Miksi romanit sanoo hai sie?

haisiemieusotsie

Miksi romanit aloittavat kaikki lauseet sanalla hai sie? Aina vaan hai sie ja hai sie?? Mikä ihmeen hai? Se kalako? Vai englannin hi? En kyllä ymmärrä kun pitää joka väliin hokea hai sietä. Onko se jotain romanien salakieltä? Aina kun romani minua puhuttelee niin ihan ärsyttää se hai sie ja usot sie. Keksikää nyt edes uusi hokema arvon romanit. Tuo hai sie on jo niin kulunut.

55

5549

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morojanääs

Miettikää nyt valkolaiset kaikki,oletteko oikeasti kuullut mustalaisen sanovan hai?itse en ole ikinä kuullut enkä tajua mistä koko sana on tullut ja miksi se niin sitkeästi elää teidän aivoissa.

• näiseoon

Itse olen kuullut romaneiden sanovan vain "Hei kuule" tai "Hei kuuntele", kun jos jotain kysyvät tai apua tarvivat. Tuo "Hai Sie" on varmaankin meidän valtaväestön itse keksimä tyhjänpäiväinen ja pöljältäkuulostava hokema..

• Anonyymi

En ole myöskään kuullut, vaikka olen ollut mustalaisten kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia. Mutta sitkeästi se hai elää omaa elämäänsä.

• Anonyymi

Kyllä monet tummat sanoo hai, ei siinä mitään ihmettelemistä pitäisi olla

• Anonyymi

Ei kun oikeesti ne sanoo (Kallialan äänellä) hyväveli

• Anonyymi
        näiseoon kirjoitti:

Itse olen kuullut romaneiden sanovan vain "Hei kuule" tai "Hei kuuntele", kun jos jotain kysyvät tai apua tarvivat. Tuo "Hai Sie" on varmaankin meidän valtaväestön itse keksimä tyhjänpäiväinen ja pöljältäkuulostava hokema..

No ei ole. Siitä hokemasta on väännetty vitsejä jo kymmeniä vuosia. Hai = mustalaisten kansalliskala jne.

• morojanääs

tuo kellojuttukin on taakse jäänyttä aikaa.niitä on kaaleet aikanaan myyny,mutta ei enään tällä vuosituhannella.samoin tuo mie ja sie kieli,sitä eo kuule kuin siellä missä sitä murretta puhutaan.

• Ylimet

Miten yksi IHMINEN voi tietää kaikkien 10004 kaupustelu tavat.

• Anonyymi

No täällähän on niitä Einstenejä aina jotakin mollaamassa täytyy olla hyvin kuivaa elämää kun
        Kysellään ivamielesaä miksi joku sanoo jotakin a toinen ei .

• Anonyymi

Kyllähän näistä "kaupusteluista" saa melkein päivittäin lehdistä lukea

• taitotietomies
      • Anonyymi

Kyllä ainakin. 60 luvulla Etelä-Pohjanmaalla sanoivat hai, ei sitä kukaan mitenkään ihmetellyt kun ihmisillä oli muutakin tekemistä se kun kytätä toisten sanomia .
        Tunsin yhden tumman tytön silloin tämän tytön isä sanoi aina hai , ihan kun englannissakin sanovat , niin että kullakin omat tapansa ei siinä mitään pahaa ole.

• ihmettelivain

Ensinnäki me mustalaiset ei käytetä moista kieltä kun hai sie haj on kyllä romanikieltä joka on yksi lukuisista lyhenteistä thaj sanalle mikä ei suinkaan tarkota tervehdystä vaan ja sanaa suomessa käytetään nykysin vaan 2 kirjaimen vastinetta suomen ja sanaa mallaten joskus 1900-luvun alussa on vielä saattanu kuullakkin haj mutta se ei ole mikään tervehdys vaikka suomalaisen korvaan voi kuullostaakkin siltä että haj on hei se on teidän oma käsitys mikä ei vastaa todellisuutta missään mitta kaavassa miettikää miltä teidän väitteet kuullostaa romanikieltä osaavan korviin teidän mukaan meidän tervehdys on niin sanotusti ja sie kyllä me ihan hei sanotaan jos ei omalla kielellä tervehditä ei voi kun ihmetellä moista vääntelyä

• kysynvain

No mitä tuo romanikielen haj/thaj sitten suomeksi tarkoittaa, kun se ei kerran tervehdys ole?

• MajLisa

Hei sinä nimimerkki "ihmettelivain!" Kiitos että kirjoitit asiallisesti!

Kirjoituksestasi puuttui kaikki välimerkit ja sen takia sitä oli ensin vaikea lukea, mutta kun luin oikein ajatuksella, niin käsitin ihan hyvin. Siis tuo "hai" merkitsee samaa kuin ja -sana.

Ei siis ihme, jos se on jäänyt teidän puheesta valkolaisten mieliin, koska ja -sanaahan käytetään puhuessa paljon. Se on siellä sitten useasti vilahdellut ja jäänyt mieleen.

"Sie" taas tulee Karjalan murteesta, jota jotkut romanit on ainakin ennen puhuneet paljon, romaneitten toinen Suomeen tuloreittihän on ollut juuri Venäjä ja Karjalan alue. Muuten olen kyllä huomannut, että romanit puhuu ihan sitä murretta, mitä puhutaan sillä heidän kotialueellaan.

Ja totta, tuota yhdistelmää "hai sie" en ole kuullut romanien ikinä käyttävän. En ikinä. Se on vaan jostain pesiytynyt valkolaisten mustalaisvitseihin eikä tahdo sieltä hävitä millään. Ap ei ole kyllä takuulla kuullut romanien aloittavan yhtään lausettaan tuolla tavoin.

Meillä kävi paljon romaneja ennen, koska mummolani oli talo, jossa romaneja pidettiin mielellään vieraina ja majoitettiin heitä. Siitä on jäänyt mieleen kun yksi vanha romanimummo sanoi aina minulle "ai sinä rakkahain."

Hyvää kevättä sinulle!

• Anonyymi

Minä olen kuullut aikoinani sen hai sanan , yksi sanoi Hai ja hienolla autolla oot matkassa .
        Joten sekin riippuu ihan vaan paikkakunnista ja murteissa millä ihmiset puhuvat . Entös suomen mutårteessa sana met oltiin ja met saimme kalaa. Se jos joku on minua aina ärsyttänyt . Suomeksi se on me enkä ymmärrä miksi se T on oltava siellä lopussa

• jnjicehybch

Oikeesti mua hävettää valtaväestön puolesta...

• mimosasimo

ne varmaan koittaa puhuu suomee,mut ei kovin hyvin osaa, tai sit ne ei oikeest sano mittää tollast,tai se tarkottaa: hei sinä! tai sit se on niitten omaa murretta

• ei-osaa-ei

Joo, ei ne tajuu suomee juurikaan. Kertoohan tuo junttijonkotus jo sen, että kaukaa kierretään ja takatukassa on anteeni pystyssä :D

• ladyyyvaaa

Koittakaa ny valtaväestö hankkia elämä ajoissa. Äläkää puhuko paskaa. Pitäkää niiko omista asioista kiinni

• valkolainennaine

mikä se kaale on ?

joku vähäverinen ( kalpija ) vai mikä ?

• Anonyymi

Kaale on tietysti kaali. Sen nyt tietää tyhmempikin. Eli kaalesoppa on lihaisa kaalikeitto, kaalelaatikko on kaalilaatikko. Kaalesalaatti on kaalisalaatti. Kaalemaa on kaalimaa. Pukki kaalemaan vartijana tarkoittaa rosvoa varastettavan vahtina.

• haisaappaat

Romano mirits

Oppivatko lapset enää romanikieltä?

http://areena.yle.fi/1-3292993

• viksuja

minun tuntemani romanit on viksuja.jonnijoutavaa suomalaisia haukkua.

• Anonyymi

Silkkaa rasismia!

• Anonyymi

Sanoohan japanilaisetkin usein toisilleen hai

• Anonyymi

Japanilaisten ”hai” tarkoittaa ”kyllä”. Japanilaiset sanovat sitä usein toisilleen, koska ovat sopuisaa väkeä ja ovat mielellään samaa mieltä toistensa kanssa.

Kiinalaiset voivat tervehtiä toisiaan ”hai”, jos ovat hyviä ystäviä. Se tarkoittaa ”hei!”

Tuntemattomia kiinalaiset tervehtivät ”ni hao”. Sananmukaisesti ”sie hyvä!”

Jos suomalainen sanoo kiinalaiselle ”sie sie”, niin kiinalainen luulee, että häntä kiitetään jostakin. Se on ”kiitos” kiinaksi.

Jos suomalainen sanoisi kiinalaiselle ”hai sie”, niin kiinalainen ihmettelisi, että mitä hä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Japanilaisten ”hai” tarkoittaa ”kyllä”. Japanilaiset sanovat sitä usein toisilleen, koska ovat sopuisaa väkeä ja ovat mielellään samaa mieltä toistensa kanssa.

Kiinalaiset voivat tervehtiä toisiaan ”hai”, jos ovat hyviä ystäviä. Se tarkoittaa ”hei!”

Tuntemattomia kiinalaiset tervehtivät ”ni hao”. Sananmukaisesti ”sie hyvä!”

Jos suomalainen sanoo kiinalaiselle ”sie sie”, niin kiinalainen luulee, että häntä kiitetään jostakin. Se on ”kiitos” kiinaksi.

Jos suomalainen sanoisi kiinalaiselle ”hai sie”, niin kiinalainen ihmettelisi, että mitä hä.

Ni hao = hyvää päivää
        Hsie hsie = kiitos

Ja kaaleet eivät sano ”hai sie”. Olen kyllä kuullut sen muodossa: ”Aaaii sinä…” kun päivitellään jotain, mitä toinen on tehnyt tai sanonut. Mutta mitenkään yleistä se ei ole. Kyseessä on tosiaan valtaväestön keskuudessa syntynyt ja ylläpidetty stereotyyppinen lausahdus, joka on olevinaan vitsi (huono sellainen).

• Anonyymi

Ei kai kovin yleisesti kuule sanontaa "shark you "heh heh..

• Anonyymi

Stereotypioita mono-säestyksellä.

• Anonyymi

Hai on vaan heidän käännös sanasta Hello? Mitä ihmeellistä siinä on?

• Anonyymi

Ei ole mitään salakieltä se on vaan sanasta hei , tullut heille . Mitä siinä on ihmettelemistä
      Kai sitä nyt suomalaisetkin puhuvat eri murteilla , esim mie , ja sie ja mää ja sää tai mä ja sä . Monenlaisia ilmaisuja on riippuen mistä on kotoisin .
      Joten mitä tummien sitten pitäisi muutella omaa murrettaan . Ihan älytöntä takertua siihen miten he puhuvat.

Ketjusta on poistettu 80 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3265
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1767
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1701
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1379
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe