Rauhoittavat lääkkeet

Milauuu

Hei onko kellään tietoa voiko koululääkäri tai perus terveyskeskuslääkäri määrätä rauhottavia vai täytyykö mennä yksityiselle?

7

1043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vset

Tottakai voi.

• 7654567754

Lääkäri ku lääkäri.

• kuka-tahansa-lääkäri

Kaikki lääkärit, jotka ovat ylipäätänsä laillistettuja lääkäreitä Suomessa, saavat määrätä yleisimpiä rauhoittavia läkkeitä. Eri asia sitten on, kuka määrää ja kuka ei, muutama vuosi sitten lääkärit saivat niin tiukat ohjeet rauhoittavien määräämisistä, että niitä ei enää tuosta noin vain määrätä. Yleislääkäri kirjoittaa uusille ja tutkimattomille asiakkaille nykyisin pienimmän mahdollisen vakiopakkauksen, eli esim. 30 kpl Diapameja tai Opamoxeja. Jos on tarvetta jatkuvammalle lääkitykselle, sille pitää olla hyvät perusteet ja suosittelisin hakeutumaan erikoislääkärille, mahdollisesti psykiatrian erikoislääkärille, mikäli muuta somaattista sairautta ei ole. Siltikään rauhoittvia ei määrätä heppoisin perustein, mutta psykiatrilla on valmiudet tiedostaa tarpeesi rauhoittaville tavalista yleislääkäriä paremmin.

• eilääkäri

Minä kyllä lähtisin etsimään muita hoitokeinoja kouluikäisen ahdistukseen, kun bentsodiatsepiinit. Tietysti akuutissa tilanteessa, ehkä edes vanhempien valvonnassa hyvin pienellä pitoisuudella ja määrällä. Lienee erittäin vaikeaa löytää lääkäriä joka näitä määrää. Ainakin vanhemman läsnäolo on aivan välttämätön-

• Jpnppn

Minä söin opamoxia aikoinaan ja täytyy sanoa että ihan turhaan söin. Olin hiukan ahdistunut ja stressasin mm. kouluun menemistä ja ulkonäköäni. No tulos oli se että olin lääkkeiden ansiosta kaiket päivät hiukan ikäänkuin humaltuneessa tilassa. Saatoin myös nukahtaa kun ruuanlaitto oli kesken ja seurauksena se että kämppä oli savua täynnä. Ihmissuhteetkaan eivät voineet sen paremmin, eikä koulu sujunut yhtään sen paremmin. Lopetin sitten lääkkeen noin puolen vuoden syönnin jälkeen ja pääsin kyllä helposti eroon, että ainakaan minulle ei syntynyt kovaa riippuvuutta. Kuitenkin olen nykyään sitä mieltä että rauhoittavien syönti on ihan turhaa. Ongelmat on helpointa ratkoa ihan selvinpäin.

• andymäkkoi

Mulla taas elämä lähti alamäkeen jo ala-asteella kun en saanut ADHD lääkettä ja rauhoittavia. älykkyysosamääräni on 141, mutta koulutodistuksissa komeili 5 ja 6:sta. olisin varmasti kirurgi tai tiedemies jos olisivat ymmärtäneet levottomuuteni ja keskittymishäiriöni. Tosin vuosi oli 87-88, mutta jotakin olisivat voineet tehdä. En ole katkera mutta kuitenkin. Minusta olisi juuri parempi antaa lääkettä lapsena tai nuorena, jolloin valvominen olisi helpompaa. Kaikille pienten lasten äideille haluaisin sanoa, että näette varmasti paremmin lapsesi ongelmat/häiriöt niin vaatikaa lääkitys tai tilatkaa netistä. Ettehän halua pilata lastenne elämää jo ennen murrosikää.

• Anonyymi

Kyllä voi ,mutta lääkkeeidenmääräys koululäärärillä on aina kuntakohtainen eli missä sovitaan mitä koululääkäri määrää. Milläkin paikkakunnalla vaikka lääkärinä voisi kirjoittaa. Erikoisalan lääkäreille lähete ei lääkitystä kirjoita koululta ,kun vasta saatuaan erikoislääkäriltä lausunnon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1891
    2. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      64
      1877
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1649
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1599
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1577
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1347
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1279
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1111
    Aihe