Yamaha 15hv

Old outboard

Koska Yamahan 15hv koneeseen tuli ns.sokaton versio? eli ei tarvinnut aina kiville käymistä
ottaa potkuria irti ja laittaa uutta sokkaa.

15

5570

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqqqqqqqqqqqq

      Tuota en tiedä, mutta sopkan uusiminen on paljon helpompaa ja halvempaa kuin potkurin vaihtaminen uuteen joka kopsahduksesta.

    • Ya-man

      15C mallista alkaen

      • Old outboard

        Tutkin netistä vähän tietoa tästä perämoottorista
        Historiaa:
        Yamaha 15C perämoottoria on tehty 1979/80 ja lopetettu(ehkä)1984, koska räjäystyskuvia ei löytynyt 1984 vuodelta vaan oli seuraavat mallit
        15ESN,15SN,15LN..
        Ennen 15C Mallia oli 15A malli joka ilmeisemmin lopetettiin 1978, mutta koska aloitettiin?
        Itselläni on tallin perillä tälläinen Yamaha p250 15hv(osina) jostain 60-Luvulta ja haluaisin tietoa tästäkin koneesta jos jollain löytynee?


      • TinoHill
        Old outboard kirjoitti:

        Tutkin netistä vähän tietoa tästä perämoottorista
        Historiaa:
        Yamaha 15C perämoottoria on tehty 1979/80 ja lopetettu(ehkä)1984, koska räjäystyskuvia ei löytynyt 1984 vuodelta vaan oli seuraavat mallit
        15ESN,15SN,15LN..
        Ennen 15C Mallia oli 15A malli joka ilmeisemmin lopetettiin 1978, mutta koska aloitettiin?
        Itselläni on tallin perillä tälläinen Yamaha p250 15hv(osina) jostain 60-Luvulta ja haluaisin tietoa tästäkin koneesta jos jollain löytynee?

        Hei!

        Jammu P250 on 70-luvulta. Itselläni on sellainen valkokoppa. Ostettu 1972 uutena. Maksoi 2100 mk. P250 tarkoittaa sylinteritilavuutta.
        Oma versioni on bensa-/petroli-käyttöinen. Kone käynnistetään bensalla ja sen lämmettyä sekoitinventtiili siirretään petrolille. Etupaneelissa on nuppi, josta painamalla saa myös kaasareiden (2 kpl) kohokammiot tyhjiksi (sinne ei näin myöskään ikinä kerry vettä/roskia). Tämä siksi, että jos on sammuttanut koneen petrolilla ja se ehtii kylmetä, niin koneeseen voi ladata bensat petrolin tilalle. Tankki on kaksiosainen 6/18 litraa.
        Koneessa on myös hana, jolla jäähdytysveden kiertoa voi hallita. Kone painaa 36 kiloa. Kevytmetallia koneessa on vähän, se on tehty kunnon raudasta kestämään vuosia.
        Samaa konetta sai myös pelkkänä bensakoneena. 70-luvun alussa petroli maksoi vain 29 p/litra.
        Nykyisin (10 vuoteen) koneelle ei käytännössä juurikaan ajeta. Se on hienossa kunnossa alkuperäisellä omistajalla. Ikinä ei ole katkojankärkiäkään tarvinnut vaihtaa. Kerran on vaihdettu käynnistimenpalautusjousi.
        1972 P250 oli muistini mukaan suurin Yamaha. Aikaisempi koneemme bensa/petroli Yamaha 9 hv vuodelta 1969 varastettiin ja sen tilalle P250 hankittiin.


      • Old Outboard
        TinoHill kirjoitti:

        Hei!

        Jammu P250 on 70-luvulta. Itselläni on sellainen valkokoppa. Ostettu 1972 uutena. Maksoi 2100 mk. P250 tarkoittaa sylinteritilavuutta.
        Oma versioni on bensa-/petroli-käyttöinen. Kone käynnistetään bensalla ja sen lämmettyä sekoitinventtiili siirretään petrolille. Etupaneelissa on nuppi, josta painamalla saa myös kaasareiden (2 kpl) kohokammiot tyhjiksi (sinne ei näin myöskään ikinä kerry vettä/roskia). Tämä siksi, että jos on sammuttanut koneen petrolilla ja se ehtii kylmetä, niin koneeseen voi ladata bensat petrolin tilalle. Tankki on kaksiosainen 6/18 litraa.
        Koneessa on myös hana, jolla jäähdytysveden kiertoa voi hallita. Kone painaa 36 kiloa. Kevytmetallia koneessa on vähän, se on tehty kunnon raudasta kestämään vuosia.
        Samaa konetta sai myös pelkkänä bensakoneena. 70-luvun alussa petroli maksoi vain 29 p/litra.
        Nykyisin (10 vuoteen) koneelle ei käytännössä juurikaan ajeta. Se on hienossa kunnossa alkuperäisellä omistajalla. Ikinä ei ole katkojankärkiäkään tarvinnut vaihtaa. Kerran on vaihdettu käynnistimenpalautusjousi.
        1972 P250 oli muistini mukaan suurin Yamaha. Aikaisempi koneemme bensa/petroli Yamaha 9 hv vuodelta 1969 varastettiin ja sen tilalle P250 hankittiin.

        Kiitoksia tiedoista. Olen aina pitänyt yamaha p250
        perämoottoria 60-Luvun tekeleenä, mutta toisaalta konehan on todella hyvin muotoiltu ja muistuttaa
        paljon 15a/c sarjan konetta. Tiedätkö käykö uudemman yamahan osat yhteen minun koneessa on puutteita koneen alakerrassa mm.kulmavaihteessa.


      • Ya-man
        Old Outboard kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista. Olen aina pitänyt yamaha p250
        perämoottoria 60-Luvun tekeleenä, mutta toisaalta konehan on todella hyvin muotoiltu ja muistuttaa
        paljon 15a/c sarjan konetta. Tiedätkö käykö uudemman yamahan osat yhteen minun koneessa on puutteita koneen alakerrassa mm.kulmavaihteessa.

        se sinun moottorisi on?? Ja mitä sinulta puuttuu tai tarvitset??


      • old outboard
        Ya-man kirjoitti:

        se sinun moottorisi on?? Ja mitä sinulta puuttuu tai tarvitset??

        se on yamaha p250 15hv -72.
        Tarkempia täytynee tutkia mitä puuttuu, mutta alakerran osia mm.potkuri


      • TinoHill
        Old Outboard kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista. Olen aina pitänyt yamaha p250
        perämoottoria 60-Luvun tekeleenä, mutta toisaalta konehan on todella hyvin muotoiltu ja muistuttaa
        paljon 15a/c sarjan konetta. Tiedätkö käykö uudemman yamahan osat yhteen minun koneessa on puutteita koneen alakerrassa mm.kulmavaihteessa.

        En tiedä osien yhteensopivuudesta. P250:een ei ole tarvinnut tehdä mitään remonttia.


      • larza
        TinoHill kirjoitti:

        Hei!

        Jammu P250 on 70-luvulta. Itselläni on sellainen valkokoppa. Ostettu 1972 uutena. Maksoi 2100 mk. P250 tarkoittaa sylinteritilavuutta.
        Oma versioni on bensa-/petroli-käyttöinen. Kone käynnistetään bensalla ja sen lämmettyä sekoitinventtiili siirretään petrolille. Etupaneelissa on nuppi, josta painamalla saa myös kaasareiden (2 kpl) kohokammiot tyhjiksi (sinne ei näin myöskään ikinä kerry vettä/roskia). Tämä siksi, että jos on sammuttanut koneen petrolilla ja se ehtii kylmetä, niin koneeseen voi ladata bensat petrolin tilalle. Tankki on kaksiosainen 6/18 litraa.
        Koneessa on myös hana, jolla jäähdytysveden kiertoa voi hallita. Kone painaa 36 kiloa. Kevytmetallia koneessa on vähän, se on tehty kunnon raudasta kestämään vuosia.
        Samaa konetta sai myös pelkkänä bensakoneena. 70-luvun alussa petroli maksoi vain 29 p/litra.
        Nykyisin (10 vuoteen) koneelle ei käytännössä juurikaan ajeta. Se on hienossa kunnossa alkuperäisellä omistajalla. Ikinä ei ole katkojankärkiäkään tarvinnut vaihtaa. Kerran on vaihdettu käynnistimenpalautusjousi.
        1972 P250 oli muistini mukaan suurin Yamaha. Aikaisempi koneemme bensa/petroli Yamaha 9 hv vuodelta 1969 varastettiin ja sen tilalle P250 hankittiin.

        Moro,

        ostin Yamaha P250 15hv perämoottorin. Onko sulla manuaalia/räjäytyskuvaa? Maahantuojalla ei ollut.


      • uusi P250 omistaja
        TinoHill kirjoitti:

        Hei!

        Jammu P250 on 70-luvulta. Itselläni on sellainen valkokoppa. Ostettu 1972 uutena. Maksoi 2100 mk. P250 tarkoittaa sylinteritilavuutta.
        Oma versioni on bensa-/petroli-käyttöinen. Kone käynnistetään bensalla ja sen lämmettyä sekoitinventtiili siirretään petrolille. Etupaneelissa on nuppi, josta painamalla saa myös kaasareiden (2 kpl) kohokammiot tyhjiksi (sinne ei näin myöskään ikinä kerry vettä/roskia). Tämä siksi, että jos on sammuttanut koneen petrolilla ja se ehtii kylmetä, niin koneeseen voi ladata bensat petrolin tilalle. Tankki on kaksiosainen 6/18 litraa.
        Koneessa on myös hana, jolla jäähdytysveden kiertoa voi hallita. Kone painaa 36 kiloa. Kevytmetallia koneessa on vähän, se on tehty kunnon raudasta kestämään vuosia.
        Samaa konetta sai myös pelkkänä bensakoneena. 70-luvun alussa petroli maksoi vain 29 p/litra.
        Nykyisin (10 vuoteen) koneelle ei käytännössä juurikaan ajeta. Se on hienossa kunnossa alkuperäisellä omistajalla. Ikinä ei ole katkojankärkiäkään tarvinnut vaihtaa. Kerran on vaihdettu käynnistimenpalautusjousi.
        1972 P250 oli muistini mukaan suurin Yamaha. Aikaisempi koneemme bensa/petroli Yamaha 9 hv vuodelta 1969 varastettiin ja sen tilalle P250 hankittiin.

        Onko väliä mitä bensaa tuohon P250 koneeseen syötetään, onko norm E98 ok? vai pitääkö olla puhdasta tai jotain prosentti sekoitusta?
        Itse saimme juuri lahjana perikunnan turhista jäämistöistä, eikä mitään tietoa koneesta. Mutta toimii kyllä.


      • YamahaTietoa
        Old outboard kirjoitti:

        Tutkin netistä vähän tietoa tästä perämoottorista
        Historiaa:
        Yamaha 15C perämoottoria on tehty 1979/80 ja lopetettu(ehkä)1984, koska räjäystyskuvia ei löytynyt 1984 vuodelta vaan oli seuraavat mallit
        15ESN,15SN,15LN..
        Ennen 15C Mallia oli 15A malli joka ilmeisemmin lopetettiin 1978, mutta koska aloitettiin?
        Itselläni on tallin perillä tälläinen Yamaha p250 15hv(osina) jostain 60-Luvulta ja haluaisin tietoa tästäkin koneesta jos jollain löytynee?

        Moikka! Mistä löysit tietoa Yamaha 15C mallistosta?


      • Anonyymi

        Toivotaan että hän vastaisi sinulle, sillä eihän tuosta ole kulunut kuin vähän toistakymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan että hän vastaisi sinulle, sillä eihän tuosta ole kulunut kuin vähän toistakymmentä vuotta.

        Ehkä kysyjä on odotellut silmät kosteina vastausta nämä vuodet. Nyt kumminkin sai sen ja parempi myöhään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kysyjä on odotellut silmät kosteina vastausta nämä vuodet. Nyt kumminkin sai sen ja parempi myöhään.

        Saattaa olla, ettei tuo vastaus lopulta riitä - jäämme odottelemaan.


    • VIRVELINPAISKOJA

      minulla oli yamaha 15 hv 2-tahtinen vm.1985 jolla ajoin vuoteen 2002 joka kesä . ei koskaan temppuilut käynnistyksen tai käynnin suhteen . ainoa häiriö joka on ehkä muissakin alumiini lohkoissa, että ajan myötä irtoaa moskaa , joka tukkii jäähdytysveden tarkistus suihkureiän , eikä sitä hoksaa kuinka helppoa on reikä puhdistaa kerran se käytti minullakin moottorin jäähdytysveden puhdis- tuksessa,turhaan? ohje: ota sylintein päästä letku irti , joka menee rungon alaosan letkuyhteeseen jonka alla suihkureikä on ja joka tukkeituu ns.kattilakivestä. ota irroitettu letkunpää suuhusi ja IMAISE moskat suuhusi ja sylje moska suustasi. korjaus on helppo tehdä jo veneessä , eikä irroitusta tarvita. letku on 4mm reikäinen ja ilman lemmaria kiinnitety putkinatsaan. ajoin aina makeassa vedessä joten suola ei ollut kiusana, suojasinkitkin olivat syöpymättömät. möin mootorin veneineen kun sairastelin. vene oli ja on edelleen yänmarin 405R ja juuri sopiva moottorille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe