhdenkäden sormiin.
        Kerrankin muistan, kun pyysin pomolta, että enkös saisi minäkin jouluvapaata.
        Juu, pomo hahmotti vuorolistaa, laittoi kaikki 3 päivää vapaaksi.
        Lista jäi kesken, kun joutui saisarlomille.
        Kun tulin vapaalta ja sijainen oli viimeistellyt listan ja pääpomo jo allekirjoittanut, eipä ollut yhtään vapaata enää jouluna.
        Hetken se risoi, mutta vain elämää...

• ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

Taidatte sitten olla hoitoalan ihmisiä kumpainenkin. Minut on aina valinnut työ, missä ainakin jouluaatto ja joulupäivä ovat olleet vapaat. Kesien hikisimmät päivät olen ollut töissä viimeiset 17v paitsi viime kesä. Sekin on ollut vähän vapaaehtoista, kiltti kun olen. Olen antanut latua niille, jotka sitä paremmin tarvitsevat.

Kiltteydestä puheenollen. Tein kerran sellaisen facen höpötestin, mikä tulen olemaan seuraavassa elämässä ja minäpä pääsen suoraan nirvanaan. Jihuu! En nimittäin ikinä haluaisi syntyä keneksikään muuksi.

• sitroen.
        eppu2 kirjoitti:

Liuta oli sitten sellaisiakin jouluja, että oli 1joulun päivistä vapaa, harvoin kaksi.
        Kokonaan vapaat joulut mahtuu yhdenkäden sormiin.
        Kerrankin muistan, kun pyysin pomolta, että enkös saisi minäkin jouluvapaata.
        Juu, pomo hahmotti vuorolistaa, laittoi kaikki 3 päivää vapaaksi.
        Lista jäi kesken, kun joutui saisarlomille.
        Kun tulin vapaalta ja sijainen oli viimeistellyt listan ja pääpomo jo allekirjoittanut, eipä ollut yhtään vapaata enää jouluna.
        Hetken se risoi, mutta vain elämää...

Ja minä kun olisin mielelläni ollut aina kaikki joulunpyhät töissä. Missä vuorossa tahansa. Kolminkertaisella palkalla. Eikä esinahkaa kyttäämässä ja haukkumassa...
        Vaan ne rahakkaammat päivät annettiin muille. Niille, joilla oli parempi pärstäkerroin ja ruskea kieli.

• Kaupunkilainen

Ei ole mitään stressiä, kun ei ole lapsia ja vanhukset asuvat kaukana (lisäksi heillä on muuta seuraa), niin ettei pyhinä tarvitse sukuloida. Kortteja lähetän hiukan toista tusinaa, mutta siinähän ei ole paljon vaivaa, kun pitää osoitteet ajan tasalla. Lahjoja ostamme mieheni kanssa vain toisillemme, etukäteen tehdystä listasta valiten kulloinkin sovitun määrän. Ruokalista vaihtuu joka vuosi, perinteisistä lajeista ovat mukana molempien suosikit, mutta muuten voidaan syödä ihan mitä tahansa.

Nyt on vielä ensimmäinen vuosi, kun olemme molemmat eläkkeellä, niin voi myös jouluherkut tehdä ihan omaan tahtiinsa.

Suoraan sanoen en kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat, että jouluna on pakko tehdä sitä, tätä ja tuota. Aikuinen ihminen voi viettää joulunsa juuri niin kuin itse haluaa. Jos lapset haluavat välttämättä tietyt ruokalajit (esim.), heidän kanssaan voi sopia työnjaosta, yksi tekee kinkun, toinen laatikot, kolmas rosollin jne. Kaikkia sukulaisia ei tarvitse tavata juuri joulun aikaan, siinäkin voi harrastaa vuorottelua niin, ettei kenenkään joulukausi mene paikasta toiseen suhaamiseksi.

• bessie*

Vietän.

'Kaupallinen' joulu on minulle ainoa oikea joulu.

Hengellinen ja hiljentyvä joulu ei kiinnosta pätkän vertaa, hartaaksi heittäytyminen ihan mahdotonta minulle.

Jouluina minun ei onnekseni ole koskaan tarvinnut stressata mistään, toisin kuin esim. juhannuksina.

• .Siilimuori

Mie ilokseni tännään huomasin et syksyllä kukkapurkkiin istuttamani tammenterho on puhkaissut mullasta tiensä kalpeaan valoon, ihana pieni verso tullut esiin mullasta. Taidan antaa sen jollekin joululahjaksi :).

• eppu2

Kävin lauantaina mökillä tarkistuskierroksella ja kas, ulkoruukussa orvokki kukki täyttä häkää, monta kukkaa.

• .Siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

Kävin lauantaina mökillä tarkistuskierroksella ja kas, ulkoruukussa orvokki kukki täyttä häkää, monta kukkaa.

Harmaan pimeän syksyn pieniä ilonaiheita :). Kasveillakin on Elämä.

• sitroen.

Minulla on lähes 40 tammenterhoa taimella. 1-30 cm. Miten lienee alkukesästä kun aion istuttaa ne ulos. Yksi Oulustakin kerätty terho on taimella ja kaksi muuta juuren kasvattanut. Vajaat 10 tammea olen Oulusta löytänyt ja tiettävästi vain yksi tehnyt terhoja eikä kukaan tiennyt, lisääntyykö se tällä korkeudella vai ei.
        Muut ovat etelärannikolta ja kahta lajia joista toinen on metsätammi ja toista en tiedä.

• .Siilimuori
        sitroen. kirjoitti:

Minulla on lähes 40 tammenterhoa taimella. 1-30 cm. Miten lienee alkukesästä kun aion istuttaa ne ulos. Yksi Oulustakin kerätty terho on taimella ja kaksi muuta juuren kasvattanut. Vajaat 10 tammea olen Oulusta löytänyt ja tiettävästi vain yksi tehnyt terhoja eikä kukaan tiennyt, lisääntyykö se tällä korkeudella vai ei.
        Muut ovat etelärannikolta ja kahta lajia joista toinen on metsätammi ja toista en tiedä.

Mulla on pihassa tammi, jonka edellinen asukas istuttanut. Tänä kesänä teki ekaa kertaa peukalonpään kokoisia terhoja. Kaksi istuin uteliaisuuttani sisälle kukkapurkkiin, toinen niistä nyt itänyt. Missä tilassa säilytät nuo tammet ja tammimetsänkö aiot perustaa :)?

• sitroen.
        .Siilimuori kirjoitti:

Mulla on pihassa tammi, jonka edellinen asukas istuttanut. Tänä kesänä teki ekaa kertaa peukalonpään kokoisia terhoja. Kaksi istuin uteliaisuuttani sisälle kukkapurkkiin, toinen niistä nyt itänyt. Missä tilassa säilytät nuo tammet ja tammimetsänkö aiot perustaa :)?

Ihan ovat sisällä ja purkkina maitopurkki ihan täynnä multaa. Pohjassa pari reikää ja mursketta vähän alla. Tammelle pitää olla syvä purkki, tekee pitkän ja vankan juuren; puuhan se on ja iso puu onkin.
        Jos kesään asti selviävät niin sitten siinä onkin homma, että saan liiat muille jaeltua. Itsellä on muutamalle paikka katsottuna mihin vien. Ei vain kävisi pupu popsimassa pois...
        Niitä Oulun tammenterhoja on nyt puolisenkymmentä itänyt, joten ainakin itäviä terhoja tekee tälläkin korkeudella. Luultavasti tämä ei ole metsätammi vaan joku muu.

• .Siilimmuori
        sitroen. kirjoitti:

Ihan ovat sisällä ja purkkina maitopurkki ihan täynnä multaa. Pohjassa pari reikää ja mursketta vähän alla. Tammelle pitää olla syvä purkki, tekee pitkän ja vankan juuren; puuhan se on ja iso puu onkin.
        Jos kesään asti selviävät niin sitten siinä onkin homma, että saan liiat muille jaeltua. Itsellä on muutamalle paikka katsottuna mihin vien. Ei vain kävisi pupu popsimassa pois...
        Niitä Oulun tammenterhoja on nyt puolisenkymmentä itänyt, joten ainakin itäviä terhoja tekee tälläkin korkeudella. Luultavasti tämä ei ole metsätammi vaan joku muu.

Mulla on Oulun korkeuksilla kaksi tammea pihassa, toinen on istutettu joskus 80-luvun puolivälissä, toinen nyt varmaan jottain kuusi vuotta sitten. Pupu söi tuon pienemmän pariin otteeseen aivan maata myöten ennen kuin ymmärsin laittaa verkon ympärille. Isompi teki nyt nuo terhot ja kukkapurkissa sisällä sen jälkeläinen. Saa nähdä onko liian pienessä purkissa. Molempien pihassa kasvavien tammen terhot tuotu Virosta ja Itä-Suomesta.

• SYDÄMEN PEILI

Oisit antanut miulle, oisin syönynnä sen :)

• SYDÄMEN PEILI

Oisit antanut miulle, oisin syönynnä sen:)

• Kenelle osoitit?
        SYDÄMEN PEILI kirjoitti:

Oisit antanut miulle, oisin syönynnä sen :)

Minkä syöny?

• SYDÄMEN PEILI
        SYDÄMEN PEILI kirjoitti:

Oisit antanut miulle, oisin syönynnä sen:)

Siilimuorille:
        Mie ilokseni tännään huomasin et syksyllä kukkapurkkiin istuttamani tammenterho on puhkaissut mullasta tiensä kalpeaan valoon, ihana pieni verso tullut esiin mullasta. Taidan antaa sen jollekin joululahjaksi :).

Voi, jos oisit antanu miulle..oisin pureskellut pähkinää. Tammenterhohan on pähkinä.
        Miten siulla niin monta, viittaatko Raamattuun?

• .Siilimuori
        SYDÄMEN PEILI kirjoitti:

Siilimuorille:

Voi, jos oisit antanu miulle..oisin pureskellut pähkinää. Tammenterhohan on pähkinä.
        Miten siulla niin monta, viittaatko Raamattuun?

Ei sitä enää saa syödä kun se on jo 20ck korkea tammenalku. Laioin kuvan sitä tuohon profiilikuvaksi muttei näy vielä, joten laitan myöhemmin. Hoitaasti vaihtuu.

Oman pihan tammesta kolme peukalonpäänkokoista, toiset eivät ainakaan vielä ole itäneet joten tuo on ainut.

• .Siilimuori kirjoitti:

Ei sitä enää saa syödä kun se on jo 20ck korkea tammenalku. Laioin kuvan sitä tuohon profiilikuvaksi muttei näy vielä, joten laitan myöhemmin. Hoitaasti vaihtuu.

Oman pihan tammesta kolme peukalonpäänkokoista, toiset eivät ainakaan vielä ole itäneet joten tuo on ainut.

Tässä kuva tammenalusta.

• SYDÄMEN PEILI

Jouluhan ajoittuu nyt torstaiksi, aatto ke. Siinä mielessä keskelle viikkoa.

On erittäin surullista, jos viettää totaalisen yksinäisen Joulun. Minulla sentään läheisiä, jotka rakkaita ja muistan heitä muulloinkin, kuin Jouluna. Varmaankin alitajuisesti joka pvä.

Niin. Pyhän Nikolauksen vuoksi kehittyi idea joulupukista, muista traditioista en ole varma, tannenbaum esim?

Joulussa mielestäni on tärkeintä rauhallisuus, hiljentyminen sekä oman elämän merkityksen arvostaminen. Aina ei todella tule ajateltua, että kaikki on niin rajallista ja ennalta arvaamatontakin.

Joulun aikaan myös tulee mieleen ne läheiset, jotka ovat jo poisnukkuneet. Tulee käytyä kirkossa ja haudoilla.

Usein ihminen herkistyy Jouluna, en ole varma miksi :)

Hyvää Joulunaikaa !

• ent. siivoojaparka

Minä en tuota ole koskaan ymmärtänyt ja tulen tuski koskaan ymmärtämäänkään: "Joulun aikaan myös tulee mieleen ne läheiset, jotka ovat jo poisnukkuneet. Tulee käytyä kirkossa ja haudoilla."

Minulla ainakin on ne poisnukkuneet läheiset mielessä paljon muulloinkin ja häveten täytyy tunnustaa, että joulu meinaa mennä sitten sellaisessa hulinassa elävien kanssa, että heidät hetkeksi jopa unohtaa.

• SYDÄMEN PEILI

Tarkoitin asiaa noin yleisesti. Usein Joulu rasittaa liikaakin, koska täytyy suunnitella asioita ja miettiä lahjatoiveita. Sitä inhoan.

Kyllä edesmenneet ovat mielessä aivan muulloinkin. Hyvää Joulua sinulle.

• Noista kirkkokonserteista otin juuri kantaa facesivullani eli, vaikka olen muusikko, en ymmärrä, kuinka srk:t antavat esiintyjien myydä pakollisia pääsylippuja kirkkoihin. Olen itsekin esiintynyt lukuisissa kirkoissa, mutta ikinä en ole suostunut enkä suostu rahastamaan kirkossa esittämälläni musiikilla. Usein tosin srk on maksanut palkkion esiintymisestä ja siitä olen iloinen ja kiitollinen ja se on monta kerta helpottanut tiukkaa elämääni, mutta aina konserttiini on saanut tulla ihan ilmaiseksi. Näin kirkko mielestäni palvelee ihmisiä; tarjoamalla mahdollisuuden tulla lepäämään kauniin musiikin parissa.

Muutaman kerran srk on maksanut vain matkakulut sopimuksen mukaan ja minä (ja muut esiintyjät) olen/olemme myyneet vapaaehtoisia ohjelmia, joita siis ei todellakaan ole ollut pakko ostaa. En edes oleta, että perhe, josta tulee monta henkilöä kirkkokonserttiin, ostaisi kaikille oman ohjelman.

Levollista, iloista, valoisaa joulunaikaa kaikille!

• ------'

Esim. tässä muutama viikko sitten kirkossa olevaan joulukonserttin maksoi lippu 35€ /henkilö. Päätimme että emme maksa niin paljon ja jäimme kotiin. Kuulin ettei siellä tainnut olla kuin muutama henkilö kuuntelemassa.

Joulukortit tein ja olen tehnyt melkein aina itse. Olen jo laittanut postiinkin.

Poisnukkuneet ovat aina mielessä, eivätkä omaiset ja tuttavat milloinkaan varmaan unohdu. Vien haudoille kynttilän siellä käydessäni. Kesällä käyn kukkia kastelemassa.

Tahtoo nykyisin olla ettei osaa ostaa mieleistä lahjaa nuoremmille, melkeinpä saisi antaa rahana, vaikka jotenkin se kylmältä tunnostaa.

• Joulu joka 5. vuosi

En huomannut tätä ketjua kun olin niin tohkeissani uudesta lakialoiteideastani:)

Mun jouluni näkee tuosta aloituksesta että pitäiskö joulu olla vain joka 5. vuosi (parempi olis kun ei silloinkaan)

• demeter1

Äläs nyt (joulu joka 5.vuosi). Kauppiaat ja muut työtätekevät eivät taitaisi tykätä tuosta lakialoitteesta...

Minäkään en tykkäisi jouluihminen kun olen...

Joulu ei ole koskaan aiheuttanut minulle stressiä. Minkä teen, sen teen mielelläni. Kortteja olen tuossa lähettämässä ja lanttulaatikot laitetaan uuniin tänään. Menekki on niin kova, että laitan pakastimeen osan. Taatelikakkuja teen myös useita, annan niitä lahjaksikin.
        Vaan kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun eräs nuori perhe ilmoitti, ettei tahdo lahjoja (vain raha kelpaa). Viedään sekin ilo ihmiseltä..))
        No, kukaan ei estä meitä vanhoja laittamasta sellaista joulua, mistä tykkäämme. Ystävät ovat onneksi samoilla linjoilla, joten eiköhän siitä juhlasta saada nauttia...

• Joulu on minulle ilon ja valon juhla.
      Ei hiljentymistä tuijottamaan kynttilää ja veisaamaan virsiä metsän keskellä pienessä tuvassa. Joulu on lahjojen antamisen iloa, lasten iloista naurua, kirkkaita lastenääniä ja pienten jalkojen tassutusta. Joulu on tamburiinien helistystä, keltaisia perhosia ja perheen kokoontumista joulukuusen tai seimen ympärille iloitsemaan joulun sanomasta. Keskeisenä teemana on kevyt, helisevä ilo, ei synkkä tuijottava hartaus.

Katselin juuri videon jouluvalojen sytyttämisestä jossain kaukana, menneisyyteni maassa.
      Miksi me olemme tehneet joulusta raskaan, ikävän, stressatun juhlan?

• älä yleistä

Ketkä ihmen me?

Minä ja me, emme ole tehneet?

• ent. siivoojaparka
        älä yleistä kirjoitti:

Ketkä ihmen me?

Minä ja me, emme ole tehneet?

Nii. Paloma se jaksaa tuosta joulusta hössätä. Eikös se jo marraskuun alussa alkanut hänelle siitä proletäärijoulusta? Eikö sitä silloin voi jo sanoa vähintäänkin stressatuksi juhlaksi?

Senverran minäkin olen jo alkanut stressaamaan, että vedin eilen verhot alas ja matot lattioilta. Jospa ne jouluun mennessä saisi takaisin paikoilleen. Ikkunanpesun näkyy luonto hoitavan puolestani. Pieksää vettä niihin oikein urakalla. Siitä sen näkee, että ei kannata tehdä mitään, ennenkuin on ensin odotellut jonkun toisen tekevän sen.

Nyt tässä kipristelen, kun alkaa tupakat loppumaan ja tommonen ilma. Tuleeko tästä sitten nikotiinipurkkapäivä. Nyt olisi oikea koiran ilma, mutta kun sekin ymmärsi oman ja ulkoiluttajansa parhaan.

• k/k

Palomalle.
        Aika hyvin osasit kiteyttää joulun ajan,valon aikahan se on,iloisen valon nimenomaan.
        Mun joulus on mahdollisimman paljon rauhallisuutta mut se kirkasta ,valon täyttämää ,rauhallisuutta.
        MEinaan lainata ajatustas.

• .Siilimuori

Joulu on:
      - jouluaatto on joulusaunan lempeä löyly oikeassa kynttilänvalossa
      - joulukuusi olohuoneessa perinteisin koristein koristeltu
      - riisipuro ja rusinasoppa
      - suklaakonvehdit
      - hedelmät
      - kynttilänvaloa
      - joulurauhan julistus televisiosta tai radiosta
      - perinteiset jouluruoat, kinkut sun muut rosollit ja tortut
      - joululaulut
      - vierailut vanhusten luona
      - lapset
      - kynttilöin valaistu hautausmaa
      - rauha

• ent. siivoojaparka

Minä kerron sitten joulun jälkeen, mitä joulu oli. Tiedä ainakaan minun elämässäni koskaan mennä etukäteen sanomaan, mitä mikäkin on.

• ent. siivoojaparka kirjoitti:

Minä kerron sitten joulun jälkeen, mitä joulu oli. Tiedä ainakaan minun elämässäni koskaan mennä etukäteen sanomaan, mitä mikäkin on.

"ent. siivoojaparka"

Tässä, ole hyvä.
        Tuottakoon laatimani rukous sinulle rauhaa ja rakkautta elämääsi.

"Jos huomenna päivä on samanlainen
        kun ollut on päättyvä tämä.

Minä olisin taaskin onnellinen
        pidä siitä huoli elämä"

Minä laitan loppu-sanomaksi Hyi olkoon!
        Laita sinä omasi.
        Jos katsot tarpeelliseksi.
        Vaikkapa "niin olkoon" :)

H.

• ent. siivoojaparka
        hunksz kirjoitti:

"ent. siivoojaparka"

Tässä, ole hyvä.

pidä siitä huoli elämä"

Laita sinä omasi.

H.

Kaunein kuulemani rukous. Hiiten kaikki muut lorut.

• onpa kiva
        hunksz kirjoitti:

"ent. siivoojaparka"

Tässä, ole hyvä.

pidä siitä huoli elämä"

Laita sinä omasi.

H.

Päivä murmelina, ihminen elää saman päivän yhä uudelleen ja uudelleen.

• onpa kiva kirjoitti:

Päivä murmelina, ihminen elää saman päivän yhä uudelleen ja uudelleen.

"onpa kiva"

Minulleko?

H.

• onpa kiva
        hunksz kirjoitti:

"onpa kiva"

Minulleko?

H.

Hoo, ei kun Bill Murphylle.

• onpa kiva
        onpa kiva kirjoitti:

Hoo, ei kun Bill Murphylle.

Sori Bill Murray piti olla.

• .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Ajaa, minä tiedän että minulle joulun tuo nuo edellämainitut, ainakin se on jokavuotinen suunnitelma jolla se joulu on aina tullut :).Siis ei puhettakaan että ajelehtisin suunnittelematta ja siitä että mitä minulle joulu on.

• ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

Ajaa, minä tiedän että minulle joulun tuo nuo edellämainitut, ainakin se on jokavuotinen suunnitelma jolla se joulu on aina tullut :).Siis ei puhettakaan että ajelehtisin suunnittelematta ja siitä että mitä minulle joulu on.

Joulurauhan julistusta ja joulukuusta vaille minulla on sit näköjään joulu ympäri vuoden.

• .Siilimuori

Joulurauhan julistusta ja joulukuusta vaille minulla on sit näköjään joulu ympäri vuoden.

No ei sun tartte minun jouluuni mukautua, vietä toki vaan omasi :).

• ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

No ei sun tartte minun jouluuni mukautua, vietä toki vaan omasi :).

Voi ei. Siihen en kenenkään lupaa tarvitse.

• .Siilimuori

Voi ei. Siihen en kenenkään lupaa tarvitse.

Hyi olkoon :)

• ;)))

Kaunein kuulemani rukous. Hiiten kaikki muut lorut.

Voihan nenu.

• SYDÄMEN PEILI

Tammesta tulikin mieleen vertauksia, joita voidaan leikitellen suhteuttaa Jouluun ja joilla on toki myös psykologinen sanomansa :)

Tammi-pelin voi pelata nopeasti ja nappuloiden ylikin hyppiä, kuten Joulun voi viettää juoksujalkaa, kiireellä pilaten ja kerätä itselleen pisteet tehdyistä ruokalajeista, jos esim. Tammipöydässä istuu vihan ja halveksunnan ansainnut sukulainen.

Tammen taimet voi verraten suhteuttaa Raamatun sanomaan, eli siis, mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee täynnä voimaa. Uskontollakin voi siis leikkiä näin.

Tammi on Kalevalassa, se on myös ylijumala Zeuksen synnyinpuu. Kalevalaakin pystyy kilpalauluineen toki soveltamaan Joululauluissa, kumpi laulaa kernaammin, minä vaiko tuo ns.kilpailija.

Tammipuusta ruumisarkutkin tehty. Eli Jalopuu Tammi kelpaa hyvin kantamaan raskaimmankin Joulukuorman, ei siis muuta kuin Tammesta tehtyjä puulaatikoita lahjoiksi :)

Hmm. Tammi nähdään usein kolmihaarautuvaisena, elikkä näin ollen liitettävissä myöskin Jumalan kolmiyhteyteen. Uuspakanat taas peilaavat puun muotoa lepopaikkana, jolla jokin istuu tms. Tammi on Elämänpuu, juuret maassa, ylin taivaassa, viitaten kristillisiin ja muihin uskonnollisiin katsomuksiin ja ihmisen vaellukseen täällä maan kamaralla.

Vitsinä ja ajatelmina nämä, tuli vain mieleeni.

• L - L

Valmistelut on hoidettu. Stressittä!

Vaimoni näkyi postittavan kortit eilen. Ulkkariystävämme ovat kuolleet joten minun ei tarvinnut kirjoitella mitään.
      Eilen hän myös nosti olkipukin ikkunalaudalle, tyttäremme aikanaan antaman, liikkuvan keramiikkasysteemin pöydälle ja petrokemia merkkiset joulutähdet maljakkoon joten kaikki on valmista.

Vaimon ollessa nyt harmaahapsien pikkujouluissa niin, tehdessäni joulusiivousta, havaitsin yhdessä nurkassa lahjuskassinkin.

Jälkipolvista kaksi pykälää menee Lappiin ja ko. koplan tapaamme sunnuntaina ristiäisissä.

Eipä ole pahempia paineita. Jätin väliin tämän illan punttipatujen pikkujoulunkin.

• Ulkomaille on joulukortit jo lähteneet, paitsi Suomeen lähtevät jotka veimme postiin tänään. Lähelle ehtivät vielä vaikka viikon alusta. Joululahjoja on kerääntynyt yläkerran tv-huoneen sohvalle jo aikamoinen kasa paketoitavaksi, osa kaupoista ostettuja, osa netistä tilattuja. Jouluvalmistelut edistyvät suunnitelmien mukaisesti. Eli homma taas kerran hanskassa ja sitten kun kaikki käytännöllinen on hoidettu voikin keskittyä joulun perusideaan: viettämään laatuaikaa läheisten ja rakkaiden kanssa,

• ent. siivoojaparka

Sekö on sitten proletäärijoulu jo ohi? Minulle on vihjailtu, että olisi kiva jos joulupukki toisi auton peruutuskameran. Onneksi en ole joulupukki.

Eikö tässä ole vielä pari viikkoa jouluun? Lämpökynttilöitä ostin 50kpl. Senverran jotain... Vietän mieluummin laatuaikaa läheisteni kanssa kuin hössään jouluvalmisteluja. Viime yönä meidän laatuaika oli kahden tunnin kuutamokävely.

• ent. siivoojaparka kirjoitti:

Sekö on sitten proletäärijoulu jo ohi? Minulle on vihjailtu, että olisi kiva jos joulupukki toisi auton peruutuskameran. Onneksi en ole joulupukki.

Eikö tässä ole vielä pari viikkoa jouluun? Lämpökynttilöitä ostin 50kpl. Senverran jotain... Vietän mieluummin laatuaikaa läheisteni kanssa kuin hössään jouluvalmisteluja. Viime yönä meidän laatuaika oli kahden tunnin kuutamokävely.

On tässä vielä aikaa hankkia kalliita ja kaukaa tilattavia joululahjoja, mutta minulla alkaa budjetti olla jo loppuunkäytetty ja jäljellä on vain silleen että riittää joulusapuskoihin ja kalsari-ja sukkapaketteihin . Pienet pojat ovat jo saaneet lahjansa: kääpiöhamsterit ja häkit plus tilpehöörit. Toivottavasti ovat vielä hengissä jouluna.

• et. siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

On tässä vielä aikaa hankkia kalliita ja kaukaa tilattavia joululahjoja, mutta minulla alkaa budjetti olla jo loppuunkäytetty ja jäljellä on vain silleen että riittää joulusapuskoihin ja kalsari-ja sukkapaketteihin . Pienet pojat ovat jo saaneet lahjansa: kääpiöhamsterit ja häkit plus tilpehöörit. Toivottavasti ovat vielä hengissä jouluna.

Hamstereissa on se ikävä puoli, että ne ei elä niin kovin monta vuotta. Vai oliko niin, etten osannut hoitaa niitä oikein? Minulla ehti olla monta paria, kunnes tuli tuo kissa. Ensimmäiset hamsterit löysin ostoskeskuksessa siivouskomerostani. Olivat karanneet eläinkaupasta. En minä tiennyt mitä ne oli, luulin jonkun lajin hiiriksi. Syöttelin niitä viikon ja laitoin pullonkorkkiin niille aina vettä. Sitten alkoi pelottamaan, että viikonloppusiivooja murhaa ne, kun näkee. Kävin kysymässä eläinkaupassa, saisinko ostaa ne "hiiret". Lupasivat ilmaiseksi, jos saan ne kiinni. Eihän ne ollut kun kerätä häkkiin. Illalla kotona kauhistuin, kun niitten posket alkoi pullistella niin kummallisesti ja soitin yhdelle likkojen kaverille, joka tietää kaiken pikkueläimistä, että mikä näitä hiiriä oikein vaivaa, hammassärkykö. Hän tuli katsomaan ja heitti selkäkeikkanaurun; hamstereita nämä on eikä hiiriä. Silloin piti alkaa opiskelemaan hamsterinhoidosta.

• et. siivoojaparka kirjoitti:

Hamstereissa on se ikävä puoli, että ne ei elä niin kovin monta vuotta. Vai oliko niin, etten osannut hoitaa niitä oikein? Minulla ehti olla monta paria, kunnes tuli tuo kissa. Ensimmäiset hamsterit löysin ostoskeskuksessa siivouskomerostani. Olivat karanneet eläinkaupasta. En minä tiennyt mitä ne oli, luulin jonkun lajin hiiriksi. Syöttelin niitä viikon ja laitoin pullonkorkkiin niille aina vettä. Sitten alkoi pelottamaan, että viikonloppusiivooja murhaa ne, kun näkee. Kävin kysymässä eläinkaupassa, saisinko ostaa ne "hiiret". Lupasivat ilmaiseksi, jos saan ne kiinni. Eihän ne ollut kun kerätä häkkiin. Illalla kotona kauhistuin, kun niitten posket alkoi pullistella niin kummallisesti ja soitin yhdelle likkojen kaverille, joka tietää kaiken pikkueläimistä, että mikä näitä hiiriä oikein vaivaa, hammassärkykö. Hän tuli katsomaan ja heitti selkäkeikkanaurun; hamstereita nämä on eikä hiiriä. Silloin piti alkaa opiskelemaan hamsterinhoidosta.

Pojat kuulemma tietää että ne ei elä montaa vuotta. Minä olisin ostanut mieluummin marsuparin kun ne on mun mielestä söpömpiä, mutta tytär tykkäsi että niissä oli enemmän homaa kuin hamstereissa. Marsut on siitäkin parempia kun jos niihin kyllästyy niin niistä voi tehdä paistia ja vaikka grillata ne. Herkkuateria Andeilta ;)

• Pirre*
        et. siivoojaparka kirjoitti:

Niin ei ne elä kuin pari vuotta, ja voi ihme mikä parku kun ne kuolee, kahdella lapsenlapsellamme niitä oli ja eivät ole halunneet ottaa uusia, suru oli liian suuri.

• Pirre* kirjoitti:

Niin ei ne elä kuin pari vuotta, ja voi ihme mikä parku kun ne kuolee, kahdella lapsenlapsellamme niitä oli ja eivät ole halunneet ottaa uusia, suru oli liian suuri.

Pienempi pojista soitti minulle tänään ja kertoi että äiti myy hamsterit ja häkit; pikkupojan silmät ovat punaset ja kirvelevät ja kutiavat, eli nähtävästi allergiaa, mutta huomenna menevät näyttämään lääkärille ja luultavasti otattavat allergiatestit. Ikävää jos näin on, mutta tarvii katsella jotain muuta mieleistä heille, ehkä akvaario ja kaloja?

• allakkaan merkitty.

Tuleehan se joulu silti vaikka ei kakki sitä viettäisikään.

• kovamahainen.

Tulisi, jospa mulla tulisi myös kakki.

• ;-)
        kovamahainen. kirjoitti:

Tulisi, jospa mulla tulisi myös kakki.

Samat sanat.

Onko sinullakin poikittain tulossa vaan ei mahdu muuten kuin kääntymällä?

• kakkimatieteenprof.
        ;-) kirjoitti:

Samat sanat.

Onko sinullakin poikittain tulossa vaan ei mahdu muuten kuin kääntymällä?

:)) Minä olen yrittänyt syödä vain vähän, johan maha on ottanut nokkiinsa, ja toimii, jos toimii, milloinkaan. :))
        Onneksi maksa ei huutele hävyttömyyksiä, kuin Jopelle.

• t.l.

Minusta joulu on ihana ja ne jo nähdyt ohjelmatkin ja laulut.
      Lahjoja ei pidä hankkia kohteliaisuussyistä. Anna kortti tai lähetä, jos vain kohteliaisuudesta aiot. Mikään pakko ei ole edes korttia lähettää.
      Stressiä ei tuo. Olen aaton ja joulupäivän itsekseni, Tapaninpäivänä lapset perheineen ovat tervetulleita syömään ja vaikka yöksi jäämään halutessaan.
      Näin tällä kertaa. Tsemppiä sulle, "kyllä se siitä".

• Laiskan ja (aikaan)saamattoman elämä on tylsää ja tapahtumaköyhää. Pientä provoa tuossa lauseessa, mutta vain pientä :)

Ei ihmisen elämässä voi olla liikaa juhlaa. Enkä mä sillä tarkoita että baanalle pitäisi lähteä. Mutta eihän ne juhlat tule jos ei niitä tee. Perinteetkään ei pysy, ellei niiden eteen tee jotain, ja jos ne tympii, muuta ne.

Asiat voi muutenkin tehdä monella tavalla. Pakosta, ilolla, surulla.. sä olet oman elämäsi Master, sinä sen päätät. Pakko-joulutusta voi ajatella niinkin, että onneksi on nuo joille pitää keksiä lahjat, ja joiden luona pitää olla. Ja jos he ovat sulle ihan samantekeviä, niin vietä sitten joulu yksin. Äläkä pilaa muiden joulu-iloa sun tympääntymisellä.

• Pirre*

Joulu on ollut minulle tärkeä juhla, mutta enää en jaksa pestä seiniä, ikkunoita, mattoja, paistaa 200 karjalanpiirakkaa, enkä ruokkia paria kymmentä henkeä, nyt tahdon olla kahdestaan aaton ja sitten jos jouluruokailu kutsuja tulee, niin niihin menemme jos miehen kunto on niin hyvä että hänet saan autoon.

Toisaalta pienimmän aatto iloon olisi mukavaa osallistua..lasten myötä se parhain joulutunnelma syntyy. :)

• Me olemme suunnitelleet viettää ensi joulun jossain risteilyllä....olen aika sippi ja vieläkään en ole saanut kaikkia joulukoristuksia ullakolle, vaikka kuusi onkin jo pihalla. Asiaa hankaloittaa miehen pojan muuttoruljanssi jota olemme tehneet vaikka kuinka pitkään. Hän allekirjoitti vuokrasopimuksen syyskuun alusta mutta nyt neljän kuukauden kuluttua hän sai vihdoinkin kaiken tärkeimmän pakattua ja olemme käyneet nyt kolme tai neljä kertaa kuskaamassa hänen pussukoitaan ja nyssyköitään uuteen asuntoon. Oletan että talon siivoamiseen menee ainakin kuukausi.

• €ero
        Paloma.se.co kirjoitti:

Me olemme suunnitelleet viettää ensi joulun jossain risteilyllä....olen aika sippi ja vieläkään en ole saanut kaikkia joulukoristuksia ullakolle, vaikka kuusi onkin jo pihalla. Asiaa hankaloittaa miehen pojan muuttoruljanssi jota olemme tehneet vaikka kuinka pitkään. Hän allekirjoitti vuokrasopimuksen syyskuun alusta mutta nyt neljän kuukauden kuluttua hän sai vihdoinkin kaiken tärkeimmän pakattua ja olemme käyneet nyt kolme tai neljä kertaa kuskaamassa hänen pussukoitaan ja nyssyköitään uuteen asuntoon. Oletan että talon siivoamiseen menee ainakin kuukausi.

Niinpä niin paloma , jouluun ei ole pitkä matka mitä tulevaan jouluun tulee, tiedän jo etukäteen minkä joululahjan tulen antamaan, hyvä on olla ajoissa liikkeellä ettei tule matti myöhästä

• ...,,-'¨+

Siivosin juuri kaikki joulukoristeet piiloon ensi joulua varten.

• reppuriika

No jälleen se joulu on ohi ja saattaa se jäädä monen meikäläisen ikään ehtineelle jopa viimeiseksi. Vuosi on suhteellisen pitkä aika sen varrella ehtii sattua kaikenlaista. Jatkuvan päivän jo huomaa. Ei ole niin hämärää ja lumikin antaa lisää hohtoa.

• reppuriika

Mahtaa se olla joulu ainainen aikakauslehtien toimittajilla. Eräs sellainen kertoi, että usein kuvaukset, esim. kattaukset ja sisustusvinkit seuraavan kauden jouluartikkeleihin tehdään kesällä. Ulkona voi olla 30 astetta ja puut vihannoi, mutta pirtissä valmistetaan joulua.
      Ja on niitä jouluihmisiä että aloittavat joululahjojen miettimisen jo kesällä lomalla ollessaan. Tavallaan jossain määrin itsekin, kun kudon sukkia vanttuita Operaatio Joulunlapsi paketteihin.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe