Moi kuka tietää miten saa sylinterin painettua takaisin päin kun ei meinaa mennä millään, että mahtuis uudet palat.
Niin ja tietenkin autossa on ABS jarrut.
Kyseessä on takapään jarrupalat.
Vinkkejä otetaan vastaan.
Taka jarrupalojen vaihto?
25
8660
Vastaukset
- Tsayde
Sylinteriä täytyy samalla pyörittää myötäpäivään kun painaa sitä sisään.
Ilman kaveria tai sisääntyöntäjätyökalua voipi olla vähän hikinen homma. Itsella sattui olemaan vanha Bilteman jarrusylinterin painamistyökalu, josta vähän purkamalla sain käypäisen tuohon hommaan.- Tsaude
siis tietenkin mäntää täytyy pyörittää. Siinä männässähän on jonkunnäköiset paikat tällaiselle pyöritystyökalulle. Itse käytin papukaijapihtejä.
- insinööri
Tsaude kirjoitti:
siis tietenkin mäntää täytyy pyörittää. Siinä männässähän on jonkunnäköiset paikat tällaiselle pyöritystyökalulle. Itse käytin papukaijapihtejä.
Itse olen vetänyt pienet heftit migillä siihen mäntään niin ei nuo pihdit luista niin hirveästi kun sitä pyörittää. Kannattaa muuten tarkistaa auton käyttöohjekirjasta et kumpaan suuntaa sitä pitää pyörittää.
- hyvä
insinööri kirjoitti:
Itse olen vetänyt pienet heftit migillä siihen mäntään niin ei nuo pihdit luista niin hirveästi kun sitä pyörittää. Kannattaa muuten tarkistaa auton käyttöohjekirjasta et kumpaan suuntaa sitä pitää pyörittää.
mutta tuskin käyttöohjeista moista tietoa löytyy.. Mutta pyörittämällä se menee takaisin sisään..
- Octavisti
Tsaude kirjoitti:
siis tietenkin mäntää täytyy pyörittää. Siinä männässähän on jonkunnäköiset paikat tällaiselle pyöritystyökalulle. Itse käytin papukaijapihtejä.
Itse taistelin saman ongelman kanssa loppukesällä. Onneksi olin hakenut kirjastosta Passatin huoltokirjan (aika tuore teos, sellainen perinteinen alfameeri). Siinä kerrottiin, että käsijarrun takia mäntää pitää kiertää samalla kun sitä painaa. Operaation aikana kannattaa tarkkailla, ettei jarrunesteet pulpahda säiliöstä pihalle.
Iteltä löytyi joku vanha ulosvetäjä, jonka sain pienen mirkelöinnin jälkeen sopimaan puristushommiin. Lisäks löyty joku sopiva avain, jolla sain väännettyä. Mutta tuuria oli siis roimasti, ja kunnon työkalu olis nopeuttanut hommaa kivasti.
- arde
Kiitos kaikille vastaajille. Palat vaihdettu toinen puoli oli jumissa. Tein vanhasta ulosvetäjästä sopivan työkalun pienellä ahertämisellä se lähti painuun sisälle.
Nyt jarrut toimii hyvin.
Ainut miinus vaan se että varmaan keväällä täytyy vaihtaa noi uudet jarrulevyt taakse, sitä ennen täytyy tarkistaa myös etu palat ja levyt. Jos joutuu pyörittämäl laittamaan sylinterin sisään ni työkalu löytyy motonetistä mikä on siihe tarkoittu
- ainaki.luulis
Melkein 11 vuotta, eiköhän skeida ole jo paalattu.
- eläkeeeukko
ainaki.luulis kirjoitti:
Melkein 11 vuotta, eiköhän skeida ole jo paalattu.
laita joutessas tuonne yksi ääni lisää
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591
ja kaikki toiset tyhjänkommentoijat laittakaa myös kannatusääni
- Menovesi
Neuvoja tuli, mutta yksi tärkeä puuttui. Ohjeissa sanotaan, että jarruletku pitää puristaa kiinni ja ilmausruuvi pitää avata, jotta mäntää sisään painettaessa ei olisi vastapainetta mämmälle.
- ei-kannata
Ei kannata sitä letkua ruveta puristelemaan, ja ilmaruuvia avaamaan, tai voihan sitä ilmaruuvia vähän avata, ettei pääsee ruostumaan kiinni. Mutta jarrunestesäiliön korkin kun pistää vähän raolleen, niin ei varmasti tule vastapainetta. Kannattaa toki samalla katsoa ettei nestettä tule säliöstä ulos. Jos pinta jää liaan korkealle, niin sitten se ylimääräinen pois ilmaruuvin kautta, tai säiliöstä imaisemalla, jos ei muuten onnistu.
- pullistuma
Voi voi aina ilmaruuvi auki ettei pääsylinderin kummit rasitu/vaurioidu!
- männänpainaja
Silläaikaa kun painaa mäntää takaisin niin on hyvä olla apuri mikä painaa jarrupoljinta samaan aikaan, näin ei pääse ilmaa järjestelmään.
- Menovesi
"Ei kannata sitä letkua ruveta puristelemaan, ja ilmaruuvia avaamaan"
Tämän toimenpiteen idea on siinä, että estetään jarrurylinterissä olevien epäpuhtauksien joutuminen ASB järjistelmään. Tämä on erityisen arka epäpuhtauksille, josta korjausopaskin erityisesti varoittaa. - mie_taas_kysyn
Paljonkohan se TI-mies taas säästää, kun joutuu osteleen niitä työkalujakin.
- kitkatkatkatpitkään
Jos sinua vaivaa toisten tienaaminen/säästö, käy toki kysymässä korjaamohinnat ja tarvikekaupasta työkalujen hinnat. Kyllä omatoimisuus kannattaa opiskella vieläkin auton huolloissa, vaikka vehkeet on vähän monimutkaistuneet sitten _80-luvun.
Mullakin on varalla hyvin vanha Octavia, ja se pysyy katsastettuna ja ajokunnossa vain kun itse olen jo -60-luvulla opetellut pistämään romun katsastukseen. Ei ole mikään maailmanihme korjata jarrut ja kaikki verrannollisen vaikeusasteen laitteet vielä nykyautoissakin. - etten.yhtään
kitkatkatkatpitkään kirjoitti:
Jos sinua vaivaa toisten tienaaminen/säästö, käy toki kysymässä korjaamohinnat ja tarvikekaupasta työkalujen hinnat. Kyllä omatoimisuus kannattaa opiskella vieläkin auton huolloissa, vaikka vehkeet on vähän monimutkaistuneet sitten _80-luvun.
Mullakin on varalla hyvin vanha Octavia, ja se pysyy katsastettuna ja ajokunnossa vain kun itse olen jo -60-luvulla opetellut pistämään romun katsastukseen. Ei ole mikään maailmanihme korjata jarrut ja kaikki verrannollisen vaikeusasteen laitteet vielä nykyautoissakin.Aika vähän olen nähnyt tosiaan 60-luvun skoodia leimalla.
- siinähän_korjailet
kitkatkatkatpitkään kirjoitti:
Jos sinua vaivaa toisten tienaaminen/säästö, käy toki kysymässä korjaamohinnat ja tarvikekaupasta työkalujen hinnat. Kyllä omatoimisuus kannattaa opiskella vieläkin auton huolloissa, vaikka vehkeet on vähän monimutkaistuneet sitten _80-luvun.
Mullakin on varalla hyvin vanha Octavia, ja se pysyy katsastettuna ja ajokunnossa vain kun itse olen jo -60-luvulla opetellut pistämään romun katsastukseen. Ei ole mikään maailmanihme korjata jarrut ja kaikki verrannollisen vaikeusasteen laitteet vielä nykyautoissakin.Varo ettei osat huku hankeen, jos sattuu yön aikana pyryttämään.
- kitkatkatkatpitkään
"etten.yhtään" ja "siinähän_korjailet" eivät osaa edes lukea, saati korjata autossa jotain; miten onnistunee sen polkupyöränsä renkaanvaihto/paikkaus? Lienee liian teknistä teille!
- etten.yhtään
kitkatkatkatpitkään kirjoitti:
"etten.yhtään" ja "siinähän_korjailet" eivät osaa edes lukea, saati korjata autossa jotain; miten onnistunee sen polkupyöränsä renkaanvaihto/paikkaus? Lienee liian teknistä teille!
Tuota autoremppaa tosin olen minäkin harrastanut jo 70 luvun alusta alkaen, nykyiseen 2012 vuosimalliseen en tee kuin nestelisäyksiä ja pyöränvaihtoa sekä pesua.
- siinähän_korjailet
kitkatkatkatpitkään kirjoitti:
"etten.yhtään" ja "siinähän_korjailet" eivät osaa edes lukea, saati korjata autossa jotain; miten onnistunee sen polkupyöränsä renkaanvaihto/paikkaus? Lienee liian teknistä teille!
Minulla vapaa-aikana parempaakin tekemistä kuin roikkua puoleksi konepellin alla tai olla polvillaan auton vieressä sormet verillä.
- kitkatkatkatpitkään
Kyllä minua naurattaa, kun seisot talvipakkasessa tienvarressa, eikä marsusi suostu viemään kotiin, tai edes lähimmälle korjaamolle! Kun et itse osaa mitään tehdä, etkä viitsi, olethan niin rikas, ja muutenkin täynnä itseäsi!
- kitkatkatkatpitkään
etten.yhtään kirjoitti:
Tuota autoremppaa tosin olen minäkin harrastanut jo 70 luvun alusta alkaen, nykyiseen 2012 vuosimalliseen en tee kuin nestelisäyksiä ja pyöränvaihtoa sekä pesua.
Aika heikosti menee, jos joku muu asia, kuin tuulilasinpesuneste loppuu/lakkaa toimimasta; vaikka ajovalolamput sammuu jostain syystä molemmat! Kun olin nuorisoiässä, yhden naisen Fordista oli vesiletku haljennut, korjasin sen siinä parkkipaikalla kun oli puukko ja meisseli omassa peräkontissa. Ja sen jälkeen olen monasti jelpannut myös muita. Itse ne on korjattu tähän asti vialle ajettuna ostetun pakettiautonkin moottorit ja niin on saanut koneen, jonka tietää olevan kunnossa, ettei käy niinkuin korjaamon sepitsemälle että vajaaseen tuhanteenkilometriin loppuu matkanteko. Laitoin muuten viime syksynäkin sen romuksi pistetyn farmarin täyteen kuntoon ja on uusilla (kaikilla takajarrusilla nyt, sekä moottorin kannakkeet korjattu, että saatru sähköhäiriö loppumaan niin yksinkertaisella toimenpiteellä, kuin ottamalla idiootin ruuvaama ylipitkä ruuvi pois painamasta boxia.
Kivaa on, kun osaa jotain tehdä itsekkin, eikä olla pelkkä maksaja!
- hauskoja_kysyjiä
Ei vaivauduta kertomaan auton tarkempaa mallia eikä vuosimallia tai muitakaan tärkeitä tietoja kuten onko kyseessä 4-veto tai onko sähköinen käsijarru vai ei jne. Vastaajien pitää kai olla selvännäkijöitä.
- Ihme.kun.ymmärtää
Taas skeidan jauhantaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108