Vahaan autoni noin kerran vuodessa ja aina on löytynyt molempien kylkien alareunasta, tai oikeastaan miltei puolivälistä alaspäin metallihiukkasia takertuneena maalipintaan. Jotkut niistä ovat ruostuneetkin, ruostetahra häviää kuitenkin pesuaineella hinkkaamalla kun ensin olen poistanut metallihiukkasen esim. kynnellä.
Nämä näkyvät valkoisessa autossa todella selvästi varsinkin lähempää tarkasteltuna.
Mietin vaan onko metallihiukkaset peräisin jarrulevyistä tai paloista vai nastoista?
Tähän ei näytä auttavan vahauskaan kun terävät metallihiukkaset tarttuvat maalikerrokseen ilmeisesti iskeytymällä.
Hiukkaset on irroteltava kynnellä rapsuttamalla esim. pesuainetta liukkarina käyttäen ettei maalipinta naarmuuntuisi mikä on hidasta ja työlästä.
Mahtaisikohan tähän olla jotain nopeampaa ja järkevämpää menetelmää tai ainetta, syövyttääkö esim. detaljereiden käyttämä raudanpoistoaine metallihiukkaset olemattomiin vai johtuuko violetti valuma vain siitä että reagoivat metallin kanssa ja näyttävät että metallia löytyi mutta poistuuko se samalla?
Pikitahrat lähtevät paljon helpommin kuin metallihiukkaset.
Haluan vaan maalipinnan olevan aina mahdollisimman puhdas ennenkuin levitän vahan. Pitäisi tietysti viitsiä useammin vahailla mutta jotenkin syksyllä ei tunnu olevan aikaa tai säitä autonvahailuun.
Metallihiukkasia kylkien alaosassa
20
231
Vastaukset
- Nastahiukkset
Nastarenkaista irronneet metallihiukkaset kiinnittyvät usein maalipintaan lujasti. Ruostuva hiukkanen syö itselleen maaliin kolon ja muhii siinä keräten likaa ympärilleen ja lopuksi puhkaisee maalin ruostuttaen koko auton. Niin kauan kun Suomessa jatkuu pinttynyt nastarenkaiden turha käyttö on autoa pestävä voimakkaasti hangaten ja vahattava hiovilla vahoilla tiuhaan. Muuten auton korista tulee entinen ja uusi samanikäinen on haettava Saksasta, jossa nastarenkaat on kielletyt.
- Nastavero
Nastarenkaille on saatava erillinen lisävero. Vero olisi järkevintä kohdistaa uusiin nastarenkaisiin, esim. 150 euora per rengas. Ei paha jaettuna nastamäärällä.
- Vanhempi.autoteknikko
Taas tuo hörhö on elementissään...
Ne hiukkaset ei ole metallia. Ellet usko, niin ota näyte ja vie laboratorioon tutkittavaksi. Maksaa kyllä vähän...
Ne hiukkaset ovat ihan vaan kiveä. Terävä hiukkanen joskus jää kiinni maaliin iskemäänsä koloon. Siitä kolon kohdalta pääsee vettä koripeltiin ja sehän ruostuu. Ilmenee ruosteisen veden jälkinä/valumajälkinä autossasi. Lähtee liuotinrätillä pyyhkimällä kun ei ole vielä pahaksi päässyt, tosin se reikä maaliin jää... Voit yrittää hidastaa uutta ruostumista vahaamalla, mutta ei se paljoa hidasta lopullista tuhoa.- jsjfjksd
Voi olla kivihiukkasiakin mutta kyllä jotain metallihiukkasiakin on mitkä ruostuu. Kun poistan ruosteisen hiukkasen niin ei siitä kohti ainakaan pelti paista eikä ole sen koommin ruostunut. Olen autoillut jo 22 vuotta ja aina on noita hiukkasia varmaan ollut mutta erottuvat valkoisessa autossa paremmin.
En tiedä onko rautahiukkaset peräisin nastoista vai jarruista eikä minua edes kiinnosta muu kuin saada ne pois. Käytän itsekin nastarenkaita talvella ja puollan niiden käyttöä enkä kieltäisi niitä ainakaan kaikista autoista. Korkeintaan jonkin painorajan ylittäviltä, kevyemmät autot eivät ehkä niinkään saa aikaan tietä vaurioittavaa jyrsimistä, karhentaisivat vaan sen jään että painavammat autot pärjäisivät nastattomilla talvirenkailla.
Oletko edes kuullut raudanpoistoaineista auton puhdistuksessa / detaljoinnissa vaikka oletkin "vanhempi autoteknikko"?
Katsopa tuo video esim. missä käytetään raudanpoistoainetta auton kylkiin ja värjäytyminen tarkoittaa että rautaa löytyy noinkin paljon vaikka video lienee kuvattu maassa jossa nastarenkaita ei käytetä:
https://www.youtube.com/watch?v=vTGR3gYHZaY - Vanhempi.autoteknikko
Kyllähän kauppias aina tyhmää jymäyttää milloin milläkin väitteellä. Ja tyhmiä maailmassa aina riittää.
Kauppiaan tunnuslause onkin: "Oikein - väärin? Kokoon käärin". - lfkskfjsklsd
Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:
Kyllähän kauppias aina tyhmää jymäyttää milloin milläkin väitteellä. Ja tyhmiä maailmassa aina riittää.
Kauppiaan tunnuslause onkin: "Oikein - väärin? Kokoon käärin".Ei hitto :D Olen sanaton, vanhojen jäärien kanssa ei voi keskustella mistään koska heidän asenteensa ja mielipiteensä ovat lukkiutuneet vain yhteen asentoon jo 50 vuotta sitten eikä niitä muuta edes videotodisteet...
- HolidayPinholeTest
Pääosin rautahiukkset tulevat omista renkaistasi. Hiukkasen irrottua nastasta se on vielä teräväsärmäinen kuin takiainen ja tarttuu kovasti maalipintaan. Myöhemmin se jauhautuu pyöremämmksi ja menee mm. ihmisten keuhkoihin.
Maalipinnalla metallihiukkanen ruostuessaan aiheuttaa lika- aineiden kanssa kemiallisen ja sähköisen ruostumisilmiön, joka jatkuu maalipintaan saakka ellei maali ole erityisen paksu ja laadukas. Näitä ns. "pinhole" syntyy ja niitä voi testata mm. "holiday" testauksella. http://www.holiday-detector.com/ Itse tarkistan vuosittain 10kv jännitettä ja "räsähtävät" kohdat korjaan välittömästi. Näin nastahiukkaset eivät pääse muhimaan vuosikausia suurentamassa maalivauriota ja syövyttämään peltiä.- Vanhempi.autoteknikko
Taas on hörhö vauhdissa!
Mistä se rauta niihin nastoihin tulee, kun ei niissä tehtaalta lähtiessään rautaa ole?
- yksinkertaista
Kovametalli on tehty rautametalista ja on ruostuva aine.
- Vanhempi.autoteknikko
Yleisin kovametalli on wolframikarbidia. Hiukkasia, jotka on sintrattu yhteen nikkelihiukkasten kanssa. Missä se rauta olikaan?
- rälläkälläLähtee
Ja sehän muuntautuu ruostuvaksi raudaksi auton kyljessä ja sitä on keväisin kilotolkulla kyljet täynnä.
- asiaaaaaaa
roiskeläpät astävät enimmät metalli roiskeet kyljessä
- ihanSelvää
Taitaa se "ruoste" olla kuitenkin ihan vaan pikeä joka leviää ja näyttää ruosteelta. Se lähtee tärpätillä parhaiten.
- jfskdjfkslj
Ei, kyllä pikitahrat ja ruostetahrat erottaa toisistaa, pikitahrat lähtee paljon helpommin irti. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä että rautaa lentää maalipintaan?
- ehkäJoskusHistorisssa
No kun mulla ei ole koskaan ollut moisia "rauta täpliä".
Nastojen runko on jotain kevytmetalliseosta ja sitten on kovametallipiikki, ei ne ainakaan ruostu. - rautaaaaa
ehkäJoskusHistorisssa kirjoitti:
No kun mulla ei ole koskaan ollut moisia "rauta täpliä".
Nastojen runko on jotain kevytmetalliseosta ja sitten on kovametallipiikki, ei ne ainakaan ruostu.Mistä luulet kovametallin tehtävän??????? Ei ainakaan muovista, ei alumiinista, ei puusta, mistä sitten?? Osaatko metallurgiaa kovasti?
- eiOleEi
Ei mun renkaiden nastat ole ikinä ruosteessa, ehkä 20 vuotta sitten oli mut ei nykyiset.
- fjsdklfjsklj
eiOleEi kirjoitti:
Ei mun renkaiden nastat ole ikinä ruosteessa, ehkä 20 vuotta sitten oli mut ei nykyiset.
Ei kai ne siinä renkaassa kerkeä ruostumaan jos auto on ajossa ja kesäkaudella säilyttänet nastarenkaat kuivassa paikassa joten eivät ruostu silloinkaan mutta kun metallihiukkanen jää siihen maalipintaan seisomaan ja suolaista kuraaa tulee jatkuvasti päälle ja olosuhteet muutenkin otolliset ruostumiselle niin tottakai se ruostuu. Tosin yllättävän harvoja ruostepisteitä loppujen lopuksi löytyi, enintään yhden käden sormin laskettava määrä mutta muita hiukkasia joutui rapsuttelemaan siitäkin edestä, olipa ne sitten kiveä tai vielä ruostumatonta metallia. Pikitahrat lähtee aika nätisti pesuaineilla mutta nuo muut hiukkaset piti rapsutella savetuspalojen puuttuessa kynnellä ja autonpesuaine-vesi seosta liukasteena käyttäen.
- kovaaPikeä
Koita nyt vaan seuraavaksi tärpättiä, sillä lähtee ne "rautalastut" kuin pikikin nätisti.
- skjfksdljfklsdj
Hmm... pyöränlaakeri paljastui rikkinäiseksi, lieköhän osa metallihiukkasista peräisin sittenkin etupyöränlaakerista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692663
- 632614
- 681772
- 241597
- 201530
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106