Valmis omaan hevoseen?

suokkki

Moi oon -02 syntyny tyttö ja oon vähä miettiny sen oman hepan hankkimista mut en oo 100% varma oonko valmis ja haluan kuulla muiden mielipiteitä, mutta siis oon harrastanu ratsastusta melkei 6 vuotta ja ollu hevosten kanssa tekemisissä 10 vuotta. olen heC/heB tasoinen ja mul on ollu 4vuokra heppaa ja 3 hoitsua. juoksuttanu, ruokkinu ym oon myös. ps. ihan vaan kaikille tiedoksi että raha ja aika asiat on jo mietitty :)

6

97

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z----

Sanon nyt samaa kuin aina ennenkin.

Nuo sinun muutamat lauseet ei kerro yhtään mitään siitä, oeltko valmis omaan hevoseen.
      Esim. kuka tahansa osaa ruokkia hevosen ohjeiden mukaan. Mutta ymmärrätkö oikeasti ruokinnasta? Tiedätkö miksi hevonen syö mitäkin ja osaatko suunnitella ruokinta? Samoin osaat varmasti laittaa hevoselle varusteet, mutta osaatko katsoa millaiset varusteet on sopivat? Ja osaat juoksuttaa, mutta tiedätkö koska ja kuinka paljon on hyvä juoksuttaa? Entä tiedätkö miten hevosen kuuluisi juoksutuksesa käyttäytyä, jotta juoksutuksesta olisi oikeasti koulutetulle hevoselle hyötyä?
      Ja ratsastaakin varmaan osaat, mutta osaatko esim. suunnitella hevoselle sopivan liikunnan, huomaatko jos hevonen liikkuu epäpuhtaasti ja pärjäätkö hevosen kanssa myös täysin itsenäisesti?

noh, turha kysymys, koska suurin osa ekan hevosen omistajista ei osaa.

Mutta se ei haittaa, jos on apujoukot kunnossa.
      Noin nuorella tulee ehdottomasti olla hyvä valmentaja, hevosista kiinnostuneet vanhemmat ja hevosen tulisi olla täysihoitotallilla (jos vanhemmilla ei omaa tallia ja oikeasti hevosmiestaitoa).

Kun apujoukot on kunnossa ja riittävästi rahaa, ei sinun taidoilla oikeastaan enää olekaan väliä. Kunhan olet valmis oppimaan ja ymmärrät että olet vielä hyvin hyvin kokematon. Eli hyväksyt sen, että tarvitset varmasti vielä paljon apua.

• tappara69

Ei jumalauta XDD

• suokkkiii

kiitos mielipiteestäsi.

• hevosenomistaja88

Omasta mielestäni lukemani perusteella oisit hyvinkin valmis jos saisit alkuun joiltain henkilöiltä apua :) Mutta muistathan sen että tunnet itsesi parhaiten eli oikeasti sinä tiedät oletko valmis.

• suokkii

Okei kiitos mielelipiteestäsi ;) Saisin ainakin alkuun apua sillä heppa menis täysihoitotalliin.

• Minustakin kuulostaa siltä että olisit valmis, mutta muista, että ensimmäisen oman hevosen kanssa tulee lähes poikkeuksetta ongelmia vaikka olisi ollut kuinka monta vuokra- tai yp-hevosta, joten osaavien tukijoukkojen on todellakin syytä olla kunnossa.

Jos omissa taidoissa onkin jotakin puutteita, siitä tuskin on paljonkaan haittaa. Perustaidoilla pääsee jo pitkälle ja loppuja oppii ajan kanssa tekemällä ja kyselemällä kokeneemmilta.

Huomaa kuitenkin, että vaikka täysihoitotalli on sinänsä hyvä, juurikin siksi että siellä ei tarvitse paljonkaan osata koska talli hoitaa hevosen, niin toisaalta siellä ei sitten myöskään välttämättä opi paljonkaan samasta syystä. Itse suosin enemmän puolihoitotalleja, koska siellä hevonen yleensä hoidetaan aamulla ja päivällä, mutta illalla omistajat ja hoitajat huolehtivat hevosistaan itse. Silloin niiden kanssa tulee touhuttua paljon enemmän, mikä kartuttaa omaa kokemusta ja taitoa aivan toisella tavalla. Ja kun kyse on kuitenkin yleisestä tallista, siellä on silti aina joku jolta pyytää apua ongelmien tullen.

Alkuun täysihoitotalli voi ollakin hyvä ratkaisu, mutta myöhemmin kannattaa harkita huolellisesti, kumpi on parempi, täysi- vai puolihoitotalli. Kummassakin on puolensa.

Kannattaa myös miettiä, miten hevosen käy kun aikanaan lähdet opiskelemaan. Useimmat joutuvat muuttamaan opintojen perässä toiselle paikkakunnalle. Mitä teet hevoselle, jos et voikaan ottaa sitä mukaasi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe