Humanlink kokemuksia

Unhumanlink

Minun kokemukseni Humanlink Finlandista ovat aikalailla negatiivisiä, niinkuin edellisen, jo suljetun Humanlink-ketjun kirjoittajillakin.

- Haastattelussa ei kerrottu, että työ on "urakkahyllytystä" eikä tullut mieleenikään kysyä, sillä vaikka olen ollut myyjänä/hyllyttäjänä pari vuotta, ei sitä urakkana ole tehty. Ei siis kerrottu, että "palkki menee punaiseksi jos on liian hidas" jne. Vaikuttaa siltä, ettei asiakkaiden neuvomisia ole laskettu mukaan työhön kuluvaan aikaan. Se vie kuitenkin aikaa, ellei sitten halua olla töykeä tai antaa epävarmoja vastauksia (jota loppupeleissä kauppa, eli Humanlinkin asiakas tuskin toivoo!).

- Työvaatteita noinkin likaiseen työhön ei saa kuin T-paidan. Yhden. Herkästi hikoilevana olen aika pulassa yhdellä. Hanskat sain loppujen lopuksi. Yhdet.

- Tauoista ei infottu mitään, joka mielestäni viittaa toiveeseen, ettei työntekijä tajuaisi mahdollista oikeuttaan pitää tauko (12 min). Tasan nelituntiseen päivään ei taukoa kuulukaan, mutta vähänkin ylimenevään (esim. 4h 15min) tuo kuuluu. Jos kuusi tuntia tulee täyteen, kuuluu siihen jo 2 x 12 min.taukoja. Työpäivän alussa en välttämättä tiedä, olenko esim. 4h, 4h 15min - 5h 45min, vai 6h, joihin jokaiseen kuuluu eri määrä taukoja. Vaatii siis päivittäistä ennakointia itseltä - sekä yleensäkin tietoa omista oikeuksista.

- Suurimpana ihmetyksen aiheena (ehkä tuon taukojutun lisäksi) perehdytysvihkosen teksti: Jos olet sairaana, ENSISIJAINEN TEHTÄVÄSI ON HANKKIA ITSELLESI SIJAINEN! Kaupan alalla, tai tuskin millään alalla, ei todellakaan hankita itse itselleen sijaista. Teksti jatkuu tyyliin "työn luonnekin vaatii, että joku muu tekee työn jos itse et pysty". No tottakai vaatii, mutta niin vaatii jokaikinen työ, eikös se muuten olisi ihan turha homma?! Ja joitain tyyliin: "Viestaa sairasilmoituksessasi myös sijaisesi nimi." Hah! Esimiehien tehtävä on hankkia sijainen, ei todellakaan sairaan työntekijän.

- Ei henkilöstöetuja, toisin kuin kaupan omalla henkilökunnalla esim.alennus ostoksista, liikuntaetu, tapahtumia. Edut eivät tietysti ole pakollisiakaan, mutta osan jokseenkin samaa työtä samassa talossa tekevien niitä saadessa tuntuu jotenkin väärältä, että osa ei saa.

- Humanlink on testannut, että n.neljän tunnin tehokkaan (eli täysillä tehtävän) hyllytyksen jälkeen työntekijä on niin väsynyt, että hänen tehonsa laskee. Tästä syystä heille ei tarjota pitempiä päiviä. Tällöinhän hyllyttäjä ei enää olisi tehokkaampi kuin kaupan oma työntekijä, eikä kaupan näin ollen kannattaisi käyttää Humanlinkiä. Humanlinkillä työntekijä tekee siis niin raskasta työtä, ettei sitä voi fyysisesti tehdä kokonaista (n.7.5h) työpäivää. Jotenkin mieleeni tulee väkisinkin orjatyö -mielleyhtymiä. Käytetään loppuun ja viskataan pois. Saako työ Suomessa olla niin rankkaa, ettei sitä voi tehdä yhtä työpäivää? (En tiedä, mietin ihan tosissani täällä.)
Samaan me-teemme-halvemmalla -ajatukseen perustuvat myös työvuorot, jotka alkavat klo 6 eli heti yölisän päättymisen jälkeen ja loppuvat ennen ilta- (18-) ja jopa lauantailisiä (13-). Sunnuntailisien aikaan emme tietenkään voi olla työssä.

- Kirjautuminen hidasta ja reistailevaa. Menee minuutteja ja taas minuutteja, kun kaupan omat työntekijät leimaavat itsensä sekunnissa ja leimauslaitteet löytyvät kulkureitin varrelta.

Kokemukseni mukaan ala-arvoista, etenkin nuoria, epätoivoisia ja tietämättömiä hyväksikäyttävää toimintaa. Onkohan tuosta sijaisen etsimispakosta tai taukojen puutteesta kukaan kysynyt PAM:ilta tai työsuojeluviranomaisilta..?

En suosittele kuin äärimmäisessä hädässä ja väliaikaisesti - ellei firma paranna käytäntöjään rutkasti. Pidä ehdottomasti ainakin oikeuksistasi työntekijänä kiinni, vaikka juuri liiton avustuksella.

19

4525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awwheellnaa

Tää on jo vanha viesti, mutta jos joku tätä googlailee niin sanonpahan vaan ettei todellakaan kannata mennä. Kaupan omat työntekijät aina mukavia, mutta tuon firman... niillä ei ole mitään hajua miten firmaa pyöritetään.

• Anonyymi

Ei ikinä!! Palkkoja ei näy, kilsat puuttuu, orja työtä, johto vittuilee ja venyttää. Ei mitään oikeuksia!

• Anonyymi

Työporukka tosi jees, palkat maksettu ajallaan, mutta isot pomot ei tiedä mistään mitään ja kaataa aina kaikki mokat työntekijöiden syyksi. Työvuorosuunnittelijat eivät osaa työtään, ei vastata pyyntöihin niin että me työntekijät joudutaan aina venymään oli sitten kyseessä vapaatoiveet, koulun takia pidettävät omat vapaat tai sitten ovat myyneet lisätöitä, mutta eivät vaivaudu hoitamaan/tarkastamaan onko työntekijöitä tarpeeksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työporukka tosi jees, palkat maksettu ajallaan, mutta isot pomot ei tiedä mistään mitään ja kaataa aina kaikki mokat työntekijöiden syyksi. Työvuorosuunnittelijat eivät osaa työtään, ei vastata pyyntöihin niin että me työntekijät joudutaan aina venymään oli sitten kyseessä vapaatoiveet, koulun takia pidettävät omat vapaat tai sitten ovat myyneet lisätöitä, mutta eivät vaivaudu hoitamaan/tarkastamaan onko työntekijöitä tarpeeksi

Tämä erittäin paljon. Työvuorosuunnittelussa suuret puutteet. Lupasivat vapaat ja ilman varoitusta olikin työvuoro.

• Anonyymi

olen töissä . Kakki on ok - palkka on 12 euro / tunti. pomo om ok ja se on mies. Olen Pyhäjärvellä töissä

• Anonyymi

Itse olen ollut nyt yli vuoden Voimahyllytyksellä ja minun kokemukset poikkeavat kovasti aloittajan negatiivisista asioista.

Työsopimuksen allekirjoitin netin kautta, jolloin tallensin oman kopion itselle sähköisesti.
      Ennen ensimmäistä työvuoroa sain perehdytysvideon katseltavaksi sähköpostiini. Lisäksi tuli perehdytysopas luettavaksi jossa on itseasiassa kaikki se tieto mitä tarvitsee.

Ensimmäinen työvuoro oli perehdyttämistä ja opettelua, työ on hyvinkin simppeliä, päiväysten tarkistus ja tavarat hyllyyn, joten pidempää perehdytystä en edes näkisi tarpeellisena. Toki olen nähnyt niitäkin henkilöitä joille oppi ei mene perille vielä viikonkaan jälkeen, mutta silloin ei varmaankaan puhuta siitä, että työssä olisi vikaa...

Palkka tulee aina ajallaan ja oikein., kerran olen joutunut olemaan yhteydessä puutuneesta sairaslomapaikkauksesta, mutta sekin maksettiin heti kun siitä sanoin.

Työvuoroja vaihtelevasti 3-5 vuoroa/viikko. Välillä sairastapauksissa työvuoroja tarjotaan nopeallakin aikataululla, mikä on täysin ymmärrettävää.

Työvuorot alkaa aina klo 6, joten sopii parhaiten aamuvirkuille. Itse olen pitänyt siitä, että työvuoro on ohi noin klo 12 eli sitten onkin koko päivä aikaa puuhata mitä vaan. Kohteessa jossa itse olen on paljon opiskelijoita, jotka ovat sopineet lähtevänsä töistä noin klo 10 jolloin heille jää aikaa opinnoille, meille muille tämä sopii hyvin sillä tällöin me voimme tehdä pidempiä päiviä.

Työporukka on tosi jees, olen itse tehnyt vuoroja useammassakin kohteessa ja ainakin minä olen tullut toimeen kaikkien kanssa. Jokaisessa firmassa on varmasti niitä haukkoja joita elämä on potkinut päähän, mutta näitä tapauksia on kohdalleni osunut äärimmäisen vähän.

Lukemistani kommenteista valitettavasti tulee ennemmin mieleen, että olisiko kirjoittajan aika katsoa ihan kunnolla peiliin. Tosiasia on, että hyllytyshommassa ei ihan lapatossu pärjää. Laatikot on painavia, joten hyvä fyysinen kunto on tarpeen, lisäksi oli firma mikä tahansa niin kyllä jokaisen työelämässä olevan tulee itse ottaa selville työehtosopimukset ynnä muut.

• Anonyymi

Huonoja kokemuksia täälläkin.
      Laitettiin pahimmillaan ihan parin päivän varoitusajalla vuoroja ja vieläpä sellaisille päiville, jotka erikseen olin etukäteen ilmoittanut, että ei käy.
      Kukaan ei vuoroista ilmoittanut mitään kautta minulle, huomasin vaan yhtäkkiä että omalle listalle oli ilmestynyt vuoroja. Kun asiasta kysyin, sain joka kerta vastaukseksi, että ne vuorot on laitettu jo kauan sitten ja pakko tehdä. Keskustelin tästä työkavereiden kanssa ja hekin vahvistivat, että vuorojani ei ollut aiemmin ollut näkyvissä listalla. Eli ei ollut minun muistissani vikaa.

Itse työ oli kivaa ja voisin jonkun muun firman kautta tuollaista tehdä jatkossakin. Jos vuorot tietäisi edes viikkoa ennen ja voisi luottaa siihen, että sovittu tärkeä meno, jonka olen ilmoittanut monta viikkoa ennen, huomioitaisiin työvuorojen suunnittelussa, menisin sellaiselle firmalle töihin vaikka heti.

• Anonyymi

Huonosti johdettu, epätarkka perehdytys. Huono vaikutelma.

• Anonyymi

Negatiivisia kokemuksia minullakin, hakivat aamuvirkkua mutta todellisuudessa minun kohdallani olevissa paikoissa kuormat tulivat vasta klo 12-14 välillä. Alkoi muutamalla päivällä viikossa ja yhtäkkiä työvuorolistoilla olikin joka päivälle töitä, ei sinänsä mitään mutta osa näistä pomsahtivat yhtäkkiä vasta kyseisenä päivänä työvuorolistaan luojankiitos avasin listan ja katsoin muutoin olisi jäänyt menemättä. 4 työkohdetta siis muuttui ihan yhtäkkiä 8 eri kohteeksi mitään minulle sanomatta 2 viikon työssäolon jälkeen. Pomoa en saanut pariin päivään kiinni että oisin muutoksesta kysynyt... tein isoa aluetta yksin ja pahimmillaan isoimmassa kohteessa kuormalavoja oli 4 purettavaksi ja 6 kauppaa käymättä. Taukoja en oikeen ehtinyt pitämään ja aina viimeisessä kohteessa tuli haukut että kuorma odottanut purkajaa 6h, miksen ole tullut aiemmin. Tauot käytännössä oli autossa kohteiden välillä. Niin ja välillä ajoin joihinkin paikkoihin turhaan, niille ei ees kuormaa tullut kuormien tulemiset ja tulemattomuudet on siis itse selvitettävä, joskus jossakin saanut odottaa kuormaa jopa 2h

• Anonyymi

Mullakin huonoja kokemuksia. Palkkaa maksettiin usein liian vähän, aina oli liian vähän töissä ja työpäivät venyivät. Taukoja ei saanut pitää ja useimmat työkaverit väsyivät ja jäivät ilman seuraksia koko ajan ilmoittamatta pois töistä, jolloin päivät vain pitenivät. Pahimmillaan olin 6-18.30 töissä, joista viimeiset tunnit yksin. Loppujen lopuksi minä perehdytin kaikki uudet työntekijät kun meidän tiimissä ei ollut nokkaa eikä kukaan "isompi pomo" saapunut koskaan paikalle. Edellisenä päivänä pistettiin vain viestiä että perehdytä huomenna henkilö x. Huonoa palautetta en onneksi koskaan saanut, kehuja tuli ovista ja ikkunoista isommilta vierailevilta tahoilta ja minusta haluttiin tehdä nokka vaikka juuri lukiosta valmistuneena olin työporukan nuorin, en suostunut.

Olin vähän vajaa vuoden töissä, jonka aikana sain yhden ainoan työpaidan, kolme kokoa liian suuren. Osalle päivitettiin uusia paitoja mutta jostain syystä osalta meni ohi.

Työsuhteeni irtisanomisen jälkeen pommittivat edelleen viesteillä kunnes sanoin etteikö viesti ollut mennyt perille niillekin etten ole enää töissä. Työtodistuksestakaan ei ole mitään kuulunut, olen lähettänyt usemman viestin mutta mitään vastausta ei ole kuulunut.

• Anonyymi

Olen kiinnostunut hyllytystöistä. Haluaisin tietää mikä on tuntipalkka kokemattomalle?

• Anonyymi

11,01 e muualla Suomessa, 11,48 e pääkaupunkiseudulla.

• Anonyymi

Jos joku vielä googlettelee kokemuksia, niin ite oon firmas tälläkin hetkellä ja mun kokemukset eroo aika paljon yllämainituista.
      Työilmoituksessa ja -sopimuksessa on kyllä tietenkin mainittu että urakkahyllytystä, eli se nyt ei voi tulla yllätyksenä 🤦🏻‍♂️
      Palkat, tauotus yms jutut menee kaikki kaupan alan tessin mukaan, eli firma ei päätä niitä ite. Työvaatteita on tosiaan firman paita ja joissain paikoissa saanut fleecetakin tai liivin. Hanskoja saa yhdet mutta varahanskoja löytyy jokasesta paikasta missä ainakin ite ollut, eli jos hajoo niin voi vaihtaa ite uudet. Paidat on mulla ainakin kestäneet päivittäistä pesua, kunhan ei laita kuivausrumpuun, niin ei mitään ongelmaa vaan yks paita.
      Vuorot tosiaan näkyy 2 viikoks kerrallaan, eli listantekijät ei lisäile omin päin vuoroja listoihin ilman kysymyttä että sopiiko lisätyöt. Lisätöitä on tarjolla aikalailla joka päivä, kun tulee viestiä että pääseekö auttamaan toiseen toimipisteeseen, joten sopii hyvin sellaselle joka pystyy meneen töihin lyhyelläkin varotusajalla.
      Ite oon tehnyt useemmassa lokaatiossa hommia humanlinkin kautta ja kaikissa niissä viihtynyt. Tietty kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, mut työ on tosi itsenäistä, kun ei kuitenkaan käsikädessä hyllytetä.
      Itellä on vuoroja 4-6 viikossa, joillain tietenkin vähemmän, jos ovat halukkaita sitoutumaan vain yhteen toimipisteeseen. Mutta näissä hommissa pääsee kyllä tekeen niin paljon, kun vaan haluaa.
      Ite en oo joutunu hakeen mitään tuuraajia saikkupäiville, oon lähettänyt saikkulapun pomoille ja sillä ok.
      Vapaata on helppo saada, omalla tilillä voi merkkaa päivät jolloin ei voi tehdä töitä ja samaten työvuoroja on helppo vaihtaa kollegojen kanssa, jos tuleekin menoa.
      Itseä ei oo haitannut se ettei tiedä moneltako pääsee, sillä hyvin on saanut sen päiväisten työkavereiden kanssa sovittua että lähtee hieman etuajassa jos on tärkeää menoa.
      Ite oon tehnyt hommia täysin rahasta, joten mulle on itelle henkilökohtaisesti ollut vaan plussaa jos päivät on ollut pidempiä. Paikasta riippuen päästään yleensä 10-11, mutta välillä oon voinut päästä jo 9 maissa tai välillä päivät venynyt myös 2 iltapäivällä.
      Mun mielestä sopii hyvin sellaselle joka nyt rahaa haluaa tienata esim koulun ohella. Melkein kaikissa toimipaikoissa aloitetaan jo 6 mut siihenkin tottuu ja ainakin on sit koko päivä aikaa tehdä muuta. Monet työkaverini esim tekee toistakin työtä tän ohessa, eli hyvä lisätienesteille.
      Jos tekee perus hyllytystä, niin sit ei vaadi mitään peruskuntoa ihmeellisempää, panimo on tietenkin sit fyysisesti rankempaa. Ite en alottaessa ollut mikään urheilija, mutta ei ikinä tullut tilannetta jossa en olis jaksanut tehdä jotain, kun kuitenkin työ on pitkälti myös paikallaan seisomista, kun hyllytetään.

• Anonyymi

Myös palkat on tullut ajallaan (2 viikon välein palkanmaksu) ja saanut myös kilometrikorvaukset, jos oon tehnyt useemmassa paikassa samana päivänä. Tietenkin joka työpaikassa kannattaa ite huolehtia et kaikista tunneista maksettu, koska virheitä sattuu, mut ainakaan vielä mulla ei oo ollut mitään ongelmia palkan maksun kanssa

• Anonyymi

Tässä vähän omia kokemuksia voimahyllytyksestä ja havannoistani>
      palkat oikein ja ajallaan, työvuorojen joustavuus, suhteellisen hyvä työilmapiiri, opiskelijoille niin kuin minäkin olen niin hyvää lisätienestiä

- Tauot aika epäselviä ja aina ei edes ole? Nokka välillä mainitsee tauoista ja sitten niitä on pidetty, josta plussaa. Mutta nyt hän ei ole enään eli oiskohan siitä tullut sanomista... Välillä tuntuu kuin tekisi orjatyötä ja ajatellaan, että ollaan robotteja, jotka jaksaa tehdä tauotta töitä. Usein jengiä on liian vähän töissä, joka meinaa sitä että taukoja ei varmasti ole ja täytyy kiriä töissä. Kokoajan kauhea kiire, ja tulee sanomista kun meidän kauppa ei ole "tavoitteissa" niin mikäköhän se mahtaa olla. Onkohan edes realistinen. Perehdytys kaupassa oli aika heikkoa, ja minun tuloa ei edes oltu tiedetty. Nykyisessä kaupassa olen oppinut paljon, hyvän nokan ansiosta. Ehkä tätä ei voi sanoa huonoksi puoleksi mutta onpahan ärsyttävää seisoa ennen 6 kaupan oven takana ja odottaa että tulisikohan joku tästä jolla on avain, kun ovikellonkaan ei reagoida.

Yhteenvetona, voin sanoa, että väliaikaisena työnä menee esim. Opiskelijoille, koska vaikka tuntipalkka ei ole mikään päätä huimaava, niin se kyllä on nuorille ja opiskelijoille kuitenkin aika paljon rahaa. Tietenkin riippuu paljonko tekee vuoroja. Mutta itse aion kyllä etsiä muita töitä heti, kun elämän tilanne sen sallii. (eli ihan kohta!!) Tietenkin kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolet, ja nämä ovat vain omia kokemuksia. Toivottavasti tästä oli jollekin apua, jos miettii hakevansa töihin.

• Anonyymi

Tavoitteita olen minäkin miettinyt, vaikka taukoamatta tekee työtä niska limassa on tavoiteaika vielä piiitkän työn takana?
      Myös hyvin paljon mikromanageerausta joka tuntuu hyvinkin aikaavievältä, hidastaa työtä huomattavasti kun ohjeistuksia on 4 eri (3 päivän työn jälkeen) ja joka asiasta nipotetaan

• Anonyymi

Aivan hirveä mesta, en suosittele menemään heille töihin. Ja jos hyllytys tä haluaa tehdä kannattaa hakeutua sellaiseen kauppaan missä hyllytetään öisin, palkka on tuolloin lähes tuplat parempi.

• Anonyymi

Sanoisin, että toimistolla on muutama mukava ihminen töissä. Yksi on todella tympeä vastauksineen. Vastaukset ovat ylimielisiä ja hän ei taida ajatella, että meilin lukee oikea ihminen. Myös perehdytyskään ei toimi. Koko ajan haetaan uusia työntekijöitä vaikka aikaisemmillekaan tekijöille ei laiteta vuoroja. Nollasopparin huonoja puolia on myös se, että vaikka ei laiteta vuoron vuoroa ja irtisanoutuu niin saa kolmen kuukauden karenssin. Hätäapu kyllä kelpaa aina. Paska firma, kannattaa nyplätä vaikka palleja kotona, kuin mennä tänne.

• Anonyymi

Jos asuu kotona ja on työtön, sellaiselle sopii. Siis, ettei karenssi ole katastrofi ja kaipaa pientä lisätuloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5347
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      548
      1899
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe