Spelttiä marsulle

Häähh

Joka ruokalistauksessa mainitaan että spelttiä voisi antaa marsulle.
Mutta missä muodossa?? Siemeninä (hiottuina vai ei hiottuina?), täytyykö turvottaa? Hiutaleina?
Tietääkö kukaan?!

3

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiria

Minä annan spelttinäkkäriä (ainakin mustikan makuista), saa prismasta tai cittarista.

• Sedä

Todennäköisesti ihan kokonaisena viljana. Vehnäähän se sinänsä on. Ei ainakaan keitettynä, sen pystyy sanomaan :D

• Kari1234560011

Speltti on vehnänsukuinen jalostamaton vilja noin 10 000 vuoden takaa. Se on säilyttänyt ainutlaatuisen ja alkuperäisen koostumuksensa näihin päiviin saakka. Speltin hyödyt ovat kiistattomia sekä luonnon kiertokululle että ihmiselle.

Speltti on kasvuvaatimuksiltaan vaatimaton ja se sopii erityisen hyvin luonnonmukaiseen viljelyyn mukautuen luonnon omaan ekologiseen kiertoon. Se menestyy ilman lannoitusta karuillakin maaperillä ja sen kasvualue ulottuu Suomessa vehnää korkeammalle, aina Oulun seudulle asti. Parhaiten speltti viihtyy vähäravinteisilla rinnemailla. Usein sanotaan, että speltin sadot jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin tavallisen vehnän, mutta kokemus on osoittanut, että ammattitaidolla viljeltynä myös speltti tuottaa hämmästyttäviä satoja. Speltin viljely on hyväksi luonnolle; kun lannoitusta ei tarvita, säästetään ympäristöä. Speltin

jyvä itsessään on paremmin suojattu ilmansaasteita vastaan kuin tavallinen vehnän jyvä, sillä speltin jyvää peittää kova ja tiivis kuori. Speltin jyvä on seitsemän kerroksinen. Jyvä on ydintä myöten erinomaista, maukasta ja arvokasta ravintoa. Speltin viljelijät ovat Suomessa joko biodynaamisia tai luomuviljelijöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2630
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2582
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1450
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1177
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe