Mitä hyötykasveja kotiloalueelle?

1Tuija

Tällä alueella Etelä-Suomessa tienreunustoilla ja nurmikoilla näkyy olevan jo melkoisesti lehtokotiloita? Viime kesänä söivät minulta kurkun ja kesäkurpitsan taimet. Mitä kasveja voisin kylvää kylvää tai istuttaa kasvimaalle luottaen siihen että kotilot jättävät rauhaan??
Eiväthän ne ihan mitä tahansa syö. Niin viime kesänä eivät pilanneet tomaattia ja paprikaa, mutta ajattelin kokeilla nyt muutakin.

5

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ankkoja. Syövät kotilot suihinsa.

• 1Tuija

Mene muualle puujalkavitseinesi, hus hus,

• lehtokotilot

Olen saanut kasvatetuksi kurkun ja kesäkurpitsankin lavakaulusten sisällä käyttämällä vain ostomultaa (säkeissä) kasvualustaan, sillä joka puolella ainakin täällä etelässä on riski saada munia ja niistä kuoriutuvia minikotiloita syömään taimet suihinsa.
      Minulla on kukkapenkit pahimmin saastuneet. Hirmuinen työ aamuisin kerätä lehdiltä "satoa". Ellei niin tee, saa sanoa kasveille hyvästit.

Käytin aiemmin ruohokatetta, mutta kotiloiden lisäännyttyä lopetin sen käytön tyystin. Nurmikollekaan ei kannata jättää leikkuujätettä, kotilot lisääntyvät niissä aivan silmissä.

• 1Tuija

Kiitokset! Kotilot näyttäìsivät talvehtineen ikävän hyvin, mutta kylmä alkukesä tuntuu hidasteen vauhtia.

• Pisarax

Kotiloille on olemassa luomu viljelyynkin sopiva karkoite. Kysy maatalous|Tai puutarhaliikkeestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2845
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2723
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1610
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1422
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1277
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe