Tubeless renkaista hyötyä

Mitä hyötyä saa tubeless renkaista tavallisella/perinteisellä vanteella? Jollain muutossarjalla kaiketi saisi sen vanteen pitämään, mutta onko siitä tubeless ominaisuudesta enemmän haittaa kuin hyötyä sisärenkaan kanssa?

Taitavat olla hivenen paksumpia kyljistä kuin "tavalliset" maastopyörän renkaat -- periaatteessa oksat ei riko kylkiä niin äkkiä. Joskaan mun vähäisellä ajolla niitä rengasrikkoja tulee harvoin ja tiedossa ei ole kyljestä puhkeamista (saattaa olla).

Miten latex-sisärenkaan kanssa toimisi tubeless? Jos vielä sisälle laittaisi nestettä, niin paikkautuisi... Varmempi varmaan on oikea vanteen tiivistys, mutta noin periaatteessa.

Renkaana mulla on Schwalben Nobby Nic ja Continental Mountain King (joskaan noi mallit ei niin hirveästi ratkaise).

9

3111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei.ole.mun.juttu

Ei sisärenkaattomilla ja sisärenkaallisilla renkailla ole mitään eroa kestävyydessä. Erot ovat rengasmallikohtaisia. Tubeless renkaita voi yleensä hyvin käyttää tavallisessa vanteessa.sisärenkaan kanssa.

Itse näen sisärenkaattomalla renkaalla ajamisessa vain huonoja puolia. Hirveä show jos rengas on vaihdettava ja vararengasta kaikkine nesteineen on hankalapi pitää mukana kuin varasisärengasta. Tiiviste ja paikkausnesteiden käyttö on aivan älytön show.

Onnea pyörän puhdistamiseen jos rengas puhkeaa kunnolla ja paikkausnesteet sotkevat pyörän.

• Pomppukeppi

"vararengasta kaikkine nesteineen on hankalapi pitää mukana kuin varasisärengasta."

Jos sisärenkaaton rengas puhkeaa niin pahasti että neste ei paikkaa reikää, sinne laitetaan ensiavuksi sisään normaali sisärengas. Mitään vararengasta nesteineen ei siis kuljeteta mukana. Toki sisärenkaan laitto on sotkuisempaa puuhaa kuin tavallisesti.
        Mutta kyllä aika moni pitää sisärenkaattomia parempana ratkaisuna koska pienet reiät paikkaantuvat itsekseen ja on myös mahdollista ajaa pienemmillä rengaspaineilla kuin sisärenkaan kanssa.

• Mihin tuo pienemmillä paineilla ajon mahdollisuus perustuu? Vanteen reuna pitää jotenkin paremmin renkaan urassa? Vai onko kyse lähinnä paremmasta käärmeiden pureman siedosta -- ei ala vuotamaan pienestä reiästä.

Ero paineessa sisärenkaallisessa ja sisärenkaattomassa ei kai ole iso. Jälleen näitä missä harvakseltaan pyöräilevän ei kannata vaivautua?

• Pomppukeppi
        jth_12 kirjoitti:

Mihin tuo pienemmillä paineilla ajon mahdollisuus perustuu? Vanteen reuna pitää jotenkin paremmin renkaan urassa? Vai onko kyse lähinnä paremmasta käärmeiden pureman siedosta -- ei ala vuotamaan pienestä reiästä.

Ero paineessa sisärenkaallisessa ja sisärenkaattomassa ei kai ole iso. Jälleen näitä missä harvakseltaan pyöräilevän ei kannata vaivautua?

"Mihin tuo pienemmillä paineilla ajon mahdollisuus perustuu? Vanteen reuna pitää jotenkin paremmin renkaan urassa? Vai onko kyse lähinnä paremmasta käärmeiden pureman siedosta -- ei ala vuotamaan pienestä reiästä."

Käsittääkseni suurin ero tulee siitä että sisärengas pääsee pienillä paineilla liikkumaan helposti kumin sisässä ja ns. "lyömään vanteelle" ja tämä rikkoo sisäkumin helposti vaikka ulkoista reikää ei tulisikaan. ja kyllä nuo snakebitet vähenevät kivikoissa kun paineet ovat pienempiä.

"Ero paineessa sisärenkaallisessa ja sisärenkaattomassa ei kai ole iso"

No kyllä se on ihan huomattava ainakin jos omaan ajotyyliin sopii ajelu pehmeämmillä renkailla ja haluaa saada sitä kautta lisää pitoa ja tärinän vaimennusta ajoon. Varsinkin jäykkäperäiset ja edestä lyhytjoustoiset pyörät voivat olla maastossa yhtään kovemmilla rengaspaineilla aika kovia ajaa.

". Jälleen näitä missä harvakseltaan pyöräilevän ei kannata vaivautua?"

Ei kannata. Erot tulevat esiin vasta aktiivisilla harrastajilla ja niillä jotka hakevat ihan tiettyä ajotuntumaa.

• Matalampien paineiden takia uudet renkaat on 57-559 ja 60-559. Uteliaisuutta olisi kokeilla sisärenkaatonta vaihtoehtoa, jos vaikka ehtisi askarteleen litkujen kanssa. Tiedä sitten mitä lähikaupassa tietää vanteiden tubeless-muunnossarjoista, vai tilaanko netistä.

Mun maastopyörä on jäykkäperäinen ja sen takia ostin niin isot päälirenkaat kuin mahtuu. Ulkohalkaisija on lähes sama kuin toisessa pyörässä 622 vanteilla :)

• Pyöräpappa

Mitäs arvelette jos joutuisin sokkotestiin? Läskipyörääni latettaisiin tubelessrenkaat tietämättäni. Huomaisinko ajossa mitään eroa? Vai onko tuo tubeless villitys vähän niin kuin siivoaminen naisille. Ei sillä oo merkitystä huomaako, että on siivottu. Se on se tunne, että nyt on siistiä.

• Myn
      • Öljypoltin

Sopivalla vannenauhalla tai -teipillä saa lähes vanteesta kuin vanteesta tubeless-yhteensopivan vanteen.

Minä kyllä videosta poiketen nostan kumin ensin vanteelle ja laitan litkut vasta sen jälkeen. Muuten voi tulla melkoinen sotku

• Myn

Minä käytiin tänään renkaat pois vanteelta ja näytti vannenauha niin hyvältä ja reunoja myöten että ehkä pitäs ilmat suoraan tuokin vannenauha? Päällyrenkaatki vaikutti niin kevyiltä ja hyviltä että taidan ajaa noilla ens kesänäkin, ehkä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      47
      6027
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      619
      2429
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1191
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      344
      1060
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1043
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1020
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      62
      975
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      789
    Aihe