Ellin poksi on aaki raahallisille ja ystävällismielisille kulukijoelle. Puukot, puntarit, kirveet ja pitkät hampaat jätetään nurkan tuakse.
Mulle tulj näläkä ja uattelin pistee Callaween Muickua eli kalakukkoo pöötään.
Työhän tiijättä että se ee oekeestaan oo lintu vaen rukkiinen muna, jonka sisällä on läskiä ja kaloja. Lauluiäni muistuttaa pierua ja hengitys on pahanhajunen. Pessii torilla. Erikoisen ihastunu Kuopijon maesemmiin.
Kalakukon nautintaohje seoroo tässä:
"Elä uattele enempöö vuan naati ja tietennii maeskuttele..."
1. Avvoo paketti.
2. Poesta kiäreet.
3. Ota asseeks iso veihti ja kohtalaene huarukka.
4. Pane eväs ettees toloku pöyvälle (ei sua vapista).
5. Hätistä toeset loetommalle.
6. Pistä iso veihti kärki eellä kuko selekää ja leikkoo eestaas nykyttämällä kämmene kokkoene aukko kukon selekään.
7. Ota lämpäre kättees, paa voeta piälle ja hujjaata iäntä kohti. Se olj kuorta särpimeks.
8. Huokase ja raahotu, ota sitte huarukka kättees, kato kukon sissään ja tonkase.
9. Näläkäs lienöö jo iha tolokuton etkä sisällöstä sua vielä selevee - niikö.
10. Usko poes, eessäs on herkkuva! Se on aetoo Partas Hanna-vaenoon resetillä tehtyä savolaesta perinneruokoo. Oekeeta ahvenkalloo kylykikylessä toesta killoo ja välissä sitä ihteesä eli ison punasilimäse possun kylykee (helekuti hyvvee läskiä, tolokuttoma nuukasti lihhoo).
11. Lyöhä huarukkas syvemmälle hyvvään, ja mittee saet se kaekki on syötävvöö.
12. Avvoo tuas suus ja laeta lasti mänemää.
13. Ota huarukka poes suustas.
14. Elä aattele ennee enempöö vua naati ja
tietennii maeskuttele.
15. Ossootko piättee, kummasta tykkeet enemmä... nimittäen sisuksesta vae kuoresta...
16. Elähä hättäele! Anna vua huaruka heilua iha reippaasti, ruotoloita ei tarvihe pelätä.
17. Rööhtäse välillä ja oijo ihtees. Se parantaa ruokahaluva.
18. Isolla veihtellä suurenna reikee ja vuole kuorta lissee kitusiis.
19. Syö nii paljo että napa ruskaa.
20. Aperitiiviks soppii eriommaesesti kokkeljpiimä.
21. Jäläkiruovaks soppii huiluuruppeema alakovin puolellahööstettynä tönkkösuolatuilla muikuilla, iha vua huikopalaks ikkäeku varalta ettei näläkä piäse yllättämmään.
22. Ou varovaene, joskus suattaa kalakukko kovaiänisesti huutoo ja potkia vielä poestuessaannii...
***ELLIN POKSI***
55
2490
Vastaukset
- ellumari
kun varsin ohjeet annoit. Mulla on aena olla vaekeuksija kalakukon naattimisen kansa. Tykkeenhän minä tokkiisa,eekä parempoo sapuskoo ou olemassakaa kun Kuopijolaenen kalakukko, mutta justiinsa tuon asijan kansa oun kippuilla että miten sitä oekija oppisesti syyvään.Minä oun siitä reenasta vua aena haakanna ku luulin etti tarvihe huarukkata eekä veistä.
Nytpä ossoon ottoo omat vehkeet mukkaan kun mänen ens kerran Kuopijon torille.
Vuan suap kaet sitä kortteeriinnii viijä ja sielä syyvä veihen ja huarukan kansa ja piimee piäle hörpätä.
Olpa hyvä toennii että tielä poksissa tulin käämää, tiijenpähä tuassii yhen asijan enemmän ku uamusela.- Selema
Koetin kirjottoo tuonne 70 palstalle sulle vastaaksen siihen isosisko-pikkusisko juttuun, vaen en piässy! Ovet olj lukossa.
No, minä lueskelin sitä maenittua kirjoo, mitä se sannoo ku on kaks tyttöö perreessä.
Isosta siskosta tulloo kuulemma itepäenen ja ihtenäenen immeinen, johtajatyyppi :-)
Pikkusiskolla ee oo heleppoo ku hänen syntyissään on jo kaks naesta perreessä ja täytys yrittee antoo toestennii huomata oma naesillisuutesa. Pikkusisko suattaa pukkeutua naesellisemmin, kasvattaa pitkät kynnet, meikkoo ja on kaekella laella kiinnostunu ulukonäöstään, peilaeloo ja silleen...
Tämmösen perreen iso sisko onnistuu kuulemma parraeten semmosen miehen kansa, jolla itellään on vanahempia veljiä tae siskoja. :-) Että otappa selevee ens kerralla ku sopiva kantitaatti tulloo kohalle.
Ite kuulun semmoseen kolomikkoon keskellä 5-päestä lapslaumoo,
että myö oltiin niinku kolomoset, niin vähä on meillä ikäeroo. Nyt ymmärrän mitä varten myö
tapella nahistettiin niin paljo keskennään :-) - ellumari
Selema kirjoitti:
Koetin kirjottoo tuonne 70 palstalle sulle vastaaksen siihen isosisko-pikkusisko juttuun, vaen en piässy! Ovet olj lukossa.
No, minä lueskelin sitä maenittua kirjoo, mitä se sannoo ku on kaks tyttöö perreessä.
Isosta siskosta tulloo kuulemma itepäenen ja ihtenäenen immeinen, johtajatyyppi :-)
Pikkusiskolla ee oo heleppoo ku hänen syntyissään on jo kaks naesta perreessä ja täytys yrittee antoo toestennii huomata oma naesillisuutesa. Pikkusisko suattaa pukkeutua naesellisemmin, kasvattaa pitkät kynnet, meikkoo ja on kaekella laella kiinnostunu ulukonäöstään, peilaeloo ja silleen...
Tämmösen perreen iso sisko onnistuu kuulemma parraeten semmosen miehen kansa, jolla itellään on vanahempia veljiä tae siskoja. :-) Että otappa selevee ens kerralla ku sopiva kantitaatti tulloo kohalle.
että myö oltiin niinku kolomoset, niin vähä on meillä ikäeroo. Nyt ymmärrän mitä varten myö
tapella nahistettiin niin paljo keskennään :-)Tämä on nyt visiinni sitä telepatiata mistä tuo ZOZ nääti maeninnee tuola Juttutuvalla.
Minä "tunnen" nyt justiinsa sellasen miehen joka on perreen nuorin.
Siinä on vua sellanehhii varjopuolj, että se on kaekkiin vanehempiin siskoloehesa hemmottelema ja minä en oekeen miestä jaksas käävä passoomoo ennee tällä ijälä, mutta sitten on tuassii etuna, että se on minuva kaheksan vuotta nuoremp, että onpahan tässä puntaroemista otanko sen vae en. Ihe se ee kyllä vielä tiijä, että oun meinanna...suattas lähtijä Austraalijaan. - Selema
ellumari kirjoitti:
Tämä on nyt visiinni sitä telepatiata mistä tuo ZOZ nääti maeninnee tuola Juttutuvalla.
Minä "tunnen" nyt justiinsa sellasen miehen joka on perreen nuorin.
Siinä on vua sellanehhii varjopuolj, että se on kaekkiin vanehempiin siskoloehesa hemmottelema ja minä en oekeen miestä jaksas käävä passoomoo ennee tällä ijälä, mutta sitten on tuassii etuna, että se on minuva kaheksan vuotta nuoremp, että onpahan tässä puntaroemista otanko sen vae en. Ihe se ee kyllä vielä tiijä, että oun meinanna...suattas lähtijä Austraalijaan.Pikkuveljet antaa "johtoo" ihteesä, ne on siihen tottunna ;-)
Ja nuorempihhii on, mikä on vaen etuna! Naeset vanahenoo myöhemmin ku miehet.
Elä missään nimessä ota issoo veljee, semmosen kansa kuulema on aena hampaat yhessä ku molemmat haluaa piättee asijoesta!
Pittääkö se sinun kohalla paekkasa ku tämän kirjan mukkaan ison siskon parraat ystävättäret ovat pikkusiskoja, iästä ee niin väliä kuhan ovat pikkusiskoja :)? - ellumari
Selema kirjoitti:
Pikkuveljet antaa "johtoo" ihteesä, ne on siihen tottunna ;-)
Ja nuorempihhii on, mikä on vaen etuna! Naeset vanahenoo myöhemmin ku miehet.
Elä missään nimessä ota issoo veljee, semmosen kansa kuulema on aena hampaat yhessä ku molemmat haluaa piättee asijoesta!
Pittääkö se sinun kohalla paekkasa ku tämän kirjan mukkaan ison siskon parraat ystävättäret ovat pikkusiskoja, iästä ee niin väliä kuhan ovat pikkusiskoja :)?Vuan myöhän ollaan kun kissa ja koera.
Tämä on minua vuojen ja ykstoesta kuukautta nuoremp, eekä myö pärjätä millään laella.
Siskovaen tarkotan.
Tämä mies mitä meinoon...vaekka se ei ihe tiije, on nuoremp, tietennii...tiijethän sitä potensijakkii pittee olla. Minä oun tott...kuulla. - Selema
ellumari kirjoitti:
Vuan myöhän ollaan kun kissa ja koera.
Tämä on minua vuojen ja ykstoesta kuukautta nuoremp, eekä myö pärjätä millään laella.
Siskovaen tarkotan.
Tämä mies mitä meinoon...vaekka se ei ihe tiije, on nuoremp, tietennii...tiijethän sitä potensijakkii pittee olla. Minä oun tott...kuulla.että se oma pikkusisko on niinku ulukopuolella?
Muut ystävättäret, onko ne pikkusiskoja? - ellumari
Selema kirjoitti:
että se oma pikkusisko on niinku ulukopuolella?
Muut ystävättäret, onko ne pikkusiskoja?taenna uatella, että se sisko on ulukopuolinen. Sen oun kykllähii huomanna että aena oun sitä aattamassa olla milloen missäen asijassa jo pennuta lähtiin.
Puolustana, vaekka ee se huomoo, kun pittee ihestään selevyytenä.
Vuan ompahan ystävättärettii jottii vähän niinkun pikkusiskoja. Oekein aloinnii uatella kun tuolasen kysymyksen heitit, että ee minula issoon siskoon verrattavija ystävättärijä oukkaan. Sammoo ikkee olovia tae sitten nuorempoo kaliperija.
Ee ijän puolesta vuan niinkun muuten. Mitenkä en ossoo selittee, vaekka kaet sinä ymmärrättii.
Lapsuuvestakohan tuo johtunoo,kun sillon aena otin siskonnii syyt piällein vaekka se oes tehnä joskus pahhookii. Eepä tu olla taepuvaenen koeruuksiin tekkoon sillä laella kun ihe olin.
Tämähän männöökii Selema meiltä melekein pykolookian puolele. - Selema
ellumari kirjoitti:
taenna uatella, että se sisko on ulukopuolinen. Sen oun kykllähii huomanna että aena oun sitä aattamassa olla milloen missäen asijassa jo pennuta lähtiin.
Puolustana, vaekka ee se huomoo, kun pittee ihestään selevyytenä.
Vuan ompahan ystävättärettii jottii vähän niinkun pikkusiskoja. Oekein aloinnii uatella kun tuolasen kysymyksen heitit, että ee minula issoon siskoon verrattavija ystävättärijä oukkaan. Sammoo ikkee olovia tae sitten nuorempoo kaliperija.
Ee ijän puolesta vuan niinkun muuten. Mitenkä en ossoo selittee, vaekka kaet sinä ymmärrättii.
Lapsuuvestakohan tuo johtunoo,kun sillon aena otin siskonnii syyt piällein vaekka se oes tehnä joskus pahhookii. Eepä tu olla taepuvaenen koeruuksiin tekkoon sillä laella kun ihe olin.
Tämähän männöökii Selema meiltä melekein pykolookian puolele.En meinanna suaha ihteen poksille ku kirjotin salasanan savonmurteella :D
Niin sitä min hunteerasin että onko sinun ystävättäret semmosia joilla on isoja siskoja, että hyö ite ovat pikkusiskoja?
Sykolookian puolelle tämä pyörähtää, mutta se kuuluu siihen summeeseen lokkikkaan, että tulloo ihan arvoomata intellikentimmäks :D ja alakaa miettiä asijoeta.
Sitä summeeta lokiikkaa tarvihtis käättee enemmän näellä palstoella.
Saen muuten meilin yheltä ihmiseltä, joka ee tykkee huumorista ja sitä ee pitäs missään nimessä tiällä viljellä. Ee kaet tämäkää mittää huumoria oo, savon murretta vaen :-) Mikähän siinähii muka on, että ku puhhuu murteella niin sen pitäs markkeerata aatomaattisesti että yrittää vitsiä viäntee?
Sitte on joku maeninna ettei tykkee murteista, vaekka sitä huastetaan vaen tiällä poksin sisällä.
Monikaa ee tykkee riitelystä, sitä kyllä on ihan liikoo. Ja siitä asijasta oon sammoo mieltä.
Mitä vaehtoehtoja jiäpi jälelle?
Valamiit linkit. Valamiit ajatukset. Valamiit hauskuutukset (jos niitä uskaltaa tänne ängetä).
Keksitkö lissee? - ellumari
Selema kirjoitti:
En meinanna suaha ihteen poksille ku kirjotin salasanan savonmurteella :D
Niin sitä min hunteerasin että onko sinun ystävättäret semmosia joilla on isoja siskoja, että hyö ite ovat pikkusiskoja?
Sykolookian puolelle tämä pyörähtää, mutta se kuuluu siihen summeeseen lokkikkaan, että tulloo ihan arvoomata intellikentimmäks :D ja alakaa miettiä asijoeta.
Saen muuten meilin yheltä ihmiseltä, joka ee tykkee huumorista ja sitä ee pitäs missään nimessä tiällä viljellä. Ee kaet tämäkää mittää huumoria oo, savon murretta vaen :-) Mikähän siinähii muka on, että ku puhhuu murteella niin sen pitäs markkeerata aatomaattisesti että yrittää vitsiä viäntee?
Sitte on joku maeninna ettei tykkee murteista, vaekka sitä huastetaan vaen tiällä poksin sisällä.
Monikaa ee tykkee riitelystä, sitä kyllä on ihan liikoo. Ja siitä asijasta oon sammoo mieltä.
Valamiit linkit. Valamiit ajatukset. Valamiit hauskuutukset (jos niitä uskaltaa tänne ängetä).
Keksitkö lissee?huumorija eekä murteita.
Nehän on elämän eliksiirj.
Onkohan tämä savon murre sitten joihennii mielestä niin haaskoo että männöö huumorista, vaekka kuivoo asijata huastas.
Mitteepä jiäp jälele kun linkit ja tuassii linkit ja molloominen tietennii.
Tiälä poksissa myö ei linkkijä essiin kaeveta, eekä riijellä, mutta niinkun näky, niin osataan myö huastoo viksustihhii. Sykolookisijahii ropleemoita pohiskella ja kaekeessa löötyy.
Tuosta sykolookijasta puhheen ollen, minun kavereissa on kyllä kaikenlaesista perreista kotosiin olovija. Aenuita penskoja, on suurlapsisen perreen keskimmäenennii,kaekkein vanahin ja laijasta laetaan.
Asijasta tuassii toeseen, olpa mukavoo kun muuvan pohjanmualaenekkii käväs tiälä. Tulispa uuvestaannii.Suap asijallisija asijoita huastoo, myö yhytään, eekä aena naarussa suin suhtauvuta kaekkeen, vaekka kaekestahan sitä huumorija pittee koettoo jonniin verran heruttoo, ettei mänis kun kirkon penkissä istumiseks. - Hili(ma)kka
Selema kirjoitti:
En meinanna suaha ihteen poksille ku kirjotin salasanan savonmurteella :D
Keksitkö lissee?Nyt alakaa ensimmäenen osa City-Suvesta ja Punahilikasta, joka on siis moterni versio Punahilikasta.
Punahilikka assuu Mikkelissä Tuppuralan kaopunginosassa yksinhuoltajaäetinsä kanssa kaopungin pienessä kaksiossa kuuvennessa kerroksessa korkeella mäellä.
Isä on jättännä perheesä eikä maksa ies elatusmaksuja. Punahilikan äeti on osa-aekatyössä City-Marketin kassalla. Toemeentulo ei ou kovin hiäppöstä, mutta elatusavun ennakon, asunto- ja toemeentulotuen turvin Punahilikka ja Äeti pärjeevät kuitennii suhteellisen kohtuullisesti.
Punahilkka on reipas ja ilonen tyttö, 10-vee. Hän tykkee Äetistä, koulusta, kirjoesta, barbeista, parista tyttökaverista ja yhestä nuapurin pojasta. Joskus Punahilikkoo harmittaa, kun Äeti ei voe hankkia jottaen semmosta, mittee muilla on. Hän kuitenkin ymmärtää, että kaekkee ei voe suaha.
Seoroovassa jaksossa kerron Mummon elämästä. En ossoo sannoo tarkalleen millonka, mutta seoratkeehan palstoo.
PS. Rittiikkiä sua antoo. Toevon kuitennii, että se oes semmosta, että ette heti teiloes ihan hengiltä. Tarinahan loppus sillon siihen paekkaan. - Selema
Hili(ma)kka kirjoitti:
Nyt alakaa ensimmäenen osa City-Suvesta ja Punahilikasta, joka on siis moterni versio Punahilikasta.
Punahilikka assuu Mikkelissä Tuppuralan kaopunginosassa yksinhuoltajaäetinsä kanssa kaopungin pienessä kaksiossa kuuvennessa kerroksessa korkeella mäellä.
Isä on jättännä perheesä eikä maksa ies elatusmaksuja. Punahilikan äeti on osa-aekatyössä City-Marketin kassalla. Toemeentulo ei ou kovin hiäppöstä, mutta elatusavun ennakon, asunto- ja toemeentulotuen turvin Punahilikka ja Äeti pärjeevät kuitennii suhteellisen kohtuullisesti.
Punahilkka on reipas ja ilonen tyttö, 10-vee. Hän tykkee Äetistä, koulusta, kirjoesta, barbeista, parista tyttökaverista ja yhestä nuapurin pojasta. Joskus Punahilikkoo harmittaa, kun Äeti ei voe hankkia jottaen semmosta, mittee muilla on. Hän kuitenkin ymmärtää, että kaekkee ei voe suaha.
Seoroovassa jaksossa kerron Mummon elämästä. En ossoo sannoo tarkalleen millonka, mutta seoratkeehan palstoo.
PS. Rittiikkiä sua antoo. Toevon kuitennii, että se oes semmosta, että ette heti teiloes ihan hengiltä. Tarinahan loppus sillon siihen paekkaan.Tiällä kuunnellaan toenen toesijaan, eekä mollata eekä teilata kettää, joka tähän poksiin ystävällisellä mielellä tulloo.
Hyvin alakaa, Hili(ma)kka!
Ootellaan jatkoo... - syntynyt savossa
Selema kirjoitti:
tapella nahistettiin niin paljo keskennään :-)mitekä se isosisko suap kurrii?Vielläe luuloo suavansa meärätä minnuu ja muita nuorempia.Savolaieset vanahemmat meellä on mutta onko se perusluonne piälysmies jiäny sille piälle.Neuvokitko minnuu ku ei tuu mittää tolokkua ennee vaekka ollaa jo yl keski-iän minnäe ja isosisko tietennii vanahempi.Meinoo ruostuva tää savomurre ku jo 35v vuotta sitte lähi sieltä poekkee.Mutta mitä minä tien tämä isosisko kanssa-oesko parasta panna pillit pussii ja lopettoo koko yhteyvenpito mitenkä?
- Selema
syntynyt savossa kirjoitti:
mitekä se isosisko suap kurrii?Vielläe luuloo suavansa meärätä minnuu ja muita nuorempia.Savolaieset vanahemmat meellä on mutta onko se perusluonne piälysmies jiäny sille piälle.Neuvokitko minnuu ku ei tuu mittää tolokkua ennee vaekka ollaa jo yl keski-iän minnäe ja isosisko tietennii vanahempi.Meinoo ruostuva tää savomurre ku jo 35v vuotta sitte lähi sieltä poekkee.Mutta mitä minä tien tämä isosisko kanssa-oesko parasta panna pillit pussii ja lopettoo koko yhteyvenpito mitenkä?
Ootko sinnäe syntynnä Savossa ja ollu poes vasta 35 vuotta! Minä oon ollu poes jo yl 50 vuotta ja vielähii jokunen savolaenen sana on jiäny mieleen.
Joo, kyllä se on niin että lopeta yhteyvenpito issoon siskoos ja sano että suapi ite kurrisa hakkee lähimmästä maetokaapasta. - sanossa syntyny vielä utsii
Selema kirjoitti:
Ootko sinnäe syntynnä Savossa ja ollu poes vasta 35 vuotta! Minä oon ollu poes jo yl 50 vuotta ja vielähii jokunen savolaenen sana on jiäny mieleen.
Joo, kyllä se on niin että lopeta yhteyvenpito issoon siskoos ja sano että suapi ite kurrisa hakkee lähimmästä maetokaapasta.miten sen sille ilimottaa vae oonko vaeti,enkä ennää soeta kertookkaan.Mutta jos se soettaa mulle,mite se ..ku ei se aena ymmärrä.Oo minä hyvällä yrittännä mutta ee se ymmärrä,mite siitä semmonen on tullunna.Enkä halluis enne ees tapellakkaa.Pitäköhän preivi laettoo sille jotennii!
- Selema
sanossa syntyny vielä utsii kirjoitti:
miten sen sille ilimottaa vae oonko vaeti,enkä ennää soeta kertookkaan.Mutta jos se soettaa mulle,mite se ..ku ei se aena ymmärrä.Oo minä hyvällä yrittännä mutta ee se ymmärrä,mite siitä semmonen on tullunna.Enkä halluis enne ees tapellakkaa.Pitäköhän preivi laettoo sille jotennii!
että sinä et ennee tykkee kurrimaejosta, et ennee paljo kokkelpiimästäkkää ettet oo ennee pänikkäpoeka/-tyttö vaen hakekoon kurrisa ite.
Kirjallisesti ku ilimotat niin on aenahhii yksilöetyvä totistusaeneistoo, jos joku vuatii. Säelytä kirjettä vaekka matrassin alla ettei kukkaa sitä hävitä. Terveisin Selema.
P.S. Jos oekeen hätä tulloo niin pirraatappa poksin hätäpuhelimmeen, meijän Hotlineen, käättöohjeet voen pistee tähän uuvestaan:
- Jos kärsit pakkomielteestä, paena koko aejan 1.
- Jos oot vielä työpaekallas allaenen, pyyvä jottaen toesta paenammaan 2.
- Jos sulla on sivupersoonallisuuksia, paena 3, 4, 5 & 6.
- Jos oot vaenoharhanen, myö kyllä tiijetään kuka oot ja mitä sinä haluvat.
- Jos kärsit itepetoksesta, paena 7, ja sinut tullaan siirtämmään emoalukseen.
- Jos oot skitso, kuunteleppa tarkkaan niin eeköhän pikkunen iäni sano mitä numeroo pitäs paenoo.
- Jos oot mano-tepressiivinen, paeneleppa mitä numeroo haluvat, kukkaa ei kuitenkaa vastoo.
- Jos sulla on lukihäeriö, paena 9696969696969696.
- Jos sulla on jäläkiraumaattinen ressitila, paena hittaasti ja tarkkaan 000.
- Jos sulla on huono iteluottamus, pistä luuri paekolleen.
Myö ee kuitenkaan keritä sulle vastoomaan. - savossa syntynnä.siskoosa t...
Selema kirjoitti:
että sinä et ennee tykkee kurrimaejosta, et ennee paljo kokkelpiimästäkkää ettet oo ennee pänikkäpoeka/-tyttö vaen hakekoon kurrisa ite.
Kirjallisesti ku ilimotat niin on aenahhii yksilöetyvä totistusaeneistoo, jos joku vuatii. Säelytä kirjettä vaekka matrassin alla ettei kukkaa sitä hävitä. Terveisin Selema.
P.S. Jos oekeen hätä tulloo niin pirraatappa poksin hätäpuhelimmeen, meijän Hotlineen, käättöohjeet voen pistee tähän uuvestaan:
- Jos kärsit pakkomielteestä, paena koko aejan 1.
- Jos oot vielä työpaekallas allaenen, pyyvä jottaen toesta paenammaan 2.
- Jos sulla on sivupersoonallisuuksia, paena 3, 4, 5 & 6.
- Jos oot vaenoharhanen, myö kyllä tiijetään kuka oot ja mitä sinä haluvat.
- Jos kärsit itepetoksesta, paena 7, ja sinut tullaan siirtämmään emoalukseen.
- Jos oot skitso, kuunteleppa tarkkaan niin eeköhän pikkunen iäni sano mitä numeroo pitäs paenoo.
- Jos oot mano-tepressiivinen, paeneleppa mitä numeroo haluvat, kukkaa ei kuitenkaa vastoo.
- Jos sulla on lukihäeriö, paena 9696969696969696.
- Jos sulla on jäläkiraumaattinen ressitila, paena hittaasti ja tarkkaan 000.
- Jos sulla on huono iteluottamus, pistä luuri paekolleen.
Myö ee kuitenkaan keritä sulle vastoomaan.kyllä nyt naorattaa nii että poskija alakaa pakottammaa!Kyllä sit pittää kaekkee kärsijä,ku tu sisar alako vaevoomaa vae oesko se mummokuume iskennä kumpaankii!Pittää pittee yhteyttä ja ku kerta apuvakin saapi,ohjeet ja kaekki-ei joo mittää hättää!
- ellumari
Selema kirjoitti:
Tiällä kuunnellaan toenen toesijaan, eekä mollata eekä teilata kettää, joka tähän poksiin ystävällisellä mielellä tulloo.
Ootellaan jatkoo...hummaanisesti ettei molloomoon ruvettas kettee, mutta kukahan lienä ja kenen sisko kun nuin huonova savvoo huasto?! Minä en aenakaan sikoksein tunnutaes mokomata kielen riekkeejätä.
Issoo siskovaan tuassii avukseen huutel, vae erroonko oes tahtona piästä? Ee siitä molokottamisesta suana mittee selevee.
Oiskohan tuo yrittänä kirjakieltä huastoo, vae tätä kaekista murteista helepointa ja mukavinta, mutta mehtään män.Kyllä minä oun valamis antamaan anteeks puolettii viärin laasutuista savon sanoesta, mutta tämä ei osanna ensimmäestäkää.Tämä män vähän molloomisen puolelle, mutta tuommonen mölökötys. En aenakaan minä siskoksein tunnustaes. - ellumari
savossa syntynnä.siskoosa t... kirjoitti:
kyllä nyt naorattaa nii että poskija alakaa pakottammaa!Kyllä sit pittää kaekkee kärsijä,ku tu sisar alako vaevoomaa vae oesko se mummokuume iskennä kumpaankii!Pittää pittee yhteyttä ja ku kerta apuvakin saapi,ohjeet ja kaekki-ei joo mittää hättää!
sinuva aattamaan jootaa.
Kieljkurssille sinun on mäntävä ja sassiin.
Helevetti kun männöö sanomaan "naoratti" jos naarattamista tarkotit niin itkusta vierällään sinun lärvi värkiis on olla.
Voi ...le kun ottoo piähän tämä mulukero:"mittää hättää."
Siinä sanonnassa ee ou sinälläsä vikkoo, mutta jos savolaesuuven tilliin tuolasen sijansaksan puat mänemään, niin ee ou hyvä tulla minuva pimiällä vastaan! - Hili(ma)kka
Selema kirjoitti:
Tiällä kuunnellaan toenen toesijaan, eekä mollata eekä teilata kettää, joka tähän poksiin ystävällisellä mielellä tulloo.
Ootellaan jatkoo...Jatkuu! Hyvvee iltoo, nimeni on Hili(ma)kka.
Punahilkan Mummo assuu isseksen pienessä kaupunginvuokrayksiössä Lähemäen kaopunginosassa. Mummo on jo pitkään saerastanna melekeen kaekkee mahollista taotia.
Kihti on erityisen hankala, juilii ison varpaan juuria niin perhanasti. Reoma jäötaa niveliä, ei meinoo sormet kiäntyä. Verenpaeneeseen on kahenlaesia tapletteja, kun mummo vuan muistas ottoo ne. Kaehi pitäs leikata mahollisimman pian, että säelys ies vähhäenen lukukyky. Laserleikkaokset ovat mummolle liian kalliita ja keskussaeraalan silimäpolilla mummo on jonossa häntäpiässä. Sokertaoti on vaevanna jo monta vuotta. Taetaa paheta entisestään, kun pillerit eivät ennee aota eikä mummo uskalla piikittöö ihteesä.
Herneet ja esim. kuali ja läskisoosi oesvat halapoo evästä, mutta sappi ei kestä niitä.
Kaeken tuon yllämaenitun ohella tae ehkä mieluummin sen seoraoksena tiaknosoetiin vielä hoetamaton keskivaekee masennus. Liäkär uatteloo, ettei kalliita serotoniintakaisinoton estäjiä, sipramiiliä ynnä muita, kannata vanhoelle mummonruppanoelle ennee miärätä. Kaekkien nuijen muitten taotien rinnalla sipramiili tae joku muu vastoova tuskin aottas mummoo kovin vereväks ja uuveks immeiseks. Voes se kuitennii tuuva helepotusta mummon elämään ahistusta ja pahhoo mieltä poestamalla ja virkistämälläkkii. Voes ehkä löytyä seoralaenen vaekkapa SPR:n Ystäväpalvelusta päeväkävelylle tae vaekkapa torille kahville. Ja siellähän tuas suattas olla vaekka ketä, kenen kanssa oes mukava hurpattoo.
Onhan Mummolla Tytär ja Punahilkka, heillä vaen tuntuu olevan omat kiirensä.
Tämänkertanen jakso piättyy tähän. Olin Jyväskylässä päevän kurssilla, tulin illansuussa kottiin. Oli ilonen päevä minulle: suan olla MTKL:n lomaohjoojana yhen viikon kesäkuussa Rovaniemen Urheiluopistolla ja toesen viikon kylypylähotellissa Oulun Yyterissä heinäkuussa. Porin puolessa en ou ollukkaan millonkaan, kiehtoo kovasti jo etukäteen!
Mummo-jaksossa kirjoitin vähän enemmän mitä esitän omassa jutussani. Kirjoitin monia asioita, mitä huomasin Äitini elämässä hänen viimeisinä vuosinaan. Äitini piilotteli syömättömiä ruokiaan milloin missäkin hoitajien moitteiden pelossa. Minäkin taisin sanoa vähän pahasti löytäessäni sähköuunista lähes kävelemään lähtevän sapuskan. Muistan vieläkin, kun Äiti vältellen ja vähän häpeissään sanoi, että ei hän uskonut kenenkään ensimmäisenä sinne uuniin kurkistelevan.
Mutta nyt minä olen pidätellyt Teitä näin kauan, lopettelen tähän.
Seuraavalla kerralla areenalle astuu City-Susi, siitä ei enempää tällä kertaa. Toivon, että ainakin jonkun Teidän mielenkiinto säilyy vielä! Odotettavissa olisi nimittäin yhteensä 3-4 osaa siitä riippuen, miten yhdistelen ne. Saa arvostella, jos on tyhmää tai epäloogista. Minusta tärkeämpää on kerronnan jatkuvuus ja tärkeintä yllätyksellisyys! Ai niin, mutta siitä en voikaan sanoa enempää..
Jatkuu..... Terveisin Hili(ma)kka.
Kun kukkaan ei ou kunnolla kertonu mummolle hänen tilannettaan, niin ei hän ou osanna ite puuttua asiaan mitenkään vuan on niin kun jämähtänyt olloosa.
Kotipalavelusta joku käö kahtomassa tilanteen pari-kolome kertoo viikossa ja ruokapalavelu tuo sapuskat. Suihkuttaavat kerran viikossa ja puhistaavat alapiän jätöksistä, jos haeskahtaa ihan luotaantyöntävältä. Jos vaeppoehin ehtii kertyä parinnii päevän viemärin tuotokset, kysseessä on kyllä ihan selevä laeminlyönti aottavalta taholta. Mummo kyllä tietää, että semmostakkii tapahtuu, mutta ei uskalla puhua puutteesta kenellekään, ei ies omalle tyttärelleen. Pelekee, että hoetajat alakaavat näöttee hänelle mieltä ja ovat entistä kiireisempiä ja vähäpuhheisempia ja ennen kaikkee eivät pian näe koko mummoo.
Kenelläkkään ei ou aekoo vaekkapa pyöräöttee pullat ja istahtoo mummon kanssa kahville. Hyvin ussein mummo tuntoo olevansa kotihoetajien tiellä omassa huushollissaan. Hän suattaa vähentee niitten käöntejä, ja oma elämä on yhä kurjemmassa janassa.
Mummo ei aena jaksa syyvä päevän kerta-annosta ja jemmoo lopun millon minnekkii. Ettei tulis moetetta, että hän syö liian vähän ja ettei tulis kuurupiilosta avustajien kanssa siitä, missä ruoka on. Paras jemmapaekka mummon mielestä olj uunin pannujen ja kattiloetten säelytysluatikko uunin alaosassa. Kun sekkiin piilopaekka paljastu, mummo vuan vastas vältellen, että hän ei uskonu kenenkään mänevän sinne kurkistelemaan. Kyllä mummoo sillon nolotti, voe mummo reppana.
Nyt on kyllä kappaleet piässeet sekottummaan jotennii, en tiijä miten. Koettakee kuitennii setviä mielessänne. - Hili(ma)kka
Hili(ma)kka kirjoitti:
Jatkuu! Hyvvee iltoo, nimeni on Hili(ma)kka.
Punahilkan Mummo assuu isseksen pienessä kaupunginvuokrayksiössä Lähemäen kaopunginosassa. Mummo on jo pitkään saerastanna melekeen kaekkee mahollista taotia.
Kihti on erityisen hankala, juilii ison varpaan juuria niin perhanasti. Reoma jäötaa niveliä, ei meinoo sormet kiäntyä. Verenpaeneeseen on kahenlaesia tapletteja, kun mummo vuan muistas ottoo ne. Kaehi pitäs leikata mahollisimman pian, että säelys ies vähhäenen lukukyky. Laserleikkaokset ovat mummolle liian kalliita ja keskussaeraalan silimäpolilla mummo on jonossa häntäpiässä. Sokertaoti on vaevanna jo monta vuotta. Taetaa paheta entisestään, kun pillerit eivät ennee aota eikä mummo uskalla piikittöö ihteesä.
Herneet ja esim. kuali ja läskisoosi oesvat halapoo evästä, mutta sappi ei kestä niitä.
Kaeken tuon yllämaenitun ohella tae ehkä mieluummin sen seoraoksena tiaknosoetiin vielä hoetamaton keskivaekee masennus. Liäkär uatteloo, ettei kalliita serotoniintakaisinoton estäjiä, sipramiiliä ynnä muita, kannata vanhoelle mummonruppanoelle ennee miärätä. Kaekkien nuijen muitten taotien rinnalla sipramiili tae joku muu vastoova tuskin aottas mummoo kovin vereväks ja uuveks immeiseks. Voes se kuitennii tuuva helepotusta mummon elämään ahistusta ja pahhoo mieltä poestamalla ja virkistämälläkkii. Voes ehkä löytyä seoralaenen vaekkapa SPR:n Ystäväpalvelusta päeväkävelylle tae vaekkapa torille kahville. Ja siellähän tuas suattas olla vaekka ketä, kenen kanssa oes mukava hurpattoo.
Onhan Mummolla Tytär ja Punahilkka, heillä vaen tuntuu olevan omat kiirensä.
Tämänkertanen jakso piättyy tähän. Olin Jyväskylässä päevän kurssilla, tulin illansuussa kottiin. Oli ilonen päevä minulle: suan olla MTKL:n lomaohjoojana yhen viikon kesäkuussa Rovaniemen Urheiluopistolla ja toesen viikon kylypylähotellissa Oulun Yyterissä heinäkuussa. Porin puolessa en ou ollukkaan millonkaan, kiehtoo kovasti jo etukäteen!
Mummo-jaksossa kirjoitin vähän enemmän mitä esitän omassa jutussani. Kirjoitin monia asioita, mitä huomasin Äitini elämässä hänen viimeisinä vuosinaan. Äitini piilotteli syömättömiä ruokiaan milloin missäkin hoitajien moitteiden pelossa. Minäkin taisin sanoa vähän pahasti löytäessäni sähköuunista lähes kävelemään lähtevän sapuskan. Muistan vieläkin, kun Äiti vältellen ja vähän häpeissään sanoi, että ei hän uskonut kenenkään ensimmäisenä sinne uuniin kurkistelevan.
Mutta nyt minä olen pidätellyt Teitä näin kauan, lopettelen tähän.
Seuraavalla kerralla areenalle astuu City-Susi, siitä ei enempää tällä kertaa. Toivon, että ainakin jonkun Teidän mielenkiinto säilyy vielä! Odotettavissa olisi nimittäin yhteensä 3-4 osaa siitä riippuen, miten yhdistelen ne. Saa arvostella, jos on tyhmää tai epäloogista. Minusta tärkeämpää on kerronnan jatkuvuus ja tärkeintä yllätyksellisyys! Ai niin, mutta siitä en voikaan sanoa enempää..
Jatkuu..... Terveisin Hili(ma)kka.
Kun kukkaan ei ou kunnolla kertonu mummolle hänen tilannettaan, niin ei hän ou osanna ite puuttua asiaan mitenkään vuan on niin kun jämähtänyt olloosa.
Kotipalavelusta joku käö kahtomassa tilanteen pari-kolome kertoo viikossa ja ruokapalavelu tuo sapuskat. Suihkuttaavat kerran viikossa ja puhistaavat alapiän jätöksistä, jos haeskahtaa ihan luotaantyöntävältä. Jos vaeppoehin ehtii kertyä parinnii päevän viemärin tuotokset, kysseessä on kyllä ihan selevä laeminlyönti aottavalta taholta. Mummo kyllä tietää, että semmostakkii tapahtuu, mutta ei uskalla puhua puutteesta kenellekään, ei ies omalle tyttärelleen. Pelekee, että hoetajat alakaavat näöttee hänelle mieltä ja ovat entistä kiireisempiä ja vähäpuhheisempia ja ennen kaikkee eivät pian näe koko mummoo.
Kenelläkkään ei ou aekoo vaekkapa pyöräöttee pullat ja istahtoo mummon kanssa kahville. Hyvin ussein mummo tuntoo olevansa kotihoetajien tiellä omassa huushollissaan. Hän suattaa vähentee niitten käöntejä, ja oma elämä on yhä kurjemmassa janassa.
Mummo ei aena jaksa syyvä päevän kerta-annosta ja jemmoo lopun millon minnekkii. Ettei tulis moetetta, että hän syö liian vähän ja ettei tulis kuurupiilosta avustajien kanssa siitä, missä ruoka on. Paras jemmapaekka mummon mielestä olj uunin pannujen ja kattiloetten säelytysluatikko uunin alaosassa. Kun sekkiin piilopaekka paljastu, mummo vuan vastas vältellen, että hän ei uskonu kenenkään mänevän sinne kurkistelemaan. Kyllä mummoo sillon nolotti, voe mummo reppana.
Nyt on kyllä kappaleet piässeet sekottummaan jotennii, en tiijä miten. Koettakee kuitennii setviä mielessänne.Olpa hyvä, kun innostuin vielä lukemaan yllä tuottomaani tekstiä.
Ensinnäkkii: siinä on paljon kirjotusvirheitä, jos ette huomanneet, sepä hyvä
kappalejako on jotennii kummasti heittännä, mutta kyllä Työ ne ossootte sijottoo mielessänne oekeen
oun mänössä heinäkuussa Porriin Yyteriin, en Ouluun. Tämä on erittäen tärkee tieto itellein. En ou nimittäen käöny millonkaan Porin maesemissa, en niillä maenkaan. Kertovat tännään kokkouksessa, että siellä on hienoja hiekkatyynejä meren rannalla. Voe ihanuuksien ihanuutta!!! Mutta mitteehän ne tarkotti sillä, että siellä pittää pittee silimät aoki tyyneillä liikkuessaan ja ikkäänkuin varroo jottaen? En kehanna kysyä, kun minun mielestäen meijän ei tarvii varroo mittään tiällä Koto-Suomessa. Valistasitteko, jos tiijätte jottaen asijaan liittyvätä?
Nyt sanonnii jo Hyvvee huomenta kaekki heränneet! Keep in touch - pietään yhteyttä -
tämä sama Hili(ma)kka.
PS. Tiijättekö muuten, miten "Hili(ma)kka" syntyi? idem
1 - savossa syntynyt
ellumari kirjoitti:
hummaanisesti ettei molloomoon ruvettas kettee, mutta kukahan lienä ja kenen sisko kun nuin huonova savvoo huasto?! Minä en aenakaan sikoksein tunnutaes mokomata kielen riekkeejätä.
Issoo siskovaan tuassii avukseen huutel, vae erroonko oes tahtona piästä? Ee siitä molokottamisesta suana mittee selevee.
Oiskohan tuo yrittänä kirjakieltä huastoo, vae tätä kaekista murteista helepointa ja mukavinta, mutta mehtään män.Kyllä minä oun valamis antamaan anteeks puolettii viärin laasutuista savon sanoesta, mutta tämä ei osanna ensimmäestäkää.Tämä män vähän molloomisen puolelle, mutta tuommonen mölökötys. En aenakaan minä siskoksein tunnustaes.oliko sinun mielestä jotain väärin siinä kirjottamassani savon murteella-isosta siskosta?Olen huolissani siitä että olenko todella menettänyt Savon murtella puhumisen?Olin lapsuude etelä-Savossa jossa myös synnyin,lähdin tänne Helsinkiin 15 v.Voisko olla näin että murre ei ollut oikein kirjoitettu,mitään sukulaisia en ole sieltä tavannut ja empä ole edes käynyt.
- vielä..
savossa syntynyt kirjoitti:
oliko sinun mielestä jotain väärin siinä kirjottamassani savon murteella-isosta siskosta?Olen huolissani siitä että olenko todella menettänyt Savon murtella puhumisen?Olin lapsuude etelä-Savossa jossa myös synnyin,lähdin tänne Helsinkiin 15 v.Voisko olla näin että murre ei ollut oikein kirjoitettu,mitään sukulaisia en ole sieltä tavannut ja empä ole edes käynyt.
isäni oli syntyjään Pohjois-savosta ja siellä puhuttiin ihan eri lailla kun etelä-Savossa.
- savossa syntynyt
vielä.. kirjoitti:
isäni oli syntyjään Pohjois-savosta ja siellä puhuttiin ihan eri lailla kun etelä-Savossa.
toisaalta en enää ymmärrä Savolaista huumoria,aika pahasti solvaavat toisia ihmisiä että olisivat itse haaskoja.poistun täältä ja tsemppiä!
- Selema
Hili(ma)kka kirjoitti:
Olpa hyvä, kun innostuin vielä lukemaan yllä tuottomaani tekstiä.
Ensinnäkkii: siinä on paljon kirjotusvirheitä, jos ette huomanneet, sepä hyvä
kappalejako on jotennii kummasti heittännä, mutta kyllä Työ ne ossootte sijottoo mielessänne oekeen
oun mänössä heinäkuussa Porriin Yyteriin, en Ouluun. Tämä on erittäen tärkee tieto itellein. En ou nimittäen käöny millonkaan Porin maesemissa, en niillä maenkaan. Kertovat tännään kokkouksessa, että siellä on hienoja hiekkatyynejä meren rannalla. Voe ihanuuksien ihanuutta!!! Mutta mitteehän ne tarkotti sillä, että siellä pittää pittee silimät aoki tyyneillä liikkuessaan ja ikkäänkuin varroo jottaen? En kehanna kysyä, kun minun mielestäen meijän ei tarvii varroo mittään tiällä Koto-Suomessa. Valistasitteko, jos tiijätte jottaen asijaan liittyvätä?
Nyt sanonnii jo Hyvvee huomenta kaekki heränneet! Keep in touch - pietään yhteyttä -
tämä sama Hili(ma)kka.
PS. Tiijättekö muuten, miten "Hili(ma)kka" syntyi? idem
1ne on vuarallisia paekkoja, siellä mateloo semmosia rantakiärmeitä! Oo varovaenen, ne suattaa lähtee luikertelemmaan pitkin kinttuva, ties minne...
Seoroon tuota kertomusta mielenkiinnolla!
- Kirsikka
Kiitos Selema kalakukon syönti ohjeesta. Minä minä oon syöny myös lihakukkoo, sellaesta joka on tehty ruiskuoreen, sisällä selevää possun kinkkuva rasvoeneem päevineeh hyvin kypsäksi paestettuna.
Olj suunmukasta maesteltavvoo, em muista parempoo syönöönj. Kyllä siinä pahin näläkä hävisj mutta ähkyki' olj sem mukanen. Tuupase' emäntä sannoe se' olevah hyvvee evästä ukoelle kum männöövät metätöehin. Onneksi ej jootunut oppitytöksi isännille pohjoes-Savom mehtiin.- Selema
ee oo hullumman makusta. Ruiskuoren sissään läskiä ja lanttusiivuja! Ihan ruppeen kuoloomaan ku uattelen miten hyvvee se on. No kohtahan sitä suapi syyvä aenahhii lanttulootoo ja kinkkuva ruisleivän kansa.
- joose
Tuntuu niin kauhialta, kun te savolaiset sitä kalakukkua teurastatte. Me pohojanmaalla ei käytetä puukkua nuin tyhyjänpäiväseen hommaan, kun kukon halakasuun, sillä tehrään henkselit pahapäisten ukkojen selekään, tai sitte leikataan rieskasta puolikas, ja pannaan päälle voita ja läskiä.Sen rieskan kun läskin kans hornasee niin näläkä lähtee naapuriin. Voi kyllä pitää aikamoista pörinää sitte yöllä,, on se ohorarieska semmosta värkkiä. hehee
- ellumari
joose kirjoitti:
Tuntuu niin kauhialta, kun te savolaiset sitä kalakukkua teurastatte. Me pohojanmaalla ei käytetä puukkua nuin tyhyjänpäiväseen hommaan, kun kukon halakasuun, sillä tehrään henkselit pahapäisten ukkojen selekään, tai sitte leikataan rieskasta puolikas, ja pannaan päälle voita ja läskiä.Sen rieskan kun läskin kans hornasee niin näläkä lähtee naapuriin. Voi kyllä pitää aikamoista pörinää sitte yöllä,, on se ohorarieska semmosta värkkiä. hehee
mulle aikoonaan sanottihin notta pohojanmaalaaset syövät vaan maitolohkua.
En tierä että millaasta se on. Mairoost tehety vissihin. - Selema
ellumari kirjoitti:
En tierä että millaasta se on. Mairoost tehety vissihin.että ne syöpi maetolohkoo, se on sitä kokkelpiimee savossa :)
- Selema
ellumari kirjoitti:
En tierä että millaasta se on. Mairoost tehety vissihin.sulle on tynamiittipaketti postilootassa :)
- Selema
ellumari kirjoitti:
En tierä että millaasta se on. Mairoost tehety vissihin.tiskreetisti paukahtaa....
- ellumari
Selema kirjoitti:
tiskreetisti paukahtaa....
ja kiittelin tuolla Juttutuvan puolella kolomehii kertoo. Män jotennii viestit tuassii mutkan kaatta ja myöhästelivät.
- Selema
ellumari kirjoitti:
ja kiittelin tuolla Juttutuvan puolella kolomehii kertoo. Män jotennii viestit tuassii mutkan kaatta ja myöhästelivät.
lukenna Pilin selityksiä...tuossa alempana olovassa ketjussa...Huomoo että meijän touhut on mielenkiintosia, passoo sitä tirkistellä avvaimenreijästä. Vejettäskö kartiinit syrjään ja ruvetaan vähä rippoomaan. Sieltä on joku vissiin tulossa tänne poksille nappanahassa. Jättää pokserin kottiin. Vae oljkoon ne pokserit.
(Toenen tarkottaa koeroo, ja toenen on puolhame.)
Täätyypä tässä ruveta vuntsoomaan mitä se H.Niätä nyt ottas esitelmöinnin aeheeks. Kohtahan se on lusiveerin (Lucifer) päevähhii.
Niin, mullahhii sormet lipsu ku en muistanna laettoo talakkia niin tulj kolome viestiä peräkkäen. - ellumari
Selema kirjoitti:
lukenna Pilin selityksiä...tuossa alempana olovassa ketjussa...Huomoo että meijän touhut on mielenkiintosia, passoo sitä tirkistellä avvaimenreijästä. Vejettäskö kartiinit syrjään ja ruvetaan vähä rippoomaan. Sieltä on joku vissiin tulossa tänne poksille nappanahassa. Jättää pokserin kottiin. Vae oljkoon ne pokserit.
(Toenen tarkottaa koeroo, ja toenen on puolhame.)
Täätyypä tässä ruveta vuntsoomaan mitä se H.Niätä nyt ottas esitelmöinnin aeheeks. Kohtahan se on lusiveerin (Lucifer) päevähhii.
Niin, mullahhii sormet lipsu ku en muistanna laettoo talakkia niin tulj kolome viestiä peräkkäen.lusiveerin päevee vietetään?
Taes eelen ja toessapäevänä olla tielä päen aenahii Juttutuvan puolela oekeen sarvipiän juhlat.
Lucian juhloo myö vietetään aena . Se on joolun jäläkee tärkein juhla.
Vaekka onnii kolomastoesta päevä. Tämä minun siskoen on kerran olla Lucia neito. Minä en millonkaa.
Olin innokas kyllä essiintymmää, mutta aena panivat noeta akkoo esittämmää ku olin iso ja kova iänine.Kyllä sisar katteus vielähii jonnii kerran kirpasoo ku muistin että sisko olj piä osassa siinä kulukuveessa ja nii olovinnaan.... - Selema
ellumari kirjoitti:
lusiveerin päevee vietetään?
Taes eelen ja toessapäevänä olla tielä päen aenahii Juttutuvan puolela oekeen sarvipiän juhlat.
Lucian juhloo myö vietetään aena . Se on joolun jäläkee tärkein juhla.
Vaekka onnii kolomastoesta päevä. Tämä minun siskoen on kerran olla Lucia neito. Minä en millonkaa.
Olin innokas kyllä essiintymmää, mutta aena panivat noeta akkoo esittämmää ku olin iso ja kova iänine.Kyllä sisar katteus vielähii jonnii kerran kirpasoo ku muistin että sisko olj piä osassa siinä kulukuveessa ja nii olovinnaan....on miespuolinen vastine Lusialle :)
Tiällä meillä se on joellehhii niin tärkeetä, kun pittää "lussata" uamulla aekasseen.
Minä en oo kyllä sitä ikinä tehnä, suatan kyllä noosta ylös aekasin kahtomaan TV:stä kun lusiakulukue männöö herättelemään Nopelpalakinnon suajia Seraton (Sheraton)-hotelliin, ne ku ovat vielä Tukholomassa piätäsä selevittelemässä ja toepumassa juhlista, jotka on ollu kolome päevee aekasemmin.
Kaekki ku ee ies ymmärrä mittee paljo se on ja ovat ihan kauhuissaan kun yhtäkkiä tulloo valakomekkosia tukka tulessa ja laalaavat santa lusiata. Semmoset varsinnii joella on kova kankkunen, uattelloovat varmaannii että nyt taes lähtö tulla. Ee ikinä ennee juhlita, ee...! ellumari kirjoitti:
En tierä että millaasta se on. Mairoost tehety vissihin.mitä se maitolohko on...
Tuppipottuja, rössypottuja, kampsuja, juhannusjuustua, joskus limppisoppaa oikian ohorarieskan (joskus rasvarieskanki) ja maijon kansa me Pohojanmaalla ennen syötiin.- ellumari
sitroen kirjoitti:
mitä se maitolohko on...
Tuppipottuja, rössypottuja, kampsuja, juhannusjuustua, joskus limppisoppaa oikian ohorarieskan (joskus rasvarieskanki) ja maijon kansa me Pohojanmaalla ennen syötiin.senpä takia kysyinnii.
Joskus aekoenaan sanovat evakot että pohjanmualaiset syövät huonova ruokoo.
Oesivatkohan Laehijlla kääneet tahi olleet evakossa. Sehii on kuulopuhetta että Laehijalaest ovat saetoja. Minä en tunne yhtään Laehijalaesta. - hakekoo sisko kurrisa ite..
Selema kirjoitti:
että ne syöpi maetolohkoo, se on sitä kokkelpiimee savossa :)
empä oes uskonna että minnäe vielä piäsi iha oekeitten immeisten parrii.Ennoes ikännä uskona että minnäe osoo vielä savvoo näe hyvi,sieltä Mikkeli seuvulta minä oon ja siks en nii kaoheesti viännä.Mutta haaskoo ol sielläe ja naoroo sae aena niin paljo että iha mahhaa alako koskemmaa.
- Selema
hakekoo sisko kurrisa ite.. kirjoitti:
empä oes uskonna että minnäe vielä piäsi iha oekeitten immeisten parrii.Ennoes ikännä uskona että minnäe osoo vielä savvoo näe hyvi,sieltä Mikkeli seuvulta minä oon ja siks en nii kaoheesti viännä.Mutta haaskoo ol sielläe ja naoroo sae aena niin paljo että iha mahhaa alako koskemmaa.
Tiällä poksilla liikkuu kuolijaaks naarattajia...
- ti..sydän
joose kirjoitti:
paljon onnea , paljon onnea vaan , punainen tupa ja peruna maa
- körmy
kaikki pohojalaaset kiriootusketjun ulukopualelle.
Oosit eles sanonu, jotta saa olla piänempi tuppiroska (puukkoo)ja kevyt puntari.- ellumari
pohojolaasista yleensä.
Älä jää ulukopuolelle!
Mehän jo aikoonaan kysyttihin ja toivottihin teitä meirän porukoohin.
Olis eres joku joka tuloo kirjoottelemahan.
Tervetulua!
Me kyllä savolaasittain vastaamma, vaikka sä kauhavalaasta itte puhuusit. - Selema
suapi ottoo mukkaan jos ommoo voeveistä tarvihtoo!
Selema kirjoitti:
suapi ottoo mukkaan jos ommoo voeveistä tarvihtoo!
naskali kiireesä porstuan panttuurille, kerkesin ottaa völijyyni vain puupikkisen haravan.
Siittäki on jo piikkejä poies, vaan haitanneko tuo mittään, hyvä sillä on harvoija, vaikka em minä näin talavella sitä tartte, suvella kokkeilin ja makiasti sillä heinät kassan kokosi.
Nyt taijan tarvita lapijua tuola hangesa, om meinaan satanu aika palijo.
Sielä taitaa olla Oulunki korkevuella meleko vahavat hanget, ei sieläkään pelekällä naskalilla... talavella.
Ja puntariki jäi tuvan seinälle, siittäkään ei oo nyt mittään hupia.
- savossa syntynyt
oin nokkii ku minnuu arvosteltiin.Myönnän tappioni ja en enää häiritse.Jatkakaa vaan ilman syyllisyydentunnetta.
- savossa syntynyt
en pitänyt että edes leikillään sanotaan-elä tuu pimmeelä tiellä vastaan?????
- Selema
hikkeenny! Kaet sinä muistat jo ihan syntymästäs lähtiin että savolaenen ee heimolaesilleen mittään pahhoo tarkota.
Ee muuta ku jatkat vaen kirjottelua ja savonmurrehhii siinä kehittyy. Semmonen uatos mulla on itellä. Muuten en kohta ossoo suomee ollenkaan jos savon murre unehtuu. - savossa syntynyt
Selema kirjoitti:
hikkeenny! Kaet sinä muistat jo ihan syntymästäs lähtiin että savolaenen ee heimolaesilleen mittään pahhoo tarkota.
Ee muuta ku jatkat vaen kirjottelua ja savonmurrehhii siinä kehittyy. Semmonen uatos mulla on itellä. Muuten en kohta ossoo suomee ollenkaan jos savon murre unehtuu.ei se mitään saampahan itkeä en ole itkenyt pitkään aikaan,vaikka koko elämä meni uusiksi.Eilen vaan tulin niin iloseksi kun luin tätä palstaa!Ei johdu tämä herkkyyteni muista kun omasta elämästäni.Tuli vaan eilen ikävä synnyiseudulle kun katsoin kuvaa peltotiestä jossa oli valkorunkoisia koivuja molemmin puolin..
- ellumari
siitä kun sanoin että älä tule pimmeelä tielä vastan.
Minä tuassiin en pitänä kun sinä uhkoot siskoes hylätä ja julukisela voorumila vielä sitä vuntsoot.
Kuulehan sinä, ee siskova hylätä ekä jätetä yhteevnpitova vaekka oes miten vaekija luonteeltaan ja suathan sinä huastoo sillä laella kun ossoot. Säekähin vuan että minun siskoksein alakavat eppäelemmään tuollasta molokottajoo.
Tiijethän sinä sennii että eehän savon murteen huastajat toesilleen keljuile.Selema jo maenihti asijasta. - savossa syntynyt oikaisee
ellumari kirjoitti:
siitä kun sanoin että älä tule pimmeelä tielä vastan.
Minä tuassiin en pitänä kun sinä uhkoot siskoes hylätä ja julukisela voorumila vielä sitä vuntsoot.
Kuulehan sinä, ee siskova hylätä ekä jätetä yhteevnpitova vaekka oes miten vaekija luonteeltaan ja suathan sinä huastoo sillä laella kun ossoot. Säekähin vuan että minun siskoksein alakavat eppäelemmään tuollasta molokottajoo.
Tiijethän sinä sennii että eehän savon murteen huastajat toesilleen keljuile.Selema jo maenihti asijasta.et sinä ole minun sisko,minulla oli siskon kanssa vaikeuksia kun hän oli apua tarjoamassa kun koin kovan kriisin ja tietenkin vähän huppelissa löi minua kun en ollu ihan samaa mieltä hänen neuvojen kanssa.Eikä ole vielä anteeksi pyytänyt -olisi pitänyt totella häntä!Siksi olen ottamassa etäisyyttä ja säikahdän kaikenlaista väkivaltaa.Ellumari-voit olla huoletta ei ole sinun syy mikään.
- Jalasjärveläänen
savossa syntynyt kirjoitti:
ei se mitään saampahan itkeä en ole itkenyt pitkään aikaan,vaikka koko elämä meni uusiksi.Eilen vaan tulin niin iloseksi kun luin tätä palstaa!Ei johdu tämä herkkyyteni muista kun omasta elämästäni.Tuli vaan eilen ikävä synnyiseudulle kun katsoin kuvaa peltotiestä jossa oli valkorunkoisia koivuja molemmin puolin..
savolaaset vaan sua. Vaikka en oo itekkää sun verosta murtehen puhujaa tavaannu.
Yksinääsen oloosta sun elämäs on jos taharot muiren kans praatamahan ruveta, eikä ne huoli.
Ne varmahan luuloo että sä oot pohjimmiltas laihialaane.
Mä tunnen kyllä yhyren sieltä kotoosiin olevan joka on aika maharoton, mutta me Jalasjärvelääset ja Kauhavalaaset ollahan treffattu oikeen mukavan oloosia laihialaasiakin.
Hyvänluontoosia. - savossa syntynyt
Jalasjärveläänen kirjoitti:
savolaaset vaan sua. Vaikka en oo itekkää sun verosta murtehen puhujaa tavaannu.
Yksinääsen oloosta sun elämäs on jos taharot muiren kans praatamahan ruveta, eikä ne huoli.
Ne varmahan luuloo että sä oot pohjimmiltas laihialaane.
Mä tunnen kyllä yhyren sieltä kotoosiin olevan joka on aika maharoton, mutta me Jalasjärvelääset ja Kauhavalaaset ollahan treffattu oikeen mukavan oloosia laihialaasiakin.
Hyvänluontoosia.nyt poistun hörhöilemästä,en minä siskoa hylkää mutta jotenkin ne lapsuudenseudut tulee mieleen aina kun elämä kolhii.Kiitos kaikille ja siskokriisi tuli myös hoidettua.Taas naurattaa sillä osaan nauraa myös itselleni!
On Seleman nimpäievä,joten onnee vua.
Taiat olla muilla mailla markinoilla,mutta siltinii sano ku huomasi.
Hyvvee kaikkee sinne missä outtii.- Selema
En oo vielä kerennä lähtee, vaen matkalaakut on sievässä jonossa etteisessä.
Oon lähössä niin kaavas, että ee palele, 30-45 asteen lämpötila... Joolu-uattona tulen myöhällä kottiin.
Terveiset vaen kaekille poksilaesille! - Hili(ma)kka
Selema kirjoitti:
En oo vielä kerennä lähtee, vaen matkalaakut on sievässä jonossa etteisessä.
Oon lähössä niin kaavas, että ee palele, 30-45 asteen lämpötila... Joolu-uattona tulen myöhällä kottiin.
Terveiset vaen kaekille poksilaesille!Mitenkä hirveen ettäälle Sinä oekeen mänet? Eipä kyllä kannata jiähäkkään lähikulumille, ei tiällä mittään eksoottisia kokemuksia löyvä. Lähetä meille sentään jonniinlaesta tietoo, miten siellä eletään ja ollaan. Voes olla, että joku meistäkii saes kovan kaepuun kaokomaelle!
Huomenna myö vietetään Itsenäesyyspäevee uamusta iltaan. Meinoon männä torille tiiroomaan valtakunnallista parraatia, parraattipaekkoo tuskin suan, mutta toevottavasti aenakii niän ja kuulen jottaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778