Onko rankkaa tai stressaavaa?

Abi2016

Hei, oon nyt vikaa vuotta lukiossa ja aion hakea joko Aallon kauppikseen lukemaan taloutta tai teknilliseen lukemaan sähköä . Itselläni ihan kiitettävät arvosanat ja oon aika varma, että tulen pääsemään jommalle kummalle, riippuu siitä minkä aion laittaa ykkösvaihtoehdokseni. Mutta itse oon päättänyt, että aion jatkossa ottaa opiskelun paljon enemmän rennommin kuin mitä nytten. Ajattelin opiskelun ohella tienata lisätuloja tekemällä duunia. Itselläni on fysiikan, pitkän matikan, historia ja yhteiskuntaoppi suoritettu mielenkiinnolla hyvin, joten kumpikaan koulu ei ole este. Eli kumpaan kannattaisi mennä, jos tosiaan en halua stressata nimenomaan opinnoista. Eli tavoitteenani on, ettei viikon lukujärjestys olisi kovin pitkä ja että kurssit eivät ooe mahdottomia päästä läpi. Oon kuullut sellaista, että kauppikses joutuu paiskii pitkät päivät koulussa päntäten kirjoja, kun taas teknillisessä kaikki vaan bilettää joka viikko ja viikon lukujärjestyskin ovat todella lyhyitä. Eli siis kauppiksessa kurssit siis vaativat keskimäärin enemmän työmääriä kuin millä tahansa teknillisellä?

11

1451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4923

No olet kuullut väärin. Jos haluat päästä helpolla, niin mene ammattikouluun.

• nähtykuultu

Olet tosiaan kuullut väärin. Kauppakorkea on täyspäiselle melkein läpihuutojuttu. Rankinta on jatkuva biletys ja verkostoituminen.

Teknillisellä puolella joutuu ajoittain panostamaan opintoihin. Biletys on vapaaehtoista.

• Abi2016

Noniin kaipaan nyt ihan rehellisiä vastauksia. Haluan etenkin vastauksia niiltä, jotka ovat tällä hetkellä opiskelemassa tai valmistuneet jommassa kummassa alasta. Tiedän pari kaveria kauppiksesta, jotka aloittivat tänä vuonna opiskelut, ja tiedän myös sen, että heidän jokanen arkipäivä on täynnä luentoja ja laskareita, periaatteessa ovat koulussa lukujärjestyksen mukaan 32h viikossa mikäli siis käyvät kaikilla luennoilla ja harjoituksissa. Bilettää he toki voisivat, mikäli jaksaisivat, mutta työnteosta opiskelun ohella ei oikein mahdollista.

• Nabla123

Yliopistossa voit valita aikasi täysin vapaasti. Esimerkiksi itse en huonoilla luennoilla käy yhtään (en tykkää tiettyjen alojen opettajien opetusmetodeista tai aihe vain niin puuduttava, että menee väkisin lopputunti täysin pilkkimiseksi). Eli käytännössä meinaa sitä, että esim. nyt käyn parilla kurssilla luennoilla, eli luentoja viikossa n. 4h, mutta itsenäisesti opiskelen paria muuta kurssia. Aikaa nyt ei voi oikein sanoa, kun riippuu täysin henkilöstä, että miten osaa sisäistää asioita, jos kukaan ei ole opettamassa. Jos on erittäin hyvä itsenäisesti opiskelemaan niin saattaa viikossa käyttää aikaa n. 20h kaiken kaikkiaan, mutta saattaa myös huonolla mennä 60h.

Mutta voin nyt sen sanoa, että opiskelu lipastolla tulee kyllä olemaan PALJON rankempaa kuin lukiossa. Jos lukiossa nyt joudut rehkimään niin yliopistossa joudut vielä enemmän, vaikka kuinka rentoa opintosuunnitelmaa yrittäisit tehdä. Lukiossa ei ole pelkoa (tai jos on, niin yliopisto ei ole oikea paikka), etteikö kurssista pääsisi läpi ja matemaattisten aineiden opetuksetkin on järkyttävää brute-forcetusta yhdistettynä kaavojen pyörittämiseen (jotka löytyy vielä kirjasta).

Toki monilla kursseilla on tarjolla tenttiarkisto, josta löytyy vanhoja kokeita. Monet professorit eivät jaksa uusia kysymyksiä keksiä, vaan kierrättävät yleensä 10-20 kysymystä vuodesta toiseen, joten periaatteessa kurssitenttiin voi varautua opiskelemalla ulkoa nämä yleisimmät kysymykset, jolloin huonokin voi saada kurssista hyvän numeron (tosin aiheettomasti, mikä melko varmasti kostautuu myöhemmässä vaiheessa).

Niin ja itse siis teknillisellä kolmatta vuotta, eli en voi kauppiksen näkökulmaa antaa.

• Mr_Relax

Miksi menet opiskelemaan, jos asenteesi on löysäily??

• mursu15

Mee amikseen jos ei kiinnosta opiskelu

Kauppis on ihan yhtä läpyttelyä. Itse käyn koulussa kaksi kertaa viikossa kolmella luennolla ja teen viikonloppusin itsenäisesti hommia. Yritän silti panostaa keskiarvoon pääainevalintojen kannalta kun taas muut mursut dokaavat arkisinkin. Ja mulla on vielä lisäkurssejakin kun on niin tyhjä lukkari!

Teknilliseen pääset todistuksella helpommin kun taas kauppikselle joudut lukemaan ihan vitusti. Mulla on kavereita sähköllä, joka on ehkä hankalin opiskelupaikka TKK:lla. Hirveästi laskemista, pakollista ohjelmointia jne jne. Helppo päästä sisään, hankala päästä ulos (valmistuminen). Kauppis taas menee aika lailla toisin päin.

Toki paljon riippuu siitä kuinka iisisti haluut ottaa, sluibaamalla kurssit läpi pääsee TKK:ssakin helpommalla, mutta 50% pitää saada esim. tenteissä oikein.

Sinuna hakisin TKK:lle koska et selkeästi tulisi kauppikseen pääsemään. Käy poika intti välissä, siellä oppii ihmeellisiä asioita. Jos vielä todistuksella saat paikan niin opit ehkä arvostamaan sitä opiskelun mukavuutta siellä metsässä kököttäessä. Itse teen mielummin näitä vitun esseitä kuin tetsaan metsässä.

t. aallon kylteri vm. 2015

• Aallonkylteri90

Yliopiston ja lukion suurin ero on juurikin itsenäisessä opiskelussa. Jos olet edes keskinkertaisella älykkyysosamäärällä varustettu henkilö, lukiossa pääsee kyllä kursseista läpi kunhan käyt kaikilla tunneilla ja teet kunnolla töitä edes oppituntien aikana.

Yliopistossa meininki on, että luennoitsijaa ei todennäköisesti kiinnosta vittuakaan, kuunteletko vai et, kun ei ole edes läsnäolopakkoa. Eli opiskelu luentoaikojen ulkopuolella on nyt pakollista jos haluat päästä läpi tenteistä, poislukien nämä keskivertoa lahjakkaammat tapaukset. Kukaan ei enää opeta asioita kädestä pitäen, vaan vastuu on nyt sinulla. Jos haluat korkeakoulututkinnon vähemmällä työmäärällä, mene ammattikorkeaan, siellä opiskelu on enemmän koulumaisempaa.

Teknilliselle puolelle en osaa antaa näkökulmaa mutta Aaltoon hakiessa suht hyvilläkin YO-papereilla varustetun on luettava pääsykokeisiin PALJON.

• faweaha4taf

Ehkä yksi parhaimmista vitseistä ikinä: kauppiksessa paiskitaan töitä. No ei todellakana paiskita, kauppakorkea on helppo koulu. Ei ole kokemusta teknillisestä, mutta kauppis on vähän sellainen "lässynlää", joiden teorioista ei oikeastaan ole käytännön apua työelämässä. Jos haluat kauppikseen, ainoa looginen asia on laskentatoimi, sekin aivan turhaa, josset halua tilitoimistoon tai pankkiin töihin. Rahoitus on vähän sellainen turha juttu, itsestäänselvyyksien opettelua, jolla sitten kuvitellaan tienaavan paljon rahaa tulevaisuudessa.
      Itse olisin hakenut rakennustekniikan teknilliseen yliopistoon, mutta kirjoitukset ovat A,A,B,B
      Joten suosittelen teknillistä yliopistoa. Palkka on henkilöstä kiinni, mutta väittäsin, että sähkössä on enemmän tulevaisuutta kuin kauppatieteissä.

Ps. jos kuitenkin haet kauppikseen, markkinointi ja myynti ovat tulevaisuuden jutut. Korkeasti koulutettuja myyntimiehiä tullaan tarvitsemaan enemmän kuin rahoituksen henkilöitä.

• Nabla123

Juu, itsekkin komppaan tuota markkinointi linjaa. Suomea onkin haukuttu, että täältä löytyy hyvät insinöörit ja keksinnöt, mutta niitä ei vain osata myydä ja mainostaa ulkopuolisille. Jos tuolle alalle ryhtyy ja on vielä hyvä niin ei varmana tarvitse huono palkkaa tahi työttömyyttä pelätä.

Tosiaan, vähän tietoa tuosta ammattikorkean teknillisestä. Eli ammattikorkeassa jatketaan hyvinkin lukiolinjaa (eli sijoita arvot vain valmiiseen kaavaan ja profit), joten sluibailijalle on todellakin hyvä vaihtoehto.

• Abi2016

Oon tullut siihen johtopäätökseen että jos kerran kauppis oikeastikin rento paikka niin haen siihen ensisijaisesti. Opiskelijakulttuuri on vissiin ihan samat molemmissa kuitenkin? Onkohan muuten Aallossa sitä samanlaista opiskelijahenkeä tai yhteisöllisyyttä kuten Amerikassa, eli tyyliin esimerkiksi Princetonin yliopistossa (katsokaa kuvat):

https://en.wikipedia.org/wiki/Princeton_University

Tarkoitan siis että tuntuuko kampus juuri tuollaiselta "siistiltä" jossa opiskelijat viettäisivät aikaa nurmikoilla välitunneilla/tauolla kuten jenkkisarjoissa? Kuvien perusteella Princetonissa on ns. "residential college":ita jonne opiskelijat majoitetaan yliopiston toimesta, eli se opiskelijakulttuuri on siellä juuri optimaalinen kuin sen voisi haaveilla!

• ettetvainpety

Jenkkimeininkiä lienee turha Suomen yliopistoista lähteä hakemaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      69
      2223
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1911
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      145
      1671
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1649
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      105
      1622
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1377
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      20
      1220
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1170
    Aihe