Aamun lehdessä oli Reissupolkulaisten suunnitelma "vallata" Veljesniemi pilkkahintaan. Mitäpä mieltä olette? Artikkelissa oli älynväläyksiä laidasta laitaan. Esim, rantasaunaan sähkökiuas,,, pari ensimmäistä vuotta ilman vuokranmaksua,, kunnan vastuulle kaikki remontit ym, ym. Mielestäni saisi toimia niin kuin tähänkin asti, kaikkien järjestöjen ja kuntalaisten käytössä kohtuulista korvausta vastaan.
Mitä mieltä Veljesniemestä?
44
997
Vastaukset
Olen viettänyt aikaa Veljesniemessä monena kesänä. Jatkossakin sen pitäisi olla kaikkien kuntalaisten ulottuvissa. Puukiuas on mukavaa vaihtelua kerrostalosaunojen sähkökiukaiden käyttöön tottuneelle.
- veteraani
Nii ne veljet on jo hyvin vähissä ja nykyinen käyttö on melko järkevää,ei sitä ainakaan pidä "lahjottaa"sellaiselle järjestölle joka ei itse pidä huolta kiinteistöstä!ennemmin sitten vaikka myydä täydellä hinnalla....ajatuksia vain.
- valtaus
Olenkohan oikeassa, ( toivottavasti en,) onko oma lehmä ojassa,????? kun aloitteen tekijä asuu itse parinsadan metrin päässä kyseisestä paikasta. Olisihan se kiva käväistä valmiiksi lämmitetyssä rantasaunassa silloin kun huvittaa. Jos näin on, aika härskiä peliä. ja toisaalta ei kaikki käyttäjät halua liittyä reissupolkulaisiin, ja maksaa jäsenmaksua , joka takaisi paikan käytön jatkossa, vai koskeeko tämäkin vain "johtoporrasta"?
- kuppila_filosoffi
Eniten saunaa on tähänkin mennessä käyttänyt Reissupolku.Ilman Reissupolun huolenpitoa se olisi jo aikoja sitten rapistunut.
Kuntalaiset eivät sitä paljoakaan käytä. Kerran olen nähnyt jonkin seuran edustajien möykkäävän. lienee ollut metsästysseura.
Saunahan on ammattitaidottomasti tehty:oven alareunassa pitäisi olla viiden snetin rako ilmanvaihtoa varten.
Reissupolku on aivan oikea ostaja sille. Toivoisi vain . että yhä enemmän kunnassa asuvia olisi mukana sen erimuotoisessa terveyttä edistävässä toiminnassa.- valtaus
Käsittääkseni ei ollut kyse ostosta , vaan vuokrauksesta, jossa kaksi ensimmäistä vuotta ilmaisia ja kunnalta vaaditaan kunnostus ym, muita toimenpiteitä. Kannatan itsekkin kaikkea terveyteen ja hyvinvointiin kohdistettua toimintaa, tässä on kysymys muustakin. Tuohon käyttäjämäärään: uskaltaisin veikata ,että avantouimarit suurin ryhmä, joka sitten liittyi Reissupolkulaisiin ja samalla hinta lähes tuplattiin.
- avannossakäyvä
Onkos kuulunu mitään uutta tästä asiasta?
- sippejä
IHME JA KUMMA ETTEI KUNNAN ESIM. LAPSIPERH
LAIDUNMAALTA / ASIAA EI OLE ESITETTY.
Y L E I S E S T I.
KAIKILLE OLISI OLLUT `HALVALLA´ vuokrattavissa.
TUNTIVUOKRA puineen tosi... - valtaus
Kyllä on harmi, jos niin käy, että paikka vuokrataan ko. järjestölle. Luulisi kunnassa olevan laskutaitoisia henkilöita, jotka tajuaisivat paikan markkina arvon.
Esim, jos paikkaa vuokrattaisiin vaikka viikko tai vrk vuokralla , saisi sen reilun tonnin jo kuukaudessa.
Vai toimiiko kunnassa tosiaan se surullisen kuuluisa hyvä veli järjestelmä, josta ollaan paljon puhuttu? vaikuttaa ainakin siltä.
Meitä on tosiaan paljon, joilla ei ole omaa rantasaunaa, mökistä puhumattakaan. Olisi hienoa ,jos saisimme vastakin vuokrata kiinteistöa perheidemme käyttöön.- kyttälläläinen
Kuvitteleekos kirjoittaja tosissaan, että sitä tönöä menestyksellä vuokrattaisiin niin, että siitä tulisi rahaa tuhatkin euroa kuussa?
Tuskinpahan siinä "kiinteistössä" lapset ja perheet paljoa viihtyvät.
On huvittavaa tuollaisen hyvä veli -järjestelmän käsitteen tyrkytteleminen eri tilanteisiin. Toisin kuin moni luulee, sillä ei mitenkään osoita omaa sivistyksen tasoaan. Mieluumminkin sen käyttö näissä oloissa kuulostaa naurettavalta.
- valtaus
No voi hyvänen aika, kolahtiko pahastikkin? ei minusta ole siinä mitään väärää tai tyrkyttämistä, jos asioista keskustellaan , ilman salailua ja kyräilyä. Kyllä se antaisi mahdollisuuden mökittömille ja saunattomille virkistäytymiseen. Tuskin kukaan sitä viikoiksi haluaa vuokrata, mutta vuorokaudessakin ehtii nauttia puusaunan löylyistä ihan riittävästi.
- kuppilan_filosofi
Päättäjillä on valtuudet päättää paikan kohtalosta. Ei siinä mitään keskusteluja rahvaan kanssa tarvita.
Kukas sitten maksaisi niiden " mökittömien" ja "saunattomien" "virkistäytymisen" siellä? Ilmeisesti veronmaksaja.
- valtaus
Tuntuu tosiaan siltä, että asiasta on jo päätetty. Eli paikan kohtalosta. Kyllä ne veronmaksajat joutuu kiinteistön ylläpidon maksamaan joka tapauksessa. Jos uutisointia on uskominen: kaksi ensimmäistä vuotta ilman vuokran maksua, kunta maksaa kaikki mahdolliset remontit, ja sen jälkeen 1200€ vuosivuokra. Tilanne ei muuksi muutu, mutta kiinteistön käyttö kohdentuu aina vaan pienempään porukkaan. Nyt ollaan vielä kaikki samalla viivalla, kuka tilaa se myös maksaa.
- MarkkuSohlman
Veljesniemestä keskustelu avoimesti on erittäin hyvä ja tärkeä asia. Kuntalaisina meidän tulisi huolehtia, että asioista keskustellaan ja eri vaihtoehoja pohditaan juuri ennakkoon.
Samalla kun keskustellaan Veljesniemestä tulisi avata kunnan muutkin vastaavat kohteet samalla tavoin.(Miekankoski, Kurkiniemi, Salmela jne).
Sen verran oikaisen käytyä keskustelua, etttä Veljesniemestä ei ole takoitus tehdä minkään porukan - ei ison eikä pienen - suljettua paikkaa.
Tarkoitus on vastuullisena kansalaisjärjestönä paikka paremmin palvelemaan kaikkia kuntalöaisia - ei jäseniä.
Teemme mielestäni merkittävää työtä kuntalaisten terveyttä edistävän liikunnan parissa. Yksin vapaaehtoistyö johon osallistumme Mäntypuiston palvelutalon kohdalla on sitä
Siihen ovat kaikki kuntalaiset tervetulleita. Itse olen tehnyt mm. sitä viimeisen puolen vuoden ajan viikottain.
Sinänsä on valitettavaa, että usein kirjoittajat eivät tunne kolmannen sektorin toimijoiden työtä tänä päivänä kovinkaan hyvin. Siitä syntyy virhekäsityksiä. Reissupolun kotisivut internetissä pyrkii avaamaan yhdistyksen toimintaa niin laajasti kuin ehditään.
On hyvä, että kansalainen voi esittää mielipiteitään nimettömänä jos nin haluaa. Vastuullinen ja vakavissaan kirjoittava toimija kuitenkin laittaa yhteystietonsa kirjoituksen perään.
Olen avoimuuden kannalla ja minuun voi aina olla yhteyksissä Reissupolun toiminnan osalta.
Markku Sohlman, Puheenjohtaja, Mäntyharjun Reissupolku
Puhelin: 0400 -854 844, Sähköposti: markku.sohlman@gmail.com. - valtaus
No niin, aika hyvä vastaus. Mutta ihmettelen suuresti miksi kuntalaisten tulisi puuttua Salmelan käyttöön, eikös tämä Hoikkala olekkaan kiinteistön omistaja?
Kurkiniemi ollaan jo tavallaan menetetty, tosin kaikilla, joille kalja maistuu on sinne mahdollisuus päästä korvausta vastaan.
Miekankoski on aikanaan ollut myös asuinkäytössä, tosin huonolla menestyksellä. Ehkä tuon ajan rakennus olisi kaivannut jonkinlaista remontoimista asumista varten. Kesäkahvilana varmaan ihan oivallinen.
Sitten tähän vapaaehtoistyöhön. Jokaisella on omat intressinsä siihen ryhtymiseen, totta kai jos oma työura on jo "lusittu", ja terveys tallella, mikäs siinä. Onhan se hyvä pohja, jos suunnitteilla on esim. järjestää itse tulevaisudessa vanhusten hoitopalveluita. Kuten olen ymmärtänyt aikaisemmista artikkeleista takavuosina.
Tässä minun vähäinen tietämykseni asioista, toivon kuitenkin edelleen, ettei Veljesniemeä vuokrata kenellekkään alle markkina hintojen. Hinnoitteluun on varmaan saatavissa ammattilaisten mielipide.
Jos alkuperäinen suunnitelma menee läpi, tulisi kaikilla kuntalaisilla olla kiinteistön käyttömahdollisuus nk. kunnan piikkiin.- Ullasohlman
Tämä kommentti ei liity mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, vaan rönsyyn, joka on lähtenyt elämään omaa elämäänsä kuten kuulopuheilla on yleensä tapana. En ole tiennytkään, että puolisoni on harkinnut hoivapalvelutoimintaa. Itse olen siitä joskus ollut kiinnostunut ja maininnut asiasta lehtitoimittajalle, kun osallistuin infotilaisuuteen vanhusten perhekotitoiminnasta. Riittääköhän vanhusten ulkoiluttaminen pohjaksi hoivapalveluiden järjestämiseksi? Ulla Sohlman
- valtaus
Ei todellakaan riitä, mutta onhan siinä tavallaan jo jalka oven välissä, kun kyseisiä palveluja tarvitaan aina vaan enemmän. Eikä yhteiskunta pysty joka haasteeseen vastaamaan. Aivan sama tilanne kuin muutama vuosi sitten nousi perhekoteja , kuin sieniä sateella. Ison rahan toivossa yksi ja toinen sai perustaa ko. kodin, joku huonolla , toinen taas paremmalla menstyksellä. Rönsyilyä tai ei, lehdestä luettua , ei kuulo puhetta.
- sivustaseuraava
Nyt on Valtaus-nimimerkillä karannut mopo käsistä. Tuollaiset, joilla on halu kirjoitella asialliselle palstalle tämmöisä olisi paikka aivan jossaain muualla. Toisaalta kyllä tiedän, että meitä on moneksi. Tuohonkin junanvaunuun asemalla riittää nousijoita.
- valtaus
Olen edelleen nk. kartalla. Vastasin vaan US.n kommenttiin.
- hyväveliverkostoko
Iisi yrittää kun Kurkiniemen vuokra on lähes mitätön! Oikea vuokra olisi vähintään kymmenkertainen..
Kiitos ja anteeksi. - vastaanvaltaajalle
Salmela lipsahti listalleni vahingossa. Kunnan laatiessa parhaillaan uutta kiinteistöstrategiaa pitäisi huomioida ja avata kaikki kohteet tasapuoliseen tarkasteluun. Tätä tarkoitan.
Jonkun "piikkiin" käyttäminen ei ole tätä päivää. Ensinnäkään se ei ole tasapuolisuuden nimissä oikein. Erilaisiin "piikkeihin" on kylläkin totuttu, valitettavasti.
Järjestöjen tekemä vapaaehtoistyö pitäisi kuitenkin nähdä oikeassa valossa. Itsekin olen jollain tavalla huolissani siitä, että jopa määrättyjen lakisääteisten velvoitteiden siirtämistä kolmannelle sektorille lisätään. Sen pitäis tarkoitta myös sitä, että kolmannen sektorin edellytyksiin pystytään panostamaan.
markku sohlman - valtaus
No niin, nyt päästiin asiaan. Jos reissupolun alustava suunnitelma kunnassa hyväksytään, silloinhan se menee kunnan piikkiin, kokonaista kaksi vuotta , ja siihen vielä käyttökustannukset ja remontit päälle. Eikä vuokra sittenkään rasita paljon ko. järjestön kukkaroa. Tämä , jos mikä on "piikkiin " elämistä ja kuntalaiset maksavat. Eli kyllä erilaisiin piikkeihin ollaan totuttu muuallakin, kun vain joidenkin yksittäisten ihmisten esittäminä.
- kommentoi
Itse teen vapaaehtoistyötä ja Reissupolussa toimijat tekevät sitä lähes 2000 tyuntia vuodessa. Kyseessä ei ole kenenkään "piikkiin" tekemistä.
Nyt edellinen kirjoittaja haluaa tahallisesti ajatella asian täysin väärin.
Kunta vain mahdollistaa niitä edellytyksiä, jotta reissupolkulaisten tekemä vapaaehtoinen tekeminen on kunnassa mahdollista.
Mielestäni edellisten kaltaitset esimerkit pitäisi tuoda nimen kanssa esille. Puskista on aina hyvä huudella kun ei tarvitse seistä sanojensa takana.
Tiedän, että tämä kommenttini ei vastaa sitä mitä itse odotan sivistyneeltä kommentoinnilta. Suotakonn tämä kuitenkin minulle, koska kirjoitan sen omalla nimellläni ja vastaan siitä.
marrku sohlman - valtaus
Olen edelleen sanojeni takana, vaikka ne vähän satuttavatkin. Vapaaehtoistyö on arvokasta työtä, ja ken voi, sitä tehköön. Mutta se ei ollut kirjoitukseni arvostelun kohteena, ainkaan tarkoituksella. Kaikki kunnia heille, kenelle se vilpitömästi kuuluu.
Arvostukseni kohde on edelleen kunnan omistaman kiinteistön vuokraus mahdollisuus, lähes ilmaiseksi.- hienohomma
Sanat eivät satuttaneet lainkaan, pikemminkin päin vastoin.
Hyvin hoidettu vapaaehtoistyö vaatii toiminnalleen myös tiloja. Siitä on kysymys.
Hienoa, että tämä on nyt ymmärretty oikein!
markku sohlman
- valtaus
Olen vähän ymmälläni, nauttiiko liikuntakyvytön vanhus niemenkärjessä olevalla tuulisellla
Olen hieman ymmälläni, nauttiiko pyörätuolissa istuva vanhus/ulkoilutettava istuessaan pyörätuolissaan tuulisessa niemenkärjessä?
Eikös vapaaehtois työhön kuulu nimenomaan vanhusten ja liikuntarajoitteisten ulkoiluttaminen, esimerkiksi?
Sitten on taas niitä, jotka harrastavat liikuntaa omin voimin , vaikkapa Reissupolun alaisuudessa. Heillehän Veljesniemi on mitä mainioin virkistäytymis paikka saunoineen ja rantoineen, talvella avantoineen.
Asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta, mutta totuushan on se, ettei kyseisestä paikasta ole mitään iloa henkilöille, jotka tosiaan kaipaavat arkeensa iloa ja virkistäytymistä.
Kaikkeen ei vapaaehtoistyöstäkään ole apua, oli tilat mitkä hyvänsä.
Kaikkeen ei vapaaehtoistyöstäkään valitettavasti ole apua, oli tilat mitkä hyvänsä.- uusimaailma
Vapaaehtoistyötä yhdistystoiminnassa on paljon muutakin. Tervetuloa toimintaan mukaan niin avautuu aivan uusi maailma!
markku sohlman
- valtaus
Anteeksi kirjoituksen alussa oleva päällekkäisyys.
- valtaus
Kiitos kutsusta, harkitaan. Mutta asiasta , josta keskustelu alkoi ja toivottavasti jatkuu laajemminkin, olen edelleen samaa mieltä.
- yllättynyt
Aihetta sivutakseni, huomasin tuossa jonkun mainostavan tekemiään tunteja vapaaehtoistyössä. Tilanne aika koominen jos itse joutuu itseään kehumaan. Mielestäni , jos työpanos on huomattu, tulisi kiitos tulla avun saaneelta yhteisöltä. Ei tarvitsi itseään mainostaa ja kehua , kun peräti puoli vuotta on ollut mukana.
Tuttavapiiriini kuuluu useita henkilöitä, jotka ovat ahertaneet yhteisöjen hyväksi vuosikymmeniä, enkä ole vielä uutista nähnyt, että "niin ja niin monta tuntia" olen tehnyt.- eiyllättänyt
Mainitsin Reissupolun tuntimäärät yhdessä aikaisemmassa konmmentissa. Ne eivät olleet yhdenkään henkilön henkilökohtaisia.
Valtakunnaliset kattojäörjestöt - Kuten Suomen Latu ry - keräävät vuosittain yhdistysten toiminnassaan käyttämät tunnit. Tämä on aivan normaali käytäntö. Samoin useissa hankkeissa on jopa aivan välttämätöntä kerätä kaikkien osallisten tunnit.
Tervetuloa mukaan toimintaan!
markku sohlman, reissupolku - piilohakkeri
Hienoa Markku! Uskallat laittaa oman nimesi alle. Myös yllättynyt (th) voisi rohkeasti laittaa nimensä kommentteihin. Ei siihen kuole.
- Milläperusteella
Avaus oli ihan asiallinen. Ja suotakoon keskustelupalstoilla mielipiteet myös nimettömänä. Piilohakkerille ja muillekin jotka haluavat nimimerkkiä käyttää.
Asiallisen avauksen jälkeen keskustelu menee osittain sivupoluille, itse en nyt ymmärrä miten järjestön tai yksityisen tekemä vapaaehtoistyö liittyy aikomukseen vuokrata/ tai saada veljesniemi käyttöön. Miksei veljesniemi voi olla kaikkien kuntalaisten ja myös järjestöjen vuokrattavissa virkistymistä, tapahtumia ja tilaisuuksia varten?
Miksi se pitää kunnostaa ja vuokrata tietylle ryhmälle? - keskustellaan
On hyvä, että asiasta keskustellaan. Näin voidaan oikoa myös vääriä käsityksiä asian osalta. Tarkoitus ei ole vuokrata Veljesniemeä Reissupolulle sen tähden, että se tulisi jollekin ryhmälle käyttöön. Reissupolku on kansalaisjärjestö, joka toimii kaikkien kuntalaisten terveyttä edistävän liikunnan kehittämiseksi. Tarkoituksemme on kehiittää toimintaa kaikkien hyväksi ja paikka olisi edelleen kaikkien kuntalaisten ja järjestöjen käytössä.
Ennen esityksen tekemistä kunnalle Reissupolku keskusteli asiasta mm. Veljesniemen rakentaneen Sotainvalidien Veljesliiton Mäntyharjun Sotainvalidit ry:n kanssa ja pyysi siltä lausunnon asiasta. Lausunnossaan Sotainvalidit lausuivat mm. "Katsomme, että Veljesniemen hyödyntäminen täysipainoisesti on tarkoituksenmukaista, joten Veljesniemen käyttö ja vuokraustoiminta voidaan antaa Mäntyharjun Reissupolku ry:lle"
Lausunto asian osalta pyydettiin myös Mäntyharjun Rintamaveteraanit ry:ltä.
Vuokrausasia ei ole Reissupolulle mikään kynnyskysymys. Haluamme kuitenkin vastuullisena kansalaisjärjestönä kehittää toimikntaamme kaikkien kuntalaisten parhaaksi.
Hienoa, että otatte osaa keskusteluun. Sitä me toivomme ja haluamme.
Tervetuloa mukaan toimintaan!
markku sohlman, reissupolku
- Milläperusteella
Kiitos vastauksesta ja kutsusta! Tällä hetkellä omalla kohdalla ansiotyö, minulle tärkeä vapaaehtoistyö ja muu elämä ei salli lisäharrastuksia.
Vastasit suht kattavasti, siltikään en ymmärrä minkä takia tuo tilan kontrollointi pitäisi mennä Reissupolun kautta?
Miksei Reissupolku voi olla yksi käyttäjä ja vuokraaja tarpeidensa mukaan?
Epäilen tasapuolisuuden toteutumista kun paikka annetaan yhdelle järjestölle.- yritänperustella
Kiitokset, asiallinen kysymys.
Suomen Ladulla on runsaat 2oo paikallisyhdistystä Suomessa. Useilla niistä on oma toimipiste, latumaja tai vastaava. Paikaalisyhdistykset, jolla on oma toimipiste retkeilyn, hiihdon, melonnan, retkiluistelun, talviuinnin ja muiden Suomen Ladun avainlajien omatoiminen harrastus on kehittynyt selvästi paremmin kuin Mäntyharjussa.
Kunnat ja kaupungit ovat useilla paikkakunnilla antaneet tähän tarkoitukseen tarkoitetttuja toimitiloja yhdistysten käyttöön. Usein jopa ilman vuokravelvoitteita.
Reissupolku uskoo pystyvänsä nostamaan ko. tilojen käyttöasteen tasolle, jossa kunnalle ei synny tiloista taloudellista tappiota. Nyt ko. tila on ollut kunnan tuloslaskelmassa miinusmerkkinen. Vuodesta riippuen 4500 € - 10000 €.
Asia on nähty josatain syystä jonkinlaisena peuikkona. Keskusteluissa mm. sotainvalidien ja rintamaveteraanien kanssa nähtiin hyvänä mahdollisuus saada tilat paremmin kuntalaisten terveyttä edistävän toiminnan käyttöön.
Tietämättömyys on varmaan suurin syy negatiivisiin arvioihin asian kohdalla. Joskin mukana on muutamia "perupurnaajia", jotka purnaavat vaikka eivät tiedä asiasta juuri mitään.
Sähkökiukaan joku aivan asiasta tietämätön oli nostanut älyttömäksi hankkeeksi. Se ei ole lainkaan älytön. Se tehostaisi saunan käyttöä.
Kukaan ei ole missään maininnut, että puukiuas poistettaisiin Veljesniemestä. Se säilyisi ilman muuta toisena lämmitysvaihtoehtona.
Tämä on erittäin yleinen käytäntö myösa muualla.
Reissupolku voi olla myös yksi käyttäjä muiden ohella, siitä tässä ei ole kysymys. Tarkoituksemme on vain kehittää toimintaa kaikkien kuntalaisten parhaaksi.
- Luulen
Eiköhän päättäjät ole jo päättäneet, että samaan malliin jatkavat kuin tähänkin asti.
- hyvinluultu
Asiaa ei ole päätetty, mutta kunnanhallituksen kehitysjaosto on asettunut alustavissa keskusteluissa juuri esittämällesi kannalle.
Reissupolulle se ei ole paha kolaus. Eniten se tietenkin näkyy siinä , miten pystymme parantamaan toimintaamme kuntalaisten terveyttä edistävän liikunnan kehittämisessä.
Kysymys on myös työn alla olevan kunnan kiinteistöstrategian linjauksesta ja siitä, miten kunta pystyy ja haluaa olla mukana kehittämässä aktiivisten yhdistysten toimintaa kunnassa.
markku sohlman, Reissupolku
- Luulen
Ymmärsin asian niin, ettei se etene haluamallanne tavalla. Suomennettuna ja lyhennettynä. Eikös kehittämisjaostossa ole puheenjohtajisto ja joku demari, joka on päästetty mukaan. Eli johtohahmot torppasivat asian.
- hyvinlluultu
Kehitysjaosta ei minun näkemykseni mukaan ole pystynyt vielä ajattelmaan asiaa kokonaisvaltaisesti. En halua siihen sen enempää ottaa kantaa, mutta kunnan monipuolisessa kehittämisessä pitäisi kolmas sektori osata ja kyetä huomioimaan yhtä hyvin tai paremmin kuin muualla.
Silloin vasta kunnan kehitys ja vetovoima voi lähteä kasvuun.
- kuppilan_filosofi
Saunahan on kehno rakenteeltaan. Puukiuas on heikko, ei kuumenna tarpeeksi. Tuuletus on kehno, oven alla pitäisi olla ainakin 5 sm korkea aukko.
Reissupolussa riittää talkoovoimaa ja yritteliäisyyttä. - kulutvainkasvavat
"Sähkökiukaan joku aivan asiasta tietämätön oli nostanut älyttömäksi hankkeeksi. Se ei ole lainkaan älytön. Se tehostaisi saunan käyttöä.
Kukaan ei ole missään maininnut, että puukiuas poistettaisiin Veljesniemestä. Se säilyisi ilman muuta toisena lämmitysvaihtoehtona. "
Kiukaan hankintahinta, asennus, sähkötyöt mahdollisine johdotuksineen, lisääntynyt sähkönkulutus, kiuaskivien sekä vastuksien vaihdot "heavy duty" käytössä, nämä lisäävät kuluja ihan selkeästi (kuka maksaa).
Tehostaminen ei ole mielestäni oikea termi vaan käyttöasteen lisäys.
Kiitos ja anteeksi.- tulotkinkasvavat
Siirtymävaiheen jälkeen on tarkoitus, että kuluista vastaa vuokralainen (Reissupolku). Näin asia on esitetty Reissupolun toimesta Mäntyharjun kunnalle.
markku sohlman, reissupoolku - käyttöasteenlisäys
Käyttöasteen lisäys on ollut esitykseni pääteema. (kts. aiemmat kirjoitukset). Tehostamisella olen tarkoittanut vain saunan käyttöä. Siihen termi sopii parhaiten.
- Valtaus
Olen todella ylpeä Mäntyharjun päätöksestä pitää Veljesniemi kunnan hallussa. Samalla toivon ymmärrystä käyttäjiltä maksujen korotuksille. Ei nuo hinnat ole vielä kohtuuttomia, ihan hyvää että laskutaitoisia löytyi ikiomasta kunnastamme. Leppoisia sauna tuokioita ja hyvää kesää kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997873- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763617
- 512859
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294