Gallup

Tehdäänpä pientä kartoitusta tämän palstan lukijoista.

1. Sukupuolesi?
Arvelisin, että lähes kaikki lukijat ovat miehiä.

2. Oletko opiskelijana, jos olet missä?
Uskoisin ison osan olevan
korkeakouluissa tai jo valmistuneen.

3.Miten vanha/nuori olet?
Varmaankin ikähaitari osuus enimmäkseen 15-25
vuotiaisiin, jotka ainakin jaksavat räpeltää
vielä täällä.

4. Oletko tehnyt älykkyystestejä, jos olet niin
kuinka monta ja testien nimet?
Ehkäpä tähänkin kysymykseen tulee roimasti
myönteisiä vastauksia.

5. Mikä seikka/kiinnostus sai itsesi alunperin
vierailemaan viestiryhmässä älykkyys?

Miksi siis haluan kysyä? Nähdäkseni kuinka paljon vastaavuuksia palstan käyttäjillä löytyy.

35

2706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoppov

1. Sukupuolesi?

m

yliopistossa

22

yhden jossain netissä. en muistaakseni kuitenkaan jaksanut tehdä loppuun asti

luulin että täällä puhutaan älykkyydestä eikä palikkatestien tuloksista. käyn edelleen joskus tarkastamassa jos joku keksisi puhua jostain muustakin :) gallupit on aina kivoja :)

• kiva

1.M
      2.karkeasti taideoppilaitoksessa (itsestään mitään enempää paljastamatta)
      3.22
      4.muutaman enkä muista nimiä
      5.kävin katsomassa älykkyys keskusteluja mielenkiintoisen keskustelu aiheen vuoksi, joskus on mielenkiintoisia keskusteluja, mutta useimmiten ei

Vastasin, koska itseänikin kiinnostaa palstan käyttäjien/vastaajien vastaavuus

• vai ei...?

1. Sukupuolesi?
      nainen

opiskelen datanomiksi

23

Eurooppalainen älykkyystesti (tulos 149)
      Toinen taisi olla tieteen kuvalehden testi (139)

Selasin eri keskusteluryhmiä ja kiinnosti tietää että mistä täällä keskustellaan.

• xyz

1. mies

2. valmistunut filosofian maisteriksi

3. 29

4. Nettitestejä, varmasti ainakin Eurooppalainen älykkyystesti ja Tieteen Kuvalehden testi, ehkä muitakin. Tulokset tavallisesti välillä 120-130, en muista saaneeni yhtään 140 tai yli -tulosta. Viralliseen Mensan testiin en aio vaivautua.

5. vietän paljonkin aikaa eri foorumeilla, miksen siis täälläkin?

• min

1. Mies

2. Opiskelen yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa

3. 25

4. Olen tehnyt netissä muutamia. Esimerkiksi Tieteen kuvalehden testin, "älykkäin, (vai oliko se tyhmin,) kunta" ja Suomen Mensan linkkisivulta löytyneistä testeistä olen tehnyt jokusen. Tieteen kuvalehden tilaana sain joskus jopa pienen kirjan, jonka avulla pystyi harjoittelemaan testejä.
      Oikeastaan joka testin mitä on vastaan tullut olen tehnyt... :)
      Oikeassa Mensan testissä en ole ollut enkä usko, että koskaan tunnen tarvetta mennäkään.

5. Muita tiedepalstoja (fysiikka, matikka) nyt lähinnä seurailen, mutta siinä otsikkosivulla näkee tästäkin ne uusimmat viestit...

• näinnäin

1. nainen
      2. opiskelija, hy:n maat.-metsätieteellinen tdk
      3. 20 v.¨
      4. tieteen kuvalehden testi (136) ja mensa (132)
      5. älykkyys on aina kiinnostanut. Siis aivan lapsesta asti, esim. einsteinia olen miettinyt.

• min

Ohhoh!!

Olen elänyt siinä luulossa, että Tieteen kuvalehden testi näyttäisi kymmeniä pointseja yläkanttiin(koska netissä kaikki kirjoittaa saaneensa 130 ... 170 pistettä siitä).
        Sain siitä testistä muistaakseni 157 pistettä, eli Mensasta voisi tuon perusteella ropista jopa rajan ylittävä tulos.

No... eipä taida Mensalla kuitenkaan paljoa olla annettavanaan meikäläiselle :)

• näinnäin
        min kirjoitti:

Ohhoh!!

Olen elänyt siinä luulossa, että Tieteen kuvalehden testi näyttäisi kymmeniä pointseja yläkanttiin(koska netissä kaikki kirjoittaa saaneensa 130 ... 170 pistettä siitä).
        Sain siitä testistä muistaakseni 157 pistettä, eli Mensasta voisi tuon perusteella ropista jopa rajan ylittävä tulos.

No... eipä taida Mensalla kuitenkaan paljoa olla annettavanaan meikäläiselle :)

Niin ehkä omassa tapauksessani kannattaa ottaa huomioon se, etten tehnyt Tieteen kuvalehden testiä kovin tosissani. Siis äkkiä, aikaakin jäi yli 20 min. Mensan testissä tuli sitten mietittyä ajan rajoissa mitä vastailee. Voisin kuvitella jos tekisin Tieteen kuvalehden testin ajatuksella ja huolelle, ja ennen kaikkea miettisin, niin voisin saada kymmeniä pointseja yli.

• min
        näinnäin kirjoitti:

Niin ehkä omassa tapauksessani kannattaa ottaa huomioon se, etten tehnyt Tieteen kuvalehden testiä kovin tosissani. Siis äkkiä, aikaakin jäi yli 20 min. Mensan testissä tuli sitten mietittyä ajan rajoissa mitä vastailee. Voisin kuvitella jos tekisin Tieteen kuvalehden testin ajatuksella ja huolelle, ja ennen kaikkea miettisin, niin voisin saada kymmeniä pointseja yli.

No siinähän se voi olla selitys.

Itse tein kyllä huolella ja harkiten käyttäen viimeisenkin sekunnin hyväksi. Tosin eihän siinä tainnut jäädä kuin pari kolme tehtävää tekemättä.

• ---

nainen,

fm,

27,

Tieteen kuvalehti-testi 136,

Kiinnostus, mitä ihmiset sanovat "ääneen" tällaisesta asiasta. Ajattelin, että aihe on lähes keskusteltavuuden ulkopuolella. Mitattava äo vain on, eli sinänsä sille ei voi mitään.

• Ninni

1. Nainen
      2. Yliopistossa
      3. 24
      4. Tieteen kuvalehden netin äo-testi (145)
      5. Kiinnosti tietää, löytyisikö täältä älykkäältä vaikuttavia ihmisiä.

• viherpippuri

1. Nainen

2. AMK, kohta toivottavasti yliopisto

3. 27

4. Virallinen palikkatesti testin tekijän valvomana, kesto useita tunteja ja tein sen masentuneena. Kaksi mensan testiä kouluaikana. Tulos kaikissa sama, eikä vastannut lähimainkaan koulumenestystä.

5. Selailen tätä palstaa ja nyt odottelen parhaillaan dvd:n polton valmistumista, 76% suoritettuna. Tapan aikaa.

• f 84.5

"4. Virallinen palikkatesti testin tekijän valvomana, kesto useita tunteja ja tein sen masentuneena. Kaksi mensan testiä kouluaikana. Tulos kaikissa sama, eikä vastannut lähimainkaan koulumenestystä."

Mitkä ne testien tulokset sitten oli(ja koulumenestyksen suuruus,tietty)?

• tattiska

1.Nainen

2. Opiskelija, yliopisto

3.28v

4. Äo -testejä olen tehnyt useampiakin, tieteen kuvalehden äo- testistä tulos 145. Eurooppalainen äo-testi 150. Englanninkielisistä mainittakoon Joku queendomin Classic iq- testi kh 15 tulos 127. Tickle comin äo -testi kh 15 tai 16 tulos 129.

5. Älykkyys -teemana kiinnostaa, tapan aikaa. Kiinnostaa aina vilkaista mitä uutta, uusi testejä yms. täältä voi löytyä.

• raksu

1. Mies
      2. Työelämässä. Yliopisto takana.
      3. Reilu kolkyt
      4. Eri lehtien testejä ja nettitestejä. Yleensä pisteitä 143-148 testistä riippuen.
      5. Loputon uteliaisuuteni, josko jostain löytyisi älykästä ja mielenkiintoista elämää. Vielä ei oo näkyny...

• M mies

1. Sukupuolesi?
      Arvelisin, että lähes kaikki lukijat ovat miehiä.

Oikein arvattu minun kohdallani.
      Uskoisin ison osan olevan
      korkeakouluissa tai jo valmistuneen.

Oppikoulu ja maatalouskoulu käyty jo 70-luvulla.
      Varmaankin ikähaitari osuus enimmäkseen 15-25
      vuotiaisiin, jotka ainakin jaksavat räpeltää
      vielä täällä.

43 vuotta nuori ja jaksan yhä räpeltää.
      Ehkäpä tähänkin kysymykseen tulee roimasti
      myönteisiä vastauksia.

Kävin kerran Mensan testissä.

Kiva käydä katsomassa mitä täällä kirjoitellaan. Mensan keskustelusivut alkaa joskus tökkimään.

• Mimmi

1. Nainen
      2. Työläinen
      3. 30v
      4. Olen, yhden.
      5. älykkyys itsessään.

• tapaus

1. Nainen
      2. Töissä, keskiasteen koulutus
      3. Ikähaitarissa 45-55
      4. Kahdesti testattu, koulutulokkaana ja
      ammattiin opiskellessa
      5. Halu tietää älykkäiden ajatuksista
      Saada tietää mitä vaikutuksia yksilölle ja
      ympäristölle on älykkyydestä
      Oppia arvioimaan kuka on älykäs
      (Eivät ole toteutuneet)

• raksu

Et siis ole vielä oppinut arvioimaan kuka on (mielestäsi) älykäs ja kuka ei?

• siihen?
        raksu kirjoitti:

Et siis ole vielä oppinut arvioimaan kuka on (mielestäsi) älykäs ja kuka ei?

objektiivisesti/subjektiivisesti?

• raksu
        siihen? kirjoitti:

objektiivisesti/subjektiivisesti?

Mielestäni osaan arvioida, pienellä virheprosentilla, onko joku ihminen älykäs vai ei, kunhan oon hänen kanssaan jonkin aikaa jutellu.

Objektiivisuudesta ja subjektiivisuudesta voidaankin sit olla montaa mieltä...

• epäilijä
        raksu kirjoitti:

Mielestäni osaan arvioida, pienellä virheprosentilla, onko joku ihminen älykäs vai ei, kunhan oon hänen kanssaan jonkin aikaa jutellu.

Objektiivisuudesta ja subjektiivisuudesta voidaankin sit olla montaa mieltä...

Miten ihmeessä voisit arvioida pelkän keskustelun perusteella, onko toinen hyvä kuviopäättelijä vai ei? Ellei keskustelunne aihe sitten ole "jos pallo kiertää myötäpäivään ja neliö laskeutuu joka kerta, niin..."

• Opa

1. Mies

2. Jatko-opiskelija, töissä yliopistolla tutkijana, ylempi korkeakoulututkinto löytyy

3. pian 27

4. Mensan järjestämä Cattell&Cattell -testi, nettitestejä en oikein jaksa. Olen Mensan jäsen.

5. Lähinnä kiinnostaa kuulla stereotypioita Mensasta ja älykkäistä yleensäkin. Joskus tulee hurjimpia höpöjuttuja oiottuakin. Piipahtelen täällä harvakseltaan, muilla foorumeilla yleensä, tämä korkeintaan toisessa ikkunassa.

• uuu

Paljastapa vähäsen että mistä asioista siellä Mensan -vain jäsenille- keskustelupalstalla oikein jutellaan.
        Pissa-kakkajuttuja nyt ei varmaan, mutta onko siellä laadukasta tieteellistä keskustelua (kuten täällä..heh heh) vai jotain muuta..

• Opa
        uuu kirjoitti:

Paljastapa vähäsen että mistä asioista siellä Mensan -vain jäsenille- keskustelupalstalla oikein jutellaan.
        Pissa-kakkajuttuja nyt ei varmaan, mutta onko siellä laadukasta tieteellistä keskustelua (kuten täällä..heh heh) vai jotain muuta..

Varsin laidasta laitaan siellä jutellaan. Toisille koko palsta on lähinnä rupatteluun, toiset paneutuvat aiheisiin hyvinkin syvällisesti.

Yläotsikkoina keskustelualueissa on mm. kulttuuri, yhteiskunta ja tieteet, harrasteet ja ajanviete ja ajankohtaiset puheenaiheet.

Kovempaa vääntöä voi olla vaikkapa jostain uskonnoista tai ihmissuhdeasioista, paljon on myös ihan leppoisaa jutustelua ja huonoja vitsejä. :)

• foorumi
        Opa kirjoitti:

Varsin laidasta laitaan siellä jutellaan. Toisille koko palsta on lähinnä rupatteluun, toiset paneutuvat aiheisiin hyvinkin syvällisesti.

Yläotsikkoina keskustelualueissa on mm. kulttuuri, yhteiskunta ja tieteet, harrasteet ja ajanviete ja ajankohtaiset puheenaiheet.

Kovempaa vääntöä voi olla vaikkapa jostain uskonnoista tai ihmissuhdeasioista, paljon on myös ihan leppoisaa jutustelua ja huonoja vitsejä. :)

Mensa suorastaan kehuu sillä, kuinka siellä on ihmisiä laidasta laitaan, yliopiston professorista rantojen mieheen, toimeentulotukiasiakkaasta monimiljonääriin. Ainoa yhdistävä tekijä on keskimääräistä parempi kyky pärjätä kuviopäättelytesteissä.

Miksipä siis Mensa-foorumi eroaisi vaikkapa Suomi24-foorumista, laidasta laitaan on ihmisiä täälläkin.

• Hermann
        Opa kirjoitti:

tuota noin, jos viitsit vaivautua niin kerropas minkä tuloksen sait siitä mensan testistä..
        entä osaatko sanoa onko tämä testi http://www.tieteenkuvalehti.com/Crosslink.jsp?d=197&a=1023 samanlainen kuin mensan testi?

tämäntyyppisiä nettitestejä harjoittelemalla pitäisi periaatteessa saada korkeampia tuloksia mensankin testissä, onhan molemmissa sama pohjatesti(ravenin matriisi).

• Opa
        Hermann kirjoitti:

tuota noin, jos viitsit vaivautua niin kerropas minkä tuloksen sait siitä mensan testistä..
        entä osaatko sanoa onko tämä testi http://www.tieteenkuvalehti.com/Crosslink.jsp?d=197&a=1023 samanlainen kuin mensan testi?

tämäntyyppisiä nettitestejä harjoittelemalla pitäisi periaatteessa saada korkeampia tuloksia mensankin testissä, onhan molemmissa sama pohjatesti(ravenin matriisi).

Nämä taisivat olla minulle osoitettuja kysymyksiä? :)

Mensalaisilla ei yleensä ole tapana omia lukemiaan sen kummemmin tuoda esiin, joten enpä sitä täälläkään viitsi tehdä. Tuo C&C-testi mittaa älykkyyttä jonnekin 190 asti, joskin luotettavuus voi hyvin korkeissa lukemissa kärsiä.

Tuo lehden testi muistuttaa jonkin verran Mensan käyttämää Cattell&Cattell -testiä, on ehkä hieman epäselvempi ainakin minun mielestäni. Toisaalta Mensan käyttämä testi on hieman moniulotteisempi - tai miten sitä parhaiten kuvaisi. Muuttujia on siinä kuitenkin enemmän. Tuosta Mensan käyttämästäkin ns. Culture Fair -testistä löytää jonkin verran tietoa ihan googlettamalla, jos jaksaa vaivaa vähän nähdä.

Älykkyystestejä voinee hieman harjoitella, luultavasti kuitenkin vähemmän kuin toisinaan ajatellaan. Mensan testitilaisuudessa kyllä opastetaan aika hyvin tehtäviin, joten ainakaan rakenteellisia ongelmia ei luultavasti tule, vaikka ei aiemmin testejä olisi tehnytkään. Tehtäviä on niin paljon, että niitä ei juurikaan pysty harjoittelemaan, ehkä vähän kuitenkin.

• sosiaalipummi+hullu

1.mies

2.en, olen rehellisesti sanottuna toistaitoinen pummi; jo peruskoulun päättötodistus oli ala-arvoinen(5.2 asteikolla 4-10), enkä nykyisinkään jaksa tehdä mitään opiskelun eteen

3.17

4.tieteen kuvalehden testistä sain 148 ja "eurooppalaisesta" 138, josta mensa tosin puhui siihen sävyyn/tyyliin ettei se mittaa mitään älyä :D

5.olen kiinnostunut erilaisista älyn muodoista, niiden kehittämisestä, siitä miten täällä netissä ihmiset pärjäävät näissä testeissä jne. tuossapa nuo keskeisimmät/oleellisimmat

ps. näiden nettitestien tulosten ja koulumenestykseni välillä näyttäisi korrelaatio olevan "päinvastainen"; olen menestynyt surkeasti.
      olen huomannut että älykkäät ihmiset ovat tavallista useammin joko laiskoja tai muuten vain saamattomia tyyppejä, joten he eivät näiden seikkojen vuoksi menesty niin kuin älyn puolesta voitaisiin odottaa

joo ja jeejeejee ammutaan kyselyn tekijä

• IHMEJANNU

Heips kohtalontoveri. Itsekkin olen ollut koulupinnari ja renttu. Älykkyys alkoi kiinnostaa minua, kun aloin huomaamaan pystyväni suunnittelemaan ja ajattelemaan erillaisia asiota, johon läheskään kaikki eivät yhtähyvin kykene. Netti äö testit ovat järjestäen yli 140 minulla. Nykyisin itsetuntemuksen kehityttyä koulu maistuu. Harmittaa vain elää köyhää opiskeluelämää. Varsinkin kun on parivuotta omaa ikäryhmää jäljessä.

• lyyli

oletko todellakin tehnyt havainnot älykkäiden ihmisten laiskuudesta? Tiedän olevani älykäs, mutta epäilen sitä toisinaan, kosken saa mitään tehtyä, asiat junnaavat paikallaan kiinnostuksen puutteen vuoksi. Luulen, että monet älykkäät kärsivät turhautumisesta. Toisaalta niinhän kärsivät kaikki, ja saamattomia on yhtä paljin tai enemmänkin "ei-niin-älykkäide" kuin "älykkäidenkin" piireissä.

• Dude
        lyyli kirjoitti:

oletko todellakin tehnyt havainnot älykkäiden ihmisten laiskuudesta? Tiedän olevani älykäs, mutta epäilen sitä toisinaan, kosken saa mitään tehtyä, asiat junnaavat paikallaan kiinnostuksen puutteen vuoksi. Luulen, että monet älykkäät kärsivät turhautumisesta. Toisaalta niinhän kärsivät kaikki, ja saamattomia on yhtä paljin tai enemmänkin "ei-niin-älykkäide" kuin "älykkäidenkin" piireissä.

muttei tavoitteita, onkuin omistaisi auton muttei karttaa, joten elämäsi voipi olla perin turhauttavaa.

• sosiaalipummi+hullu
        IHMEJANNU kirjoitti:

Heips kohtalontoveri. Itsekkin olen ollut koulupinnari ja renttu. Älykkyys alkoi kiinnostaa minua, kun aloin huomaamaan pystyväni suunnittelemaan ja ajattelemaan erillaisia asiota, johon läheskään kaikki eivät yhtähyvin kykene. Netti äö testit ovat järjestäen yli 140 minulla. Nykyisin itsetuntemuksen kehityttyä koulu maistuu. Harmittaa vain elää köyhää opiskeluelämää. Varsinkin kun on parivuotta omaa ikäryhmää jäljessä.

heips heips=)

"Älykkyys alkoi kiinnostaa minua, kun aloin huomaamaan pystyväni suunnittelemaan ja ajattelemaan erillaisia asiota, johon läheskään kaikki eivät yhtähyvin kykene."

Sama täällä!

"Harmittaa vain elää köyhää opiskeluelämää. Varsinkin kun on parivuotta omaa ikäryhmää jäljessä."

Sama täällä. Itse olen myös vähintään 2-3 vuotta ikäryhmääni jäljessä, kun ajattelin aloittaa viimeinkin lukion.

Mutta eiköhän tämä tästä=)

• Nanna

1. nainen
      2. AMK-opiskelija
      3. 40v.
      4.aina välillä teen nettitestejä, olisko 4 kpl, een vain suomenkielisiä
      5. Ihan huvikseni, pidän kaikista testeistä ja netisä niitä on helppo tehdä, kun ei tarvitse erikseen laskea tuloksia.

• Silicon

1. Nainen
      2. Opiskelija, yliopisto
      3. 27v
      4. Mensan jotain nettitestejä tms
      5. päädyin palstalle sattumalta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5837
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      608
      2296
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1023
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe