As.tuki / alivuokralaisuus

kinkkinentilanne

Mitenkä toimia seuraavanlaisessa tilanteessa...

Löysin ihanan asunnon, mihin haluaisin muuttaa, mutta se ei vielä ole mahdollista koska nykyinen vuokrasopimukseni sitouttaa minut olemaan tässä asunnossa vielä 3 kk. Asun nykyisessä asunnossa kahdestaan erään tuttuni kanssa. Olisimme muuttamassa tästä seuraavaksi erillemme omiin asuntoihimme.

Taloudellisen tilanteen vuoksi en pysty maksamaan kahden asunnon vuokraa päällekkäin. Uusi asunto olisi kuitenkin niin ihana, että en haluaisi sivuttaa mahdollisuutta ottaa sitä vastaan ennen kuin se vuokrataan jollekin muulle.

Suunnittelimme, että tuttavani (jonka kanssa asun) tekisi sopimuksen uudesta asunnosta ja asuisi siinä siihen saakka kunnes itse vapaudun tästä asunnosta. Ongelmana kuitenkin olisi se, että sopimuspapereissa olisi hänen nimensä eikä vuokraisäntä varmaan katsoisi hyvällä, jos vuokralainen vaihtuisi lennosta yhtäkkiä.

Siitä tulikin mieleemme, että onnistuisiko sellainen, että minä menisin alivuokralaisena asumaan tuohon kyseiseen asuntoon, ja hän muuttaisi samalla pois uuteen vuokra-asuntoon. Jäisin siis yksinäni asumaan asuntoon alivuokralaisena, olettaen että vuokrasopimus ei olisi muutettavissa minun nimiini vuokranantajan taholta noin yhtäkkiseltään.

Lähinnä askarruttaa tässä se, että mitenkä tulee menemään Kelan kanssa asumistukiasiat tässä tapauksessa (ei ole aiempaa kokemusta)... Lisäksi mietityttää, että kun tuttavallani muuttaisi siitä asunnosta uuteen asuntoon, saisiko hän Kelasta täyden asumistuen uuteen asuntoonsa (olettaen, ettei enää asu edellisessä, vaikkakin virallisesti vuokralla). Entä saisinko minä itse täyden asumistuen tähän asuntoon, jossa olisin alivuokralaisena?

Mitenköhän vuokranantaja reagoisi siihen, jos tuttavani alivuokraisi asunnon minulle ja muuttaisin siihen lennosta kesken vuokrasopimuksen, hänen muuttaessaan fyysisesti pois asunnosta. Onko tällainen siis käytännössä edes mahdollista ajatellen Kelaa tai vuokranantajaa?

Olisiko kenelläkään antaa neuvoja tai omakohtaista kokemusta tällaisesta?

1

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etetty

vuokraat sen itse.mikään ei kiellä vuokraamasta 2 asuntoa. otat kaverisi alivuokralaiseksi tarvittavaksi ajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe