ÄITI KIELSILASTAANOSALLISTUMASTAKOULUNAIVOPESUUN

MIELIPIDEVAPAUS

Äiti kielsi lastaan osallistumasta koulun suvaitsevaisuus- ja pakolaiskeskusteluihin, kertoo Turun Sanomat sosiaalisessa mediassa leviävästä tilapäivityksestä.

Lehti haastatteli aiheeseen liittyen opetushallituksen opetusneuvosta, joka muistuttaa lain määräävän, että perusopetuksen avulla on edistettävä suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärrystä.

Nurmijärveläinen äiti oli pyytänyt 10-vuotiaan tyttärensä koulua ilmoittamaan etukäteen pakolaiskeskusteluista, koska äiti halusi kieltää lastaan osallistumasta tällaisille tunneille. Turun Sanomat kertoo äidin syyksi sen, että perhe ei hyväksy Suomen pakolaispolitiikkaa tai SPR:n ja Unicefin toimintaa. Äidin tilapäivityksen mukaan suvaitsevaisuuspuheet eivät kuulu oppivelvollisuuteen.


Opetushallituksen opetusneuvos Leena Nissilä on Turun Sanomien haastattelussa toista mieltä. Lehdessä sanotaan, että perusopetuslain mukaan lasten kasvua on tuettava ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Lehdessä sanotaan, että valtioneuvoston asetuksen mukaan tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että opetus edistää kulttuurien tuntemista ja ymmärtämistä.

– Asetuksessa todetaan myös, että opetus ja kasvatus tukevat oppilaiden kasvua erilaisuuden kunnioittamiseen sekä vastuullisuuteen, yhteistyöhön ja toimintaan, joka edistää ihmisryhmien, kansojen, aatteiden, uskontojen ja kulttuurien välistä kunnioitusta ja luottamusta, Nissilä kiteyttää Turun Sanomissa.

MTVNEWS

10

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KYSYMYSONVAKAUMUKSESTA

      OPETUSNEUVOS EI ILMEISESTI TUNNE TÄTÄ SÄÄDÖSTÄ

      PERUSTUSLAKI, 2 luku : Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavastI

    • komments

      107 §
      Lakia alemmanasteisten säädösten soveltamisrajoitus

      Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.

      • perusopetustako

        Perusopetuslaki
        11 §
        Opetuksen sisältö

        Perusopetuksen oppimäärä sisältää, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, kaikille yhteisinä aineina äidinkieltä ja kirjallisuutta, toista kotimaista kieltä, vieraita kieliä, ympäristöoppia, terveystietoa, uskontoa tai elämänkatsomustietoa, historiaa, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja kotitaloutta. Opetus voi perustua, sen mukaan kuin 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään, erilaajuisiin oppimääriin. Perusopetuksen järjestäjä voi 7 tai 8 §:n nojalla määrätyn erityisen koulutustehtävän mukaisesti poiketa tämän momentin säännöksistä. (1.6.2001/453)

        Oppilaalle voidaan antaa opetusta muissakin kuin 1 momentissa mainituissa perusopetukseen soveltuvissa aineissa sen mukaan kuin opetussuunnitelmassa määrätään. Näiden aineiden opiskelu voi olla oppilaalle osittain tai kokonaan vapaaehtoista tai valinnaista.

        Oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta.

        Esiopetuksesta, lisäopetuksesta ja perusopetukseen valmistavasta opetuksesta on sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään, voimassa, mitä 14 §:n nojalla säädetään tai määrätään.

        14 §
        Tuntijako ja opetussuunnitelman perusteet

        Valtioneuvosto päättää tässä laissa tarkoitetun opetuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista sekä perusopetukseen käytettävän ajan jakamisesta eri oppiaineiden ja aineryhmien opetukseen sekä oppilaanohjaukseen (tuntijako).

        Opetushallitus päättää perusopetuksen eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien, oppilaanohjauksen ja muun tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä sekä kodin ja koulun yhteistyön ja oppilashuollon keskeisistä periaatteista ja opetustoimeen kuuluvan oppilashuollon tavoitteista (opetussuunnitelman perusteet). (13.6.2003/477)

        Opetusministeriö valmistelee 1 momentissa tarkoitetun tuntijakoa koskevan päätöksen esiopetusta koskevilta osiltaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Opetushallitus valmistelee 2 momentissa tarkoitetun opetussuunnitelman perusteita koskevan päätöksen esiopetusta, oppilashuoltoa sekä kodin ja koulun yhteistyötä koskevilta osiltaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen kanssa. (13.6.2003/477)


    • PERUSOPETUSTA

      MITÄHÄN LAKIA OPETUSNEUVOS ON LUKENUT ?

      AINAKAAN PERUSOPETUSLAIN SÄÄDÖKSESSÄ EI LUE OPETUSNEUVOKSEN ILMOITTAMAA TEKSTIÄ


      2 §
      Opetuksen tavoitteet

      Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

      Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

      Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.

      • ihmettelensuuresti

        ei myöskään perusopetusasetuksessa 852/1998 ole tällaista kohtaa ?


    • ruotsinmalli

      Knäredin koulussa Skånessa kaaos- vanhemmat eivät päästä lapsiaan enää kouluun

      By Finnleaks on lokakuu 27, 2015 Knäredin koulussa kaaos- vanhemmat eivät päästä lapsiaan enää kouluun

      Knäredin koulussa kaaos- vanhemmat eivät päästä lapsiaan enää kouluun

      Hallandsposten kirjoitti lauantaina hyytävää tarinaa monikulttuurisesta koulusta Laholmin kunnassa. Knäredin koulu on ajautunut siihen pisteeseen, että monet vanhemmat eivät päästä enää lapsiaan kouluun, sillä koulun henkilökunta on menettänyt kontrollin ihan kokonaan ja kehitysmaalapset pitävät nyt koulussa valtaa.

      Koulutarkastaja on saanut lukuvuoden aikana ainakin kaksi ilmoitusta vanhemmilta, jossa koulun tilanteen kerrotaan olevan kaaottinen ja lapsia kiusataan systemaattisesti.

      Muuan vanhempi kertoo:

      Lapsille huudellaan koko ajan ”h***a” ja ”v***u”. Muutama päivä sitten itki lapseni viisi tuntia koulun jälkeen. Luokassa on sellainen elämä, jota siellä ei pitäisi olla. Tämä kaikki on vain pahentunut ja pahentunut entisestään.

      Viimeiset pari viikkoa ovat koulussa olleet siinä määrin katastrofaalisia, että useat perheet eivät ole päästäneet lapsiaan kouluun, sillä kukaan ei voi enää taata lapsien turvallisuutta. Koulutarkastaja on laittanut koulun henkilökunnalle kyselyn tilanteesta, mutta vastaus ei paljon anna toivoa:

      Oppilaat juoksevat oppitunnin aikana ympäriinsä, kirkuvat ja heittelevät tavaroita. Aikuiset ovat menettäneet kontrollin kokonaan. Oppilaat eovät välitä, vaikka heille sanotaan asioista. He haukkuvat ihmisiä, tulevat myöhässä, häiritsevät ja kulkevat oppituntien aikana miten haluavat.

      Koulun rehtori kertoo:

      On totta, että meillä on ongelmia opiskelurauhan suhteen. Mutta meillä on nyt uusi yhteistyökumppani, joka tulee puhumaan oppilaiden kanssa ”jalkapallokieltä”.

      Rehtori kertoo, että katastrofi ei koske ihan koko koulua, vaan vain muutamia luokkia. Koulutuspäällikkö Per Jangen kuitenkin kertoo, että tilanne on todella paha.

      Tulevat sukupolvet varmasti tulevat kiittämään nykyvanhempia, jotka ovat tehneet lasten elämästä täyden helvetin laittamalla lapsiaan muukalaisten kanssa samoihin kouluihin. On tunnettua, että muukalaista ei koulunkäynti kiinnosta.

      Odotamme jännityksellä toimiiko koulun stragedia, ”jalkapallokieli”.

    • klaukkalalainen

      Suomessa ei ole koulupakkoa. Opetuksen tai osan siitä voi järjestää myös kotikouluna.

      • Ehkätoivoaon

        Ihan sama mitä pykäliä tänne laitatte . Suuri kunnioitus tälle Äidille !


    • dflkjhg

      Viisas äiti. Suvaitsevaisuusaivopesu vie lapsilta itsesuojeluvaiston.

      • CULTUREBOYS

        RYHDY MAAHANMUUTTAJALLE FACEBOOK KAVERIKSI



        Kun mies sai tekonsa valmiiksi, hän nousi ylös ja jätti Virpin virumaan maahan oksien sekaan.

        - Sanoin hänelle, että auta nyt edes minut ylös. Niin hän tekikin. Yritin teeskennellä, että kaikki oli ok. Hän vaikutti olevansa vähän häpeissään.

        - Näytin, että hänen kännykkänsä oli pudonnut. Mies ilahtui, otti sen ja kysyi "Facebook". Hän ehdotti, että tulisin hänen kaverikseen, Virpi hymähtää.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015120120755631_uu.shtml


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1517
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1380
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      75
      1146
    4. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      115
      1109
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      68
      1085
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      75
      981
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      68
      905
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      255
      900
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      12
      831
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      33
      813
    Aihe