Ammattiliikenne ja AIS

Sormisuussa

Hyvät asiantuntiat,

Onko totta että AIS-B usein suodatetaan pois ammattilikenteen vastaanottimista? Tämä on toistuvasti esiintyvä väite. Onko se edes mahdollista?

4

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssdfshhtdsvsd

Kahdelta ammattiperämieheltä olen asiaa kysynyt ja 1) pitivät ajatusta suodattamisesta ihan älyttömänä, eiväthän he missään nimessä halua piilottaa itseltään tuollaista informaatiota itseltään 2) eivät tienneet omissa laitteissaan olevan tuollaista mahdollisuutta. Alusten tutkissa on havaintoja voi suodattaa tietyillä kriteereillä, esim. paikallaan olevat eivät ole kiinnostavia, mutta näissäkin tapauksissa kohde jää näkyviin, se vain esitetään paljon pienemmällä ja huomaamattomalla merkilä ruudulla. Tuo väitehän on käytännössä sama kuin väittäisi, että ammattikuskit eivät välittäisi vaikka ajaisivat huviveneiden päälle, ihan noin ne eivät onneksi sentään ajattele...

• Tryben

Se riippuu täysin laite valmistajasta onko maalivaihtoehtoja suodatettavissa pois. Joka tapauksessa maali tulee esiin vaarallisen maalin criteerien täyttyessä.
      Äärimmäisen hyvä toiminto väyläajossa. Esim. kesäaikaan hankoniemen kierto jolloin kiinnostavat maalit ovat vain ne joita joutuu itse huomioimaan.

• mutterilaakso

Näin yleensä tehdään. Eikä toi B ole ainoa mitä suodatetaan veks. Ja onhan siinä laitteessa sekin suodatin, jossa asennot ON ja OFF. Puoli yhdeksän uutisissa kyl selviää, minkä yli tuli autopilotilla kelattua. Ihan rela vaan!

• jotai_tolkkuu

Veneilijöille sanoisin, että jättäkää ne aktiiviset AISit kaupan hyllylle.

Pienen tulee olla nöyrä. Ja ymmärtää, että jos joku huvipaatti jää keulan alle, siitä tuleva huuto on paljon pienempi kuin joku muu ratkaisu, jonka nuori perämies olisi tehnyt yrittäessään vaikka jarruttaa tai väistää. Vaikka ei tankkerista olisikaan kyse. Laivan jarrutusmatka on vähintään kilometrin luokkaa, ja missä muuten ollaan, jos

Suosittelen passiivisia AIS Radar vastaanottimia, joilla voi kuullostella missä LAIVAT kulkevat, ja suunnitella oman kulkunsa sen mukaan. Esim. sumussa ne saattavat olla aivan käyttökelpoisia. Arvatkaa, jos joka ainoa huvittelija täyttäisi AIS maailman omilla täpyköillään. Niin suurta tärkeilyä ei merelle, eiku rannikolle sentään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe