Kertokaa kokemuksista

iihop

Veljeni oli 1960-luvun lopulla Ruotsin Boråsissa pari vuotta työskennellen Algotsilla ja Borås Väferillä. Hän oli tuolloin nuori, alle 20-vuotias. Reissu varmaan oli osittain sellainen seikkailu, asunnot olivat mitä ihmeellisempiä vuokrahuoneita jne. En saanut häneltä selvää vastausta, olisiko sinne voinut jäädä pysyvästi asumaan.
Pitempään Ruotsiin jääneet voisivat kertoa, miksi he sinne jäivät? Myös mitkä seikat Suomeen paluuta puolsivat? Mikä esti Suomeen paluun jne. Saako ruotsalaisista ystäviä, vai ovatko he jotenkin 'bättre folkia'?
Joka tapauksessa arvostan ruotsinsuomalaisia, koska Ruotsiin muutto on kuitenkin melkoinen askel elämässä. Vaatii uskallusta.

5

128

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

Enemmän kun puolet elämästäni täällä Skoonessa elänneenä totean että oikea oli valintani.- Mä elämältä kaiken sain...... vain koira puuttuu, mutta kun jää eläkkeelle tulee varmasti hommattua ? Jos vielä henki pihisee :D (65 vielä töissä)

• DDDDDX

Paluumuuttajana voin sanoa kokemuksesta, ettei kannata Suomeen palata. Ruotsissa oli vakaa työpaikka 11v ja täällä joutui jo vuoden jälkeen työttömäksi mitä en Ruotsissa kokenut. Ajat toki ovat muuttuneet mutta perustilanne ei.Monesti vielä on mielessä lähtö täältä.

• Näin kävi

Teki kai se mieli joskus tulla takaisin Suomeen, mutta kun oli lapsia ja perhe, ruotsalainen mies, niin ei se niin helppoa ollutkaan. Entä se työpaikka siellä ja asunnot?
      Niin sitä tuli jäätyä tänne.

Olo on joskus ontto, mutta helppoahan se elämä on täällä.
      Kun ikävä iskee, niin teen risteilyn Suomeen, ja käyn aina kesällä lomilla Suomessa.

Näin vain kävi, ei ollut tarkoitus tulla tänne, mutta "kohtalo" heitti.

• isoäiti

Yli 40 vuotta täällä Boråsissa asuneena tuntuu kotiutuneensa tänne. Täällä on ollut töitä koko työelämän ajan,nyt olen jo eläkkeellä ja hankin tosiaan koiran vielä vanhoilla päivilläni. Tuskin olisi Suomessa paremmin pärjännyt. Täällä sai hankittua oman talon joka nyt on myyty ja asutaan pienemmässä mökissä vähän kaupungin ulkopuolella. Alkuun oli ikävä Suomeen mutta nyt on lapset ja lapsenlapset täällä ja Suomessa käydään vain joskus ja kun takaisin tulee tuntee tulevansa kotiin. Ruotsalaisista ei helpolla saa ystäviä,muutama on mutta ne ovat entisiä työkavereita.

• Onnieipotki

JOS OLET ASUNU RUOTSISSA 10-20-30-TAI YLI40 VUOTTA JA JÄÄT ELÄKKEELLE ÄLÄ VAIN TOTTAJUMALAUTA TUU SUOMEHEN ELÄKKEELLE,SUOMI KYNII ELÄKKEESI LAITTOMILLA "VAPAUTUSMENETELMÄ"SÄÄNNÖILLÄ.JOS OLET ASUNU VUOSIA RUOTSIS ET VIIHDY VARMASTI SUOMES MINULLA ON KOKEMUSTA,OLEN OLLUT RUOTTIS VOLVOLLA SKÖVDES BORLÄNGES STORAKOPPARPERGILLÄ,KATUNUOON KUN LÄHÄRIN POIS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3285
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3053
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1852
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1787
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1711
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1399
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe