Minä olen köyhä. Syksy on ollut tosi vaikea. Nyt tuntuu, että mitta tuli täyteen ja oli pakko purkaa turhautumista johonkin. Ensin hajosi silmälasit. Uusiin silmälaseihin ja silmälääkärikäyntiin en saanut toimeentulotukea. Toimeentulotukea saadakseen pitää olla todella köyhä. Matkat taittuu vanhalla polkupyörän rämällä. Täti kuoli Marraskuun lopussa ja hautajaisvalokuvatkin maksoi jotain. Piti myös ostaa uudet talvihousut koska ovat rikki. Rikkinäiset housut menee vielä työhousuina. Tänään olin parhaan ystävän luona. Ihmettelin miksi ystävä mulkoili ja katsoi vatsaani kotiin lähtiessä. Luulin ensin, että hän katsoi joulukilojani vatsassa. Ystäväni on aikaisemminkin arvostellut painoani ja koin vatsan töllistelyn loukkaavaksi. Sen ymmärtää, jos tuntemattomat mulkoillee ongelman huomatessaan, mutta ystävien kuulluu puhua asiat eikä mulkoilla. Nyt ystävä varmasti juoruaa, että olipa sillä repaleet housut. Kiireessä tuli laitettua rikkinäiset housut jalkaan.
Köyhyys ei ole kivaa
9
156
Vastaukset
- kaikkea sitä
on siinäkin "köyhä". suree kun ei ole tarpeeksi köyhä ja huonosti taloutensa hoitava, jotta saisi toimeentulotukea.
- hihi.
joo haluu olla rutiköyhä vaan ettei tarvii maksaa kaikkea ite. aika hölmöä.
Silmälaseja voi maksaa osamaksulla.
- ön köhä
kyl köhä sää öllä jös väin hälyää
- näis se vaa ol
Et snää haluu olla, sun vaan on pakko ol ku et muuhus pysty.
- Ei joulumieltä
Kiitos kaikille kommenteista. Tuohon purkautumiseen lisään. Uudet silmalasit toki sain, kun maksoin ne itse. Näillä kommentoijilla ei ole haujakaan kuinka kallit silmälasit olivat. Silmälasit olivat 450 euroa silmälääkäri 90 euroa. Yhteensä siis 540 euroa. Siinä oli pienituloisella maksamista. Säästin tilille rahaa, jotta ensi keväänä olisi varaa ostaa uusi polkupyörä. Säästössä oli jo pari sataa euroa. Sosiaalitoimen mielestä rahat kuului käyttää silmälaseihin enkä saanut harkinnan varaista toimeentulotukea. Köyhä ei siis saa säästää. En hoida raha-asioitani huonosti ,kuten jotkut väittää. Joulumieli oli vielä viime Perjantaina kateissa. Minä teen vuorotyötä. En kuitenkaan sillä rikastu. Työpaikalla oli hirveä jouluhärdelli. Pitkästä aikaa oli vihdoin edessä koko viikonloppu vapaata. Lauseesta: piti myös ostaa uudet talvihousut koska ovat rikki. Siitä puutuu sana vanha(koska vanhat ovat rikki), väsyneenä kun viestiä kirjoitiin.
- Onnellinen köyhä
Silmälasit voit korjata tilanteesta riippuen, ei tarvitse aina ostaa uusia. Tuubi pikaliimaa maksaa muutaman euron http://www.motonet.fi/fi/tuote/606309/Gorilla-Pikaliima-3g ja pikaliimalla rikkaatkin korjaavat silmälasejaan taikka ostavat Tokmannilta halvat lukulasit parilla kolmella eurolla taikka tilaavat netistä suojalasit vahvuuksilla http://www.teknosafe.fi/app/shop/list/-/open_path/0-00001-00199-00097-00223/cat_id/223. Hieman tilanteen mukaan.
Hautajaiskuvia saa digikameralla itsekin, ei siihen kalliita kuvaamoita tarvita ja teettää kuvat sitten itse tulostimella taikka jakaa kuvat digitaalisesti vaikkapa Picasan kautta.
Polkupyöriä saa halvalla käytettyjä, jopa lahoitetaan, ei tarvitse uutta.
Talvihousuja voit ostaa vaikkapa varustelekasta https://www.varusteleka.fi/fi/category/vaatteet/62
Tuttavien tuijotuksesta pääset eroon, kun lisäät liikuntaa ja vähennät epäterveellistä ruokaa. Vaan tsemppiä elämään ja hyvää joulua sinullekin! - viimesijaista
"Säästin tilille rahaa, jotta ensi keväänä olisi varaa ostaa uusi polkupyörä. Säästössä oli jo pari sataa euroa. Sosiaalitoimen mielestä rahat kuului käyttää silmälaseihin enkä saanut harkinnan varaista toimeentulotukea. Köyhä ei siis saa säästää."
Totta kai köyhä saa säästää. Mutta jos on tilillä säästörahoja, toimeentulotukilain mukaan sinulla ei ole silloin tarvetta saada toimeentulotukea. Yksinkertaista, eikö?
Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa silmälasit ihmiselle, jolla on tilillä rahaa? Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.- Bror-Erik
Kyllä meidän kunnassa korvataan hammasproteesitkin.Asunnet köyhässä kunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038172- 1105723
- 2855134
- 495013
- 763787
- 583011
- 662727
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222528Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292512- 452471