Octavia 2.0 FSI vai 1.9 PD ?

Teppomiäs

Uusi Octavia houkuttelee ja viahtoehtoina on lähinnä nuo kaksi edellämainittua. Hinta on noissa ihan sama joten valinta pitäisi tehdä muilla perusteilla. Kilometrejä ei minulle kerry kuin max 20tkm vuodessa joten dieselin edullisuus on vähän siinä ja siinä.

Mitenköhän huoltohinnat ja vakuutukset eroavat?

22

6311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Octavisti

      Eiköhän koeajon tuoma perstuntuma anna tähänkin parhaan vastauksen. Ite veikkaan, että tdi antaa paremman paineen niskaan :)

      20tkm vuodessa ei välttämättä riitä perustelemaan dieseliä järkeväksi.

      • Ompi

        jos 105hp antaa enemmän kyytiä kuin 150? Teholla se auto kulkee sanoo nokivasaramiehet mitä vaan!


      • DrDiesel
        Ompi kirjoitti:

        jos 105hp antaa enemmän kyytiä kuin 150? Teholla se auto kulkee sanoo nokivasaramiehet mitä vaan!

        Tosi on. Teholla kulkee. Vaan kun sitä tehoa onpi alakierroksilla enemmän tarjolla siinä 105 hv:n TDI:ssä kuin siinä 150 hv bensavehkeessä...


      • Kuskaaja
        DrDiesel kirjoitti:

        Tosi on. Teholla kulkee. Vaan kun sitä tehoa onpi alakierroksilla enemmän tarjolla siinä 105 hv:n TDI:ssä kuin siinä 150 hv bensavehkeessä...

        Kun diesel jo hyytyy löytyy vielä bensakoneesta 2500 kierrosta lisää ja TEHOA!


      • Ompi kirjoitti:

        jos 105hp antaa enemmän kyytiä kuin 150? Teholla se auto kulkee sanoo nokivasaramiehet mitä vaan!

        Ihan noin uteliaisuudesta?
        Kun nokivasaraa polkee niin kaasuöljyä kuluu varmaan tommonen 5l sadalla mutta kun pentsiinikoneesta otetaan huipputehoja niin mun käsittääkseni tankissa pyörii härjänsilmä niin että kulutus taitaapi mennä pitkälti toiselle kymmenelle?


      • dieselisti
        vanha-erkki kirjoitti:

        Ihan noin uteliaisuudesta?
        Kun nokivasaraa polkee niin kaasuöljyä kuluu varmaan tommonen 5l sadalla mutta kun pentsiinikoneesta otetaan huipputehoja niin mun käsittääkseni tankissa pyörii härjänsilmä niin että kulutus taitaapi mennä pitkälti toiselle kymmenelle?

        Pari faktaa.

        Nykyaikaisella turbodieselillä pysyy liikenteen vauhdissa /- 20% alle 2500 kierroksilla. Mikäli auto ostetaan rahoituksella jokainen järki-ihminen sovittaa nopeutensa /-20% toleranssiin 99% kaikesta ajostaan. Kokonaiskilometreistä se on se


      • toinen nakusti
        dieselisti kirjoitti:

        Pari faktaa.

        Nykyaikaisella turbodieselillä pysyy liikenteen vauhdissa /- 20% alle 2500 kierroksilla. Mikäli auto ostetaan rahoituksella jokainen järki-ihminen sovittaa nopeutensa /-20% toleranssiin 99% kaikesta ajostaan. Kokonaiskilometreistä se on se

        Tuossa olikin aimo annos faktaa.
        Jos, ja kun, joku bensa-friikki epäilee noita sanoja niin kannattaa antautua TDI:n puikkoihin toteamaan asia itse.

        Edes paljon kehuttu VAG:n 1.8T 180hevosvoimineen ei liioin tee vaikutusta 110heppasen TDI:n jälkeen.


      • Kuskaaja
        dieselisti kirjoitti:

        Pari faktaa.

        Nykyaikaisella turbodieselillä pysyy liikenteen vauhdissa /- 20% alle 2500 kierroksilla. Mikäli auto ostetaan rahoituksella jokainen järki-ihminen sovittaa nopeutensa /-20% toleranssiin 99% kaikesta ajostaan. Kokonaiskilometreistä se on se

        Ensin toteat että tehoa (eli vääntöä) ei 99% tarvita kovinkaan paljoa, seuraavasssa lauseessa hehkutatkin turbodieseleiden mahtavaa vääntöä...

        Jos ei liikenteen vauhdissa pysy (kuten itse kirjoitat) pienemmillä väännöillä niin sitten on jossain pahasti vikaa. Ja eikö sitä tehoa yleensä osteta nimenomaan sitä yhtä prosenttia varten, ohitustilanteisiin ym.?


      • vrs
        toinen nakusti kirjoitti:

        Tuossa olikin aimo annos faktaa.
        Jos, ja kun, joku bensa-friikki epäilee noita sanoja niin kannattaa antautua TDI:n puikkoihin toteamaan asia itse.

        Edes paljon kehuttu VAG:n 1.8T 180hevosvoimineen ei liioin tee vaikutusta 110heppasen TDI:n jälkeen.

        diesel saattaa tuntua ripeältä, koska vääntö on maksimissaan parissa tonnissa jonka jälkeen se putoo kuin kanan lento samoin teho neljässä tonnissa eli diesel on luonteeltaan on/off moottori.Bensaturbo on paljon mukavempi laajan vääntömomentin n.1900-5000rpm.ja tehoa on myös yläpäässä. 1.8t saattaa tuntua tehottomalta mutta omega kertoo toista!


      • vrs
        vrs kirjoitti:

        diesel saattaa tuntua ripeältä, koska vääntö on maksimissaan parissa tonnissa jonka jälkeen se putoo kuin kanan lento samoin teho neljässä tonnissa eli diesel on luonteeltaan on/off moottori.Bensaturbo on paljon mukavempi laajan vääntömomentin n.1900-5000rpm.ja tehoa on myös yläpäässä. 1.8t saattaa tuntua tehottomalta mutta omega kertoo toista!

        ainakin 1.8t:ssä on pitkät vaihteenvälit joista itse pidän eli kakkonen on n.110km/h ja kolmonen 160km/h joten ei tarvii olla kokoajan hämmentämässä vaihdekeppiä


      • njet
        Kuskaaja kirjoitti:

        Ensin toteat että tehoa (eli vääntöä) ei 99% tarvita kovinkaan paljoa, seuraavasssa lauseessa hehkutatkin turbodieseleiden mahtavaa vääntöä...

        Jos ei liikenteen vauhdissa pysy (kuten itse kirjoitat) pienemmillä väännöillä niin sitten on jossain pahasti vikaa. Ja eikö sitä tehoa yleensä osteta nimenomaan sitä yhtä prosenttia varten, ohitustilanteisiin ym.?

        Vääntö ei ole sama asia kuin teho.

        Useissa dieseleissä suurin vääntö on siinä 2krpm tietämillä ja suurin teho lähempänä 4krpm. Näin ainakin käppyröissä.


      • dieselisti
        Kuskaaja kirjoitti:

        Ensin toteat että tehoa (eli vääntöä) ei 99% tarvita kovinkaan paljoa, seuraavasssa lauseessa hehkutatkin turbodieseleiden mahtavaa vääntöä...

        Jos ei liikenteen vauhdissa pysy (kuten itse kirjoitat) pienemmillä väännöillä niin sitten on jossain pahasti vikaa. Ja eikö sitä tehoa yleensä osteta nimenomaan sitä yhtä prosenttia varten, ohitustilanteisiin ym.?

        Selvennetään nyt vielä. Mikäli vertaillaan 2-litraista vapaastihengittävää bensamoottoria ja uutta 2.0 TDI:tä, niin on valinta selvästi dieselin kannalla. Käytännön ajossa diesel on selvästi tehokkaampi. Käytännön ajo on siis ajoa pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla. Näin ajavat ainakin ne, jotka edes jotenkin mukailevat muun liikenteen rytmiä.

        Vertailussa bensiini- ja dieselturboihin ollaan ainakin kierroksiin 2500 asti samalla viivalla. Riippuen dieselin viritysasteesta (90-150hv) kierroksissa 2500-4000 bensiinimoottori tekee pientä eroa ja kierrosten 4000 jälkeen käyttökelpoista voimaa diesel ei enää tarjoa.

        Ennenkuin kipaisee ostamaan bensiiniturbon "sporttinälkään" kannattaa kuitenkin miettiä mistä maksaa. Dieselin vastapainona on suunnilleen puolta pienempi kulutus. Onko niillä >4000 kierroksilla oikeasti käyttöä? Tuntuuko 2.0 TDI (140hv) oikeasti nuhaiselta kierroksilla 2500-4000 verrattuna bensiiniturboon?

        Yleensä ostaessaan bensiiniturboa mukaan saa paljon "sportti-hilua", josta joutuu maksamaan ylimääräistä. Vaihtoarvoa näille ei juuri voi laskea. Esimerkiksi Volvo T4 lähestyy ajan myötä S40/V40 turbodieselin hintaa käytettynä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että harva ostaja antaa painoa huipputeholle. Enemmän vaakakupissa painavat luotettavuus ja halvat kilometrit.

        Alkuperäiseen kysymykseen: 2.0 TDI on ehdoton valinta. Jos vastapuolella olisi 1.8T bensamalli, niin siinä jo miettisin ajotapaa, kilometrejä/v ja suunniteltua käyttöikää. Mikäli vastaukset edellisiin olisivat:
        -Ajotapa /- 20% nopeusrajoituksista ja liikennevirrasta
        -Kilometrejä > 20 000 vuodessa
        -Suunniteltu käyttö > 5 vuotta

        2.0 TDI olisi tässäkin selvä valinta!


      • Kuskaaja
        njet kirjoitti:

        Vääntö ei ole sama asia kuin teho.

        Useissa dieseleissä suurin vääntö on siinä 2krpm tietämillä ja suurin teho lähempänä 4krpm. Näin ainakin käppyröissä.

        Aika pitkälti sama asia, teho on väännön ja kierrosten tulo. Eli mitä enemmän vääntöä ja/tai kierroksia sitä enemmän tehoa.

        Sitä vaan yhä ihmettelen kun nämä turpokiisselimiehet hehkuttavat sitä mahtavaa tehoa pienehköillä kierroksilla ja samalla toteavat ettei bensakoneiden yläteholla mitään normaalissa liikenteessä tee. Kyllähän liikenteen rytmissä pysyy ihan hyvin vaikkapa 1,2 litraisen bensahkoneen tehoilla ja väännöillä, eikä tarvitse kierrättää.


      • njet
        Kuskaaja kirjoitti:

        Aika pitkälti sama asia, teho on väännön ja kierrosten tulo. Eli mitä enemmän vääntöä ja/tai kierroksia sitä enemmän tehoa.

        Sitä vaan yhä ihmettelen kun nämä turpokiisselimiehet hehkuttavat sitä mahtavaa tehoa pienehköillä kierroksilla ja samalla toteavat ettei bensakoneiden yläteholla mitään normaalissa liikenteessä tee. Kyllähän liikenteen rytmissä pysyy ihan hyvin vaikkapa 1,2 litraisen bensahkoneen tehoilla ja väännöillä, eikä tarvitse kierrättää.

        Laitatko esimerkin tai viittauksen jonnekin missä selitetään tuo väännön tehon ja kierrosten välinen riippuvuus? Voihan ne toisiinsa verrannollisia olla mutta en saanut ainakaan heti laskemalla noita lukuja kohtaamaan.

        Tottakai bensakoneen ylätehoilla mitään tekee.. selviö kuitenkin on että tdi:n tehot on käytössä normaaliajossa kokoaika, bensalla pitää vähä polkasta että ollaan sielä tehoilla. Vaan ei ne missään kateissa ole. Pitää muistaa, että vaikka tdi vääntökäyrä on bensamalliin verrattuna paljon kapeammalla kierrosalueella niin vastaavasti koko kierrosalue on kapeampi, tämä on kompensoitu välityksillä. Hassua että koko asiasta pitää kiistellä, kiisselimiehestä tuntuu kummalliselta nostaa kierroksia yli 5t kun bensamies ihmettelee että mitä hittoa nyt jo 3t:ssa vaihtaa isompaa vaihdetta. Se on _niin_ tottumiskysymys. Suurin osa tälläkin ainoaa oikeaa tietoa jakavista ei ole ajanut bensaturbolla tai sitten ei ole ajanut tdi:llä, mutta ainoan oikean vaihtoehdon tietää silti.


      • Kuskaaja
        njet kirjoitti:

        Laitatko esimerkin tai viittauksen jonnekin missä selitetään tuo väännön tehon ja kierrosten välinen riippuvuus? Voihan ne toisiinsa verrannollisia olla mutta en saanut ainakaan heti laskemalla noita lukuja kohtaamaan.

        Tottakai bensakoneen ylätehoilla mitään tekee.. selviö kuitenkin on että tdi:n tehot on käytössä normaaliajossa kokoaika, bensalla pitää vähä polkasta että ollaan sielä tehoilla. Vaan ei ne missään kateissa ole. Pitää muistaa, että vaikka tdi vääntökäyrä on bensamalliin verrattuna paljon kapeammalla kierrosalueella niin vastaavasti koko kierrosalue on kapeampi, tämä on kompensoitu välityksillä. Hassua että koko asiasta pitää kiistellä, kiisselimiehestä tuntuu kummalliselta nostaa kierroksia yli 5t kun bensamies ihmettelee että mitä hittoa nyt jo 3t:ssa vaihtaa isompaa vaihdetta. Se on _niin_ tottumiskysymys. Suurin osa tälläkin ainoaa oikeaa tietoa jakavista ei ole ajanut bensaturbolla tai sitten ei ole ajanut tdi:llä, mutta ainoan oikean vaihtoehdon tietää silti.

        Yksi tuotaa asiaa simppelisti selvittävä sivu:

        http://www.v8914.com/Horsepower-v-torque.htm

        Ehkä olennaisin asia ymmärtää on tämä:

        "So after having said that torque alone accelerates a car, the torque figure is meaning less if we don't know at what rpm the torque is being made, this is where horsepower come in. Think of horsepower as a way of factoring in rpm to the torque equation."


      • njet
        Kuskaaja kirjoitti:

        Yksi tuotaa asiaa simppelisti selvittävä sivu:

        http://www.v8914.com/Horsepower-v-torque.htm

        Ehkä olennaisin asia ymmärtää on tämä:

        "So after having said that torque alone accelerates a car, the torque figure is meaning less if we don't know at what rpm the torque is being made, this is where horsepower come in. Think of horsepower as a way of factoring in rpm to the torque equation."

        Kiitos linkistä!
        Tässä vähän mun tulkintaa asiasta. Tätä kun ei voi editoida niin toivottavasti ei ole tullut ajatuserheitä.

        Tuosta käy ilmi että teholla ja väännöllä on tietty suhde. Mielenkiintoinen on tieto että 5252 rpm jälkeen teho/vääntö suhde alkaa kasvaa reippaasti (kerroin yli 1). Eivät siis ole suoraan verrannollisia. Selvästi tuossa esitetään että kiinteävälityksellisellä vaihteella vaunun suurin kiihtyvyys on siinä missä suurin vääntö.

        Toisaalta kun vääntö edustaa voimaa, jolla sitä vetävää pyörää pyöritetään niin kierrokset määräävät millä välityksellä pyörä saadaan pyörimään toivottua nopeutta. Välityksen vaikutus moottorin väännön ja vetävän pyörän väännön välillä on kääntäen verrannollinen: isompi välitys sitä pienempi vääntö pyörällä.

        Ts. hidaskäyntisessä koneessa pitää olla pitemmät välitykset jotta saadaan vauhtia ja siitä taas tulee enempi väännön pudotusta pyörälle. Tällä perusteella paljon kierroksia on hyvä. Toisaalta taas esitetyn linkin pohjalta voi tulkita että jos on paljon vääntöä pienillä kierroksilla niin on kyllä paljon tehoakin pienillä kierroksilla.

        Tuolta voisi lainata pienet pätkät:
        'which is king' Torque or Horsepower?
        It's like saying which is faster 100miles or 100mph WTF! Dumb question hey?

        Voisi sanoa että on vääntöä, josta seuraa tehoa.

        Ehkä en aivan täysin vielä sisäistänyt tuota kokonaisuutta, mutta tulkitsen sen niin että kone joka tuottaa vähemmän vääntöä, voi korvata sen lisäämällä kierroksia. Toisaalta kierrosten noustessa yli 5252 alkaa vääntö taas heikkenemään(suhteessa tehoon), joka tietysti vähentää sitä takapyörälle joutuvaa vääntöä.. Mitä tulee tdi-tbe keskusteluun niin jos bensalla pitää tasaisesti isommat kierrokset koneessa niin samat voimat välittyy renkaalle. Olisi ehkä mielenkiintoista haeskella kaksi keskenään vastaavaa autoa, ottaa niistä vääntökäyrät ja välityssuhteet ja piirtää vetävän pyörän vääntökäyrät nopeuden suhteen vaikka nyt niin että kun seuraava vaihde ylittää edellisen vääntöarvon tietyssä nopeudessa niin kuvaaja vaihtuisi siihen. Tarttis vähä nähä vaivaa.. mutta siitä takapyörän vääntämisestähän tuossa näköjään on kyse.


      • Kuskaaja
        njet kirjoitti:

        Kiitos linkistä!
        Tässä vähän mun tulkintaa asiasta. Tätä kun ei voi editoida niin toivottavasti ei ole tullut ajatuserheitä.

        Tuosta käy ilmi että teholla ja väännöllä on tietty suhde. Mielenkiintoinen on tieto että 5252 rpm jälkeen teho/vääntö suhde alkaa kasvaa reippaasti (kerroin yli 1). Eivät siis ole suoraan verrannollisia. Selvästi tuossa esitetään että kiinteävälityksellisellä vaihteella vaunun suurin kiihtyvyys on siinä missä suurin vääntö.

        Toisaalta kun vääntö edustaa voimaa, jolla sitä vetävää pyörää pyöritetään niin kierrokset määräävät millä välityksellä pyörä saadaan pyörimään toivottua nopeutta. Välityksen vaikutus moottorin väännön ja vetävän pyörän väännön välillä on kääntäen verrannollinen: isompi välitys sitä pienempi vääntö pyörällä.

        Ts. hidaskäyntisessä koneessa pitää olla pitemmät välitykset jotta saadaan vauhtia ja siitä taas tulee enempi väännön pudotusta pyörälle. Tällä perusteella paljon kierroksia on hyvä. Toisaalta taas esitetyn linkin pohjalta voi tulkita että jos on paljon vääntöä pienillä kierroksilla niin on kyllä paljon tehoakin pienillä kierroksilla.

        Tuolta voisi lainata pienet pätkät:
        'which is king' Torque or Horsepower?
        It's like saying which is faster 100miles or 100mph WTF! Dumb question hey?

        Voisi sanoa että on vääntöä, josta seuraa tehoa.

        Ehkä en aivan täysin vielä sisäistänyt tuota kokonaisuutta, mutta tulkitsen sen niin että kone joka tuottaa vähemmän vääntöä, voi korvata sen lisäämällä kierroksia. Toisaalta kierrosten noustessa yli 5252 alkaa vääntö taas heikkenemään(suhteessa tehoon), joka tietysti vähentää sitä takapyörälle joutuvaa vääntöä.. Mitä tulee tdi-tbe keskusteluun niin jos bensalla pitää tasaisesti isommat kierrokset koneessa niin samat voimat välittyy renkaalle. Olisi ehkä mielenkiintoista haeskella kaksi keskenään vastaavaa autoa, ottaa niistä vääntökäyrät ja välityssuhteet ja piirtää vetävän pyörän vääntökäyrät nopeuden suhteen vaikka nyt niin että kun seuraava vaihde ylittää edellisen vääntöarvon tietyssä nopeudessa niin kuvaaja vaihtuisi siihen. Tarttis vähä nähä vaivaa.. mutta siitä takapyörän vääntämisestähän tuossa näköjään on kyse.

        Etköhän aika hyvin asian ole sisäistänyt.


      • toisin
        dieselisti kirjoitti:

        Selvennetään nyt vielä. Mikäli vertaillaan 2-litraista vapaastihengittävää bensamoottoria ja uutta 2.0 TDI:tä, niin on valinta selvästi dieselin kannalla. Käytännön ajossa diesel on selvästi tehokkaampi. Käytännön ajo on siis ajoa pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla. Näin ajavat ainakin ne, jotka edes jotenkin mukailevat muun liikenteen rytmiä.

        Vertailussa bensiini- ja dieselturboihin ollaan ainakin kierroksiin 2500 asti samalla viivalla. Riippuen dieselin viritysasteesta (90-150hv) kierroksissa 2500-4000 bensiinimoottori tekee pientä eroa ja kierrosten 4000 jälkeen käyttökelpoista voimaa diesel ei enää tarjoa.

        Ennenkuin kipaisee ostamaan bensiiniturbon "sporttinälkään" kannattaa kuitenkin miettiä mistä maksaa. Dieselin vastapainona on suunnilleen puolta pienempi kulutus. Onko niillä >4000 kierroksilla oikeasti käyttöä? Tuntuuko 2.0 TDI (140hv) oikeasti nuhaiselta kierroksilla 2500-4000 verrattuna bensiiniturboon?

        Yleensä ostaessaan bensiiniturboa mukaan saa paljon "sportti-hilua", josta joutuu maksamaan ylimääräistä. Vaihtoarvoa näille ei juuri voi laskea. Esimerkiksi Volvo T4 lähestyy ajan myötä S40/V40 turbodieselin hintaa käytettynä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että harva ostaja antaa painoa huipputeholle. Enemmän vaakakupissa painavat luotettavuus ja halvat kilometrit.

        Alkuperäiseen kysymykseen: 2.0 TDI on ehdoton valinta. Jos vastapuolella olisi 1.8T bensamalli, niin siinä jo miettisin ajotapaa, kilometrejä/v ja suunniteltua käyttöikää. Mikäli vastaukset edellisiin olisivat:
        -Ajotapa /- 20% nopeusrajoituksista ja liikennevirrasta
        -Kilometrejä > 20 000 vuodessa
        -Suunniteltu käyttö > 5 vuotta

        2.0 TDI olisi tässäkin selvä valinta!

        vertailuautoina tässä tosin golf5, tuloksia gute fahrt 01/05, 2.0 fsi vs.2.0 tdi, sitkeysarvot ensin bensam 60-80kmh 3.6 / 4.3 / 5.6 ja diesel 3.4 / 5.0 / 8.4 60-100kmh (b)7.2/9.0/11.3, (d) 6.8/10.1/14.9, 60-120kmh (b) 11.0/13.5/17.6 ja(d) 10.8/15.0/21.3, nämä arvot 4.,5. ja 6-vaihteella, aika hyviä sitkeysarvoja vapaastihengittävältä bensamoottorilta.


      • Kolmin
        toisin kirjoitti:

        vertailuautoina tässä tosin golf5, tuloksia gute fahrt 01/05, 2.0 fsi vs.2.0 tdi, sitkeysarvot ensin bensam 60-80kmh 3.6 / 4.3 / 5.6 ja diesel 3.4 / 5.0 / 8.4 60-100kmh (b)7.2/9.0/11.3, (d) 6.8/10.1/14.9, 60-120kmh (b) 11.0/13.5/17.6 ja(d) 10.8/15.0/21.3, nämä arvot 4.,5. ja 6-vaihteella, aika hyviä sitkeysarvoja vapaastihengittävältä bensamoottorilta.

        Toisin veti hatusta lukuja. Menikö kenellekkään täysillä läpi? Nettiin ei paljon kannata uskoa. Ettäkö muka vapaastihengittelevä (väännöt 200 vs. 320) kykenee tuohon. Naurun paikka.


      • lue lehdestä...
        Kolmin kirjoitti:

        Toisin veti hatusta lukuja. Menikö kenellekkään täysillä läpi? Nettiin ei paljon kannata uskoa. Ettäkö muka vapaastihengittelevä (väännöt 200 vs. 320) kykenee tuohon. Naurun paikka.

        käy kioskilla ja lopeta p:n puhuminen, siis GUTE FAHRT 01/05, saksankielinen lehti, keskittynyt vain audiin,vw:hen ja porscheen...ilmestynyt yli 30v.....


    • Todellinen asiantuntija

      Huoltohinnat ja vakuutukset ym. kulut selviää merkkiliikkeessä. Kysyminen ei vielä maksa mitään. Ja täältä niitä oikeita vastauksia viimeksi tulee..
      Ja mitä koneeseen tulee niin pätevämpi on tuo diisseli.

    • juhux

      Osta 2.0 FSI. 1.9PD:tä nyt ei kyllä kannata ostaa noilla kilometreillä, ja on se kuitenkin vähän sellainen nuhapumppu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5490
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2407
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1675
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1657
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1195
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      327
      1195
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      334
      1190
    10. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe