KUNTIEN YHDISTÄMINEN ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ

Auditeme

Suomessa uhrataan tavaton määrä veronmaksajilta otettua rahaa näennäisesti "itsenäisten" kuntien ylläpitoon.

Todella itsenäisiä kuntia ei Suomessa ole. Kunnat saavat tehtävänsä suurimmaksi osaksi eduskunnalta, hallitukselta, ministeriöistä ja lainsäädännön piiristä.

Taloudellinen itsenäisyys on sitä ja tätä. Maassa on suuri määrä kuntia, joiden valtionosuudet muodostavat 30-60 prosenttia kunnan tuloista. Itsenäinen toimija toimii omilla rahoillaan.

Suurehkojen kaupunkien liepeillä tilanne on se, että osa kunnista on keskinäisen asioiden järjestämisen puitteissa (työpaikat, asuminen) täydellisesti riippuvaisia toisistaan. Alueen tuotto jakautuu joissakin tapauksissa erittäin epätasaisesti, ja hyvinvointipalvelujen laatu seura rahaa. Alueiden järjestelmällinen johtaminen takkuaa.

Kuntien niputtaminen säästää rahaa hallinnosta varsinaisiin palveluihin. Kuntalainen hyötyy enemmän kodinhoitajasta ja terveydenhoitajasta kuin hyvin miehitetystä kunnantalosta. Kun samalla virtaviivaistetaan johtamista, säästöjä tulee lisää.

Päätökset muutoksesta on tehtävä eduskunnassa. Jos asia jää kiinni yksittäisistä kunnista, suurimpia nykytilanteesta hyötyjiä ei taivuteta kirveelläkään.

Keskusta oli äänekkäin kuntauudistuksen vastustaja rikkaimpien ja hyvinvoivimpien kuntien rinnalla. Tässä hankkeessa on kuitenkin maan etu kyseessä. Millä valoilla keskusta nyt ajaa?

17

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>>Kuntien niputtaminen säästää rahaa hallinnosta varsinaisiin palveluihin. <<<

      Aika vähän kuitenkaan, sillä hallintomenot ovat vain murusia kuntien kokonaismenoista. Sitä paitsi ketään ei voi lain mukaan irtisanoa viiteen vuoteen sen jälkeen, kun kuntaliitos on tehty. Sinä aikana ehditään sairastua suuruudenhulluuteen ja tekemään töitä niin löysään tahtiin, ettei ketään irtisanotakaan.

      >>>Kuntalainen hyötyy enemmän kodinhoitajasta ja terveydenhoitajasta kuin hyvin miehitetystä kunnantalosta. Kun samalla virtaviivaistetaan johtamista, säästöjä tulee lisää.<<<

      Niin varmasti hyötyy, mutta olet kai sen verran seurannut uutisia, että sote-uudistuksessa mm. kodinhoitajat ja terveydenhoitajat on tarkoitus siirtää kuntien palkkalistoilta sote-alueiden palkkalistoille, mikä ajaa saman asian kuin kuntaliitoksetkin. Virtaviivaistaa myös johtamista, kunhan sote-ratkaisu tehdään viisaasti. Uskon, että tulevalla vaalikaudella päästään järkevään uudistukseen.

    • NäinoN-

      Sehän riippu ihan siitä mitä valtio teettää kunnilla. Jos valtio teettää kaikki tehtävänsä kunnilla niin kyllähän siitä valtio silloin maksaa kunnille. Valtio on siirtänyt tehväviään kunnille koko ajan 1990-luvun lamasta lähtien. Samalla valtio on luvannut kunnille että se rahoittaa myös kuntien kautta nuo tehtävät.

      Ei Suomessa ole yhtään kuntaa joka omilla rahoillaan hoitaa nuo valtion määräämät tehtävät.

      • 8_0_9_m_m

        "Ei Suomessa ole yhtään kuntaa joka omilla rahoillaan hoitaa nuo valtion määräämät tehtävät."

        Aika lähellä on, Espoon valtionosuudet (155€/asukas) ovat noin 3% verotuotoista (yli 5000€/asukas). Vaikka Espoo ei saisi yhtään valtionosuuksia olisi kunnallisvero alle keskiarvon. Muutama vuosi sitten oli tilanne jossa Espoo ei saanut ollenkaan valionosuuksia koska joutui maksamaan niin paljon muille kunnille verotulojen tasauksia.


      • Älähöpise
        8_0_9_m_m kirjoitti:

        "Ei Suomessa ole yhtään kuntaa joka omilla rahoillaan hoitaa nuo valtion määräämät tehtävät."

        Aika lähellä on, Espoon valtionosuudet (155€/asukas) ovat noin 3% verotuotoista (yli 5000€/asukas). Vaikka Espoo ei saisi yhtään valtionosuuksia olisi kunnallisvero alle keskiarvon. Muutama vuosi sitten oli tilanne jossa Espoo ei saanut ollenkaan valionosuuksia koska joutui maksamaan niin paljon muille kunnille verotulojen tasauksia.

        Älä vertaa verotuloprosentteja. Se on valhetta.

        Vertaa tehtäviä ja KUINKA paljon valtio maskaa niistä Euroina.

        Pääkaupunkiseuti on ihan eri asemassa kuin mitkään muut kunnat Suomessa. Siuellä valtio maksaa niin paljon toiminnoistaan että se vääristäöä verotulkojakin. Helsingissa on eduskunta joka tuo huomattavat verotulot. Espoossa on valtionhallinnon työpaIKKOJA JKA TUO SINNEKIN VEROTULOJA...
        Sitten yritysverotuskin tuo erikoisaseman pääkonttiripaikkauniille.

        Käytännässä pääkaupunkikseudun koko toiminnan rahoittaa valtio työpaikkojensa ja toimintojensa kautta.

        Jos esimerkiksi Ranualla olisi Espooseen sijoitetut valtion työpaikat Ranuan valtionosuudet olisi 0,1% verotuloista.


      • NäinoN-
        8_0_9_m_m kirjoitti:

        "Ei Suomessa ole yhtään kuntaa joka omilla rahoillaan hoitaa nuo valtion määräämät tehtävät."

        Aika lähellä on, Espoon valtionosuudet (155€/asukas) ovat noin 3% verotuotoista (yli 5000€/asukas). Vaikka Espoo ei saisi yhtään valtionosuuksia olisi kunnallisvero alle keskiarvon. Muutama vuosi sitten oli tilanne jossa Espoo ei saanut ollenkaan valionosuuksia koska joutui maksamaan niin paljon muille kunnille verotulojen tasauksia.

        Espoon valtionosuudet.
        155X250 000=38 750 000

        SE on puolet Kataisen hallituksen lapsilisäleikkauksen nettomäärästä. Ei se ihan opieni summa ole.


      • sipilisti
        8_0_9_m_m kirjoitti:

        "Ei Suomessa ole yhtään kuntaa joka omilla rahoillaan hoitaa nuo valtion määräämät tehtävät."

        Aika lähellä on, Espoon valtionosuudet (155€/asukas) ovat noin 3% verotuotoista (yli 5000€/asukas). Vaikka Espoo ei saisi yhtään valtionosuuksia olisi kunnallisvero alle keskiarvon. Muutama vuosi sitten oli tilanne jossa Espoo ei saanut ollenkaan valionosuuksia koska joutui maksamaan niin paljon muille kunnille verotulojen tasauksia.

        Tämä on hyvä kommentti ja osoittaa että tarpeeksi iso kunta pärjää lähes omillaan. Kyllä Sipilä sen yrittäjänä tietää, mtta täytyy puhua niien äänellä jotka palkan maksaa. Onhan Ojalankin lakuopilla ettei työttömyys aikana kunnanhallinnon palkan maksamiseen riitä rahhaa - kriisikuntia on ja tulee lissää jos ei tuota kuntauudistusta tehdä. Kepulla kun on tavoite että joka helvetin mökkipaikka pittää olla oma kunta-tässä sitä ollaan.


      • Älähöpise kirjoitti:

        Älä vertaa verotuloprosentteja. Se on valhetta.

        Vertaa tehtäviä ja KUINKA paljon valtio maskaa niistä Euroina.

        Pääkaupunkiseuti on ihan eri asemassa kuin mitkään muut kunnat Suomessa. Siuellä valtio maksaa niin paljon toiminnoistaan että se vääristäöä verotulkojakin. Helsingissa on eduskunta joka tuo huomattavat verotulot. Espoossa on valtionhallinnon työpaIKKOJA JKA TUO SINNEKIN VEROTULOJA...
        Sitten yritysverotuskin tuo erikoisaseman pääkonttiripaikkauniille.

        Käytännässä pääkaupunkikseudun koko toiminnan rahoittaa valtio työpaikkojensa ja toimintojensa kautta.

        Jos esimerkiksi Ranualla olisi Espooseen sijoitetut valtion työpaikat Ranuan valtionosuudet olisi 0,1% verotuloista.

        Totta puhut. Kuntien välisistä tulonsiirroista puhuttaessa varsinkin Helsingin asukkaat haluavat aina unohtaa, että siellä asuvat kaikkein suurituloisimmat valtion virkamiehet ja suurimman osan ajastaan myös valtiotason poliitikot. Heille maksetaan kuitenkin palkka sivukuineen valtion kassasta, johon rahat kerätään niin valtion tuloverona kuin arvonlisäverona ja erilaisina maksuina koko maasta.


    • Wesull

      Kyllä sitä näennäisviisautta näyttää löytyvän, kuten avauksesta huomataan. Toisen asteen koulutuksestakin aiottiin säästää hallinnon kautta, jossa rehtorin ja kanslistin virat lakkautetaan.
      Jos ei ole ollut lapsihallituksella järjen käyttö ensisijaisena pontimena, niin ei sitä ole myöskään avauksen tehneellä viherpiiperöllä.

      • KALLISesikunta

        TURHAT johtajat ovat vierekkäin kuin tinasotilaat.


    • Tiesittekö_muuten

      persujen päätomppelin asuvan Espoossa. Se onkin ainoa persu, joka on rikastunut olemalla persu.

    • jaatuotanoin

      Kepuilta tahtoo unohtua valtion tosiasilliset ja faktaperusteiset tehtävät, kun sama levy jankkaa siitä että valtio lykkää tehtäviään kunnille eikä niitä karsi. Valtiohan lienee karsinut ja leikannut onista tehtävistään ja kantaa vastuuta kuntien tehtävistä. Lyhyt kertaus, miksi tarvitaan vahvoja peruskuntia.

      Valtion tehtävänä on oikeuslaitos, puolustusvoimat, poliisitoimi sekä sisäinen turvallisuus kansalaisilleen ja jonkin sortin yleinen järjestyksen pito. Kaikki muu kuuluu alemman tason toimijoille kunnille tms. organisaatioille.

    • sipilisti

      Ai millä valoilla keskusta nyt ajjaa . ei ees AIRAMIN pienintä kiilua: Sipilä isona johtajana tietää että tuhat ihmistä kunnassa ei tartte isoa hallintoa ja jos vieressä on monta samanlaista yritystä. Onhan tämä järjettömyyden huippu

      • Sotesta se hallinnon järkeistäminen lähtee käyntiin. Koulutusjärjestelmä seuraa perässä. Kuntien omaan hoitoon jäävät alat, jotka kunnat haluavat järjestää oman mielensä mukaan, kuten kaavoitus sekä liikunta- ja kulttuuritoimi.


    • Avaaja on kyllä siinä oikeassa, että kuntien itsehallinto ei ole todellista.

      Kaikki perusopetusta, terveydenhoitoa, sosiaalitointa ja muita yhteiskunnan peruspalveluja koskevat linjaukset päätetään eduskunnassa tai ministeriöissä, vaikka tehtävät on määrätty kuntien hoidettaviksi. Samoin se on täyttä totta, ettei yksikään kunta pysty rahoittamaan sille määrättyjä tehtäviä keräämillään kuntaveroilla.

      Silti en ole avaajan kanssa samaa mieltä johtopäätöksestä, että kuntia pitäisi yhdistää. Epäterve nykytilanne saataisiin korjattua toisellakin tavalla.

      Koska kunnat eivät pysty hoitamaan nykyisiä tehtäviään, voitaisiin aivan hyvin siirtää sekä palvelujen järjestämis- että rahoitusvastuu valtiolle. Silloin olisi myös mahdollista saada suunnilleen samantasoiset palvelut kaikkiin valtakunnan osiin − käytännön rajoissa. Sellaista järjestelmää ei voida koskaan tehdä, että poliisi tulisi hälytyksen jälkeen Enontekiöllä paikalle samassa ajassa kuin Helsingin keskustassa.

      Tässä mallissa nykyiset kunnat säilyisivät − ehkä joitakin lakkautettujakin palautettaisiin takaisin − mutta kuntien tehtäviä vähennettäisiin oleellisesti. Niinhän kepun ajamassa maakunnallisessa sotemallissakin on ajateltu tehtävän. Kun nykyiset päätehtävät siirretään maakuntia mieluummin valtion hoidettaviksi, kuntien menot pienenevät murto-osaan nykyisestä, samoin niiden henkilöstön määrä.

      Silloin kunnat voivat keskittyä turvaamaan omien asukkaidensa viihtyvyyttä ja toteuttamaan paikallisia hankkeita paljon nykyistä kevyemmällä hallinnon työntekijöiden määrällä.

    • Kunnathan

      ovat paitsi palveluiden tuottajia myös paikallisen demokratian ilmentymiä. Kuntien itsehallinto on yli sadan vuoden ajan koonnut päätöksenteon piiriin suuren määrän tavallisia kansalaisia. Kultturellisesti tämä on tärkeää. Päätettävät asiat ovat tietenkin usein olleet pieniä eivtkä kovin vaikuttavia, mutta kuitenkin. On saati itse päättää, että tuohon rakennetaan tienpätkä ja tähän tulee linja-autopysäkin sadekatos.

      Meillähän vielä parikymmentä vuotta sitten oli Temmeksen kunta, jossa oli 600 asukasta. Siellä oli yksi viranhaltija: kunnansihteeri. Luottamushenkilövoimin hoideltiin lautakuntia. Varmaan siellä ei ollut omaa terveyskeskusta eikä yläkoluakaan, mutta varmaan alakoulu. - Vastaavanlaisia tapauksia oli paljon: Ahlainen, Tiukka...

      Sittemmin on hävitetty semmoisia elinvoimaisia kuntie kuten Joutseno. Noormarkku...

      Saa nähdä, mitä SOTE-uudistuksesta tulee. Onneksi sairaaloita ei olla suoranaisesti lykkäämässä valtion harteille, koska nehän olivat siellä ja otettiin sieltä pois takaisin kunnille (kuntayhtymille) kun valtio ei osannut niitä mitenkään hoitaa.

      Virossa näyttää olevan 215 kuntaa, Ruotsissa 290, Norjassa 430, Latviassa 90 (kaupunkia, joista pienimmät 600 asukasta). Suomessa taitaa olla noin 300 kuntaa.

      Viron pinta-ala on 45.000 neliökilometriä. Suomen 337.000 km2. Meillehän mahtuisi siis noin 1.400 kuntaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3667
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2396
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1493
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      478
      1221
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      76
      1135
    Aihe