Poika ei pysy muiden perässä

Äiti miettii

Minun poikani on nyt 3 ja puolivuotias noin.
Jo vauvasta asti kaikki liikkumiseen liittyvä on ollut hidasta ja vaikeaa, oppi kävelemään puolitoistavuotiaana.
Poika on siis liikkeissään ikäisiään kömpelömpi ja varovaisempi.
Tämä on alkanut haitata kavereiden kanssa olemista, lähinnä ulkona.
Kun muut lähtevät juoksemaan niin poika ei pysy muiden perässä.
Poika on luonteeltaan herkkä ja pohdiskeleva ja illalla sitten harmittelee kun ei osaa juosta jne:(.
Kun meillä oli 3 v neuvola niin yritin kysellä jos poika pääsisi vaikka fysioterapiaan, mutta terkka ei nähnyt sitä tarpeelliseksi.
Kuitenkin vähän huolestuttaa jo pojan tulevaisuuskin, minusta hän tarvitsisi jotain apuja tuohon liikkumiseen...mitä voisin tehdä?

1

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kömpelys

Onko tsekattu onko nivelet yliliikkuvat?

Se voi aiheuttaa epävarmuutta liikkeissä.

Entä onko poika sekä hienomotorisesti että karkeamotorisesti kömpelö?

Itse olin poikasi kaltainen vähän arempi ja epävarmempi lapsi. Ei se arkuus minua sinänsä satuttanut, vaan äitini reagointi: vieläkin, minun ollessa yli 30 v, hän jaksaa kertoa juttuja siitä, kuinka lapsena en osannut sitä, enkä osannut tätä ja siinäkin tilanteessa hiekkalaatikolla tai pulkkamäessä toimin niin tai näin ... Tätä olen saanut koko ikäni kuulla. Aina olen ollut jollain tavalla erilainen ja riittämätön. Ja aina on äiti sitä päivitellyt ja saanut hävetä, kuin muitten lapset ovat olleet jotain ihan muunlaisia.

En siis missään nimessä väitä, että toimisit nyt niin, kuin minun äitini - älä vedä hernettä nenuun.

Minun kohdallani motorinen kömpelyys oli vain karkeamotoriikan puolella. Olen kouluttanut itseni klassisen musiikin ammattilaiseksi. Joten se siitä.

Mutta älä tee asiasta vaikeampaa, kuin se on. Muista kertoa pojallesi, missä kaikessa hän on hyvä. Koeta nähdä hänen motorisessa kömpelyydessään myös hyvä puoli: ehkäpä hän ei syöksy päätäpahkaa juttuihin, ehkä harkitsee ennen? Onko varovaisuudesta nyt niin kovasti haittaa? Ei kaikkien tarvitse olla yhtä nopeita, eihän urheilukilpailuissakaan ole kuin yksi voittaja.

Uskon, että hänen kömpelyyttänsä vahingollisempikin tekijä on se, jos hän alkaa rakentamaan minäkuvaansa sen pohjalle. Hänen ja ympäristön suhtautuminen kömpelyyteen on siis se haittaavin tekijä. Anna hänelle siis positiivisia mielikuvia itsestä, löydä pojastasi vahvuudet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe