Olen vaimoni epävirallinen omaishoitaja ja pitäisi päästä hänen kanssaan sairaalakäynnille 1 päivä,onko oikeutta saada loma ym vapaapäivä,vai voiko lääkäri antaa sairaslomatodistuksen mulle.SAK ohjeessa työnantajan ON PYRITTÄVÄ antamaan jos ei anna?
Omaishoitajan oikeus olla pois työstä
1
85
Vastaukset
- luistin
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi (työsopimuslaki 4 luku 7 a§) on tarkoitettu tilanteeseen, jossa työntekijä jää pitemmäksi aikaa hoitamaan läheistään. Siihen ei ole subjektiivista oikeutta, mutta työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä.
Päivän poissaolo pitää sopia työnantajan kanssa. Se on yleensä sitä helpompaa mitä aikaisemmin pyytää vuosilomapäivää, ylityö- tms. vapaata työvuorolistaan tai palkatonta vapaata. Jos et saa vapaata, niin eipä siinä ole muuta tehtävissä kuin kysyä perusteluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742902
- 642763
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171649- 241647
- 201590
- 191488
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249