Vakituinen vs. määräaikainen

Määräaikainen

Mitä eroa on vakituisella ja määräaikaisella työntekijällä? Esim. onko määräaikaisella huonompi palkka ja lyhyemmät lomat? Tai onko siihen jotain vaikutusta, jos sairastuu tai tulee raskaaksi. Mietin vaan, kun olen töissä kaupungilla ja kai siinä joku rahallinen syy on, miksi kaupunki ei halua vakinaistaa porukkaa. Itse olen nyt ollut pari vuotta töissä siten, että työsopimusta jatketaan muutaman kuukauden pätkissä. Esim. syksystä jouluun, joulusta kevääseen, kesän ajaksi ja sitten taas syksystä jouluun jne. Yksi työkaveri on ollut näillä pätkäsopimuksilla jotain 15 vuotta töissä!! Tiedän, että on lukuisia muitakin. Me kaikki pätkätyöntekijät olemme kilttejä ja hiljaisia ja emme uskalla pitää puoliamme, joten varmaan tässä käytetään kiltteyttämme hyväksi. Pelkäämme, että jos suun avaa, niin saa potkut. Joukossa on myös esim. yksinhuoltajia. Moni on jo lopettanut näissä töissä epävarmuuden takia. Nuoria tälle alalle ei saa ja ne vähäisetkin ovat lähteneet pois kaupungin töistä.

Minulla sopimuksissa on lukenut koko ajan perusteena määräaikaisuudelle, että olen "ulkopuolinen sijainen". Jännä juttu tässä on se, että oikeastihan en ole kenenkään sijainen.

Olisi vain kivaa tietää, että kannattaako näitä juttuja edes pohtia ja muuttuisiko mikään asia, vaikka sattuisi saamaan vakituisen paikan. Joskus kyllä tuntuu, että lottovoittokin on todennäköisempi kuin vakipaikka kaupungin töissä!

2

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutte

Periaatteessa työnantajan pitää kohdella määräaikaisia ja vakinaisia työntekijöitä tasapuolisesti. Määräaikaisilla pitää olla samanlaiset työsuhteen ehdot kuin vakituisilla. Esim. tehtäväkohtainen palkka ei voi olla määräaikaisella pienempi sen takia, että hän on määräaikainen.

Jos kuulut ammattiliittoon, ota yhteyttä pääluottamusmieheen ja pyydä häntä tutkimaan, onko kaikille määräaikaisuuksille ollut lain mukainen syy.

http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyoelaman_perusteet/tyon_tekemisen_muodot/maaraaikainen_tyo/maaraaikaiset_tyosopimukset/

• Määräaikainen

En kuulu liittoon, mutta niin moni on sitä ehdottanut, että varmaan kannattaisi liittyä. Alan katsoa netistä, että mihin liittoon sitä kannattaisi kuulua. Kiitos myös linkistä ja vastauksesta. Aion perehtyä linkkiin. Sinällään minulle määräaikaisuus ei ole minulle ongelma, kun töitä kuitenkin riittää. Mutta on siinä oma epävarmuutensa. Onneksi on kuitenkin töitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe