Olen miettinyt toisinaan suomi24 kristinusko-palstaa lukiessani, että Raamatussa on ohjeita siitä, miten kristityn tulisi puhua. En väitä, että onnistuisin viestimään ajatuksiani rakentavasti aina kasvokkainkaan, mutta olen huomannut, että netissä erityisesti, kun ei näe toisen ilmeitä ja kehonkieltä, on joskus vaarana provosoitua. Toivon, että voisimme vaihtaa ajatuksia fiksusti. Tässä joitakin Raamatun kohtia, jotka ovat puhutelleet minua:
1. Pietarinkirje 3:15-16:
"Olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti."
2. Timoteuskirje 2:24:
"Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille."
Sananlaskut 15:1:
"Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun, loukkaava sana nostaa vihan."
Miten kristityn tulisi puhua?
5
<50
Vastaukset
Ei mitään, nada, zero,,zip. Jos sä onneton kuvitttelet, että sulla on tämmönen mielikuvitusystävä, jesse eli jumala, niin hakeudu hoitoon, pliis.
- Vastauksiin
Neuvoja puhumiseen löytyy, aina ei voi miellyttää. Eihän väittely hyödytä, uskon asioissa olemme kaikki samalla viivalla, joten on vaara syyllistyä pilkkaan. Väittely saa aikaan kovemman takertumisen vääryyteen.
Pitää puhua hyviä sanoja niitä ei ainakaan liikaa ole. Seurakunnassa on oltava puhetaitoisia tehtävään sopivia henkilöitä.
Ilman sisältöä eivät sanatkaan merkitse.- helluntailainen
On erittäin tärkeää että näilläkin hölynpölypalstoilla on vakaita uskovaisia, koska monet eivät tule koskaan kirkkoihin ja kodeissa ei saa enää kristillistä kasvatusta.
Rankkoja tekstejä täällä saa lukea ja ei kaikkien luonteella ja mielellä tätä tehdä. Vastustaja näkee ja kokee työmme uhkana ja siksi häiriköi ja suoltaa sopaan omaansa.
On totta että verhon takaa on helppo syytää lokaa, mutta me olemme vastuussa sanoistamme - pitää muistaa se.
- Herätykseksi
Kyllä Kristillisyyteen kuuluu puhua, asiallisesti ja rakentavasti, kaikille hyväksi Kristuksen Jeeusksen kirkkaudeksi ja kunniaksi Hänen aposotliseen (Raamatun UT mukaisesti ja perustalta elävään ja toimivaan seurakunta yhteyteen voittavasti päämäärisesti, kutsuvasti ja ohjaavasti. Harmi vain ettei tänä päivänä enää, taikka vielä sitten apostolisten alkuseurakuntien ole. Mutta sen puolesta puhuvaksi ja toimivaksi ja sitä rakentavaksi olen kutsuttu / armoitettu, että sille tielle Kristukseen Jeesukseen uskovat lähtisivät / yhdistyisivät Raamatun UT mukaiseksi ja mukaisesti yhdeksi, YHTÄ oleviksi ja kaikessa YHTÄ pitäviksi. Hänen kirkkaudeksi ja kunniaksi, "maailmalle valkeudeksi ja maalle suokasi" riittävällä tavalla ja tarkoituksella, kaikessa yhtenä jäsenistönään täydellisyys päämääräisesti, edistyvästi, sitä Jumalan valtakunta yhteyden / yhtenäisyyden jokaista jäsentään myöden Raamatun UT mukaisuudessa / Hänessä mahdollistavaa Krist vaihtoehtoa rakentavasti eläviksi.
Jeesuksen nimessä... muistutaen ja valistaen. vähäinen palvelijansa ja seuraajansa. Sävyisyys tosiaan kuuluu jumaliseen luonteeseen, mutta täällä meillä on valheoppia ja oikeaoppi vastakkain ja ihmiset ovat kääntäneet korvansa pois totuudeta ennustusten mukaan, eikä nuhteiden jakamiselta voi välttyä vastuullinne Herran palvelija.
Luterilaisuus juurikin käyttää tänään kavalasti tuota sävyisyyden sanomaa, ja toivoo että saa kaikessa rauhassa jatkaa uskon vesitämistä kenenkään häiritsemätt, mutta se toive on harhaa minun kohdallani, sillä minut on Herra varustanut puhumaan, kute asiat ovat.
Asioista täytyy puhua niin kuin ne ovat, vaikka ihmiset eviät siitä pitäisikään, kute eivät tänään pidä, mutta silti asioista on puhuttava, kuten ne ovat, sillä se on Jumalan tahto, että ihmiset saavat kuulla totuuden ja että edes jotkut sen ottaisivat vastaan ja kääntyisivät.
21. Ja hän sanoi heille: "Eihän lamppua oteta esiin, pantavaksi vakan alle tai vuoteen alle? Eiköhän lampunjalkaan pantavaksi? (Mark 4:21)
Jos me siis uskomme olevamme valona tässä maailmassa, niin ei meidän tule valoamme piilotella, vaan antaa sen loistaa kaikille, vaikka ihminen onkin mielistynyt pimeyteen, eikä valoa käsitä, mutta jotta edes jotkut sen ymmärtäisivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista897627- 1055522
- 2664738
- 484662
- 653382
- 502768
- 582447
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244