Onko kokemusta kivitalon rakentamista pilarien päälle? Eli siis niin, että alta näkyy toiselle puolelle. Arkkitehti tuumasi tällaista perustusta meidän paljaalle vinolle kalliolle. Eli pilarit ja ontelolaatat. Onko mahdollista rakentaa seinät harkoista ja minkälaiset tuet vaatisi? Tuleeko kalliiksi?
Olisiko tällaisesta esimerkkiä missään.
Kivitalo pilarienpäälle
2
100
Vastaukset
- mikäettei
No ei kivitalostoa mutta 100 m2 hirsimökistä kylläkin. Isäni rakensi/rakennutti kesämökkimme pilareitten päälle koska maapohjana tuli kallio vastaan. Etuutena ainakin se ettei talo kostea kun tuuletus käy lattian alla tehokkaasti vuoden ympäri.
Eiköhän tuo ihan mahdollista ole. Painoa toki tulee aika paljon, eli ihan kevyimmät pilarit eivät varmaan kelpaa, mutta eiköhän kantavuudet lasketa ennen rakentamisen aloittamista.
Itse olen tuota ratkaisua miettinyt ja ongelma on lähinnä kylmäsillattomuuden varmistamisessa. Siis kun itse haluaisin eristeet ulkopuolelle, niin tuossa pitäisi eristää ontelolaatta alapuolelta... Mutta kaipa uretaaniliima eristeet muutaman vuosikymmenen kiinni pitäisi. Tai sitten mekaanisia kiinnikkeitä (en tykkää periaatteessa). :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106