Milloinkahan sitä työtodistusta voi taas pyytää?

voihantotistus

Tein etätyötä kotoani käsin vajaan vuoden ja irtisanoin itseni vähän aikaa sitten. Sanoin irtisanoessani esimiehelle, että tarvitsen työtodistuksen. Luovutin jo työvälineet takaisin mutta en saanut työtodistusta vielä. Olisin halunnut samalla saada tuon työtodistuksen, kun luovutin työvälineet, mutta esimies ei kuulemma ollut ehtinyt työtodistusta tehdä. Postilakon nyt parhaillaan ollessa päällä, kun ihmettelin että miten sitten saan sen työtodistuksen, niin esimies lupasi skannata ja lähettää sähköpostilla. Eiköhän tuohon mene enemmän aikaa, kuin siihen että olisi jo tehnyt sen työtodistuksen tavalliseen tapaan? Vai eikö ole tapana antaa työtodistusta, kun viimeinen palkka on vielä tulossa parin viikon päästä?

Irtisanomisaikani on päättynyt ja olen siis tuon firman entinen työntekijä. Pitänee ehkä lähettää jossain vaiheessa sähköpostitse pyyntö työtodistuksesta, ettei asia kokonaan unohdu. Siinä tapauksessa siis, ettei sitä työtodistusta ala lähiaikoina tulemaan... Ja tiedän kyllä sen, että työtodistus on pakko antaa, mutta hätäilenkö nyt liikaa? En ole aikeissa mennä työvoimatoimistoon, koska minulla on toinen osa-aikainen työ jota olen jo pidemmän aikaa tehnyt. Työtodistuksen haluan lähinnä siitä syystä, että saatan joskus sitä vielä tarvita, ja parempi kai se on nyt pyytää kuin muutaman vuoden päästä kun kukaan ei enää muista että olen siellä koskaan ollutkaan?

2

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättölä

Jos olisin sinä, olisin jo lähettänyt työnantajalle sähköpostia, kirjeen tai työsuojeluviranomaisten sivultä löytyvän asiakirjapyynnön, johon on listattu työsopimuslain pykäliäkin. http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyotodistus.

Lisäksi olen sitä mieltä, että tarvitset alkuperäisen työnantajan ihan omin kätösin allekirjoittaman työtodistuksen, pelkkä skannattu kopio ei riitä.

• voihantotistus

Tarkistin TE-toimistosta, että ainakin sinne kelpaa skannattu s-postitse lähetetty työtodistus. Toisaalta, en ole nyt TE-toimiston palveluja hakemassa, mutta halusin hoitaa tuon työtodistus-asian alta pois ennen kuin unohtuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      15
      1568
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe