Sillipurkin liemen käyttö ruuan valmistuksessa

sillistäviis

Nytpäs löytyi hyvät vinkit! Itse en ole edes ajatellut käyttää tätä sivutuotetta, mutta miksipä ei.

http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/söitkö-silliä-älä-heitä-tätä-herkullista-ainesosaa-pois/ar-AAcBkFq?ocid=mailsignoutmd

Löytyisikö muita käyttöehdotuksia?

7

1179

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinksvinksvinks

Moni ei ymmärrä, että säilykeliemi on käyttökelpoista tavaraa - onhan itse tavara muhinut siinä aikansa luovuttaen näin liemeen makuaan.

Lientä voi käyttää kastikkeisiin tai laatikkoruokiin tuomaan syvyyttä ruoan makuun. Se ei siis ole mikään jäte vaan ihan ruoanlaitossa käytettävä aines - onhan itse syötävä eines lillunut nesteessä ennen syöntiä, joten miksei myös sen liemi olisi kuranttia tavaraa niin maun kuin laadunkin vuoksi - älkää toki heittäkö pois vaan käyttäkää se ruoanlaittoon.

Parasta on oliiveiden viinietikka/oliiviöljy-liemi, joka melkein sinällään sopii salaattien kastikkeeksi, mutta sitä vaan saa nykyään harvoin, koska melkein kaikki oliivit pakataan suolaveteen jostain syystä. Vain VegeOnTable kokonaiset Kalamata-oliivit ja jotkin maustetut oliivit ovat vielä kunnon liemessä muiden lilluessa hailakassa suolaliemessä.

• Niksi_Pirkka

Oma tapani on laittaa sinne purkkiin uudet satsit. Eli sillipurkkiin jonka liemen mausta pitää voi laittaa esim. uudestaan kalaa, kunhan ensin suolaa ne. Sitten palasiksi ja purkkiin.

Oliivipurkkien öljyt ja mausteet voi käyttää salaatinkastikkeiden pohjiin jne. Jopa paistamiseen paistoöljynä. Aurinkokuivattujen tomaattien samoin.

Eräs ystäväni käyttää jopa tonnikalapurkin öljyt kun paistaa kalaa. Itse teen kalani aina uunissa, joten sitä ei ole tullut käytettyä.

• kokkikolmonen_

Kyllä tuli taas ihmeellistä uutta tietoa. Tosin tämä on ollut selvää asiaa ainakin minulle 60-luvulta asti.

• mitäsmevanhat

Juu, uudet sukupolvet tarvii valistusta ;)

• kannattaa_olla_tarkkana

Löytyy oliviipurkkien pohjalta öljyt & mausteet, aurinkokuivaatujen tomaattien pohjalta samoin, sekä söilöttyjen esim. kurkkujen pohjalta löyttää mausteet yms. lientä.. joten kyllä niitä löytyy.

• lahden_yli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8063
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4953
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2368
    Aihe