Lihavuudesta ja anoreksiasta.

anorexialihava

Minkä takia anoreksiaa pidetään yleisesti vaarallisempana kuin lihavuutta, vaikka lihavuudesta ja siitä seuraavista sairauksista kuolleisuus on suurempi kuin anoreksian vastaavista?

7

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen ahmija/buli.

Jaa-a, onko asiasta olemassa tutkimuksia? Yleisesti ajatellen anoreksia vie tuhoon nopeammin, mutta lihavuudessa sairaudet ja seuraukset tulevat vuosikymmenienkin saatossa. Siksi anoreksiaa luultavasti pidetään tuhoisampana?!

Molempiin olisi kuitenkin puututtava heti etenkin nuorien kohdalla. Tiedän tapauksen lähipiiristä anorektikosta, joka otettiin sairaalaan osastolle sananmukaisesti pakko syöttöön kolmeksi kuukaudeksi. Miksi näin ei toimita ylipainoisten nuorten kohdalla? Useimmilla kuitenkin on takana jo ahmimista ja omasta kokemuksesta tiedän, että se johtaa usein myös bulimiaan. Molemmissa tapauksissa on kyse kuitenkin vääristyneestä suhteesta ruokaan ja omaan kehoon.

• 10+16

Anorektikolla on yleensä suurempi vajaus ravinteista, mikä kuluttaa kroppaa enemmän ja nopeammin kuin ylipaino.

• 1=1

Itse asiassa lihavuuskin on aliravitsemustila, energiaa saadaan liikaa eikä ravinteita juurikaan. Anorektikoilla on aivot säästöliekillä eli ne eivät pelaa normaalisti, eivätkä he kykene loogiseen ajatteluun. Näkevät itsensä lihavina ja luulevat että syöty ravinto muuttuu heti läskiksi joka pitää kuluttaa pois.
        Ja on kokemusta, on tullut oltua sairaalloisen lihava ja sairaalloisen alipainoinen.

• 10+16
        1=1 kirjoitti:

Itse asiassa lihavuuskin on aliravitsemustila, energiaa saadaan liikaa eikä ravinteita juurikaan. Anorektikoilla on aivot säästöliekillä eli ne eivät pelaa normaalisti, eivätkä he kykene loogiseen ajatteluun. Näkevät itsensä lihavina ja luulevat että syöty ravinto muuttuu heti läskiksi joka pitää kuluttaa pois.
        Ja on kokemusta, on tullut oltua sairaalloisen lihava ja sairaalloisen alipainoinen.

Kyllä, mutta väitän silti, että anorektikolla aliravitsemustila on pahempi.

Ylipainoinen voi kuitenkin syödä monipuolista, terveellistä ruokaakin kaiken lihottavan lisäksi.

• niinppä

Lihavuuteen kuollaan harvoin parikymppisenä, kun taas anoreksiassa näin voi käydä.

• jooojooo

Anorektikko tulee halvemmaksi yhteiskunnalle.

• sh--

Voi kuule, kun tietäisit miten suureksi yhden anorektikon pitkät sairaalajaksot lukuisine tutkimuksineen voivat tulla yhteiskunnalle! Ja nuoret potilaat harvemmin ovat omalta osaltaan kartuttaneet veropottia näiden kulujen kattamiseksi. Eivät ole edes työuraansa aloittaneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe