Minulla on toiminimi.
Aikomus hommata yritykselle paku, jolla ajetaan pelkästään firman ajoja.
Täytyykö tällöin pitää mitään ajopäiväkirjaa jos sillä ajetaan vain yrityksen ajot?
Laitan vaan kaikki autoon liittyvät kuitit kirjanpitäjälle?
Pakettiauto
18
4956
Vastaukset
- erfgewr
Täytyy.
Luota siihen mitä vastasin. - Yr2002
Täytyy pitää ajopäiväkirjaa ja helpoimalla pääset kun hommaat vielä automaattisen ajopäiväkirjan.
- poiuyhjk
Yrityksen pakussa ei tarvita ajopäiväkirjaa, toiminimestä en tiedä, se kun ei edes ole yritys/firma.
- kekatietaa
milläs todistat, että autolla on ajettu vain firman ajoja-
- Vainoharhaisuutta
Homma menee niin että jos firmalla on paku ja yrittäjällä itsellään henkilöauto niin lähtökohta on että omalla autolla omat ajot.
Jos omaa autoa ei ole tulee silloin peliin ajopäiväkirjat.
Omassa firmassani (alussa Ky ja nyt Oy) on ollut autoja jo 24 vuotta eikä koskaan ole ollut ongelmaa ettei ole ollut ajopäiväkirjaa.
Myös viimeiset 15 vuotta on ollut käytäntönä ettei työmiehille makseta km korvauksia kun kerran on firman autot.
Firman autot on lähtökohtaisesti firan ajoja varten.
Jos verottaja muuta väittää niin todistakoon väittensä, yrittäjällä riittää todisteeksi oma auto. - riippuuNiinMonesta
Vainoharhaisuutta kirjoitti:
Homma menee niin että jos firmalla on paku ja yrittäjällä itsellään henkilöauto niin lähtökohta on että omalla autolla omat ajot.
Jos omaa autoa ei ole tulee silloin peliin ajopäiväkirjat.
Omassa firmassani (alussa Ky ja nyt Oy) on ollut autoja jo 24 vuotta eikä koskaan ole ollut ongelmaa ettei ole ollut ajopäiväkirjaa.
Myös viimeiset 15 vuotta on ollut käytäntönä ettei työmiehille makseta km korvauksia kun kerran on firman autot.
Firman autot on lähtökohtaisesti firan ajoja varten.
Jos verottaja muuta väittää niin todistakoon väittensä, yrittäjällä riittää todisteeksi oma auto.Suomessa ei ole yrittäjällä oman auton omistuspakkoa, jotta vain silloin yrityksen auto olisi hyväksyttävästi 100% yrityksen käytössä, eikä verottaja harjoita sellaisen yksityisomistamisen seurantaa.
On sitten eri asia, jos jonkun toiminimen liikevaihto liikkuu 20 000 euron luokassa ja yritetään autoa vain firman ajoihin ujuttaa, tai tilanne on muuten epäilyttävä, ajoneuvokulut liikevaihdosta muuten liian suuret verrattuna muihin vastaaviin yrityksiin, päälle omat mokailut verottajan suuntaan, niin kyllä ne alkaa kyttäämään, ehkä ihan aiheestakin. - Anonyymi
riippuuNiinMonesta kirjoitti:
Suomessa ei ole yrittäjällä oman auton omistuspakkoa, jotta vain silloin yrityksen auto olisi hyväksyttävästi 100% yrityksen käytössä, eikä verottaja harjoita sellaisen yksityisomistamisen seurantaa.
On sitten eri asia, jos jonkun toiminimen liikevaihto liikkuu 20 000 euron luokassa ja yritetään autoa vain firman ajoihin ujuttaa, tai tilanne on muuten epäilyttävä, ajoneuvokulut liikevaihdosta muuten liian suuret verrattuna muihin vastaaviin yrityksiin, päälle omat mokailut verottajan suuntaan, niin kyllä ne alkaa kyttäämään, ehkä ihan aiheestakin.Voe kuule ku mulla liikevaihto ollut monena vuonna peräkkäin 19600€ ja pakettiautolla tulee joka vuosi ajettua se 19000-25000km, ajoneuvonkulut 4000-6000€ eikä verottajalta ole tullut mitään kyselyitä! Taloudessa yksityisautoja 4 kpl joten jos verottaja alkaa jotain urputtamaan niin sanon et katsokaa rekistereistä montako autoo taloudessani on ja kyselkää sit vasta lisää! Osaan olla myös erittäin vittxmainen verottajaa kohtaan jos se alkaa jotain urputtamaan ja kyseenalaistamaan!
- rty56u7i8o9p0
Toiset sanoo että ei tarvitse, mutta älä usko, kyllä tarvitset ajopäiväkirjan. Toiminimen on ilmoitettava auton kilometrit(ammattiajo / yksityisajo) elinkeinonharjoittajan veroilmoituksella(lomake 5) Jos autolla ajetaan yksityisajoa, on yksityiskäytön osuudella oikaistava autokuluja kirjanpidossa. Myös autokulujen alv vähennysoikeus "palaa" siltä osin mitä autoa on käytetty yksityiskäyttöön. Verottaja toisinaan myös haluaa nähdä ajopäiväkirjat.
Samaisella ajopäiväkirjalla teet myös päivärahavähennyksen. kaikkein vähimmällä pääset kun hommaat sähköisen ajopäiväkirjan. Maksaa muutaman euron kuussa mutta homma on sillä hoidettu, ei tarvitse kynäillä.
Osakeyhtiöillä on erilainen käytäntö, koska yhtiön autoa ei lähtökohtaisesti saa muutenkaan käyttää yksityiskäyttöön koska jos sitä käytettäisiin pitäisi siitä maksaa työsyhdeauton vero. Toiminimessä yksityiskäytöstä maksetaan vero käytöstä aiheutuneisen todellisten kulujen mukaan ja siksi tarvitaan päiväkirja.- Vainoharhaisuutta
Otan eläväksi esimerkiksi isäni ja hänen työnjatkajana veljeni.
Eli kyse maatilasta.
Isäni laittoi lava-auton 80 luvun alussa ja verottaja aloitti vittuilun.
Ei hyväksynyt vähennykseksi.
No isäni teki valituksen va vetosi että auto on maatilan ajoja varten ja henkilöauto omia ajoja varten, valitus meni läpi ja auto hyväksyttiin 100% ilman ajopäiväkirjoja.
Sitten verottaja vittili polttoaineesta ja sama juttu valituksen kautta hyväksyttiin.
Nyt veljeni on jatkanut toimintaa ja myös hänellä on lava-auto (tosin uudemaa malia) ja hänkin saa auton ja kulut vähennyksinä ilman ajopäiväkirjaa.
Maatila oli isäni ja on veljeni aikana normaali maatila, ei Oy.
Eli 35 vuoden kokemuksella voin sanoa että ajopäiväkirja tarvitaan silloin kun ei ole henklökohtaista autoa.
Päivärahat saa tekemällä yhteenvedon, työ alkoi/loppui, päivä ja kohde.
Päivärahaa ei saa kotipaikkakunnan töistä mutta tietyiltä aloilta saa ns. ruokarahan.
Myös tuttavani on taksikuski ja hänkin on laittanut henkilökohtaisen ritsan ihan verottajan takia, mutta arvatkaa ajaako hän omia ajoja uudella taksilla vai tuolla ritsalla?
Ajopäiväkirjojen kanssa hänkään ei pelleile.
Eli kun on oma henkilökohtainen auto niin se n myös verottajan mielestä ensisijainen auto jolla ajetaan henkilökohtaiset ajot.
Myös yrityksen autotyyppi on verottajan erityistarkkailun alla.
Pakettiauto on lähes aina (poikkeus jos ei omaa autoa) vain ja ainoastaan yrityksen ajoneuvo.
Esim. rakennusyritykselle ostettu henkilöauto ei ole uskottava joten siitä syntyy ongelmia.
Mutta jos haluaa sivuuttaa faktat ja olla vainoharhainen niin siitä vain.
Ps. kirjanpitäjä osaa vastata myös ajopäiväkijakysymykseen jos minun kertomus ei ole uskottava. - frgbtnhyumio
Vainoharhaisuutta kirjoitti:
Otan eläväksi esimerkiksi isäni ja hänen työnjatkajana veljeni.
Eli kyse maatilasta.
Isäni laittoi lava-auton 80 luvun alussa ja verottaja aloitti vittuilun.
Ei hyväksynyt vähennykseksi.
No isäni teki valituksen va vetosi että auto on maatilan ajoja varten ja henkilöauto omia ajoja varten, valitus meni läpi ja auto hyväksyttiin 100% ilman ajopäiväkirjoja.
Sitten verottaja vittili polttoaineesta ja sama juttu valituksen kautta hyväksyttiin.
Nyt veljeni on jatkanut toimintaa ja myös hänellä on lava-auto (tosin uudemaa malia) ja hänkin saa auton ja kulut vähennyksinä ilman ajopäiväkirjaa.
Maatila oli isäni ja on veljeni aikana normaali maatila, ei Oy.
Eli 35 vuoden kokemuksella voin sanoa että ajopäiväkirja tarvitaan silloin kun ei ole henklökohtaista autoa.
Päivärahat saa tekemällä yhteenvedon, työ alkoi/loppui, päivä ja kohde.
Päivärahaa ei saa kotipaikkakunnan töistä mutta tietyiltä aloilta saa ns. ruokarahan.
Myös tuttavani on taksikuski ja hänkin on laittanut henkilökohtaisen ritsan ihan verottajan takia, mutta arvatkaa ajaako hän omia ajoja uudella taksilla vai tuolla ritsalla?
Ajopäiväkirjojen kanssa hänkään ei pelleile.
Eli kun on oma henkilökohtainen auto niin se n myös verottajan mielestä ensisijainen auto jolla ajetaan henkilökohtaiset ajot.
Myös yrityksen autotyyppi on verottajan erityistarkkailun alla.
Pakettiauto on lähes aina (poikkeus jos ei omaa autoa) vain ja ainoastaan yrityksen ajoneuvo.
Esim. rakennusyritykselle ostettu henkilöauto ei ole uskottava joten siitä syntyy ongelmia.
Mutta jos haluaa sivuuttaa faktat ja olla vainoharhainen niin siitä vain.
Ps. kirjanpitäjä osaa vastata myös ajopäiväkijakysymykseen jos minun kertomus ei ole uskottava.Minun henkilökohtainen kokemus taas on sellainen että tarvitaan päiväkirja. Olen rakennusurakoitsija ja pakettiauton kilometrit on 100% ammattiajoa. Näin on myös veroilmoituksella ilmoitettu. Silti olen kolme kertaa(kolmena vuotena peräkkäin) joutunut toimittamaan ajopäiväkirjat verotoimistoon tarkastettavaksi. Tarkastajaa ei kiinnostanut minun muu kirjanpito vain ainoastaan ajopäiväkirjat.
- vainoharhaisuutta
Et sitten maininnut että onko sulla henk.koht. autoa ja oletko sen ilmoittanut verotttajalle.
kokeile seuraavana vuonna sellaista että ilmoitat vain ja ainoastaan että yksityisajot omaalla autolla ja yrityksen ajot pakulla.
Jos eivät hyväksy niin siten ajopäiväkirja.
Niin ja muuten, miksi kyttäävät sinua?
Oletko jäänyt kiinni verovilpistä?
Verottaja ei kyttää muuten kuin epäilykestä, ei kaikkia sytemaattisesti.
Kyllä se verottajankin suunnassa on niin että jos ei ole aihetta epäillä niin ei epäillä.
Mutta jatka sinä niiden ajopäiväkirjojen täyttämisiä.
Oman auton käytöstä yrityksen toiminnassa tarvitaan ajopäiväkirja. - saako-vastauksia
frgbtnhyumio kirjoitti:
Minun henkilökohtainen kokemus taas on sellainen että tarvitaan päiväkirja. Olen rakennusurakoitsija ja pakettiauton kilometrit on 100% ammattiajoa. Näin on myös veroilmoituksella ilmoitettu. Silti olen kolme kertaa(kolmena vuotena peräkkäin) joutunut toimittamaan ajopäiväkirjat verotoimistoon tarkastettavaksi. Tarkastajaa ei kiinnostanut minun muu kirjanpito vain ainoastaan ajopäiväkirjat.
Mielenkiinnosta asiaa kohtaan kysyn, miksi tuollaista kyttäämistä tapahtuu: paljonko liikevaihdosta on auton ja polttoaineiden osuus, oletko jäänyt kiinni aiemmin jostakin verovilpistä, oletko itse ollut aloitteellinen verotoimiston suuntaa asiassa, onko kyseessä tmi ?
Ihmettelen siksi, olen itse 35 vuotta työskennellyt yli 10 pienehkössä firmassa, myös itse yrittäjänä, eikä koskaan yhdessäkään autossa ole ollut ajopäiväkirjaa.
- vainoharhaisuutta
No niin, kuten huomataan ajopäiväkirjaa suositteleva ei kyennyt vastaamaan kysymyksiimme.
Ajopäiväkirjaa ei todellakaan tarvita josauto on tarkoitettu vain ja ainoastaan yrityksen käyttöön.
Verttaja voi esittää kysymyksen että miten hoidat yksityisajot ja jos on jokin luotettava selitys niin se riittää.
Elektroninen/manuaalinen ajopäiväkirja voi palvella yrityksen toimintaa jos halutaan seurata auton käyttöä.- kekatietoo
Niin kysehän on luotettavasta selvityksestä. Onko se se, että on oma ja/tai puolison auto, joilla ajetaan omat ajot. Siinähän sitä sitten yrität selittää viimeisen 5-10.000 kilometriä, jota verottaja joko hyväksyy tai ei hyväksy.
heh, joku näyttää rekusteröineen nimimerkin, no ihan vapaasti, ekä tämäkin lähtee liikkeelle. - Vainoharhaisuutta
Jos toimii yrityksenä tai toiminimellä niin eihän sinne veroilmoitukseen kilonmetrejä merkata.
Auton kulut (polttoaine, varot, vakuutukset, huollot, yms.) sekä hankinta kirjanpitoon poistoksi.
Eihän verottajalle mene mitään tietoja ajetuista kilonmetreistä.
Miten verottaja voi silloin kyseenalaistaa tiettyjä ajokilonmetrejä?
Minusta tuntuu että nyt sotketaan pahemman kerran verotuksessa vähennyksenä tehtäviä km vähennyksiä ja yritystoiminnassa ajetut km. - Toiminimiyrittäjä
Minulla on ollut toiminimi- muotoinen yritys. Hankin yritykselle pienen pakettiauton. Kirjanpitäjä sanoi, että ajopäiväkirjaa ei tarvita. tein kuitenkin varmuuden vuoksi omaa kirjanpitoa, johon merkitsin ajokilometrit vuosittain. Autosta saa myös arvonlisäverovähennyksen täysimääräisenä auton ostohinnasta, joka on hyvä asia. Pätee myös käytetyssä autossa, jos auto on alv- vähennysoikeutettu (ilmoitetaan auton myynti-ilmoituksessa). Koskaan ei verottaja ole mitään kysellyt. Kaikki autokulut on kirjattu yrityksen kirjanpitoon. Siis kannattaa hankkia varmuuden vuoksi pakettiauto, eikä henkilöautoa.
- Vainoharhaisuutta
Niinpä.
Olen koko ajan kertonutkin että pakettiauto menee yritystoiminnassa oletuksena poistoina kirjanpidossa.
Pakettiauton status on tavaroiden kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo.
Henkilöauto on sitten ongelmallisempi, se kun on statukseltaan henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo.
- kuorkkikuski
Mielestäni ei tarvi ajopäiväkirjaa jos on rekisteröity Suomeen pakuna tai kuorkkina. Kuitit tankkauksesta olisi oltava ja vastattava toiminta-aluetta.
PO
www.lamminvesivaraaja.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742902
- 642763
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171649- 241647
- 201590
- 191488
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249