Hypotonia?

sadmomma

Lapseni on 7 viikkoa. Synnärillä sanottiin että niska on löysä/veltto ja fyssari antoi käsittelyohjeita, miten pukea ja miten nostaa ja miten kantaa. Ei ole auttanut.
Kehitysseuranta polille mennään elokuun alussa.

Kovasti hän liikuttelee käsiään ja jalkojaan. Kädet kylläkin melkein aina nyrkissä.

Googletin hypotoniaa viikkoja sitten ja tottakai ekana silmään osui cp-vamma....
Itken paljon...ja tuntuu siltä että sekoan kohta...tiedän että pitäisi nauttia tästä vauva-ajasta...mutta pelottaa liikaa :'(
Niska ei voimistu...mahallaan kun pitää hän nostaa vähän, suurella vaivalla :(((
Selällään kun on ja vedetään käsistä ei tule millään pää mukana :'(
Synnytyksessä ei ollut onneksi hapenpuutetta.

Onko muilla kokemusta tästä?
En tiedä mitä tehdä...tulen hulluksi pelosta ja surusta.
Oppiiko hän ikinä kävelemään?
voimistuuko niska ikinä.....?

Auttakaa mua :(

3

1204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulatuulantulituli

Hei! Meidän hypotoninen poika(hapenpuutetta kohdussa,teholla alussa) ,nyt 2,5v piti kanssa alussa nyrkkejä tiiviisti kiinni. Fysioterapia aloitettiin n.3kk iässä. Kerran viikossa. Oppi ryömimään n.1v ikäisenä ,konttaamaan 1,5v ja kävelemään n 2v. Puhumaan alkanut vasta tänä keväänä ja juttua tulee :). Hypotoniahan on sitä että perusjäntevyys ei ole niin napakkaa kun normilapsella joten liikkuminen vaatii harjoittelua enemmän. Ei välttämättä ole oire mistään isommasta vaan menee ohi ajan kanssa, ehkä vähän motorisesti kömpelömpi voi olla. Cp-lapsilla kai yleisemmin ei ole hypotonia vaan sitä ylijänteyttä, nyt en sen nimeä muista.

• jkjooo

Tämä on jo vanha aloitus mutta haluan kirjoittaa muille, jotka tietoa etsivät. Vaatikaa fysioterapiaa heti, etsikää hyvä biodynaamiseen osteopatiaan ja lasten hoitoon erikoistunut osteopaatti. Voimia kaikille jotka tämän kanssa painii! Meidän pojan hypotoniasta ja kehityksestä voit lukea blogista: https://hypotoniamatka.wordpress.com/

• Anonyymi

Hei!

Vanha aloitus ja kommentti, mutta olisiko sinuun voinut jotenkin saada yhteyttä? Olen lukenut blogisi ja kaipaisin kovasti jonkun ihmisen, joka on käynyt omalla kohdallaan hypotonisen lapsen kehitykseen liittyviä asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2922
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1508
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe