Luftwaffe romahteli 1940 alkaen

Romahduksia

Luftwaffe romahti ensi kerran jo syksyllä -40 Englantia vastaan. Raskaiden tappioiden takia oli mm. Ju-87 ja Me-110 poistettava hyökkäyskäytöstä ja siirryttävä hävittäjäpommittajiin.

Lentävän henkilöstön tappioita ei kyetty korvaamaan.

Toinen romahdus tuli syksyllä -41 idässä, kun siirryttiin Puolan kentiltä NL:n puolelle. Puna-armeija otti ilmaylivoiman.

Erittäin raju romahdus tapahtui myös keväällä -43 P-Afrikassa jenkkien tuotua suuren ylivoiman paikalle. Sama jatkui Sisiliassa ja Italiassa.

18

78

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikävuosiseraavaksi

      Sulla puuttuu avaukset Luftwaffe romahti 1941 alkaen ja sama vuosiluvulla 1942...

      Täällä jotkin vähä-älyiset suoltavat sontaa kirjoittaen sotahistoriaa uusiksi pelkillä valheilla.

      • Ja-asiasi-oli

        mikä?


    • Mitään romahdusta 41- naukkulassa tullu ku neukuilla ei ollu ainoatakaan konetta länsirintamalla, kaikki tuhottiin kentille. 40- tappioki olis ollu helposti vältettävissä mutta yksi ainoa strateginen virhe maksoi kaiken ja tappio napattiin voiton suusta. Ja Ju-87 ei todellakaan poistettu hyökkäyskäytöstä, sille ei ollu mitään korvaajaa eikä se muutenkaan huono kone ollu muuten ku nopeuden takia minkä takia se oli helppo maali hävittäjille, ongelma mitä neukkulassa ei ollu pitkään aikaan. Ja Me-110 oli susi jo syntyessään eikä olis saanu ees syntyä vaan kuivata lakanalle. Tai tässä tapauksessa piirustuspöydälle.

      • Turhaan-höpiset

        Lufwaffe romahti idässä jo elokuussa -41. Siirrot NL:n puolelle tuottivat suuria vaikeuksia.
        Puna-armeijan ilmavoimia ei suinkaan tuhottu, vaan ne voimistuivat jatkuvasti ja saivat uusia koneita. Ne pystyivät ottamaan paikallisen ilmaherruuden.

        JU-87 poistettiin käytöstä taistelussa Englannista. Idässä se pärjäsi saatettuna.


      • Turhaan-höpiset kirjoitti:

        Lufwaffe romahti idässä jo elokuussa -41. Siirrot NL:n puolelle tuottivat suuria vaikeuksia.
        Puna-armeijan ilmavoimia ei suinkaan tuhottu, vaan ne voimistuivat jatkuvasti ja saivat uusia koneita. Ne pystyivät ottamaan paikallisen ilmaherruuden.

        JU-87 poistettiin käytöstä taistelussa Englannista. Idässä se pärjäsi saatettuna.

        Suurin piirtein jokainen neukkulan kone pamahti lentokentilleen natsien ilmaiskuissa. Logistiset ongelmat ja huonot lentokentät voin sulattaa selitykseksi ettei Luftwaffe pystyny kunnolla toimimaan, venakoiden koneista ei ollu mitään vaaraa ainakaan vuoteen.


      • Turhaan-höpiset
        jagdpanzer kirjoitti:

        Suurin piirtein jokainen neukkulan kone pamahti lentokentilleen natsien ilmaiskuissa. Logistiset ongelmat ja huonot lentokentät voin sulattaa selitykseksi ettei Luftwaffe pystyny kunnolla toimimaan, venakoiden koneista ei ollu mitään vaaraa ainakaan vuoteen.

        Satoja koneita kyllä tuhotiin kentille. Pääosa lentäjistä ja kenttähenkilöstöstä säästyi ja varustettiin uusilla koneilla.

        Luftwaffe ei lisäksi juuri yltänyt kotialueelle.
        NL valmisti -41 peräti 15 735 lentokonetta eli kolmanneksen enemmän kuin Saksa. Pääosa oli uusia malleja.
        Esimerkiksi kenraali Manstein joutui Krimille siirtyessään toteamaan ilmanherruuden olevan punakoneilla.

        Saksan maavoimien romahduksen joulukuussa -41 tietävät kaikki. Ilmavoimien romahdus tapahtui jo ennen sitä.


    • fghgfgh

      Ihmetyttää vaan ettei Il-2 sturmovinkia sitten kopiotu ideana Saksaan hiukan paremmilla suoritusarvoilla.

      • Tuossa on kyllä hyvä kysymys. Huimasti parempi ku Stuka ainaki jos nopeutta ja kestävyyttä vertaa. En tiiä oliko tähtäimistä vai lentäjistä kiinni ku Stukilla oli parempi tarkkuus.


      • Lufwaffe-käytti

        rynnäkkökoneina aika vanhentuneita malleja.
        Asia korjaantui vasta, kun FW 190 varustettiin rynnäkkömuunnokseksi.


    • taiderosvo

      Kaikki oli ilmasodan asiantuntijan, marsalkka Göringin töppäyksiä. Sotaa 2. maailmansodassa ei voitu enää harjoittaa 1. maailmansodan teorioiden mukaan.
      Göring keskittyi maaseutuelämään Karinhallenissa katsellen sikarisuussa ryöstämiään taidemaalauksia.

      • Paremminki sotia ei voitettu/voiteta kaupunkien massapommituksilla... Paremmat taktiikat saksalaisilla oli ku briteillä ainaki vuonna -40.


      • Kerrohan-hieman

        brittien massapommituksista 1940?


      • Kerrohan-hieman kirjoitti:

        brittien massapommituksista 1940?

        Hävittäjätaktiikat ja samoten kyllä pommittajataktiikatki. Valtava strateginen virhe tehtiin ku alettiin Lontoota pommittamaan ja se ei johtunu taktiikoista.


      • Taktiikallahan

        strategioita toteutetaan. Brittien puolustustaktiikka oli parempi kuin Saksan hyökkäystaktiikka. T
        Tuloksena oli Luftwaffen ensimmäinen romahdus ja ilmaoperaation epäonnistuminen eli strateginen tappio. Luftwaffe ei koskaan täysin toipunut siitä. Se nähtiin idässä seuravana vuonna. Menetettyä lentohenkilöstöä ( yli
        2 000) ei vajaassa vuodessa kyetty korvaamaan.


    • Kaarle-Martel

      Luftwaffella ei koskaan ollut vaikeuksia Neuvostoliiton ilmavoimia vastaan sillä ne eivät olleet strategisia kuten RAF ja USAAF. Luftwaffe menetti ilmaherruutensa ilmasodan kannalta hyvin vähäpätöisellä itärintamalla koska 85% hävittäjäkoneista oli puolustamassa Saksaa ja länsirintamaa. Jo syyskuussa 1943 Luftwaffen hävittäjävoimasta 78% oli muualla kuin itärintamalla.

      Saksa hävisi maailmansodan koska Lufwaffe hävisi taistelun ilmaherruudesta USA:ta ja Britanniaa vastaan murskatappioilla.

      • Rankkoja-väitteitä

        Saksan maavoimat olivat itärintamalla suurissa vaikeuksissa myös siksi, että ilmaherruus voitiin kesän -41 jälkeen saavuttaa jollain suunnalla vain irrottamalla koneita muilta rintamanosilta.

        Puna-armeijan taktinen lennosto oli aina vain määrällisesti ylivoimaisempi ja kehittyi myös laadullisesti.

        Saksan ilmavoimat hajosivat monille rintamille ja kotimaan puolustukseen.


      • Huomautus-

        Neuvostoliitto sai ilmaherruuden vasta 1944 kesällä. Ennen tätä Saksan asevoimilla oli ilmasuoja. Paremmuus perustui lentäjien taitoon ja muutamiin parempiin, mutta vähälukuisiin konemalleihin.


      • Kumma-kyllä

        saksalaiset kenraalit ja sotahistorioitsijat ovat eri mieltä.

        Luftwaffe oli alakynnessä syksystä -41 alkaen paitsi silloin, kun painopisteeseen irrotettiin koneita muualta.

        NL tuotti jo 1942 10 000 lentokonetta enemmän kuin Saksa. Se pystyi keskittämään ne itärintamalle Saksan voimien hajotessa.

        Lisäksi tuli länsivaltojen massiivinen apu, yli 20 000 konetta. Merkitystä oli myös suurella määrällä kevytmetallia koneiden rakennusaineeksi sekä korkeatasoisella polttoaineella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8202
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5191
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5186
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe