Kotiviiniä saa tehdä omista marjoista. Kiljun (vesi hiiva sokeri) teko on kiellettyä.
Kotiviinissä pitää olla tietyn verran marjoja suhteessa sokeriin. Missä raja kulkee?
Jos esimerkiksi teen 25 litraa juomaa johon laitan 5 kiloa sokeria ja kilon mansikoita sekä puoli kiloa rusinoita, onko tämä kotiviiniä vai ei?
Kaupan viinipaketeissahan ne marjat eivät ole kovinkaan montaa sataa grammaa.
Kotiviinin ja kiljun raja?
7
199
Vastaukset
- sosiaalihamemies
Vastausta ei kukaan tiedä!
- Asiasta.tietävä
Tiedän minä. Kiljun tekeminen on kielletty sen takia, että sitä mäskiä käytettiin ennen vanhaan pontikan keittoon ..
Sekaan viskot pari omenaa viipaloituna. Siinäpä se. Omenaviiniä. - minihamemies
Vastausta ei kukaaan tiedä!
- 1plus9
Jostain luin että marjoja pitää olla saman verran kuin sokeria. Eli satsiin, jossa olisi 5 kg sokeria niin vähintään 5 kilon edestä marjoja. Tällöin kyseessä on laillinen kotiviini eikä kilju.
- kiljut.käymässä
Ja missäs sen kiljun teko on kielletty.
- 12p18
kiljut.käymässä kirjoitti:
Ja missäs sen kiljun teko on kielletty.
Suomen laissa. Nyt minulla onkin olo kuin pahimmalla rikollisella kun on kiljua käymässä :D
- Tietopankki24
Omenoita sekaan jos haluat miedon maun rikkomatta lakia. Pikahiivaa ei kannata koskaan käyttää koska se muodostaa suuria määriä metanolia ja pahan makuisia sikunaöljyjä korkeamman käymislämpötilan vuoksi.
Jos juot vain edullisuuden vuoksi omatekoisia suosittelen hankkimaan kaksi eri käymisastiaa jotka laitat eri aikana käymään niin ei tule houkutusta laittaa pikahiivalla käymään ja juoda vieläpä ennen kuin hiivalaskeutuu kuten alkoholisoituneilla ja teineillä on tapana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682640
- 622582
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096