Sori, jos kysymykseni on tyhmä, mutta tiedustelisin sointujen eri otteista. Monet soinnut ja biisitkin kun alkavat kuulostaa ihan toiselta jos sointuja ottaa eri tavalla. Eli oppiiko näitä kokemuksen kautta vai onko tähän jotai "kaavaa"? Toki itekin on joitaki otteita löytäny kun hieman funtsii ja kokeilee.
Sointujen eri otteet
4
162
Vastaukset
Niin, pitää vaan soittaa se ote joka sopii parhaiten laulettuun melodiaan. Joskus sen ylimmän kielen voi jättää pois jossei ole oleellinen nuotti sooinnussa. Barre soinnut on vapaasti kokeiltavissa tuohon tpaan.
- Mika2222222222
Oppii niitä kokemuksenkin kautta, muta on niitä hyvä ihan opetellakin. http://www.all-guitar-chords.com/index.php tuossa on muuan näppärä saitti sointujen opettelemiseen ja etenkin näet vähän niitä perus sormituksia eri paikoista. Jatkossa kannattaa myös opetella vähän teoriaa siitä miten sointuja muodostetaan ja mistä siinä harmoniassa oikeastaan on kyse. Siis harmonian suhde asteikkoon kun aukeaa niin olet jo aika pitkällä musiikin teoriassa.
- HannesViimala
Taisit itse jo vastata omaan kysymykseesi - eli olet oppinut jo tuon asian. Soinnut soitetttuna eri paikoista (esim. barre - sisäkielisointuote) soivat eri tavalla ja toinen vaihtoehto sopii tiettyyn sointukuvioon paremmin kuin toinen. Barresoinnuissa auttaa tosiaan jos soittaa vain osaa kielistä, vaikka pelkkää kvinttiä.
- NoJustt
Pikkusen ohi asian mutta soinnuissa kummiski pysytään.
Hyvä "taito" on tunnistaa otelaudalta ns. "Triads":it
Ainakin nyt ihan perus duuri ja mollisoinnuista.
http://www.guitar-theory-in-depth.com/guitar-triads.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374955Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5051587Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77933
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.49776Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728