Paras hytti

EtsinnässäHyttiTraktori

Missä vanhemman mallin traktorissa, 60-70 luvulta, on/oli paras hytti, tilava ja ergonominen ?

35

5823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olihannoita

      Fordissa oli Hara-hytti hyvä, erityisesti vuodesta > 1975, jolloin ovet muuttuivat, melutasokin oli hiljaisin. Belaruksen Fermo-hytti oli samoin melkoisen hyvä, myöhemmin Junkkarin valmistama hytti oli Belaruksessa hyvä.
      Valmetin (502. 702 jne.) hytit oli aivan pers'silmiä, vaikka muuten hyviä. Ja niitä edeltävät )700, 900 jne.) aivan kauheita.
      Zetorin Crystal ja Ursus 385 hytit oli tilavia ja muutenkin hyviä, ehkä parhaat tuolta ajalta.

    • dohuihsghs

      MF 165 palmu ohjaamo oli iso ja laaja,, siitä voi olla sellainen kapeakin versio olemassa.

    • kaikkiaollut

      Parasta varmaan vaikea sanoa, mielipiteitä on monia. Suurista merkeistä kuitenkin MFn hytit ehdottomasti surkeimpia. Suomalaiset oli onnettomia rämistimiä, osassa ikkunatkin kiinni jollain sähköpaimenen nupeilla. Sitten kun tuli ne "alkuperäishytit", olivat työkoneisiin täysin sopimattomia, kuski istuu keskellä traktoria, kuin hevosen selässä ja ovet heinäladossa.

      • massikkakuski

        Jos viittaat alkuperäishytillä 500-sarjaan niin voin monen tuhannen tunnin kokemuksella sanoa että puhut paskaa! Kuski istuu lähellä takalasia niin näkyvyys taakse on tosi hyvä niin kun muihinkin suuntiin, kohtuullinen melutaso ja tehokas lämmitys/puhallus, tosin lasit höyrystyy herkästi. Isot ovet ei haittaa muuta kun että saranat kuluu vanhemmiten niin ovet roikkuu kynnyksiä vasten.


    • 502

      Kyllä paras oli Valmet502:n kapiini. Muilla oli siihen aikaan näitä pressulaahuksella varustettuja kuisteja, jotka sopi paremmin tomaatin ja kurkun kasvatukseen. Kun 502:n esiteltiin uutuutena, niin kyllä tuli muillekin kiire kehitellä näitä apinahäkkejään paremmiksi. Valmetti näytti suuntaa, kyllä jämptti on näin. Olihan siinäkin puutteensa, ei ollut kattoluukkua ja puhallin oli kesällä avuton, kun olisi pitänyt saada viileää ilmaa kapiiniin. Ja isokokoiselle se kuulemma oli ahtaan tuntuinen. Mutta sekin ahtaus?? oli sitten metsän kannikoissa ajaessa toisaalta etu.

      • rämistin

        Tottakai se oman suosikki merkin hytti on paras, kun siellä on totuttu istumaan kesät/talvet. Näissäkin asioissa järki ja tunteet sekoittuvat luvattoman helposti. Tuosta valmetin "suunnan näyttäjä hytistä" en löydä muuta hyvää kuin tasaisen lattian/vaihde kepuloitten sijoittelun. Suippo rimpula rämistin peltisine ovineen. Eikös tuo hytti ollut suunniteltu silmälläpitäen tuota telavarustuta (kapea). Zetorissa oli varmasti se ensimmäinen oikea hytti joka oikeasti oli se suunnan näyttäjä. Tilava, paljon lasipinta-alaa =hyvä näkyvyys, lämmin, tasainen lattia, vaihdekeppien sijainti (crystal) hiljainen aikanaan. Valmetti apinoi parhaat ominaisuudet ,mutta kokonaisuus muistuttaa lähinnä pahvilaatikkoa, jopa väri täsmää;) seitkyt luvun sekurat varmasti sieltä parraasta päästä aikalaisistaan. Sitten oli nuo amerikkalaiset linkkukoneet oma lukunsa. Jontikoihin sai jopa ilmastoinnin joihinkin malleihin..


      • 502

        Sanoinkin, jos huomasit, että muillekin tuli kiirettä satsata ohjaamoon ja sen tuotekehittelyyn. Sekuran kopit tuli 5-6 vuotta myöhemmin kuin 502:n kapiini. Amerikkalaisista en ole puhunut mitään, ne oli/on oma lukunsa. Sieltähän ne linkut on pikkuhiljaa levittäyneet euroopan mantereelle, joten täällä Euroopassa on sitten kiinnostus virinnyt niihinkin. Niin, tilavuus on venyvä käsite. Meillä päin on talossa 1-2 autoa vähintään henkilökuljetuksia varten. Parhaissa taloissa nekin mersuja. Mutta jos traktorilta vaaditaan henkilökuljetusominaisuutta, niin ilman muuta sitten se Zetka. Taikka jos se kapiini on samalla kakaroiden päivähoitopaikka, niin mikäs siinä, kuutioimaan sitten vaan niitä koppiloita ja taas se Zetka on varmaan hyvä valinta. Kapiinien tuotekehitys/valmistukseen antoi vauhtia Suomen lainsäädäntö ulkomaillakin. Ja koska ulkomaisilla merkeillä ei ensiksi ollut edes ajateltunakaan ohjaamoa, niin Junkkari ym. kyläsepät sitten yritti "vaatettaa" näitä ulkolaisia. Ja kyllä ne osaksi aika surkeita katiskoita olikin.


      • rämistin
        502 kirjoitti:

        Sanoinkin, jos huomasit, että muillekin tuli kiirettä satsata ohjaamoon ja sen tuotekehittelyyn. Sekuran kopit tuli 5-6 vuotta myöhemmin kuin 502:n kapiini. Amerikkalaisista en ole puhunut mitään, ne oli/on oma lukunsa. Sieltähän ne linkut on pikkuhiljaa levittäyneet euroopan mantereelle, joten täällä Euroopassa on sitten kiinnostus virinnyt niihinkin. Niin, tilavuus on venyvä käsite. Meillä päin on talossa 1-2 autoa vähintään henkilökuljetuksia varten. Parhaissa taloissa nekin mersuja. Mutta jos traktorilta vaaditaan henkilökuljetusominaisuutta, niin ilman muuta sitten se Zetka. Taikka jos se kapiini on samalla kakaroiden päivähoitopaikka, niin mikäs siinä, kuutioimaan sitten vaan niitä koppiloita ja taas se Zetka on varmaan hyvä valinta. Kapiinien tuotekehitys/valmistukseen antoi vauhtia Suomen lainsäädäntö ulkomaillakin. Ja koska ulkomaisilla merkeillä ei ensiksi ollut edes ajateltunakaan ohjaamoa, niin Junkkari ym. kyläsepät sitten yritti "vaatettaa" näitä ulkolaisia. Ja kyllä ne osaksi aika surkeita katiskoita olikin.

        Niin... makuasioista on suhteellisen turha kinastella, mutta itselleni tilava hytti ei välttämättä tarkoita sitä kuinka monta apukuskia taikka eväs kassia saa ahdettua mukaan. Iso hytti on avara, mukava kulkuinen ja isot lasipinta alat takaa hyvän näkyvyyden riippuen tietysti suunnittelun tasosta. Valmetin kiilahytistä näitä ominaisuuksia ei mielestäni löydy, paitsi tuo suht helppo kuljettavuus, jos nyt ei satu olemaan 100kg mitä aika moni konemies sattuu olemaan;) metsä ajossa kuljetaan yleensä valmiita uria pitkin, jotka tehdään tietysti tarpeeksi leveiksi joten mitäpä sielläkään pienellä hytillä itteänsä kiusaamaan.(tästäkin saa varmasti riidan aikaiseksi) ja jos sillä maatalous rattorilla on sinne metsään pakko mennä harrastelemaan, niin isoon hyttiin mahtuu sahat, kannut, kaatoraudat, viilat, mitat, kynät, kumit, eväät, parparat sunmuut vipstaakit ja mikä parasta saa vielä ittensäkin ängettyä sinne. Vaikka en zetori mies varsinaisesti olekkaan (ajanut kyllä useammalla), niin kylläpäs se onkin ollut aikanaan ihan fiksu peli. Mutta kuten sanottu makuasioita nämä ovat ja eipä se minua haittaa jos jonkun mielestä valmetin hytit ovat ylivoimaisen hyviä. Voihan ne sitä jossain mielessä jopa ollakkin:) ja kyllä se oli edelleen se zetori joka oli se suunnan näyttäjä euro hyteissä tulkoot valmetti sitten vaikka hyvänä kakkosena ;()


      • Anonyymi
        UUSI
        502 kirjoitti:

        Sanoinkin, jos huomasit, että muillekin tuli kiirettä satsata ohjaamoon ja sen tuotekehittelyyn. Sekuran kopit tuli 5-6 vuotta myöhemmin kuin 502:n kapiini. Amerikkalaisista en ole puhunut mitään, ne oli/on oma lukunsa. Sieltähän ne linkut on pikkuhiljaa levittäyneet euroopan mantereelle, joten täällä Euroopassa on sitten kiinnostus virinnyt niihinkin. Niin, tilavuus on venyvä käsite. Meillä päin on talossa 1-2 autoa vähintään henkilökuljetuksia varten. Parhaissa taloissa nekin mersuja. Mutta jos traktorilta vaaditaan henkilökuljetusominaisuutta, niin ilman muuta sitten se Zetka. Taikka jos se kapiini on samalla kakaroiden päivähoitopaikka, niin mikäs siinä, kuutioimaan sitten vaan niitä koppiloita ja taas se Zetka on varmaan hyvä valinta. Kapiinien tuotekehitys/valmistukseen antoi vauhtia Suomen lainsäädäntö ulkomaillakin. Ja koska ulkomaisilla merkeillä ei ensiksi ollut edes ajateltunakaan ohjaamoa, niin Junkkari ym. kyläsepät sitten yritti "vaatettaa" näitä ulkolaisia. Ja kyllä ne osaksi aika surkeita katiskoita olikin.

        "Zetka. Taikka jos se kapiini on samalla kakaroiden päivähoitopaikka, niin mikäs siinä, kuutioimaan sitten vaan niitä koppiloita ja taas se Zetka on varmaan hyvä"

        Sinun kirjoitus oli täyttä asenteellista paskaa.
        Zetor traktoreita tuotiin Suomeen 80-luvulle asti puulaatikko nostovarsien päällä mutta kopin hitsailivat suomalaiset metallimiehet.
        Zetor traktoreiden UR-1 mallisarja oli saatavana jo 60- luvun lopulla Zetorin tehtaalla asennetulla ja äänieristetyllä ohjaamolla.
        Ohjaamoita oli kaksi eri mallia, kapea kanikoppi ja normaali nykyaikainen ohjaamo.
        Mutta jostakin ihmeen kauppapoliittisista Valmet traktoreiden suojelutoimenpiteiden johdosta niitä ei saanut Suomeen tuoda.
        Suomessa Valmet ja Vakola olivat valtio valtiossa.
        Zetor Crystal on kokonaan oma tarinansa, ei Valmetin johtokaan niin hölmöä ollut, että pelkäsi Suomalaisilla pientiloilla Crystalin kilpailevan Valmetin yksinkertaisten peltomopojen kanssa.


    • juukatosillee

      John deereen tuli jo 70-luvun alussa SG-ohjaamot, jotka ovat mielestäni aivan eri maata Valmetin (502) koppien kanssa. Itselläni on tänä päivänäkin yksi SG-kopillinen jonne, josta en löydä juuri huonoja puolia, vaikka kaikki muut eri merkkien kannattajat etsivät niitä kilpaa.

    • Volovolla-piästään
      • Valmet359D

        No tulipa sukuun, kun BM:t fuusioitiin Valmettiin. Ja mitä konedata näyttää SG-kapiineista, niin ei oikein mainesanoja löydy Jontikan SG-kapiineista ja 10 vuotta myöhemmin tulleet jontikoihin. Ja näyttää, että sekuralla se deerekin ensiksi lakitettiin. Ja samalla sivustolla sekura pistettiin alta lipan.


      • Maono

        Kyllä näin se oli volvossa oli paras ennen 502,sta ja setorin maetolavakoppi suurin.


      • rämistin
        Valmet359D kirjoitti:

        No tulipa sukuun, kun BM:t fuusioitiin Valmettiin. Ja mitä konedata näyttää SG-kapiineista, niin ei oikein mainesanoja löydy Jontikan SG-kapiineista ja 10 vuotta myöhemmin tulleet jontikoihin. Ja näyttää, että sekuralla se deerekin ensiksi lakitettiin. Ja samalla sivustolla sekura pistettiin alta lipan.

        Käsittääkseni SG:n 1 malli tuli vuonna 72 toki vain noihin amerikan jonnikoihin. Taisivat alittaa 80db melurajan jo 70 luvun loppuun mennessä. Siihen ei tainnut pystyä a-sarjan valtra vielä edes 2000 luvun alussa, koska olivat jämähtäneet tuohon suunnan näyttäjä romiskoon, toki pienin parannuksin.. SG hytti aikalaisistaan varmasti hiljaisin, ergonomisin(jonnikoihin sai powersift vaihteiston) ohjauspyörää sai säädettyä pystysuunnassa ja näkyvyydeltään jos ei paras niin hyvä. Eipä suomessa noita osattu arvostaa, kun ei niistä mitään edes tiedetty ja tänä päivänä niitä verrataan ilmeisesti uusiin hytteihin. Saattaahan noissa jo 40vuoden jälkeen hieman ovi repsottaa ja ns"suonipuu" vituttaa siinä keskellä. Amerikkalaiset jontikat, caset, fordit ym ym valovuoden edellä eurooppalaisia 60, 70, 80, 90 luvuilla ja kai vielä tänäkin päivänä. Valmetti sai ohjaamon aikaiseksi vasta 90-luvulla 6000 sarjasta ylöspäin. Tarkoitus ei ole varsinaisesti mollata valmettia, vaan olla realisti ilman tunnekuohuja :)


      • taisisejonneolla
        rämistin kirjoitti:

        Käsittääkseni SG:n 1 malli tuli vuonna 72 toki vain noihin amerikan jonnikoihin. Taisivat alittaa 80db melurajan jo 70 luvun loppuun mennessä. Siihen ei tainnut pystyä a-sarjan valtra vielä edes 2000 luvun alussa, koska olivat jämähtäneet tuohon suunnan näyttäjä romiskoon, toki pienin parannuksin.. SG hytti aikalaisistaan varmasti hiljaisin, ergonomisin(jonnikoihin sai powersift vaihteiston) ohjauspyörää sai säädettyä pystysuunnassa ja näkyvyydeltään jos ei paras niin hyvä. Eipä suomessa noita osattu arvostaa, kun ei niistä mitään edes tiedetty ja tänä päivänä niitä verrataan ilmeisesti uusiin hytteihin. Saattaahan noissa jo 40vuoden jälkeen hieman ovi repsottaa ja ns"suonipuu" vituttaa siinä keskellä. Amerikkalaiset jontikat, caset, fordit ym ym valovuoden edellä eurooppalaisia 60, 70, 80, 90 luvuilla ja kai vielä tänäkin päivänä. Valmetti sai ohjaamon aikaiseksi vasta 90-luvulla 6000 sarjasta ylöspäin. Tarkoitus ei ole varsinaisesti mollata valmettia, vaan olla realisti ilman tunnekuohuja :)

        Zetor Crystallissa oli kunnollinen ohjaamo jo v. 1968 ja sitä tehtiin Jontikan väreissä Jontikalle aikanaan http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor8011.htm


      • rämistin
        taisisejonneolla kirjoitti:

        Zetor Crystallissa oli kunnollinen ohjaamo jo v. 1968 ja sitä tehtiin Jontikan väreissä Jontikalle aikanaan http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor8011.htm

        Niinpä....Tulihan tuota zetorin hyttiä tuossa aikaisemmin jo kehuttuakin aikansa parhaaksi ja siksi oikeaksi suunnan-näyttäjäksi jota sitten muut apinoi. Jontikan 2000-3000 sarjaan 60-luvulla sai jo paljon pätevämmän näköisen hytiskön mitä 502:een. Jopa ilmastoinnilla konedatan mukaan.. belaruksia en sekottaisi traktori keskusteluihin ollenkaan, joten jääköön kommentoimatta.....:)


      • taisisejonneolla
        rämistin kirjoitti:

        Niinpä....Tulihan tuota zetorin hyttiä tuossa aikaisemmin jo kehuttuakin aikansa parhaaksi ja siksi oikeaksi suunnan-näyttäjäksi jota sitten muut apinoi. Jontikan 2000-3000 sarjaan 60-luvulla sai jo paljon pätevämmän näköisen hytiskön mitä 502:een. Jopa ilmastoinnilla konedatan mukaan.. belaruksia en sekottaisi traktori keskusteluihin ollenkaan, joten jääköön kommentoimatta.....:)

        Joo, Zetor Crystal ohjamon melu oli 83 desibeliä silloin 1968 ja Valmet 502 http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet502.htm tuli vasta 1971 muka suuntaa näyttämään 85desibelillään ja semmosella pers'silmäkopilllaan, josta ei nähnyt alas eteen eikä sivuille mitään.
        Ei sen puoleen oli sillä pienellä 502 Valmetilla kiva paalata heinää Welgerillä silloin 70-luvun puolivälissä nuorena miehen, kun itsekin olin siihen aikaan vaan 76kg painava ja mahduin sinne koppiin hyvin.
        Ostin sitten aikanaan omilla rahoillani Ursuksen nelivedon ja huomasin, että jumparahuiti mikä ohjaamo, kunnon penkki apumiehelle ja lasia jokapuolelle, meteliäkään ollut mahdottomia.
        Enomiehellä oli opiskelujen jälkeen syksyn 1978 hommissa kyntämässä MF 168 ja semmonen aitaeristimillä kasattu koppi laseineen oli lyöty tavallisen avotraktorin päälle, jollasella arabit laskettelee djellaba päällä aavikolla kun tyhjää vaan, tosin sillä erotuksella, että ne on bensavehkeitä. Koko tunkkanen koppi oli se Massikan koppi silloin, väkisin ympätty siihen ruhoon!
        Belaruksia en menisi moittimaan, sen verta paljon olen semmoisellakin ajanut aikoinaan opiskeluun liittyvinä harjoitteluaikoina, että en jättäisi traktorikeskusteluista lainkaan niitä pois. Ja ulkomailla olen nähnyt niillä tehtävän paljonkin hommia. Omaa luokkaansa silti, mutta mainettaan parempi!


      • rämistin
        taisisejonneolla kirjoitti:

        Joo, Zetor Crystal ohjamon melu oli 83 desibeliä silloin 1968 ja Valmet 502 http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet502.htm tuli vasta 1971 muka suuntaa näyttämään 85desibelillään ja semmosella pers'silmäkopilllaan, josta ei nähnyt alas eteen eikä sivuille mitään.
        Ei sen puoleen oli sillä pienellä 502 Valmetilla kiva paalata heinää Welgerillä silloin 70-luvun puolivälissä nuorena miehen, kun itsekin olin siihen aikaan vaan 76kg painava ja mahduin sinne koppiin hyvin.
        Ostin sitten aikanaan omilla rahoillani Ursuksen nelivedon ja huomasin, että jumparahuiti mikä ohjaamo, kunnon penkki apumiehelle ja lasia jokapuolelle, meteliäkään ollut mahdottomia.
        Enomiehellä oli opiskelujen jälkeen syksyn 1978 hommissa kyntämässä MF 168 ja semmonen aitaeristimillä kasattu koppi laseineen oli lyöty tavallisen avotraktorin päälle, jollasella arabit laskettelee djellaba päällä aavikolla kun tyhjää vaan, tosin sillä erotuksella, että ne on bensavehkeitä. Koko tunkkanen koppi oli se Massikan koppi silloin, väkisin ympätty siihen ruhoon!
        Belaruksia en menisi moittimaan, sen verta paljon olen semmoisellakin ajanut aikoinaan opiskeluun liittyvinä harjoitteluaikoina, että en jättäisi traktorikeskusteluista lainkaan niitä pois. Ja ulkomailla olen nähnyt niillä tehtävän paljonkin hommia. Omaa luokkaansa silti, mutta mainettaan parempi!

        Niin sitä en minäkään kiistä, etteikö pikku valmetti olisi näppärä moneen pikku hommaan, niin nyt kuin aikanaankin. Aika vain tuppaa multaamaan muistoja monen mielissä. Onhan tuo siron näköinen tuolla pikku hytillä vaikka joku jo mainitsikin, että toisarvoinen seikka. Olisivat tehneet noihin isompiin edes kunnon leveämmät hytit. 903:sessa aivan sama mikä lennonjohtotorni olisi ollut, kun niin karmean kankea ja karmea muutenkin esim: metsään olisi ollut. Joskus tullut kokeiltua 803:mosta jossa ek!! On sitten eri näppärä vehje, mitään ei näe, ei kuule ja mihnään ei käänny.. zetorista sentään näkee:) Taitaa olla niitä loimaalaisia ,jossa aidan eristeitä käytetty. Mielummin on sään armoilla taikka kuolee rattorinsa alle, kuin semmoisissa istuu:) Tuota fordin ylioppilas hyttiä joku kehui kanssa.en muista sellaisessa istuneeni, mutta on fiksun näköinen ja oloinen niin sisältä kuin ulkoa.varmaan aikansa parhaimistoa? Pelarussiaa en kehu ihan periaatteesta itänaapuria ja sen tuotoksia kohtaan....


      • taisisejonneolla
        rämistin kirjoitti:

        Niin sitä en minäkään kiistä, etteikö pikku valmetti olisi näppärä moneen pikku hommaan, niin nyt kuin aikanaankin. Aika vain tuppaa multaamaan muistoja monen mielissä. Onhan tuo siron näköinen tuolla pikku hytillä vaikka joku jo mainitsikin, että toisarvoinen seikka. Olisivat tehneet noihin isompiin edes kunnon leveämmät hytit. 903:sessa aivan sama mikä lennonjohtotorni olisi ollut, kun niin karmean kankea ja karmea muutenkin esim: metsään olisi ollut. Joskus tullut kokeiltua 803:mosta jossa ek!! On sitten eri näppärä vehje, mitään ei näe, ei kuule ja mihnään ei käänny.. zetorista sentään näkee:) Taitaa olla niitä loimaalaisia ,jossa aidan eristeitä käytetty. Mielummin on sään armoilla taikka kuolee rattorinsa alle, kuin semmoisissa istuu:) Tuota fordin ylioppilas hyttiä joku kehui kanssa.en muista sellaisessa istuneeni, mutta on fiksun näköinen ja oloinen niin sisältä kuin ulkoa.varmaan aikansa parhaimistoa? Pelarussiaa en kehu ihan periaatteesta itänaapuria ja sen tuotoksia kohtaan....

        Joo, samat kokemukset kaverin 803 Valtterista, jossa oli etukuormaaja, meillä on kaverin kanssa sora-alueet vierekkäin ja sattu kaverin kalusto olemaan välppineen käytettävissä, niin siirsin ne omalle montulle. Ei sieltä mitään näe ja on ahdasta, rottakokeilla on tutkittu, että ahtaampi ei voi olla!
        Pelaruiskuun sen verran, että vaikka oonkin Kokoomuksen mandaatilla ollut politiikassa mukana, niin traktoriksi tunnustan, vaikka muuten niitä neukkuhärpäkkeitä monasti ihmettelenkin, hurjin oli ent. appiukon ZAZ-968 auto, joka pisti silloisen puolisoni kanssa meidänkin parisuhteen koetukselle. Konelasta osia ko. laitteeseen etsiessäni vanhempi varaosamyyjä kauhisteli vieläkin sitä ja kertoi sen olevan niin synkän luvun Konelan historiassa, ettei sitä pitäisi edes ollakaan. Sitä on Pohjanmaalla aika osuva kupletinsoittajaporukka Rehupiikles, jotka laulaa niistä vehkeistä aika osuvasti Volga, Katsi ja Pelarus... ei kyllä löydy youtuubista, on sen verran yya-sopimuksen vastainen.
        Traktorin ohjaamoihin liittyen, minulla oli kunnia omistaa juuri SE traktori, jonka ansiosta Suomeen saatiin traktoreihin hitaan ajoneuvon kolmio, tosin minulla ei siihen karmeaan onnettomuuteen ollut mitään osaa. Pininfarinan hytti oli kyllä tehty varta vasten traktoriin ja traktori siihen, mutta... reilu 100ha kyntämistä ja niiden äestämien keväällä, niin koppi lähes päreinä verhoilujen alta. Ei muutenkaan mikään kummoinen kabiini.


      • Ei_anturajärvinen

        Jaahas vai pirinpärinän koppi. Se näyttää aika mukavalta kajuutaksi. Nämä makaroonimaan traktorit on ihan traktoreiksi kelpaavia, mutta nämä kajuutat ei kestä talven arktisia ja kesän trooppisia kelejä vuorotellen. Ruoste raiskaa ja koi syö, liekö nämä muotoon prässätyt pellit sitten niin hiilipitoista, etteivät kestä pohjolan oloja. Mossessa sanottiin muinoin 60-luvulla olleen hiilipitoisesta pellistä kuoret. Ja mossehan ruostui muutamassa vuodessa puhki. Ja fiiuja näkee sellaisenakin versiona, josta kajuutan yläosa on rälläköity pois, kun se on märäntynyt pilalle. Rehupiiklesin Joose on ihan tuttu kaveri. Eihän näiden"rehujen" esittämälle Stalingrad-kappaleelle voi kuin nauraa. Sanoitus on iskevä.


      • rämistin
        taisisejonneolla kirjoitti:

        Joo, samat kokemukset kaverin 803 Valtterista, jossa oli etukuormaaja, meillä on kaverin kanssa sora-alueet vierekkäin ja sattu kaverin kalusto olemaan välppineen käytettävissä, niin siirsin ne omalle montulle. Ei sieltä mitään näe ja on ahdasta, rottakokeilla on tutkittu, että ahtaampi ei voi olla!
        Pelaruiskuun sen verran, että vaikka oonkin Kokoomuksen mandaatilla ollut politiikassa mukana, niin traktoriksi tunnustan, vaikka muuten niitä neukkuhärpäkkeitä monasti ihmettelenkin, hurjin oli ent. appiukon ZAZ-968 auto, joka pisti silloisen puolisoni kanssa meidänkin parisuhteen koetukselle. Konelasta osia ko. laitteeseen etsiessäni vanhempi varaosamyyjä kauhisteli vieläkin sitä ja kertoi sen olevan niin synkän luvun Konelan historiassa, ettei sitä pitäisi edes ollakaan. Sitä on Pohjanmaalla aika osuva kupletinsoittajaporukka Rehupiikles, jotka laulaa niistä vehkeistä aika osuvasti Volga, Katsi ja Pelarus... ei kyllä löydy youtuubista, on sen verran yya-sopimuksen vastainen.
        Traktorin ohjaamoihin liittyen, minulla oli kunnia omistaa juuri SE traktori, jonka ansiosta Suomeen saatiin traktoreihin hitaan ajoneuvon kolmio, tosin minulla ei siihen karmeaan onnettomuuteen ollut mitään osaa. Pininfarinan hytti oli kyllä tehty varta vasten traktoriin ja traktori siihen, mutta... reilu 100ha kyntämistä ja niiden äestämien keväällä, niin koppi lähes päreinä verhoilujen alta. Ei muutenkaan mikään kummoinen kabiini.

        Niin 4-vetoinen tuo 803:nen missä ek oli, unohtui mainita. Kankeita vehkeitä kaikenkaikkiaan ja muutenkin alkukantaisen olosia. Tuo valmet miesten kehuma runkotankki maksimoi kurjuuden kääntyvyydessä. Moottori varmasti ainoita positiivisiä asioita noissa koneissa. Voimaa ja vissiin suht kestävä(siis moottori) Takapotkut luonnollisesti näppärämpiä. Joskus olen rinksan 702s mallilla vetässyt. Ollut aikanaan oikia voimakone:) no meni ohi aiheen... fiatin 880:sellä olen muutaman kuorman metsästä pois tuonut. Hytin ulkonäkö muistuttaa paljon zetoria, siihen se sitten jääkin. Paksut pilarit haittaavat näkyvyyttä vähän joka suuntaan, varsinkin taakse sivuille. Aika kuikkimista tuo kuormaaminen ja kun kuormaaja vielä kiinteästi koneessa tuppisovitteella, näkyvyys? No kyllä sieltä jotain näkee:) niin no eihän tuota ole millään tavalla edes niihin hommiin tarkoitettu, vaikka muuten metsään soveltuukin suht hyvin, mitä nyt pientä kankeutta tuossakin, niinkuin muissakin aikalaisissaan(jontikassa oli jo kääntyvät etupyörät). Tuossa oli kepit munienvälissä, joten aika hankalakulkuinen. Muuten aika mukava hytti, suht siedettävät desipelit. Peltohommissa varmasti hyvä.


    • eimyydäikinä

      Fordin ylioppilashytti, siinä työkalulaatikon päällä on hyvä olla vielä näin aikuisenakin jos tarvii kyydissä olla. Pitää sivuikkunan saranasta kiinni niin ei pitoa kuskin syliin ja eväsreppu mahtuu ratin ja tuulilasin väliin. ja saha(t) roikkuu työntövarressa, vänkä penkin takana ja kombikannu mahtuu kytkinpolkimen eteen.

    • vulvu

      volvo bm paras.Prässätyt palkit ja pellit.Ei mitään hitsattua kotelopalkkia ,kuten Valmetit. Volvot oli kalliita aikoinaan ja kuten tuossa painavia...mutta teräs painaa.

    • 60-luvunkasvatti

      Olihan niitä traktoreissa ohjaamoita maailmalla, eikä Valmetti ollut mikään taikka Volvo suurempi suunnannäyttäjä. Zetorin Crystal ja Ursus 385 saivat ohjaamonsa jo suunniteltuna kuten tänä päivänä on muissakin traktoreissa omana komponenttinaan.
      Valmet 502 koppi oli todella vain koppi markkinoille tullessaan, kun Zetor Crystalin ohjaamosta oli jo nautittu aikaa sitten.
      Belaruksen ohjaamot oli taasen ihan omaa luokkaa (aivan kauheita), mitä täällä sitten ihmeteltiin 60-luvun puolivälissä, kun suomalaiset isännät vasta ylihärmäläisillä rättikopeilla itseään suojasivat sateelta.
      Eikä se Suomessa 1.7.1969 voimaan tullut turvaohjaamo- tai turvakaaripakko mikään poikkeuksellinen ollut. Kyllä niitä ohjaamoita maailmalla oli tarjolla traktoreihin, mutta hyväksynnät puuttuivat, niin kotimaisia räpellyksiä laitettiin traktoreihin paljon ja pitää myös muistaa, että kotimaista työtä haluttiin traktoreihin kauppataseenkin vuoksi.

    • kopitonvalmetti

      Kyllä taitaa crystalin ohjaamo viedä voiton, siinä on leveä koppi ja pelkkää karmia, eli ei turhia peltipintoja haittaamassa näkyvyyttä, varsinkaan ovissa ja etualhaalla. Ja vaikka hupaisan näköisiä ovatkin, niin hyvä että ovat laittaneet pieniin malleihinkin samanlaista salonkia http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor4911.htm ja vähän uudempiin josta on itselläkin hyviä kokemuksia. http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor5011.htm

      Viisinollakakkosen ohjaamosta on paljon tässäkin keskustelussa puhuttu ja onhan se sopusuhtaisen näköinen traktoriin kokoon verrattuna (toissijainen arvo) mutta siitäkin puuttuvat kunnolliset alaikkunat edestä ja sivulta, iso kuljettaja, ei edes tarvitse olla löllykkämaha kun jo on kuin sardiini purkissa. En sitten tiedä onko ajateltu että samaa hyttiä käytettäisi telavarusteissa traktorikaivureissa? Siitä kielisi alaspäin kapenevat ovet, samoin 700-1100 vallut.
      Itsellä viisisatanen Valmetti josta tuli siedettävä kun otti kopin pois.

      • Kopiton500onmullakin

        Joo, kapiineista on puhuttu. Mutta yksi pointti näissä on myös, se että ovatko nämä olleet kaatumisen ja ympäri pyörähdyksen kestäviä. Olihan näitä ikkunallisia laatikoita saatavana täällä irtovarusteina, joita sitten kyhättiin soviteosin lähes jokaiseen traktoriin. Kulku oli usenkin takakautta tai yhdestä sivuovesta. Taisi joku Laahisto-niminen olla yksi. Ja sitten näitä rätti/pressukuomu versioita sivuovella tai ilman. Ja mitä nämä Pilatuksen/Urkin/Jonnikankin alkuhökötykset ovat sitten olleet. Kaikkien näiden em. traktorien alkuperämaa on sellaisilla alueilla joissa ei ojia edes tarvita. On mustanmullan, preerian, ja aron aluetta ja ties mitä. Mutta täällä avo-, valtaojien ja jokien sekä purojen luvatussa maassa ne kaikki alistettiin Vakolan kaatumis- ja rasitus-testeihin. Keksittiin peri suomalaiseen byrokraattiseen tapaan laki, joka siivosi kaikki kaatumisen kestämättömät hökötykset pois markkinoilta. Ehkä Volvossa on saattanut olla ensiksi sellainen kaatumisen kestävä ja henkinikun säilyttävä versio. Täällä kun aina apinoitiin Ruotsia. Olisi mukavaa, kun löytyisi Vakolan pöytäkirjoja jostain luettavaksi, että missä oli tosiaan se ensimmäinen Vakolan testin läpäissyt kapiini, jossa olivat desibelitkin ilmaistu. Desibeleistä alettiin vasta puhua yleisemmin 502:n lanseerauksen aikoihin. Ja siitä lähti desibelien pudotuskilpa sitten hyvinkin yleisesti.


      • rämistin
        Kopiton500onmullakin kirjoitti:

        Joo, kapiineista on puhuttu. Mutta yksi pointti näissä on myös, se että ovatko nämä olleet kaatumisen ja ympäri pyörähdyksen kestäviä. Olihan näitä ikkunallisia laatikoita saatavana täällä irtovarusteina, joita sitten kyhättiin soviteosin lähes jokaiseen traktoriin. Kulku oli usenkin takakautta tai yhdestä sivuovesta. Taisi joku Laahisto-niminen olla yksi. Ja sitten näitä rätti/pressukuomu versioita sivuovella tai ilman. Ja mitä nämä Pilatuksen/Urkin/Jonnikankin alkuhökötykset ovat sitten olleet. Kaikkien näiden em. traktorien alkuperämaa on sellaisilla alueilla joissa ei ojia edes tarvita. On mustanmullan, preerian, ja aron aluetta ja ties mitä. Mutta täällä avo-, valtaojien ja jokien sekä purojen luvatussa maassa ne kaikki alistettiin Vakolan kaatumis- ja rasitus-testeihin. Keksittiin peri suomalaiseen byrokraattiseen tapaan laki, joka siivosi kaikki kaatumisen kestämättömät hökötykset pois markkinoilta. Ehkä Volvossa on saattanut olla ensiksi sellainen kaatumisen kestävä ja henkinikun säilyttävä versio. Täällä kun aina apinoitiin Ruotsia. Olisi mukavaa, kun löytyisi Vakolan pöytäkirjoja jostain luettavaksi, että missä oli tosiaan se ensimmäinen Vakolan testin läpäissyt kapiini, jossa olivat desibelitkin ilmaistu. Desibeleistä alettiin vasta puhua yleisemmin 502:n lanseerauksen aikoihin. Ja siitä lähti desibelien pudotuskilpa sitten hyvinkin yleisesti.

        Hyvä pointti, mutta jos crystalin hytti ei kestä/kestänyt kaatumista ei kestä sitten mikään. Tässäkin mielessä zetor vie pisteet kotiin. Niin eikös silloin ollut kahdenlaisia koppeja, ohjaamot ja turvaohjaamot. Natikan 454-674 malleihin
        Näytti saavan montaa hyttivaihtoehtoa. Tehdasasenteinen varsin pätevän-näköinen. Ilmeisesti ei mennyt testeistä läpi suomessa, kun laittoivat täälä siroa ja turlaa, jotka ovat kyllä kaameita niin sisältä kuin ulkoakin ergonomiasta ja näkyvyydestä puhumattakaan...


      • Kopiton500onmullakin

        Jep, nyt muuten muistuu mieleen, että näin olikin. Natikoihin sai tosiaan näitä kevyemmän luokan sääsuojia, jotka ei sitten olleet mitään muutakuin "surmahyttiä" pahimmassa tapauksessa. Ja paljonko näitä on sitten ollut muilla merkeillä. Pilatuksen kuorma-automaista kapiiniakin epäilen surmahytiksi. Mutta yleensä näillä arojen sun muiden preerioiden viljelijöillä olikin sitä ajettavaa erilailla kuin oli Suomen perseenkokoisilla peltotilkuilla, joten siellä on varmasti satsattu mukavuuteen erilailla. Eriasia onkin sitten se oliko hyttä tosiaan traktorin painon kestävä kaatuessaan. Lähisahalla oli Fordson County, jolla ajettiin tukkia sahalle. Tekivät itse kapiinin, ratakiskosta runko, lasit oli tietysti ja peltikuori ja takana se pressukangas, jonka alla vänkäri sitten kyyhötteli apuistuimella. Ei tainnut olla oviakaan, vaan perästä hilauduttiin kapiiniin. Joskus se tuli testattuksi, kun se kaatui tai suistui johonkin rotkoon. Ja hyvin oli kestänyt. Vakolan testeihin kuului mm:ssa, että ohjaamoa testattiin muistaakseni 5-600kg:n heilahduspainolla, jolla moukaroitiin hyttiä poskelle eli kylkeen. Jossain oli kuva tällaisesta tilanteesta.


      • 502

        Oliko se 5011 Zetor, jota Kesko lähti myymään. Tuli tehtyä koeajo sellaisella. Ja totesin,että kiinivedetyn oven ovenraostakin näki melkein yhtäpaljon kuin laseista. Työn jälki hytissä ei oikein vakuuttanut, kun ovet väpättivät saranoiden ja lukon varassa, kuin linnunpojan siivet. Joten siihen lopahti meikäläisen kiinnostus Zetkaan ja sen ergonomiaan


      • rämistin
        502 kirjoitti:

        Oliko se 5011 Zetor, jota Kesko lähti myymään. Tuli tehtyä koeajo sellaisella. Ja totesin,että kiinivedetyn oven ovenraostakin näki melkein yhtäpaljon kuin laseista. Työn jälki hytissä ei oikein vakuuttanut, kun ovet väpättivät saranoiden ja lukon varassa, kuin linnunpojan siivet. Joten siihen lopahti meikäläisen kiinnostus Zetkaan ja sen ergonomiaan

        Huomasitko samalla, että zetorin vetoisesta ovenraosta näkee paremmin tihrustaa julmaa maailmaa, kuin 502:sen tuulilasista?:) 7045 zetorissa ei ainakaan moista ongelmaa ollut ja ovi niinkuin lukotkin pelas paremmin kuin itse traktori. Laatukin oli mielestäni täysin verrattavissa pohjoisen ns"länsikoneen" vastaavaan. Vai onkohan se aika mullannut muistoja täälläkin? Perkeles! Mene ja tiedä ;)


      • 502
        rämistin kirjoitti:

        Huomasitko samalla, että zetorin vetoisesta ovenraosta näkee paremmin tihrustaa julmaa maailmaa, kuin 502:sen tuulilasista?:) 7045 zetorissa ei ainakaan moista ongelmaa ollut ja ovi niinkuin lukotkin pelas paremmin kuin itse traktori. Laatukin oli mielestäni täysin verrattavissa pohjoisen ns"länsikoneen" vastaavaan. Vai onkohan se aika mullannut muistoja täälläkin? Perkeles! Mene ja tiedä ;)

        En tiedä, kuinka kääpiökasvuinen olet, mutta minä näin oikein hyvin 502:n kapiinin tuulilasista. Johtuiko Ferro-mallin etulokari/etupainoteline/maskinsuojasta, kun tuulilasi oli puhdas ja pissapoika lisävarusteena ? Jotenkin tuntuu että osa Valmetilla ajaneista on joko yli lihavia tai yli 2metrisiä, jotka ei mahdu olemaan sisällä, ja osa kääpiökasvuisia miehenpätkiä, kun eivät näe ohjaamosta ilman periskooppia pihalle. Mutta toinen nykyisistä Valluista on edelleen karvalakkiversion nelikko ja samannäköisellä kapiinilla varustettu ja etukuormainkäytössä. Ja teen jopa lumitöitä keskustassa sellaisissa paikoissa, mihin muut traktorikuskit eivät pujottele. Vahinkojakaan ei ole kyllä sattunut ja onko se syynä sitten ettei asiakaskunta ole vaihtunut. Ja on voinut aina taksaakin tarkistaa ylöspäin. Myös se toinen Valmetti on kuormaimella varustettu, ei väliä kummalla hommat teen. Molemmilla hommat sujuu ja kokemuksia kultaantuu kaikenaikaa.


      • rämistin
        502 kirjoitti:

        En tiedä, kuinka kääpiökasvuinen olet, mutta minä näin oikein hyvin 502:n kapiinin tuulilasista. Johtuiko Ferro-mallin etulokari/etupainoteline/maskinsuojasta, kun tuulilasi oli puhdas ja pissapoika lisävarusteena ? Jotenkin tuntuu että osa Valmetilla ajaneista on joko yli lihavia tai yli 2metrisiä, jotka ei mahdu olemaan sisällä, ja osa kääpiökasvuisia miehenpätkiä, kun eivät näe ohjaamosta ilman periskooppia pihalle. Mutta toinen nykyisistä Valluista on edelleen karvalakkiversion nelikko ja samannäköisellä kapiinilla varustettu ja etukuormainkäytössä. Ja teen jopa lumitöitä keskustassa sellaisissa paikoissa, mihin muut traktorikuskit eivät pujottele. Vahinkojakaan ei ole kyllä sattunut ja onko se syynä sitten ettei asiakaskunta ole vaihtunut. Ja on voinut aina taksaakin tarkistaa ylöspäin. Myös se toinen Valmetti on kuormaimella varustettu, ei väliä kummalla hommat teen. Molemmilla hommat sujuu ja kokemuksia kultaantuu kaikenaikaa.

        No leikki leikkinä.Osittain kieliposkella näitä juttuja tänne kirjoitellaan, eikä niin tosissaan kannata ottaa. Hyvä jos saat työsi tehtyä ja olet tyytyväinen kalustoosi. Nyt vaan pienet asennevammat kuntoon, avointa mieltä muitakin merkkejä kohtaan ja pientä hymyä sieltä ison V-merkin takaa, niin johan alkaa emäntäkin saksia raottelemaan toiseen tyyliin:)......


      • Valmettt
        502 kirjoitti:

        En tiedä, kuinka kääpiökasvuinen olet, mutta minä näin oikein hyvin 502:n kapiinin tuulilasista. Johtuiko Ferro-mallin etulokari/etupainoteline/maskinsuojasta, kun tuulilasi oli puhdas ja pissapoika lisävarusteena ? Jotenkin tuntuu että osa Valmetilla ajaneista on joko yli lihavia tai yli 2metrisiä, jotka ei mahdu olemaan sisällä, ja osa kääpiökasvuisia miehenpätkiä, kun eivät näe ohjaamosta ilman periskooppia pihalle. Mutta toinen nykyisistä Valluista on edelleen karvalakkiversion nelikko ja samannäköisellä kapiinilla varustettu ja etukuormainkäytössä. Ja teen jopa lumitöitä keskustassa sellaisissa paikoissa, mihin muut traktorikuskit eivät pujottele. Vahinkojakaan ei ole kyllä sattunut ja onko se syynä sitten ettei asiakaskunta ole vaihtunut. Ja on voinut aina taksaakin tarkistaa ylöspäin. Myös se toinen Valmetti on kuormaimella varustettu, ei väliä kummalla hommat teen. Molemmilla hommat sujuu ja kokemuksia kultaantuu kaikenaikaa.

        Valmetit sulattoon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      3233
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2162
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      362
      1884
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1864
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1497
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      30
      1400
    7. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      24
      1321
    8. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1172
    9. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      1039
    10. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      54
      1007
    Aihe