Muistikysymys

Q-ukko

(En tiedä onko alue ihan oikea mutta täältä varmasti löytynee ihmisiä jotka osaavat neuvoa.)

Eli mulla on reilu vuosi sitten ostettu kone jossa emolevynä Asuksen P4P800. Muistit on 2x Kingston HyperX 256MB 433Mhz PC3500 CL2 eli puoli gigaa yhteensä. Haluaisin nyt päivittää koneen muistin gigaan eli ostaa toiset 2 kappaletta 256 megasia muisteja. Emolevyltä löytyy tilaa kyllä.

Mutta tarviiko uusien muistien olla täsmälleen samanlaisia. Vai riittäisikö 400Mhz PC3200 CL2,5 tyyliset muistit? Olisivat kuitenkin niin paljon halvempia. (Lähinnä ajatuksissa oli M-TEC:in MT3264400D-muistikammat.)

Olen ymmärtänyt että koneeni nykyisinkin käyttää noita muisteja 400Mhz nopeudella (näkyy myös koneen käynnistyessä) ja näinollen nuo alkuperäiset muistit ovat olleet vähän "yliampuvia".

Suurin kysymys/ongelma onkin lähinnä tuo CAS Latency (CL). Tarvitsisiko sen olla sama kaikissa muistipalikoissa? Onko ylipäätään isompi luku parempi vai huonompi? Myönnän olevani vähän ummikko tämän asian suhteen :)

Kiitoksia vastauksista/kommenteista/ehdotuksista jo etukäteen!

1

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C3D

eli suosittelisin myymään nuo vanhat ja ostamaan 2x512Mt samanmekkisiä muistikampoja, esim 1Gt Dual Kit. Tukeeko emolevysi/prosessori Dual Channelia eli kaksikanavaista muistiohjainta?

On aina yhteensopivuusriski ostaa erimerkkisiä/erilaisia muisteja sikin sokin.

CL (Cas latency) ei ole kovinkaan suurta merkitystä ellet aio kellotella konettasi.Peruskäytössä riittää perus-muistit jotka ovat siis CL 3.0 (ns löysät asetukset omaava muisti).Pienempi CL parempi.
      CL 2.5/2.0 ovat hieman nopeampia,mutteivat meinaa mitään peruskäytössä.

2x512Mt muistisatsin (Dual kit)saa n.150-170€ riippuen valmistajasta.
      512Mt kampa maksaa yksinään n. 70-90€

Emolevysi siis tukee DDR400 muisteja eikö niin?
      Eli osta semmoiset.käyppäs tuolta katsomassa:
      www.jathardware.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1518
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe